۱ آذر ۱۳۹۱  ·   زمان مطالعه 4 دقیقه

فریلنسرها بخوانند! چگونه برای خود اهداف واقعی و درست انتخاب کنید؟


هدف گذاری برای فریلنسینگ (کار آزاد حق‌الزحمه‌ای)

بطور کلی فریلنسر ها از تنوع کاری زیادی نسبت به کارمندان برخوردار هستند. بدون درنظر گرفتن به نیاز به یک درآمد ثابت – معمولا آزادی عمل بیشتری برای انتخاب زمان کاری خود دارند. تجربه کار های متفاوت پروفایل آنها را می سازد و در نتیجه شبکه ای از مشتریان برای خود تشکیل می دهند.

هدف گذاری و دستیابی به اهداف، مهمترین عناصر در توسعه فردی و توسعه کسب و کار فریلنسینگ می باشد. داشتن هدف برای ما انگیزه ایجاد می کند. به ما اجازه می دهد تحت شرایط سخت نیز به جلو پیش برویم. اهداف به ما کمک می کند در مورد مشتری و پروژه ها تصمیم بگیریم. حتی به ما کمک می کند که متوجه شویم در مسیر درست هستیم یا می بایست کار یا انرژی بیشتری صرف کنیم یا مسیر خود را تغییر دهیم.

در این نوشته درباره اینکه چطور برای خود یک هدف گذاری منطقی انجام دهیم، صحبت کنیم. اهدافی که شما را به سمت موفقیت سوق دهد اما شما را محدود نکند و اهدافی که در شما احساس شاد بودن ایجاد کند نه کارهای سخت اما بی هدفی که خودتان هم ندادید برای چه انجام داده اید!

چشم انداز شما، منبع اهداف شماست:

یکی از اشتباهات بزرگ در هدف گذاری، ایجاد اهدافی است که شما آنها را نمی خواهید. ممکن است در اولین نگاه این حرف کمی ساده انگارانه بنظر برسد اما در واقعیت خیلی از ما این اشتباه را مرتکب می شویم.

کمی درباره این موضوع فکر کنید. چه تعداد از هدف های شما آن چیزهایی است که شما واقعا می خواهید؟ و چه تعداد از آنها چیزهایی است که دیگران از شما می خواهند یا انتظار دارند؟ بعضی وقت ها ما هدف تعیین می کنیم تنها به این خاطر که بقیه هم این کار را می کنند.

اگر ما اجازه دهیم اهداف ما را دیگران دیکته کنند، آن اهداف در ما هیچ انگیزه مثبتی بوجود نمی آورند یا ما را به موفقیت نمی رساند و یا حتی رسیدن به آن اهداف ما را راضی و خشنود نخواهد کرد. برای جلوگیری از این اشتباه می بایست با چشم انداز شروع کنیم. فرمول چشم انداز این است که از خود بپرسیم “نهایتا می خواهم جایگاه کسب وکار من کجا باشد؟”.

یکی دو ساعت به خود فرصت دهید تا تخیلات شما آزادانه به این جواب برسد و صادقانه به این سوال پاسخ دهید. از خود بپرسید که آیا این آن چیزی است که شما واقعا می خواهید. اگر نه، تغییرش دهید. اگر جواب مثبت بود شما آماده اید تا هدف گذاری کنید.

 

SMART زبان هدف گذاری است.

SMART سرنامی است برای بخاطر سپردن بهترین راه برای هدف گذاری. یعنی:

Specific  مشخص: هدف شما می بایست تا جای ممکن مشخص باشد. برای مثال بجای اینکه بگویید “هدف من این است که درآمد بیشتری کسب کنم”، اگر بگویید “هدف من این است که درآمد خالص ۵۰ میلیون تومان در این سال داشته باشم”  تاثیر گذارتر خواهد بود. تا جای ممکن از اعداد و خط کش های مختلف زمانی، مالی، اجتماعی و … دیگر برای مشخص کردن هدف استفاده کنید.

Measurable قابل اندازه گیری: وقتی از خط کش استفاده کنید اهداف شما قابل اندازه گیری می شود. شما یا هر کس دیگری می تواند به نتایج بدست آمده نگاه کنید و مشخص است که آیا شما به هدف دست یافته اید یا نیافته اید. برای مثال “۵۰۰۰ خواننده ایمیل تا تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۱” یک هدف قابل اندازه گیری است اما “بدست آوردن خوانندگان ایمیل خیلی زیاد” قابل اندازه گیری نیست.

Attainable به دست آوردنی: باید اهدافمان به اندازه ای بزرگ و چالش آفرین باشد که بتوان آن ها را بدست آورد. هیچ چیز خسته کننده تر از این نیست که روی یک هدف غیر ممکن وقت و انرژی صرف کنیم. اینکار انگیزه را از بین می برد و احساس شکست را در شما بوجود می آورد. بنابراین اگر قرار است مثلا به زودی ازدواج کنید یا صاحب فرزند شوید، کسب درآمد ۵۰ میلیون تومان به سختی ممکن است محقق شود. با خود روراست باشید.البته اهداف هم نباید آنقدر کوچک انتخاب شوند که با تلاش کمی بدست آیند.

Relevant مرتبط: چشم انداز خود را به یاد دارید؟ تمام اهداف شما می بایست در راستای رسیدن به چشم انداز شما باشد. بنابراین هدف می بایست با هدف نهایی شما مرتبط باشد. اگر هدف شما مرتبط نیست، رسیدن به آن چه معنایی دارد؟

Time-bound دارای محدوده زمانی: در آخر، هدف باید دارای چهارچوب زمانی باشد. مشخص کنید چه زمانی می خواهید یک کار را به انجام برسانید. “تا تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۱” یا “پس از شش ماه”. زمان مقرر باعث ایجاد انگیزه و تمرکز در ما می شود.

انواع هدف:

وقتی درباره هدف های فریلنسینگ صحبت می کنیم، بیشتر وقت ها همه فکر می کنند منظور کسب درآمد است. در نظر داشته باشید فریلنسینگ فقط درباره کسب درآمد نیست. من فکر می کنم که شما فریلنسر هستید چون یک سبک زندگی خاص همان گونه که در چشم انداز خود مطرح کردید می خواهید. برای تعداد ساعت کاری خود هدف گذاری کنید. برای خود مشخص کنید که با چه نوع کارفرما یا پروژه هایی کار خواهید کرد و چه کارهای حرفه ای دیگری انجام خواهید داد. همچنین هدف های دیگر زندگی خود را بنویسید مثل روابط اجتماعی، سلامت، توسعه شخصی یا هر چیز دیگری که برای شما مهم است.

نوبت شماست:

آیا برای کسب و کار فریلنسینگ خود هدف گذاری می کنید؟ اگر جواب مثبت است شما از چه روشی پیروی می کنید؟ این نوع هدف گذاری تا چه اندازه باعث پیشرفت شما در کار فریلنسینگ شده است؟

لطفا نظرات و تجربیات خود را در زیر با ما و دیگر خوانندگان خوشفکری در میان بگذارید.

8 پاسخ به “فریلنسرها بخوانند! چگونه برای خود اهداف واقعی و درست انتخاب کنید؟”

  1. چیا چاره خواه گفت:

    سلام. ممنون از مطلب خوبتون.
    من زمانی در مورد فری لنسرها کار می کردم و چند نوشته هم در این مورد داشتم :
    http://www.hamfekri.com/index.php?option=com_content&view=article&id=87:free-lancer&catid=44:for-entrepreneurs&Itemid=79
    سایت های مهم فری لنسینگ را بررسی می کردم و آنموقع سوالم این بود که بالاخره کی یک استارت آپ ایرانی این کار را شروع می کند؟ پونیشا را که دیدم خیلی خوشم آمد. محیطی ساده و کارا برای انجام پروژه فراهم شده بود. این حرکت جای تبریک دارد. اما چند درخواست :
    1- اگر می شود در مورد خود پونیشا و چالش ها و موفقیت های آن بیشتر و خودمانی تر بنویسید.
    2- نحوه مدیریت پروژه ها در پونیشا چگونه است؟
    3- اصولا چه کارهایی را می توان فری لنس انجام داد؟

  2. چیا چاره خواه گفت:

    اینکه چه کارهایی را می شود اصولا فری لنسینگ انجام داد خود مهم است. بیشتر مردم فکر می کنند که برای انجام کاری حتما حضور لازم است. اما فری لنس ها می توانند خیلی کارها را که حتی فکرش را هم نمی کنیم از راه دور انجام دهند. به عنوان مثال : تهیه متن سخنرانی، برنامه ریزی مراسم عروسی، بروزرسانی وبلاگ، منشی تلفنی و حتی مدیر دفتر مجازی! واگذاری برخی از وظایف کسب و کار به فری لنسها چند فایده دارد : 1- هزینه ها کمتر می شود 2- تنوع انتخاب بیشتر می شود 3- نیازی به حضور فیزیکی نیست، حجم کسب و کار کوچکتر می شود 4- می توان به امور اساسی کسب و کار رسید. طبق ادعای سایت elance.com سالانه 330 میلیون دلار پروژه واگذار می شود. در اینجا انواع مختلف شغل های قابل واگذاری را می توان دید :
    https://www.elance.com/p/100-projects-outsource.html#20
    در اینجا هم توضیحی مختصر به فارسی ارائه شده است :
    http://www.hamfekri.com/index.php?option=com_content&view=article&id=102:100-idea-to-outsourse&catid=45:business-ideas&Itemid=85

    موفقیت هرچه بیشتر سایت خوب و وطنی پونیشا را خواهانیم

  3. ابراهیم شادافروغ گفت:

    مطلب خوبی بود ممنون

  4. پونیشا گفت:

    سلام خیلی متشکرم اگر در مورد پونیشا می خواهید بیشتر بدانید توصیه می کنم آی پالسی که تهیه شده را گوش کنید خیلی قدیمی نیست.
    http://iclub.ir/ipulse5

    روش کار تا جای ممکن سعی شده ساده طراحی شود تا همه کاربران بتوانند براحتی پروژه های خود را مدیریت کنند همینطور راهنما هایی در بخش راهنمای سایت برای همین منظور قرار داده شده است. مدیریت پروژه ها مثل نمونه های خارجی است که می شناسید، پونیشا امنیت پرداخت پروژه را تامین می کند تا کارفرما و پیمانکار بتوانند براحتی با یکدیگر کار کنند.

    در جواب سئوال سوم تقریبا هر کاری را می توان برون سپاری کرد، پونیشا در لیست مهارت های خود بیش از 480 مهارت دارد که با این حال کاربران به صورت مرتب درخواست اضافه شدن مهارت های جدید را برای ما ارسال می کنند. مشاهده مهارت هایی که در پونیشا ثبت شده
    http://ponisha.ir/myskills.php

    در کل مثل هر کار دیگری این کار نیز راحت نیست و نیاز به فرهنگ سازی، اعتماد سازی و معرفی دارد.

    • چيا چاره خواه گفت:

      با تشکر. جمع شدن 480 مهارت در پونیشا هیجان انگیز است. اما در لینک مهارت ها که گذاشته اید چیز خاصی مشاهده نشد. انگار نیاز به ثبت نام دارد! لطفا بررسی بفرمایید.

      • پونیشا گفت:

        بله این برای مشاهده و انتخاب مهارت های خود می بایست وارد سایت شوید

  5. سئو گفت:

    تشکر بسیار خواندنی بود

  6. lمین گفت:

    با تشکر از مطلب جالبتون. من در سایتهای دیگه هم مطالبی در مورد اینکه چگونه هدف تعیین کنیم خوندم اما مطلب شما جامع تر و کاملتر بود. ممنونم از اطلاعات خوبتون.

شما هم نظرتان را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی با * نشانگذاری شده اند.

*

*