۲۸ خرداد ۱۳۹۲  ·   زمان مطالعه 8 دقیقه

گفتگو با مدیرعامل شرکت آرمیتیس، از بنیانگذاران لوکوپوک، درگاه نیازمندیهای اینترنتی


گفتگو با مدیرعامل شرکت آرمیتیس، از بنیانگذاران لوکوپوک

لوکوپوک، محصولی از شرکت نرم نگاران آرمیتیس، یک درگاه  تجاری – تبلیغاتی اینترنتی است. این شرکت پس از سال ها فعالیت، اکنون در مسیر رشد قرار دارد و لوکوپوک، جایگاه خوبی را در میان کاربران و مخاطبان هدف خود پیدا کرده است.

لوکوپوک که برای بار اول در سال ۸۲ به عنوان یک حراجی اینترنتی به بازار معرفی (لانچ) شد، به علت آماده نبودن زیرساخت های ارتباطی و تبادل مالی مناسب در آن زمان در کشور، یک سال بعد متوقف شد. پس از ۵ سال در مرداد ۸۷ با تغییرات زیادی بر روی دامنه www.locopoc.com  مجددا لانچ شد.

موفقیت لوکوپوک و در کل، این نوع کسب و کار اینترنتی در جهان، افراد زیادی را به فکر راه انداختن پورتال های تبلیغاتی و جلب و انتشار آگهی انداخت که پس از مدتی چیزی از آن ها به جای نماند. از این میان، لوکوپوک یکی از وب سایت هایی بوده که توانسته است به سود دهی برسد و در جاده رشد گام بردارد.

هدف لوکوپوک توسعه بستری می باشد که کاربران ایرانی در آن بتوانند با آرامش و اعتماد، تجارت خود را در پهنه وب گسترش دهند.

در ادامه توجه شما را به گفتگویم با آقای حمید محمودزاده، مدیر عامل شرکت نرم نگاران آرمیتیس، جلب می نمایم. با این امید که این سری از گفتگوهای تحلیلی با کارآفرینانی مانند ایشان، مفید واقع شود و به کسانی که ایده ای در ذهن دارند اما هنوز درباره آن کاری انجام نداده اند، انگیزه کافی و نگرش درست برای شروع را بدهد.

معرفی بنیانگذاران و اعضای تیم

سلام، با تشکر از شرکت شما در این مصاحبه، لطفا خودتان را معرفی کنید. از تجربیاتتان بگویید. از تحصیلاتتان. آیا قبلا هم شرکت یا استارتاپی راه اندازی کرده اید؟

– سلام من حمید محمودزاده هستم، کارشناس ارشد نرم افزار خوندم و سال ۸۲ از دانشگاه علم و صنعت ایران فارغ التحصیل شدم. تز کارشناسی و کارشناسی ارشدم در ارتباط با تجارت الکترونیک بوده، در ضمن ۵ سالی در دانشگاه های مختلف در مقطع کارشناسی تدریس می کردم و اولین استارت آپم رو در همون سال ۸۲ با جمعی از دانشجویان دانشگاه با نام تجاری آرمیتیس شروع کردم.

چه شد که به فکر کارآفرینی و به راه انداختن چنین کسب و کاری افتادید؟

– لذت ساختن، کلا من آدم خیلی خیال پردازی هستم و تصویرهای از اتفاقات خوبی که بعضی از ایده هام اگر به وقوع می پیوست همیشه تو ذهنم بود و الان هم هست، برای اینکه به این تصاویر رنگ واقعیت ببخشم کارم رو شروع کردم.

آیا این کار را به صورت پاره وقت انجام می دهید یا تمام وقت؟

– دو تا تمام وقت، یعنی روزی ۱۶ ساعت کار، من اعتقاد دارم با کار نیمه وقت نمی شه کار بزرگ انجام داد.

یکی از نیازمندی های موفقیت به عنوان کسی که یک کسب و کار نوپا را راه اندازی می کند، کار کردن تا دیر وقت و صرف ساعات طولانی و قربانی کردن خیلی از تفریحات و … است. آیا شما اینطور هستید؟

– بله، البته تفریحات من قربانی نمی شد، چون کار کردن لذت بخش تفریح زندگیم بود.

کار بر روی یک ایده و تلاش برای ساختن یک کسب و کار موفق از آن، پر است از سختی و دشواری. در این حالت، امیدواری و خوشبینی است که کارآفرین را سرپا نگه می دارد. چه اندازه به آینده خوشبین هستید؟

– خیلی زیاد، امید به نظر من نقطه اتکاء یه کارآفرین، من همیشه امیدوارم، در بدترین روزها، در تاریک ترین شب ها من همیشه به آینده و اتفاقات پیش رو امید دارم.

آیا استارتاپ شما یک نفره است یا تیم دارید؟ اعضای تیمتان را معرفی کنید و تخصص هایشان را بیان کنید. اعضای تیم تا چه اندازه با هم هماهنگ و یکدل هستند؟

– البته اون هایی که ما شروع کردیم در روزها اول اغلب شون به خارج از کشور مهاجرت کردن و تنها کسی که همراه ما مونده آقای مهندس سواعدی هست که اکنون مدیر فنی مجموعه آرمیتیس می باشد.

بررسی ایده لوکوپوک

ایده شما به حل چه مشکلی کمک می کند؟

– مشخصا من می خوام اینجا در مورد لوکوپوک صحبت کنم، فکر می کنم مسیر بهتری رو اینطوری طی می کنیم، چون من چند تا کار دیگه هم داریم انجام می دیم. ایده لوکوپوک خیلی ساده است، یه نیازمندی ها براساس محلیت، یه نیازمندی های شهری، مشخصا مشکلی هم که حل می کنه اینه که همیشه ما نیاز داریم یه چیزی رو بخریم یا چیزی رو بفروشیم، لوکوپوک کمک می کنه این کار به سادگی انجام بشه.

چگونه به این ایده رسیدید؟ خلاقیت و نوآوری در ایده شما چیست؟ آیا نوآوری در یک فناوری است یا نوآوری در بازار؟

– البته ایده ما ایده خلاقانه نبود در اساس، اما اینکه شما بتونید حتی یه ایده ای که در کشورهای خارجی اجرا شده و موفق بوده را جا بندازی نیاز به خلاقیت در حوزه اجرا داری، بیشتر خلاقیت ما در بستر فنی و محلی کردن این ایده بوده.

مهمترین مشکلات و موانع سر راه ایده شما برای رسیدن به موفقیت کدامها هستند؟

– مشخصا منابع مالی و در مرحله بعدی مشکلات زیرساختی ارتباطی کشور.

مدل کسب و کار لوکوپوک در چند جمله

راه ها و کانال های دسترسی شما به مشتریان کدام اند؟

– فضای آنلاین و بستر اینترنت ایران

آیا بازار شما یک بازار محدود و اختصاصی (niche) است؟ یا یک بازار وسیع تر؟

– بازار ما به وسعت تمام کاربران اینترنت در ایران هست.

چگونه می خواهید از ایده تان پول در بیاورید؟

– فعلا محل درآمد لوکوپوک از بخش آگهی های ویژه است، آگهی های که به خاطر هزینه ای که پرداخت می کنند بیشتر به کاربران نمایش داده می شود ولی به زودی این مدل درآمدی عوض خواهد شد.

در یک جمله بگویید، محصول ناشی از ایده شما چه کاری انجام می دهد و چه کسانی برای داشتن یا استفاده از آن پول خرج می کنند؟

– خریدار رو به فروشنده و بالعکس وصل می کنه و کسانی که می خوان زودتر و بیشتر کالا یا خدمات خود را بفروشند بابتش پول می دهند.

در یک جمله، دلیل اینکه مردم از سرویس شما استفاده می کنند چیست؟

– چون نیاز دارند که تبلیغ شوند و دیده شوند و ما این امکان رو در اختیارشون قرار می دیم.

مدل کسب درآمد شما چگونه است؟ آیا مقیاس پذیر و قابل رشد است؟

– مدل درآمدی کسب و کار ما ارتباط خیلی مستقیم با تعداد مخاطبان ما داره و هر چقدر مخاطب ما بیشتر بشه درآمد حاصله هم بیشتر خواهد شد.

ارزش اصلی کسب و کار

آیا روش شما به نسبت رقبایتان راه حل بهتری است؟ و فکر می کند آنقدر خوب است که بتواند مردم را وادار به چرخش به سمت استفاده از محصول یا سرویس شما بکند؟

– ما در فضای زیباتر، ساده تر و بهتری خدمات رو در اختیار مشتریان قرار می دیم و از طرف دیگه لوکوپوک خیلی خوشمزه و لذیذ برای موتورهای جستجو است. ولی خوب برای پیشی گرفتن از رقبا نیاز به زمان و بهبود مداوم داریم.

کدام ویژگی کسب و کارتان را می توان به عنوان مزیت و برتری شما به نسبت رقبایتان نام برد؟ چه چیزی شما و ایده تان را از دیگران متمایز می کند؟

– سادگی، دسترسی راحت و حضور در رتبه های اول موتورهای جستجو

چه پارامترهایی برای سنجش موفقیت در نظر گرفته اید؟ موفقیت در کسب وکار شما چه شکلی است؟

– میزان مخاطب ما، هر چقدر این میزان رشد کنه ما به موفقیت بیشتر نزدیکتر می شیم.

اندازه بازار هدفتان چه قدر است؟ و پذیرندگان اولیه Early Adopters شما چه کسانی هستند؟

– کل کاربران اینترنت در ایران، ما زمانی لبخند خواهیم زد که هر شخصی که در ایران از اینترنت استفاده می کنه روزی یه بار سری به لوکوپوک بزنه. پذیرندگان اولیه ما کسب و کارهای کوچک هستند.

هزینه های کسب و کار شما

فکر می کنید چه قدر طول می کشد تا به سود دهی برسید؟

– هالبته الان ما مرز سود دهی را رد کردیم و لوکوپوک هم اکنون سودآور است ولی برای رسیدن به این مرحله دو سال زمان برد.

– بیشترین هزینه های شما در حال حاضر چه هستند؟

– نیروهای توسعه و پشتیبانی.

جذب سرمایه

می دانیم که هیچ کاری بدون جذب سرمایه لازم به نتیجه نخواهد رسید. پس، آیا خودتان سرمایه به کسب و کارتان تزریق کرده اید؟ در صورت تمایل بفرمایید چه میزان؟

– ما با یه سرمایه اندک از کسب و کارهای دیگر در آرمیتیس ایجاد شده بود کارمون رو شروع کردیم و سرمایه گذار بیرونی نداشتیم.

تا کنون آیا توانسته اید سرمایه ای از دیگران جذب کنید؟ دوستان؟ آشنایان؟ پدرو مادر؟ اقوام؟ یا انجل ها؟ شرکت های سرمایه گذاری VC چطور؟ چه زمانی؟ چند بار؟

– نخیر

آیا از بانک هم وام گرفته اید؟

– خیر وام دریافت نکردیم.

حالا اگر کسی پیدا شود که پس از خواندن این مصاحبه حاضر شود ۱۰۰ میلیون تومان در کسب و کارتان سرمایه گذاری کند، با آن پول چه کارهایی می کنید؟چگونه آن را خرج می کنید تا به بیشترین سود برسید؟

– فعلا برنامه برای جذب سرمایه گذار نداریم.

از MVP تا محصول نهایی

– آیا نسخه محصول فعلی شما نسخه کامل و اصلی است؟ چه قدر طول کشید تا محصول نهایی تولید شد؟

– بله اکنون نسخه کاملی از لوکوپوک در اختیار کاربران است.

بازاریابی و جایگاه لوکوپوک در بازار

چگونه در مردم، برای محصولتان تقاضا ایجاد می کنید؟

– با قرار گرفتن لوکوپوک در رتبه بالای موتورهای جستجو.

چگونه مردم را از وجود محصولتان با خبر می کنید؟ چه برنامه ای برای آن در نظر دارید؟

– با ارائه لوکوپوک در پلت فرم های مختلف و معرفی آن بیشتر با شیوه های روابط عمومی

جایگاه محصول یا سرویس شما در بازار کجاست؟ آیا یک محصول با ارزش و گرانقیمت است یا یک محصول ارزان با ویژگی های محدود که از دیگران بهتر است؟

– یک ابزار ساده و راحت برای استفاده است و البته تاثیرگذار

چه نوع تبلیغاتی استفاده کرده اید؟ یا می کنید؟ کدام بهتر جواب داده است؟

– ما بیشتر از شیوه های PR در تبلیغات لوکوپوک استفاده کردیم و می کنیم.

نکته پایانی، درس هایی که تاکنون یاد گرفته اید:

مهم ترین درس یا تجربه ای که تا کنون یاد گرفته اید، چیست؟ توصیه مهم شما برای کسانی که می خواهند در راه شما قدم بگذارند و کسب و کار خودشان را راه اندازی کنند چیست؟

– به محصول خوب فکر کنید، محصولی که یک نیاز واقعی شما در ابتدا برطرف کنه، اگر این اتفاق افتاد، محصول شما چیزهای زیادی برای شما به ارمغان خواهد آورد.

– با تشکر مجدد از حضور شما در این گفتگو و آرزوی موفقیت روز افزون شما و کسب و کار شما، در پایان هر صحبتی دارید بفرمایید.

– صداقت و سلامت کار ماندگاری و اعتبار شما است به نظر من به هیچ قیمتی این مورد رو لکه دار نکنید. روزگار به کام.

در این بخش جدید در خوشفکری تعدادی از استارتاپ‌های فعال ایرانی را معرفی می‌کنیم. هدف از این کار که به صورت مصاحبه با بنیانگذاران استارتاپ‌ها می‌باشد، به اشتراک گذاری تجارب استارتاپ‌های مختلف با همدیگر و معرفی گسترده آنان به خوانندگان و مخاطبان عزیز است.

جدای از فواید مشخصی که این کار برای یک استارتاپ دارد از جمله تبلیغات رایگان، جلب توجه تعداد بالای مخاطبان خوشفکری (شامل مشترکین ایمیلی، اعضای صفحات خوشفکری در شبکه های اجتماعی و …) و در معرض دید قرار گرفتن آنها، این کار، مزیت مهم دیگری هم برای استارتاپ دارد: با توجه به تعداد بالای مدیران، متخصصان، سرمایه گذاران و صاحبان کسب و کارها در میان مخاطبان خوشفکری، امکان جلب توجه افراد متخصص به عنوان هم تیمی و همچنین سرمایه گذاران (انجل ها و یا VCها) به آن استارتاپ را بوجود می آورد. آیا شما هم استارتاپ خودتان را به راه انداخته‌اید یا استارتاپی را می‌شناسید که فکر می‌کنید اینجا باید معرفی شود؟ لطفا با ایمیل info@khoshfekri.com تماس بگیرید.

2 پاسخ به “گفتگو با مدیرعامل شرکت آرمیتیس، از بنیانگذاران لوکوپوک، درگاه نیازمندیهای اینترنتی”

  1. فواد انصاری گفت:

    سلام
    ممنون از خوشفکری و امیدوارم به همین روند + ادامه بدید . جای سوال داره که هیچکدام از استارتاپها چرا وام نگرفتند و یا جذب سرمایه نکردند ؟

  2. حسن گفت:

    با سلام
    ممنون از مصاحبه خوبی که با مدیرعامل شرکت آرمیتیس داشتید
    خیلی انگیزه داد
    با تشکر

شما هم نظرتان را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی با * نشانگذاری شده اند.

*

*