۱۸ شهریور ۱۳۹۲  ·   زمان مطالعه 11 دقیقه

گفتگو با بنیانگذار استارتاپ ویکی‌درینک، تجربه یک نوشیدنی دلچسب


گفتگو با بنیانگذار استارتاپ ویکی‌درینک

برای بسیاری از آدمها «نوشیدن» فقط یک عادت یا دلیلی برای رفع تشنگی نیست، این افراد همیشه در طول روز لیوان یا ماگـشان در اطرافشان است و اگر که فرصتی باشه دوست دارند که نوشیدنی‌های مختلف را هم امتحان کنند و یا ساعتهایی از هفته را در کافه‌ها سپری کنند.
نوشیدن قهوه، دم‌نوش‌های مختلف شرقی، اسموتی‌ها و حتی نوشیدنی‌های سرد گاهی آداب و رسوم خودش را دارد، این سایت برای همه کسانی است که دوست دارند نوشیدنی‌های مختلف را امتحان کنند و از بعضی از این آداب و رسوم اطلاع داشته باشند.
خوب یا بد خیلی از آدمهایی که نوشیدنی‌ها را دوست دارند خیلی دقیق در مورد فوت و فن و آداب و رسوم نوشیدن هر نوشیدنی اطلاع دقیقی ندارن؛ در WikiDrink تلاش می‌کنیم تا تجارب مشترکمان در مورد نوشیدنی‌ها را با هم به اشتراک بگذاریم.

جملات بالا، معرفی پروژه ویکی‌درینک است. این استارتاپ، که شعارش: «تجربه یک نوشیدنی دلچسب» است، بر اساس عشق و علاقه بنیانگذاران آن به نوشیدنی ها، و در نتیجه یک کنجکاوی ساده راه اندازی شده است، توانسته است تیم خوبی افراد علاقمند را شکل دهد و با تقسیم وظایف مناسب، هر فرد، بهترین کارایی خود را داشته باشد. این استارتاپ اخیرا توانسته است به جمع حامیان اولین جشنواره بین‌المللی و نمایشگاه قهوه، کاکائو و صنایع وابسته ایران بپیوندد.

در ادامه توجه شما را به مصاحبه ی با بنیانگذار استارتاپ و مدیر ویکی‌درینک، آقای مهدی منسومی، جلب می نمایم. نکات جالب وآموزنده ای در این گفتگو وجود دارد که می تواند برای هر کارآفرینی، بسیار مفید باشد.

معرفی بنیانگذاران و اعضای تیم استارتاپ ویکی‌درینک

سلام، با تشکر از شرکت شما در این مصاحبه، لطفا خودتان را معرفی کنید. از تجربیاتتان بگویید. از تحصیلاتتان. آیا قبلا هم شرکت یا استارتاپی راه اندازی کرده اید؟

– با سلام، من مهدی منسومی هستم. رشته تحصیلی من نرم‌افزار و مهندسی فناوری اطلاعات است و حدود ۱۰ سال در این حوزه فعالیت می‌کنم. سالها پیش (شاید در حدود ده سال قبل) یک پروژه دیگری به نام بانک جامع ناشران ایران (ایران کتاب) را راه اندازی کرده بودم که متاسفانه و به دلایل مختلفی به موفقیت نرسید.

چه شد که به فکر کارآفرینی و به راه انداختن چنین کسب و کاری افتادید؟

– من همیشه پروژه و طرح‌های خلاقانه را دوست داشتم و همیشه تا جایی که امکان دارد خبرهای مربوط به آنرا هم پیگیری می‌کنم از مدتها قبل همیشه به فکر راه انداختن یک وب‌سایت اختصاصی در مورد بحث نوشیدنی‌ها و کافه‌ها بودم که همین موارد و جمع بندی که روی کار داشتم منجر به راه اندازی ویکی‌درینک شد.

آیا این کار را به صورت پاره وقت انجام می دهید یا تمام وقت؟

– در حال حاضر پروژه را به صورت پاره وقت انجام می‌دهم برای همین مجبورم گاهی ساعتهای طولانی تا نیمه‌شب را مشغول تکمیل و توسعه و تولید محتوا باشم. البته باید این موضوع را اضافه کنم که کار به صورت تیمی انجام می‌ شود و این وضعیت برای همه همکاران من در ویکی‌درینک وجود دارد.

یکی از نیازمندی های موفقیت به عنوان کسی که یک کسب و کار نوپا را راه اندازی می کند، کار کردن تا دیر وقت و صرف ساعات طولانی و قربانی کردن خیلی از تفریحات و … است. آیا شما اینطور هستید؟

– بله دقیقا همینطور است، بسیاری از دوستانم به شوخی فقط قسمتهای جذاب کار و کافه‌گردی‌ها را می‌بینند در صورتی که این همه پروژه نیست، من تقریبا هر روز هفته در مورد این پروژه فکر می‌کنم و روزی نیست که برای آن کاری انجام نداده باشم که به هر حال این امر نیاز به صرف وقت و انرژی زیادی دارد.

کار بر روی یک ایده و تلاش برای ساختن یک کسب و کار موفق از آن، پر است از سختی و دشواری. در این حالت، امیدواری و خوشبینی است که کارآفرین را سرپا نگه می دارد. چه اندازه به آینده خوشبین هستید؟

– شخصا خیلی به پروژه ویکی‌درینک امیدوارم، هر هفته امیدوارتر از هفته قبل و بسیار امیدوارم که روزی این پروژه به جایی که می‌خواهم برسد، برای آن خیلی فکر و برنامه دارم!

آیا استارتاپ شما یک نفره است یا تیم دارید؟ اعضای تیمتان را معرفی کنید و تخصص هایشان را بیان کنید. اعضای تیم تا چه اندازه با هم هماهنگ و یکدل هستند؟

– در حال حاضر سه نفر از دوستان بسیار خوبم در این پروژه با من همکاری می‌کنند که البته دوست دارم همینجا از زحماتی که آنها می‌کشند تشکر کنم، خوشبختانه تیم خوب و یک دستی داریم، یک دست نه به این معنا که از هم انتقاد نکنیم اما همه همکارانم در مورد توسعه پروژه یکدل هستند.
خانم سمیه آتشی در بخش تولید محتوا و مخصوصا در توسعه نوشیدنی‌های درمانی و همچنین تولید نرم‌افزار اندروید با ویکی‌درینک همکاری می‌کنند. خانم مهروی قیدی مسئول بخش عکاسی ویکی‌درینک هستند و بخش گالری که در سایت و شبکه‌های اجتماعی داریم حاصل تلاش ایشان است و خانم نگار اسکندری پور نیز در بخش تولید محتوا و خصوصا در بخش فصلنامه ویکی‌درینک با این پروژه همکاری دارند.

بررسی ایده ویکی‌درینک

ایده شما به حل چه مشکلی کمک می کند؟

– پروژه ویکی‌درینک شامل بخشهای مختلفی است، بخش بزرگی از آن به معرفی نوشیدنی‌های مختلف شامل نوشیدنی‌های گرم، سرد، دمنوش‌های گیاهی و حتی نوشیدنی‌های آماده که در بازار موجود هستند می‌پردازد و از طرفی بخش کافه‌گردی‌ هم تلاش می‌کند تا مخاطبان را به صورت بی‌طرفانه با کافه‌ها آشنا کند، خب افراد بسیاری هستند که به دنبال مطالب نوشیدنی‌ها هستند و به نوشیدنی‌ها علاقه دارند.

چگونه به این ایده رسیدید؟ خلاقیت و نوآوری در ایده شما چیست؟ آیا نوآوری در یک فناوری است یا نوآوری در بازار؟

– ماجرا بسیار طولانی است، من مدتها قبل در مورد نوشیدنی‌ها علاقه داشتم. اما ماجرا از آنجا شروع شد که دنبال تفاوت اسپرسو با قهوه فرانسه بودم، از خیلی افرادی که قاعدتا باید در این مورد متخصص باشند سوال می‌کردم اما پاسخی که می‌خواستم را پیدا نمی‌کردم تا اینکه تصمیم گرفتم خودم دست به کار شوم، احساس کردم می‌توانم از این خلاء اطلاعاتی استفاده کنم و البته اقرار می‌کنم که در همان هفته‌های اول از استقبالی که از پروژه انجام شد شگفت زده شدم و همین هم یکی از عوامل توسعه کار بود. در مورد پروژه‌ای که من دنبال می‌کنم بیشتر بحث خلاقیت و نوآوری در بحث اطلاعات و بازار است نه خیلی فناوری، البته باید بگویم به زودی شاهد اتفاقاتی هم در مورد فناوری آن خواهیم بود.

مهمترین مشکلات و موانع سر راه ایده شما برای رسیدن به موفقیت کدامها هستند؟

من ایده‌های خیلی زیادی در سر دارم که خب همانطور که احتمالا می‌دانید خیلی از این موارد نیاز به سرمایه و تمرکز بیشتری دارد، کمی هم زمان لازم دارد که فازهای مختلف پروژه را به مرور اجرا کنم، البته برای رسیدن به همه این موارد بسیار امیدوار هستم.

مدل کسب و کار ویکی‌درینک در چند جمله

راه ها و کانال های دسترسی شما به مشتریان کدام اند؟

– در حال حاضر بیشتر وب‌سایت رسمی ویکی‌درینک که نشانی اصلی آن wikidrink.info است و البته شبکه‌های اجتماعی و به زودی نسخه اندروید و طرح‌های دیگری که در دست اجرا داریم.

آیا بازار شما یک بازار محدود و اختصاصی (niche) است؟ یا یک بازار وسیع تر؟

– من فکر می‌کنم یک بازار وسیع و گسترده شامل قشر زیادی از افراد.

چگونه می خواهید از ایده تان پول در بیاورید؟

– ایده‌های خیلی زیادی دارم و فکر می‌کنم خیلی بازار خوبی برای این کار وجود دارد، کوچکترین مورد آن تبلیغات است که البته من خیلی روی این بخش تمرکز ندارم و شاید این بخش کوچکترین بخشی است که روی آن تمرکز داریم. در حال حاضر و زمانی که کمتر از یکسال می‌گذرد موفق شدیم اسپانسر نمایشگاه تخصصی قهوه باشیم که خب این بخش برای استارتاپ ویکی‌درینک موفق خوبی به حساب می‌آید.

در یک جمله بگویید، محصول ناشی از ایده شما چه کاری انجام می دهد و چه کسانی برای داشتن یا استفاده از آن پول خرج می کنند؟

– معرفی نوشیدنی‌ها و کافه‌ها و تمام شرکتهایی که در حوزه نوشیدنی‌ها فعالیت می‌کنند می‌توانند از خدمات ما استفاده کنند و البته کافه‌هایی که به توسعه کارشان فکر می‌کنند، به نظرم حتی شرکتهایی که در این حوزه کار می‌کنند هنوز خیلی به صورت سنتی کار می‌کنند و آن طور که باید از فضایی که روی اینترنت در اختیار دارند استفاده نمی‌کنند.

– در یک جمله دلیل اینکه مردم از سرویس شما استفاده می‏‌کنند چیست؟

فکر می‌کنم به این دلیل که به صورت انحصاری و اختصاصی به مبحث نوشیدنی‌ها می‌پردازیم و تلاش می‌کنیم تا مطالبی که در اختیارشان قرار می‌دهیم تولید محتوا باشد نه کپی‌برداری.

مدل کسب درآمد شما چگونه است؟ آیا مقیاس پذیر و قابل رشد است؟

– صددرصد قابلیت رشد و توسعه دارد.

گفتگو با بنیانگذار استارتاپ ویکی‌درینک

ارزش اصلی کسب و کار ویکی‌درینک

آیا روش شما به نسبت رقبایتان راه حل بهتری است؟ و فکر می کند آنقدر خوب است که بتواند مردم را وادار به چرخش به سمت استفاده از محصول یا سرویس شما بکند؟

– خیلی دقیق نمی‌توانم حالا در مورد رقبا صحبت کنم اما اعتقاد دارم حرفهایی برای گفتن داریم و آنقدر تفاوت داریم که علاقمندان از سایت و اطلاعات ویکی‌درینک استفاده کنند، مدتی قبل بود که کافه‌ای در تهران یکی از نوشیدنی‌های ما را معرفی کرده بود همین جای خوشحالی دارد.

کدام ویژگی کسب و کارتان را می توان به عنوان مزیت و برتری شما به نسبت رقبایتان نام برد؟ چه چیزی شما و ایده تان را از دیگران متمایز می کند؟

– تمرکز بر روی یک حوزه مشخص و تلاش برای توسعه هر روزِ پروژه.

چه پارامترهایی برای سنجش موفقیت در نظر گرفته اید؟ موفقیت در کسب وکار شما چه شکلی است؟

– در درجه اول توجه بیشتر بازدید کنندگان به سایت که البته همین مورد منجر به کسب و کار بهتر برای پروژه خواهد شد، به هر حال شرکتها و فعالان این حوزه بایستی به سمت چنین کسب و کارهایی حرکت کنند.

اندازه بازار هدفتان چه قدر است؟

– من فکر می‌کنم بازار هدف گسترده‌ای داریم. ما می‌توانیم با خیلی از شرکتها و افراد تعامل داشته باشیم. خیلی بزرگ به این مورد فکر می‌کنم.

 پذیرندگان اولیه Early Adopters شما چه کسانی هستند؟

– همه افرادی که به نوشیدنی‌ها علاقه دارند! قشر زیادی از افراد که می‌تواند از جوان ها تا خانمهای خانه‌دار باشند و حتی بسیاری از کافه‌ها.

هزینه های کسب و کار شما

فکر می کنید چه قدر طول می کشد تا به سود دهی برسید؟

– اعتقاد دارم که هر کاری در ابتدا نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و نباید انتظار سوددهی را در همان مرحله اول داشت اما من فکر می‌کنم تا پایان امسال پروژه هزینه‌های خودش را می‌تواند پرداخت کند و شاید تا سال آینده به مرحله سوددهی برسد.

– بیشترین هزینه های شما در حال حاضر چه هستند؟

-بخش عمده هزینه‌ها مربوط به توسعه سایت و هزینه‌های تبلیغاتی آن است.

جذب سرمایه برای استارتاپ ویکی‌درینک

می دانیم که هیچ کاری بدون جذب سرمایه لازم به نتیجه نخواهد رسید. پس، آیا خودتان سرمایه به کسب و کارتان تزریق کرده اید؟ در صورت تمایل بفرمایید چه میزان؟

– بله تقریبا بخش بیشتر سرمایه را خودم پرداخت کرده‌ام و البته بخش کوچکی را هم از طریق اسپانسر و تبلیغاتی که روی سایت داشتیم تامین کرده‌ایم.

تا کنون آیا توانسته اید سرمایه ای از دیگران جذب کنید؟ دوستان؟ آشنایان؟ پدرو مادر؟ اقوام؟ یا انجل ها؟ شرکت های سرمایه گذاری VC چطور؟ چه زمانی؟ چند بار؟

– به عنوان سرمایه گذاری خیر. البته یکبار یک شرکتی می خواست نیمی از سایت را به عنوان مشارکت بخرد، اما خب من تصمیم به همکاری و تعامل به این شکل ندارم، نمی خواهم سایت یک سایت تبلیغاتی و وابسته باشد می خواهم یک سایت مستقل باشد، یکی از رموز موفقیت سایت هم این است که تا به حال مستقل عمل کرده است.

هم اکنون در مرحله تست محصول در بازار هستیم تا روی نیازهای مشتری،  بازار و کسب و کار متمرکز شویم و به زودی وارد مباحث سرمایه گذاری هم می‏‌شویم.

آیا از بانک هم وام گرفته اید؟

– خیر، البته من هیچ وقت اقدامی نکرده ام اما به هر حال متاسفانه هنوز بانکها و سازمانهای دولتی خیلی به موارد این شکلی به عنوان یک چیزی که قابل سرمایه گذاری باشد، حساب نمی‌کنند.

 

از MVP تا محصول نهایی

 آیا نسخه محصول فعلی شما نسخه کامل و اصلی است؟ چه قدر طول کشید تا محصول نهایی تولید شد؟

– ببینید نسخه فعلی هنوز نسخه نهایی نیست و هنوز خیلی کار دارد، تلاش می‌کنیم تا هر ماه بخشهای جدیدی را روی آن اضافه کنیم به علاوه اینکه امیدواریم به زودی پوسته گرافیکی را هم تغییر بدهیم. علی‌الحساب و به عنوان اولین جایی که آنرا به صورت رسمی ذکر می‌کنم به عنوان نمونه بخش نوشیدنی‌های درمانی به زودی با همراهی یک پزشک آغاز خواهد شد.

فکر می کنید چقدر طول خواهید کشید تا محصول نهایی ارائه شود؟

– نهایی؟ راستش من خیلی در مورد این کلمه نمی‌توانم با قطعیت صحبت کنم، کاری که ما می‌کنیم همیشه در حال توسعه و بزرگ شدن است، من حتی برای یک ساله آینده پروژه هم برنامه دارم و برای همین فکر می‌کنم کارهای این چنینی هیچ وقت به اتمام و نهایت نمی‌رسد!

جایگاه ویکی‌درینک در بازار

چگونه در مردم،برای محصولتان تقاضا ایجاد می کنید؟

– بخش عمده‌ای از کارها بر روی سئو سایت است. کار ما به صورتی است که برای خیلی از افراد جالب است اما در عین حال برای ترغیب بیشتر مسابقاتی را در برنامه کاری‌مان داریم و همینطور تبلیغات رسانه‌ای را هم در دستور کارمان داریم.

چگونه مردم را از وجود محصولتان با خبر می کنید؟ چه برنامه ای برای آن در نظر دارید؟

– از طریق وب‌سایت و بخش تازه‌ها و شبکه‌هایی که در اختیار داریم، معمولا قبل و در حین اجرا از دوستان و صاحبنظران می‌خواهیم آنرا ببینند و انتقاد کنند تا بتوانیم آنرا به بهترین شکل اجرا کنیم، البته به زودی و در برنامه‌ای که در دست اجرا داریم این موارد جدید از طریق تبلیغات نیز به مخاطبان اعلام خواهد شد.

چه نوع تبلیغاتی استفاده کرده اید؟ یا می کنید؟ کدام بهتر جواب داده است؟

– تا به امروز بیشتر روی تبلیغات اینترنتی تمرکز داشتیم که البته برایمان مفید هم بوده، اما از شهریور ماه امسال در رسانه‌های چاپی هم تبلیغ کرده‌ایم که خب منتظریم تا ببینیم چه نتیجه‌ای برایمان به همراه خواهد داشت.

نکته آخر

 مهم ترین درس یا تجربه ای که  تا کنون یاد گرفته اید، چیست؟ توصیه مهم شما برای کسانی که می خواهند در راه شما قدم بگذارند و کسب و کار خودشان را راه اندازی کنند چیست؟

– در تصمیم خودشان مصمم باشند، اول روی ایده‌ای که دارند فکر کنند آنرا مکتوب کنند و یک طرح کسب و کار برای خودشان بنویسند و در ادامه با جدیت به کارشان ادامه دهند.

با تشکر مجدد از حضور شما در این گفتگو و آرزوی موفقیت روز افزون شما، در پایان هر صحبتی دارید بفرمایید.

– دوست دارم از همکاران و همه دوستانی که در پروژه ویکی‌درینک به هر ترتیبی با من همکاری داشتند و من را تشویق کردند تشکر کنم.
از سایت خوشفکری هم بابت انجام این مصاحبه متشکرم.

 

در این بخش جدید در خوشفکری تعدادی از استارتاپ‌های فعال ایرانی را معرفی می‌کنیم. هدف از این کار که به صورت مصاحبه با بنیانگذاران استارتاپ‌ها می‌باشد، به اشتراک گذاری تجارب استارتاپ‌های مختلف با همدیگر و معرفی گسترده آنان به خوانندگان و مخاطبان عزیز است.

جدای از فواید مشخصی که این کار برای یک استارتاپ دارد از جمله تبلیغات رایگان، جلب توجه تعداد بالای مخاطبان خوشفکری (شامل مشترکین ایمیلی، اعضای صفحات خوشفکری در شبکه های اجتماعی و …) و در معرض دید قرار گرفتن آنها، این کار، مزیت مهم دیگری هم برای استارتاپ دارد: با توجه به تعداد بالای مدیران، متخصصان، سرمایه گذاران و صاحبان کسب و کارها در میان مخاطبان خوشفکری، امکان جلب توجه افراد متخصص به عنوان هم تیمی و همچنین سرمایه گذاران (انجل ها و یا VCها) به آن استارتاپ را بوجود می آورد. آیا شما هم استارتاپ خودتان را به راه انداخته‌اید یا استارتاپی را می‌شناسید که فکر می‌کنید اینجا باید معرفی شود؟ لطفا با ایمیل info@khoshfekri.com تماس بگیرید.

3 پاسخ به “گفتگو با بنیانگذار استارتاپ ویکی‌درینک، تجربه یک نوشیدنی دلچسب”

  1. دائی رامیس گفت:

    به امید کسب نمایندگی انحصاری از اسمیر و ابس و ژر و ادیک

  2. طراحی سایت گفت:

    با تشکر از مطالب مفید و خوبتان

شما هم نظرتان را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی با * نشانگذاری شده اند.

*

*