۲۷ آبان ۱۳۹۲  ·   زمان مطالعه 9 دقیقه

گفتگو با بنیانگذار استارتاپ نیک پاک، اولین فروشگاه تخصصی لوازم بهداشتی


گفتگو با بنیانگذار استارتاپ نیک پاک، اولین فروشگاه تخصصی لوازم بهداشتی

یکی از مهمترین کارهایی که پیش از راه اندازی هر کسب و کاری باید انجام شود، بررسی پتانسیل بازار برای محصول یا خدماتی است که ارائه می شود. یکی از نگرانی های بی مورد اغلب کارآفرینانی که به بازار تازه ایی قدم می گذارند این است که می خواهند همه را مشتری خود کنند و از اینکه همه، مشتری او نشوند، احساس بدی پیدا می کنند. این کار؛ البته غیر ممکن است و همواره افرادی هستند که محصول شما را دوست ندارند و آن را رد می کنند. در طرف دیگر البته افرادی هستند که عاشق خدمات و محصولات شما می شوند و آن ها را با اشتیاق می خرند و امتحان می کنند. یک روش مفید برای ورود به بازار، تمرکز بر بخش کوچکی از بازار و سپس گسترش حوزه فعالیت برای تصاحب بخش های بزرگتر در آینده است.

انتخاب برشی از بازار و تمرکز بر آن، بخصوص اگر کسی پیش از شما به آن وارد نشده باشد، برتری خوبی را به شما و کسب و کارتان خواهد داد. بر این اساس، از شما دعوت می کنم گفتگوی من را با بنیانگذار استارتاپ نیک پاک بخوانید.

نیک پاک یک کسب و کار نوپا (استارتاپ) در قالب فروشگاه اینترنتی است که فقط و فقط به صورت تخصصی در حوزه لوازم بهداشتی فعالیت می کند.

معرفی بنیانگذاران و اعضای تیم استارتاپ نیک پاک

سلام، با تشکر از شرکت شما در این مصاحبه، لطفا خودتان را معرفی کنید. از تجربیاتتان بگویید. از تحصیلاتتان. آیا قبلا هم شرکت یا استارتاپی راه اندازی کرده اید؟

– ایراندخت احمدی هستم. فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع از دانشگاه الزهرا.

چه شد که به فکر کارآفرینی و به راه انداختن چنین کسب و کاری افتادید؟

– پس ازفارغ التحصیلی در شرکت های مختلفی تجربه کاری کسب کردم و اتفاقا موقعیت های بسیار خوب کاری هم داشتم اما همیشه دوست داشتم کسب و کار خودم را راه اندازی کنم. پیش از شروع این کار به موارد مختلفی فکر کردم. تاسیس یک آشپزخانه با غذاهای خاص، یک موسسه آموزشی پژوهشی، موسسه فرهنگی و بسیاری از موارد دیگر بودند که اوایل در نظر داشتم. در نهایت با توجه به ارزیابی هایی که به کمک دیگر دوستان انجام دادیم قرار به ایجاد یک فروشگاه تخصصی لوازم بهداشتی به نام نیک پاک شد.

آیا این کار را به صورت پاره وقت انجام می دهید یا تمام وقت؟

– در واقع حجم کارها آنقدر زیاد بوده که حتی بیشتر از تمام وقت باید زمان صرف این کار می کردم.

یکی از نیازمندی های موفقیت به عنوان کسی که یک کسب و کار نوپا را راه اندازی می کند، کار کردن تا دیر وقت و صرف ساعات طولانی و قربانی کردن خیلی از تفریحات و … است. آیا شما اینطور هستید؟

– سایت ما تقریبا ۱.۵ سال است که آغاز به کار کرده است. اوایل کار خیلی باید فشرده کار می کردیم. زمانی بود که تا ساعت پایانی شب به کار مشغول بودیم. سخت کوشی یکی از اصول اولیه کار است. بنابراین همه اعضای تیم برای رسیدن به موفقیت این معقوله را پذیرفته بودند.

کار بر روی یک ایده و تلاش برای ساختن یک کسب و کار موفق از آن، پر است از سختی و دشواری. در این حالت، امیدواری و خوشبینی است که کارآفرین را سرپا نگه می دارد. چه اندازه به آینده خوشبین هستید؟

– فقط امید است که آدم را وادار به پیشروی می کند! در تمام سختی هایی که در روند کار به طور حتم پیش می آید خوشبینی و امید به آینده مانند یک سوخت برای پیشبرد اهداف به کار می آید. من برای سایت آینده بسیار روشنی پیش بینی می کنم.

آیا استارتاپ شما یک نفره است یا تیم دارید؟ اعضای تیمتان را معرفی کنید و تخصص هایشان را بیان کنید. اعضای تیم تا چه اندازه با هم هماهنگ و یکدل هستند؟

– در واقع ما یک تیم هستیم. بی تردید بدون همکاری اعضای گروه، پیشرفت سایت در این مدت تا به این اندازه مقدور نمی بود. اعضای تیم افرادی مشکل با تخصص های مختلف هستند که شامل طیفی از مهندسی صنایع و بازاریابی و مهندسی نرم افزار و تحلیل گر هستند. در مورد هماهنگی باید بگویم خیلی وقت ها مخصوصا زمانی که تازه آغاز به تشکیل یک تیم کرده اید، ناهماهنگی هایی پیش می آید. خیلی وقت ها کارها را به صورت موازی انجام می دادیم! یعنی در یک لحظه می دیدیم که مثلا دو نفر از اعضای گروه یک کار واحد را انجام می دهند! به مرور زمان یاد گرفتیم سازمان داده شده کار کنیم. به هر حال هر کاری با صرف انرژی، پس از گذر زمان تکامل به همراه خود دارد.

بررسی ایده نیک پاک

ایده شما به حل چه مشکلی کمک می کند؟

– ایده ما در واقع یک فروشگاه آنلاین تخصصی لوازم بهداشتی است . هدف این سایت تامین نیازهای روزمره بهداشتی مردم است. به عقیده ما زمان ارزشمند است و نباید آن را با خرید وسایل بهداشتی در فروشگاه ها تلف کرد. وقتی نیاز روزمره شما مشخص است و به علاوه ما در سایت ما همه نوع کمک و راهنمایی هم روی انتخاب هایتان به شما می توانیم ارائه بدهیم (خدماتی که در هیچ فروشگاهی نمی توانید دریافت کنید) دیگر احتیاجی به حمل کوله باری از لوازم بهداشتی (بعضا با وزن زیاد) نیستید. این به آن معنا است که ما با یک تلفن یا یک سفارش اینترنتی کار شما را آسان کرده ایم. هزینه حمل هم با نیک پاک است. پس به نظر می رسد گام بزرگی در ایجاد آرامش برای شما برداشته باشیم.

چگونه به این ایده رسیدید؟ خلاقیت و نوآوری در ایده شما چیست؟ آیا نوآوری در یک فناوری است یا نوآوری در بازار؟

– ایده اولیه بیشتر از علاقه شخصی سررشته می گیرد علاقه به محصولات بهداشتی. در ضمن با توجه به این که خرید های اینترنتی بسیاری که داشتم با روند خرید آنلاین آشنا بودم. از شامپو و صابون گرفته تا انواع کرم هاو خوشبوکننده ها و ژل و محصولات ماشین ظرف شویی در دسته بندی های مختلف برای بهداشت بانوان و آقایان و کودکان و بهداشت منزل در سایت موجود است. بی شک این یک نوآوری در بازار است. تا به حال در ایران سایت تخصصی لوازم بهداشتی نداشته ایم.

مهمترین مشکلات و موانع سر راه ایده شما برای رسیدن به موفقیت کدامها هستند؟

– مهمترین مشکل آشنا نبودن مردم به خرید آنلاین است. این که فرهنگ این گونه خرید هنوز در بین مردم جا نیوفتاده است. اغلب مردم خرید آنلاین را خرید آنتایم می دانند. در صورتی که خرید آنلاین به معنی خرید آسان و بی دغدغه با تضمین کیفیت محصولات معنی می شود و نه خریدی که شما لزوما یک ساعت پس از انجام سفارش کالاها را دریافت می کنید.

مدل کسب و کار نیک پاک در چند جمله

راه ها و کانال های دسترسی شما به مشتریان کدام اند؟

– تبلیغات در فضاهای مجازی و واقعی و نیز مهم تر از همه تبلیغات دهان به دهان از راه های دسترسی ما به مشتریان است.

آیا بازار شما یک بازار محدود و اختصاصی (niche) است؟ یا یک بازار وسیع تر؟

– بازار هدف را محدوده وسیعی از افراد با نیازهای بهداشتی متفاوت تشکلیل می دهند.

در یک جمله بگویید، محصول ناشی از ایده شما چه کاری انجام می دهد و چه کسانی برای داشتن یا استفاده از آن پول خرج می کنند؟

– ایده یک سری خدمات درانتخاب و خرید محصولات بهداشتی است. همه افرادی که نیازهای روزمره بهداشتی داشته باشند قادر به استفاده از آن هستند.

در یک جمله دلیل اینکه مردم از سرویس شما استفاده می‏‌کنند چیست؟

– ارائه خدمات در شان مشتریان دلیل استفاده مردم از سایت نیک پاک است.

مدل کسب درآمد شما چگونه است؟ آیا مقیاس پذیر و قابل رشد است؟

– مدل جای رشد فراوانی دارد که به صورت تصاعدی عمل می کند.

ارزش اصلی کسب و کار نیک پاک

آیا روش شما به نسبت رقبایتان راه حل بهتری است؟ و فکر می کند آنقدر خوب است که بتواند مردم را وادار به چرخش به سمت استفاده از محصول یا سرویس شما بکند؟

– در واقع موارد بسیاری داشتیم مشتریان که از فروشگاه های رقیب ما گله مند بودند و پاسخگویی سریع و احترام به حقوق مشتری از سوی نیک پاک را از دلایل چرخش به سمت استفاده از خدمات ما نموده اند.

کدام ویژگی کسب و کارتان را می توان به عنوان مزیت و برتری شما به نسبت رقبایتان نام برد؟ چه چیزی شما و ایده تان را از دیگران متمایز می کند؟

– خدمات خوب و پاسخگویی به مشتری خدمات ما را از رقیبان متمایز می کند. مزیت ما در تامین کالاها در طیف وسیع تر و قیمت ارزان تر است.

چه پارامترهایی برای سنجش موفقیت در نظر گرفته اید؟ موفقیت در کسب وکار شما چه شکلی است؟

– افزایش فروش ماهیانه ، رضایت مشتریان و مهم تر از همه شناخته شدن نیک پاک به عنوان یک برند بهداشتی در میان مردم یک موفقیت برای ما محسوب می شود.

گفتگو با بنیانگذار استارتاپ نیک پاک، اولین فروشگاه تخصصی لوازم بهداشتی

هزینه های کسب و کار شما

بیشترین هزینه های شما در حال حاضر چه هستند؟

– هزینه های مربوط به تبلیغات بیشترین هزینه مربوطه را در حال حاضر دارند.

جذب سرمایه برای استارتاپ نیک پاک

تا کنون آیا توانسته اید سرمایه ای از دیگران جذب کنید؟ دوستان؟ آشنایان؟ پدرو مادر؟ اقوام؟ یا انجل ها؟ شرکت های سرمایه گذاری VC چطور؟ چه زمانی؟ چند بار؟

– بله از اقوام و خویشان این سرمایه جذب شده است.

آیا راضی کردن آنان به سرمایه گذاری آسان بود یا دشوار؟ 

– زمانی که دیگران پیشترفت شما را می بینند به شما اعتماد پیدا می کنند، ممکن است اوایل جذب سرمایه از اطرافیان دشوار بوده باشد اما به مرور زمان حتی پیشنهاد سرمایه گذاری از طریق خودشان مطرح گردید.

آیا از بانک هم وام گرفته اید؟

– خیر هزینه ها شخصی بوده است.

اگر کسی پیدا شود که پس از خواندن این مصاحبه حاضر شود ۵۰ میلیون تومان در کسب و کارتان سرمایه گذاری کند، با آن پول چه کارهایی می کنید؟ چگونه آن را خرج می کنید تا به بیشترین سود برسید؟

– طبیعتا این مبلغ را صرف توسعه سایت می کنیم.

جایگاه نیک پاک در بازار

چگونه در مردم،برای محصولتان تقاضا ایجاد می کنید؟

– با تبلیغات موثر این تقاضا را ایجاد می کنیم.

چگونه مردم را از وجود محصولتان با خبر می کنید؟ چه برنامه ای برای آن در نظر دارید؟

– مشتریان فروشگاه نیک پاک در صورتی که در فرم اولیه ثبت نام درخواست اطلاع رسانی داشته باشند، از طریق ایمیل، تماس با شماره شخصی و یا سرویس پیام کوتاه از محصولات جدید اطلاع پیدا می کنند.

جایگاه محصول یا سرویس شما در بازار کجاست؟ آیا یک محصول با ارزش و گرانقیمت است یا یک محصول ارزان با ویژگی های محدود که از دیگران بهتر است؟

– محصولات نیک پاک طیف کاملی از لوازم بهداشتی مصرفی از قبیل قرص ماشین ظرف شویی، صابون، شامپو، کرم، پوشک، خوشبو کننده و غیره می باشد.

چه نوع تبلیغاتی استفاده کرده اید؟ یا می کنید؟ کدام بهتر جواب داده است؟

– البته ما از روش های زیادی استفاده کرده ایم. نمونه آن را می توانیم تبلیغات در روزنامه ها و مجلات و تبلیغات بنری در سایت های مختلف نام ببریم. در میان همه این ها استفاده از سایت های تخفیف گروهی به عنوان روشی برای تبلیغات خیلی موثر بوده است.

نکته آخر

 مهم ترین درس یا تجربه ای که  تا کنون یاد گرفته اید، چیست؟ توصیه مهم شما برای کسانی که می خواهند در راه شما قدم بگذارند و کسب و کار خودشان را راه اندازی کنند چیست؟

– پافشاری در هر زمینه ای شما را به نتیجه دلخواه می رساند.

با تشکر مجدد از حضور شما در این گفتگو و آرزوی موفقیت روز افزون شما، در پایان هر صحبتی دارید بفرمایید.

از سایت خوشفکری بابت انجام این مصاحبه متشکرم.

 

در این بخش جدید در خوشفکری تعدادی از استارتاپ‌های فعال ایرانی را معرفی می‌کنیم. هدف از این کار که به صورت مصاحبه با بنیانگذاران استارتاپ‌ها می‌باشد، به اشتراک گذاری تجارب استارتاپ‌های مختلف با همدیگر و معرفی گسترده آنان به خوانندگان و مخاطبان عزیز است.

جدای از فواید مشخصی که این کار برای یک استارتاپ دارد از جمله تبلیغات رایگان، جلب توجه تعداد بالای مخاطبان خوشفکری (شامل مشترکین ایمیلی، اعضای صفحات خوشفکری در شبکه های اجتماعی و …) و در معرض دید قرار گرفتن آنها، این کار، مزیت مهم دیگری هم برای استارتاپ دارد: با توجه به تعداد بالای مدیران، متخصصان، سرمایه گذاران و صاحبان کسب و کارها در میان مخاطبان خوشفکری، امکان جلب توجه افراد متخصص به عنوان هم تیمی و همچنین سرمایه گذاران (انجل ها و یا VCها) به آن استارتاپ را بوجود می آورد. آیا شما هم استارتاپ خودتان را به راه انداخته‌اید یا استارتاپی را می‌شناسید که فکر می‌کنید اینجا باید معرفی شود؟ لطفا با ایمیل info@khoshfekri.com تماس بگیرید.

6 پاسخ به “گفتگو با بنیانگذار استارتاپ نیک پاک، اولین فروشگاه تخصصی لوازم بهداشتی”

  1. سعید بهزادی گفت:

    خیلی خیلی ممنون از تلاش شما آقای عباسی عزیز که بدون هیچ چشم داشتی به سراغ استارتاپ ها میرید و از رازهاشون و درس هایی که اموختند رو برای کاربرا مینویسید…
    امیدوارم که تک تک پیکسل های زندگیتان با رزولوووشن بالا بر بوم زندگیتان نقش ببندد…

  2. مهدی گفت:

    سلام
    من تازه با سایتتون آشنا شدم اونم از طریق مجله بایت روزنامه خراسان واقعا سایت خوبی است باز هم می ایم

  3. نیکی گفت:

    خیلی خوبه ولی ایده خلاقانه ای توش ندیدم

  4. لیلی گفت:

    ایده خلاقانه اش تخصصی بودن سایت است. فقط بهداشتی! ضمن این که به نظر من شرط اول در برپایی این چنین سایت هایی، خدمات دهی اون هاست.
    امتحان کردم و واقعا راضی بودم.
    تشکر از معرفی تون.

  5. شهاب باقری گفت:

    سلام. این گونه مطالب واقعا آموزنده و کاربردی هستند و از زحمات شما هم بسیار ممنونم.

  6. kamran katebi گفت:

    سلام من با این وبسایت از طریق شما اشنا شدم. بسیار خدمات دهی و محصولات خوبی داشت ممنون

شما هم نظرتان را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی با * نشانگذاری شده اند.

*

*