۱۷ دی ۱۳۹۰  ·   زمان مطالعه 4 دقیقه

افراد موفق ایرانی در دنیای اینترنت و فناوری اطلاعات


موفقیت ایرانیان در حوزه های فرهنگ، علم و فناوری در خارج از مرزهای ایران زبانزد خاص و عام است. با مهاجرت ایرانیان به سرزمین هایی که امکان رشد و شکوفایی استعدادهایشان را فراهم کرده است، در سالهای اخیر تعداد ایرانیان موفقی در زمینه های مرتبط با فناوری اطلاعات افزایش یافته است.

شناختن دستاوردهای این افراد موفق، می تواند به ایجاد انگیزه در همه ما، و درس گرفتن از زحمات و تلاش های آنان، کمک کند.

۱. پییر امیدیار موسس و رئیس شرکت ebay بنیانگذار تجارت الکترونیک در جهان

امیدیار در سال ۱۹۶۷ از پدری ایرانی و مادری ایرانی به نام الهه میرجلالی امیدیار در پاریس به‌دنیا آمد. ۶ ساله بود که با خانواده اش به مریلند آمریکا رفت. وی دانش آموخته دانشگاه تافتز است. پیر امیدیار رئیس و موسس سایت Ebay.com اولین و معروفترین وب‌گاه مخصوص حراج و خرید و فروش اینترنتی که تا آخر سال ۱۹۹۸ ۱/۲ میلیون عضو ۷۵۰ میلیون دلار حجم معاملات و حدود ۸ میلیون دلار سود کسب کرده بود به طوری که بیش از ۶۰۰۰ کارمند ۴۶ میلیون مشتری ثبت شده و ۴۴۱ میلیون دلار سود خالص در سال ۲۰۰۵ داشته‌است.

جایگاه امیدیار در ثروتمندان

رتبه ۲۹در لیست ثروتمندان حاضر جهان

رتبه ۱۹۸ ثروتمند تاریخ جهان

رتبه دومین ثروتمند زیر چهل سال در جهان

ثروتمندترین ایرانی در جهان

 

۲.  امید کردستانی مدیر ارشد کمپانی گوگل Google

امید کردستانی در شهر تهران به دنیا آمد و در سن چهارده سالگی، پس از مرگ پدرش به کالیفرنیا رفته‌‌است. او مدرک کارشناسی مهندسی برق خود را در سال ۱۹۸۴ از دانشگاه ایالتی سن خوزه گرفته‌‌است.

کردستانی در ۸ مه ۲۰۰۶ در مجله تایم به عنوان یکی از صد نفری که دنیای ما را شکل داده‌اند نام گرفته‌است.او یکی از ثروتمندترین ساکنین کالیفرنیای شمالی است. مجله سن خوزه ارزش دارایی‌های وی را ۱٫۹ میلیارد دلار برآورد کرده است.همچنین ماهنامه فوربس وی را به عنوان دومین ثروتمند ایرانی در جهان معرفی می کند.

 

۳. فرزاد ناظم مدیر فنی سایت Yahoo

فرزاد ناظم در سال ۱۳۴۱ در تهران متولد شد. او در ۱۳۷۵ به یاهو پیوست و به مدت ۱۱ سال مدیر فنی شرکت یاهو بود و به این ترتیب یکی از طولانی‌ترین دوره‌های ابقا در سمت مدیریت در آن شرکت را دارا است. وی در ۱۳۸۶ از مقامش در یاهو کناره گیری نمود. نشریهٔ فورچون در ۱۳۸۲ فرزاد ناظم را با ثروتی در حدود ۳۰۰ میلیون دلار، به عنوان چهاردهمین ثروتمند ایرانی در جهان معرفی کرد.

۴. سالار کمانگر مدیر عامل سایت Youtube

سالار کمانگر متولد ۱۳۵۵ توانست در عرض ۷ سال به یکی از کارکنان کلیدی شرکت گوگل مبدل شود. در میان موفقیت‌های وی در این شرکت می‌توان به نوشتن نخستین پلان تجارتی ومشارکت در طراحی سیستم آگهی‌های گوگل Adwords اشاره کرد.سیستم آگهی‌های کلمه‌ای هوشمند گوگل ، یکی از رموز موفقیت تجاری این شرکت بوده است. او هم اکنون مدیرعامل یوتیوب و یکی از جوانترین مدیران گوگل است. او فارغ‌التحصیل رشته بیولوژی از دانشگاه استنفورد است. در حال حاضر سایت یوتیوب بزرگترین سایت اشتراک گذاری ویدئو در جهان است.

 

دیگر افراد موفق ایرانی در دنیای کامپیوتر و الکترونیک:

۵. مجید امیری مهر رئیس بخش رسانه های دیجیتال کمپانی مایکروسافت Microsoft

۶. سینا تمدن مدیر ارشد بزرگترین شرکت تولید کننده سخت افزار کامپیوتر کمپانی Apple

۷. حسین اسلامبلچی رئیس مخابرات AT&T

۸. انوشه انصاری رئیس شرکت مخابراتی Telecom

۹. بیژن داوری معاون ارشد بزرگترین تولیدکننده سخت افزار کامپیوتر در جهان کمپانی IBM

۱۰. ماریا خرسند بنیانگذار بلوتوث موبایل و رئیس کمپانی Ericsson و Dell

 

16 پاسخ به “افراد موفق ایرانی در دنیای اینترنت و فناوری اطلاعات”

  1. وحید گفت:

    مطلب خیلی خوبی بود.چندتاشون رو نمی شناختم که حالا شناختم.
    اگه تو ایران می موندن الان نهایت کارمند یا مهندس معمولی بودن!
    نتیجه اخلاقی اینکه ما تو این مملکت چه غلطی می کنیم؟!؟!

    • محمد حسین گفت:

      البته اگه خیلی خوش شانس بودن کارمند یا مهندس معمولی میشدن…وگرنه حتما الان راننده تاکسی بودن و یا نهایتا تو آژانس کار میکردن :دی

  2. امید گفت:

    با سلام
    مطلب جالبی بود اما تا جایی که من اطلاع دارم رئیس و بنیانگذار DELL آقای Mechael Dell هستند نه خانم ماریا خرسند.
    با تشکر از سایت جالبتون.

    • رضا گفت:

      امید عزیز کمی در متن دقت کن! نگفته اند بنیانگذار دل ،نوشته اند رئیس کمپانی دل ، رئیس یک کمپانی بودن هم دلیل بر بنیانگذار بودن آن نیست

      • مجید گفت:

        رضای عزیز کمی در متن امید دقت کن ! امید جان فرموده رئیس و بنیانگذار DELL آقای Michael Dell هستند . به بیان ساده ، خانم خورسند هیچ سمتی در شرکت معظم DELL ندارند . یعنی نه بنیانگذاره نه رئیس نه منشی نه آبدارچی و نه … و حق هم با امید جان هستش .
        میگی نه ؟! توی اینترنت جستجو کن .
        در ضمن مثالهای زده شده از افراد ایرانی بنظر من اصلا نشونه خوش درخشیدن ایرانیها در دنیا نیست ! چون تعدادش بسیار اندکه و سمتهاشون جزئی . در کل در مقایسه با کشورهای دیگه حرف زیادی واسه گفتن نداریم ! شرمنده!

      • فریده گفت:

        آقایون، بهتره همتون تو مطلب یا متنی که میخونید دقت کنید!
        خانم ماریا خرسند بنیانگذار بلوتوث موبایل هستند. بلوتوث موبایل!!! اوکی؟ نه بنیانگذار dell یا Ericsson! و فقط سمت ریاست در این دو کمپانی رو داشتن.

  3. farzaneh گفت:

    با سلام خواستم بگم چند فرد موفق در زمینه تجارت الکترونیکی رو بهم معرفی میکنید.ممنون

  4. شیما گفت:

    فرزانه جان
    یکی از مردان موفق ایرانی که من در زمینه تجارت الکترونیک می شناسم آقای حسنعلی باغبانیان هستند ایشون با سن کم کار در حوزه تجارت الکترونیک رو شروع کردند و الان که فقط 29 سالشون هست صاحب بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران هستند فروشگاه 5040.

    • میثم گفت:

      سلام .
      میخواستم بگم بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران دیجی کالا هست….نه 5040 -در ضمن من از نون خور های دیجی کالا نیستم…چون دیجی کالا با اعتبارش به اینجا رسیده…اما 5040 با تبیلغات و قرعه کشی…و موفقیتش هم بنظرم اگه باشه موفقتی هست.
      ممنون از مطلبتون.

  5. محمد گفت:

    با سلام
    از بزرگانی گفتیم که در دنیا رقابت میکنند …
    از عزیزانی هم بگیم که راه ومسیر موفقیت رو تو کشورخودمون بدرستی پیمودن و الان لگوی تک تک من وتو هستند ………
    یکی از این اشخاص که به تعبیری مولتی میلیاردر ایرانی است جناب ” احد عظیم زاده “است.حتما درموردش سرچ بزنید ..

  6. مراد گفت:

    سلام به تمام ایرانی ها، فکر می کنم اولین کسی که یک کاری را شروع می کنه بزرگ می مونه البته اگر باهوش باشه وبقیه دیگه همیشه کوچیک می مونند مگر اینکه نوآوری داشته باشند، می دونید ما ایرانی ها چرا نمی تونیم جزء بزرگترین ها بشویم، چون همیشه دومین هستیم، همیشه تقلید می کنیم، البته می شه باجسارت رقیب را برد، اما انرژی لازم داره.
    ببینید عزیزان و برادران و خواهران جوان ما پلتفرم نداریم، همینه که هر ایرانی پایش به دانشگاه های امریکا می رسه می شه یک نخبه مثل امیدیار و هرکس که اینجا می مونه می شه یک استاد برجسته (اخرش)، حالا این استاد چی کار می کنه راه تقلید کردن را به ما یاد می ده، به ما تاریخچه و زندگی بیل گیتس، یاد می ده، این در حالی که بیل گیتس خودش اعتراف کرده که امکان نداره این شرکت تا ابد پیشرو باشه ولی ابراز امیدواری کرده که در زمان (فکر کنم )حیات او چنین اتفاقی رخ ندهد، اما ما همچنان به دنبال او می دویم، ببینید، بیل گیتس ، امیدیار، موسس ای بی ام، موسس فیس بوک هر کدام با یک ایده جدید آمدند و خیلی هم موفق بودند و این وسط گوگل هم با یک ابتکار جدید اومد و اون هم کپی برداری از روش این نخبگان ، چرا ؟
    چرا در ایران کسی که فارغ التحصیل می شه نمی تونه به اندازه اون ها برجسته بشه،؟ چون ما سیستم توسعه خلاقیت در مدارس و دانشگاهمون نداریم، بیل گیتس، استیون جابز و . حتی مدرک لیسانس دانشگاه را هم نگرفتند، اما میلیون ها دلار برای مردم امریکا و خودشون درآمد کسب می کنند، منتها دکتر های مملکت ما وقتی فارغ التحصیل می شوند، اخرش می تونند با زبان سی شارپ مثلا یک نرم افزار (هوش مصنوعی) طراحی می کننده که پلتفرم ان را مهندسان جوان امریکا که شااید دکتر هم نیستند طراحی می کنند.
    ببخشید که نظرم شبیه یک سخنرانی شد، اما باور کنید که ما به بنیه به تغییر زیرساخت نیاز داریم و…………

  7. مراد گفت:

    نه ایجاد یک وبسایت حراجی، یا شرکتی شبیه به مایکروسافت، چون مایکروسافت، بعد از 50 60 سال دیگه برای بشر نیاز نخواهد بود، شاید به این دلیل که زبان جدیدی در دنیا بوجود خواهد آمد که خیلی سریع عمل کرده و کد های 10 هزار خطی مایکروسافت را در چند سطر خلاصه خواهد کرد.
    بیایید به کامپیوتر فوتونی(ایده خودمه)، به وبسایت مترجم منابع جهانی و…. فکر کنیم.

  8. پرستو گفت:

    ممنون از مطالب مفید و انگیزه بخشتون و همچنین ممنون از ” مراد” بخاطر روشنگریهاشون””

  9. پویا گفت:

    ایده عالی داری من ی مدتی بود بهش فکر میکردم چرا نشه تو تراشه ها از مغز انسان ایده گرفت بجای حرکت کند الکترون ها از نرون ها استفاده کرد

  10. milad گفت:

    سلام
    خودم آدم سخت کوشی هستم تا حالا به موفقیت هایی هم رسیدم
    ولی بعد از چند سال مطالعه به این نتیجه رسیدم که کتاب های موفقیت و ازین قبیل داستان ها بیشتر جنبه تجاری داره که با تاثیری که روی روان آدم میذاره با اینکه خوبه ولی اون کارایی نداره و یک صنعت است
    اکثر افراد موفق نگاه کنید !!!
    همه افراد موفق با رابطه به جایی رسیدن
    درسته سخت کوش بودن
    درسته با استعداد بودن
    درسته شکست خوردن
    ولی رابطه با افراد خاص و نفوذی که پیدا کردن موفق شدن
    بیشتر ماه ایرانی ها هم نگاه کنید از ایران رفتن و تونستن به موفقیت برسن
    در اصل باید به شبکه ای وصل بشیم که مارو بتونن فالو کنن و از فالی بقیه یا سو استفاده یا نهایت استفاده را کنیم
    خوشحال میشم نظرتونو بصورت ایمیل برام بفرستید
    من بصورت گذری ازین سایت دیدن کردن
    من ی نخبه و مخترع هستم و مطمن باشید حرفایی که الان زدن واقعا به این نتیجه رسیدم وبهشون ایمان دارم
    miladz810@gmail.com

  11. وحید گفت:

    سلام کسی هست به من کمک کنه در زمینه برنامه نویسی و هک

شما هم نظرتان را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی با * نشانگذاری شده اند.

*

*