۱۷ دی ۱۳۹۰  ·   زمان مطالعه 4 دقیقه

چگونه در محیط کار نگرش مثبت داشته باشیم


اگرچه ماهیت کار گاهی استرس‌زاست و نگهداشتن نگرش مثبت در محیط کار نیز گاهی دشوار به نظر می‌رسد، اما این امر مهم به دلایل مختلف باید انجام شود.

مطالعات مختلف نشان می‌دهد افرادی که معمولا در محیط کار نگرش مثبتی دارند، در شغل خود بیشتر موفق هستند، با همکاران خود رابطه بهتری دارند و در محیط کار با آرامش بیشتری بسر می‌برند.

برعکس استرس و منفی‌گرایی مداوم در محیط کار روی سلامت جسمانی و روانی فرد اثر نامطلوبی می‌گذارد، باعث رابطه نامناسب با دیگران می‌شود و موفقیت کمتری در محیط کار برای فرد به دنبال دارد. در ادامه ۵ روش مفید و ساده برای ایجاد محیط کاری شاد، آرام و راحت پیشنهاد می گردد:

با مسائل به موقع برخورد و آن‌ها را حل کنید

یکی از راه‌های باقی‌ماندن بر سر نگرش‌مثبت در محیط کار این است که سعی کنیم با موقعیت‌های استرس‌زا به محض روبرو شدن برخورد کنیم و در حل آن‌ها بکوشیم. مثلا اگر پروژه بزرگی به ما داده می‌شود به نفع ماست که آن را هر چه زودتر آغاز کنیم و در اسرع وقت به انجام برسانیم و استرس ناشی از آن را کاهش دهیم. یا در صورتی که با یکی از همکاران دچار سوءتفاهم یا مشکلی شده‌ایم مسئله را زودتر حل کنیم و از آن عبور کنیم، بدون این‌که آن را روزها خوراک فکری خود قرار دهیم و به طرح مجدد آن بپردازیم.

 

به دیگران توجه کنید و به آن‌ها احترام بگذارید

رفتار همراه با احترام و توجه به موفقیت‌ها و توانایی‌های دیگران راه دیگری برای نگهداری نگرش مثبت در محیط کار است. با توجه به این‌که هر فردی نیاز دارد که مورد توجه قرار گیرد سعی کنید از توانایی‌های دیگران تقدیر کنید، به آن‌ها احترام بگذارید و رفتار توام با مهربانی داشته باشید. این شیوه برخورد، نه تنها انسانی است و به رشد انسان‌ها کمک می‌کند بلکه به شما روحیه خوب می‌دهد و راه برخورد با موانع را برایتان آسان‌تر می‌سازد.

 

در محیط کار سرگرمی و شادی بیافرینید

در محیط کار سعی کنید وقایع سرگرم‌کننده و شادی آفرین برای خود و سایر همکاران بیافرینید. مثلا با همه قرار بگذارید که در روز معین همه همکاران غذا با خود بیاورند و شریکی بخورند یا جشن تولد برای یک همکار دوست یا مسن خود بگیرید. حتی می‌توانید یک موضوع روز اجتماعی یا علمی را با همکاران مطرح کنید و با یکدیگر به بحث بپردازید. این گونه کارها به ایجاد احساس مثبت‌تر در محیط کار برای شما و سایرین می‌انجامد.

 

روزانه خود را شارژ کنید

بهتر است هر روز برای تقویت روحیه و بازیابی توان روانی ادامه کار یا به اصطلاح شارژ کردن خود وقتی را اختصاص دهید. این امر به شما کمک می‌کند تا انرژی از دست رفته را بازیابید و احساس بهتری پیدا کنید. مثلا اگر شما نیم ساعت یا یک ساعت وقت غذاخوردن دارید باید از این وقت کاملا استفاده کنید. برای قدم زدن به بیرون بروید، کتاب بخوانید، بنشینید و صرفا استراحت کنید یا با دوستان خود غذا بخورید و با هم حرف بزنید.

هدف از این کار آن است که شما روحیه و توان خود را بازیابی کنید و به همین دلیل مهم این است که این وقت را به کاری اختصاص دهید که به شما آرامش و راحتی فکر می‌دهد. ضمنا آرامش فکری ایجاد شده، شما را به هنگام بازگشت به کار مولد‌تر می‌سازد.

 

حفظ نگرش مثبت، تصمیمی هشیارانه است

نگهداشتن نگرش مثبت در محیط کار عمدتا یک تصمیم فردی هشیارانه است. شما در برخورد با موقعیت‌های مختلف روزانه امکان انتخاب پاسخ را دارید؛ می‌توانید با استرس و خشم پاسخگوی شرایط پیش‌آمده باشید یا به گونه‌ای مثبت واکنش نشان دهید. حتی اگر بروز واکنش مثبت به طور طبیعی برایتان مقدور نبود می‌توانید وانمود به آن کنید.

منظور از وانمود کردن، واکنش مثبت نسبت به دیگران به صورتی است که می‌دانید بهتر است اما به طور طبیعی نمی‌توانید آن را نشان دهید. چنین برخوردی در صورت تکرار می‌تواند هم در شما و هم در شیوه رویارویی مردم با شما تغییر ایجاد کند.

معمولا وقتی افراد تدریجا بدانند که فردی در شرایط استرس‌زا آرام باقی می‌ماند، آن ها نیز به احتمال بیشتر با او به همین شیوه رفتار خواهند کرد.

شما هم نظرتان را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی با * نشانگذاری شده اند.

*

*