۲۳ بهمن ۱۳۹۲  ·   زمان مطالعه 6 دقیقه

ده جمله‌ایی که در جلسه ملاقات با سرمایه گذاران برای جذب سرمایه نباید بگویید! + اجرای صوتی


خبرهایی از گوشه و کنار درباره ی شرکت های سرمایه گذاری مخاطره پذیر و سایر افراد و شرکت هایی که به دنبال سرمایه  گذاری بر روی یک کسب و کار نوپا با ایده های نوآورانه هستند، به گوش می رسد. این خود، یک خبر خوب و مایه خوشحالی است که چنین حرکت هایی در کشور در حال جان گرفتن است.

معمولا، صاحبان استارتاپ ها، که به دنبال جذب سرمایه هستند، از این شرکت ها درخواست وقت برای معرفی کسب و کارشان می کنند و پس از تایید و هماهنگ شدن زمان، از صاحب آن استارتاپ دعوت می شود تا در جلسه ایی که معمولا با حضور اعضای هیات مدیره و گروه مشاوران آن شرکت برگزار می شود، ایده و کسب وکار خود را معرفی، و درخواست خود را برای سرمایه مورد نظر، مطرح نمایند.

با توجه به اینکه اغلب حضار این جلسه، اشخاصی با مشغله های زیاد هستند، معمولا زمانی که به هر ارائه داده می شود ممکن است خیلی کم باشد. در این جلسه کوتاه، که یکی از مهمترین جلسات در طول عمر کاری یک استارتاپ و یک کارآفرین می باشد، نکته به نکته ی حرف های آن کارآفرین زیر ذره بین خواهد بود، سوالات زیادی پرسیده و حرف های زیادی رد و بدل می شود.

کارآفرین، در یک سمت و سرمایه گذاران در سمت مقابل هستند. هر دو، بر اساس تجربیاتشان، پیش فرض هایی از هم در ذهن دارند و در فکر خود، مدام در حال قضاوت طرف مقابل هستند. در این جلسات، کارآفرینان در معرفی توانایی های خود، کارها، ایده ها و خوشبینی شان به آینده، اغراق و بزرگنمایی می کنند که تا اندازه ایی قابل قبول به نظر می رسد و ناشی از هیجانشان برای جذب سرمایه و رسیدن به موفقیت است. اما برخی جملات و حرف هایی که ممکن است از دهانِ شما به عنوان یک کارآفرین تازه کار بیرون آید، دیدگاهِ سرمایه گذاران آگاه، که خود اغلب در گذشته کارآفرین بوده اند را نسبت به شما خدشه دار خواهد کرد. اگر تعداد این گفته ها، از ۲ یا ۳ تا بیشتر شود، سرمایه گذارِ احتمالی در طرف مقابل شما، احساس خواهد کرد که دارید به او دروغ می گویید و به احتمال زیاد از اینکه وقتش را در اختیار شما گذاشته است احساس پیشمانی خواهد کرد.

جملاتی که نباید در ملاقات با سرمایه گذاران بگویید:

۱. هیچ کسی نمی تواند کارهایی که ما می کنیم را انجام دهد:

مگر اینکه جادوگری بلد باشید که این گفته درست باشد. از دید یک سرمایه دار، هر چیزی قیمتی دارد و هر کاری را با پول می توان انجام داد. بنابراین، با شنیدن این جمله، او پیش خودش فکر خواهد کرد که به چه قیمتی می تواند کاری که شما انجام می دهید و فکر می کنید بی نظیر است را از فرد « دیگری » بخرد.

دنیا پراست از انسان های باهوش، خوشفکر و خلاق. رقیب نداشتن در یک کار، اغلب از این ناشی می شود که تقاضا و بازار چندانی برای آن وجود ندارد و کسی به آن اهمیتی نمی دهد.

۲. بهتر است هرچه زودتر به من پاسخ دهید چرا که چیزی نمانده سرمایه گذاران دیگر با ما به توافق برسند:

خب اگر واقعا این طور است، پس چرا امضا نکرده اید؟ سرمایه گذاران، معمولا از این گونه حرف ها که اغلب تو خالی از آب درآمده اند، زیاد شنیده اند. با گفتن این جمله، حتی اگر هم حقیقت داشته باشد، این بدگمانی در ذهن سرمایه گذار جرقه خواهد زد که شاید مشکلی وجود داشته باشد که تا حالا آن سرمایه گذاران دیگر، با شما قرارداد نبسته اند.

۳. چندین سازمان و شرکت بزرگ آماده خرید محصولات / خدمات ما هستند:

درجواب این گفته، سرمایه گذار از شما خواهد پرسید: « آیا قرارداد همکاری یا ثبت سفارش کتبی دارید؟ » چنین حرف هایی تا زمانی که در خواست خدمات  یا سفارش کتبی نداشته باشید، هیچ ارزشی ندارد.

۴. محصول ما مثل بمب صدا خواهد کرد و همه بازار را خواهد گرفت:

در یک بازارِ رقابتی، هیچ محصولی هیچ گاه نمی تواند همه بازار را به خود اختصاص دهد. این نوع گفته ها، نشان از بی اطلاعی شما از بازار هدفتان و ناآگاهی از روش های بازاریابی دارد.

۵. پژوهشکده / مرکز آمار / سازمان فلان می گوید اندازه بازار ما در ۱۰ سال آینده ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد شد:

تضمینی برای روی دادن بسیاری از پیش بینی های به ظاهر علمی وجود ندارد. پارامترها و عوامل مختلف تاثیر گذار بر بازار آنقدر زیادند که نمی توان آینده را به درستی پیش بینی کرد وصرفا باید به این پیش بینی ها به عنوان حدس های علمی نگاه کرد.

۶. شرکت های بزرگ در بازار ما، کندتر و احمق تر از آن هستند که بتوانند با ما رقابت کنند:

با این گفته، باز هم همان تفکر «هر چیزی قیمتی دارد» به ذهن سرمایه گذار احتمالی می آید. واقعیت این است که معمولا تا زمانی که یک شرکت نوپا بازار شرکت های بزرگ را تهدید نکنند، نادیده گرفته می شوند. اما به محض احساس خطر، اولین کاری که توسط شرکت بزرگ انجام خواهد شد راه اندازی بخشی در درون یا بیرون خود با بودجه ایی هنگفت است که محصولات یا خدمات شما را شبیه سازی کند و شما را له کند. اگر از عهده این کار بر نیاید، تلاش خواهد کرد تا کسب و کارتان را یکجا بخرد.

۷. تیم ما، بهترین تیم کاری ممکن است:

اعضای تیم ها، انسان ها هستند. و هر انسانی در هر زمانی ممکن است اشتباه کند، حالش خوش نباشد، بی انگیزه باشد یا انرژی لازم را برای کار مفید نداشته باشد. اگر چه سرمایه گذاران اغلب به شما می گویند که برای ما «تیم» مهم است و ما بر روی انسان‌ها سرمایه گذاری می کنیم، اما آنقدر هم زود باور نیستند که فکر کنند تیم شما، اتفاقا، بهترین تیم کاری ممکن برای مدیریت کسب و کارتان است. آنها به محض دیدن شما، افرادی را در ذهن خود برای افزودن یا تغییر در تیم تان تصور کرده اند.

۸. ما ایده / محصول / اختراعمان را ثبت کرده ایم در نتیجه  کسی نمی تواند آن را بدزدد:

این دیدگاه که با ثبت کردن یک ایده یا اختراع آن را در برابر سوء استفاده محافظت کرده اید توسط سرمایه گذاران قابل قبول نیست. مگر اینکه مثلا ایده یا اختراع شما یک دارو یا ماده شیمیایی باشد. آن ها می دانند که برای حفظ و دفاع از حقوق یک ایده یا اختراع باید کلی هزینه کرد. یک سرمایه گذارِ کارکشته می داند که اجرا کردن یک ایده بهترین راه محافظت از آن است.

۹. فعلا نمونه ایی از محصول / خدمات ما آماده نیست اما بعد از گرفتن سرمایه فورا آماده می شود:

اگر واقعا این طور باشد، ۲ حالت ممکن است رخ دهد. ۱) سرمایه گذار تا نمونه ایی از محصول یا سرویس شما را نبیند نمی تواند با آن ارتباط برقرار کند و آن را درک کند در نتیجه شما را رد خواهد کرد. ۲) اگر ایده ی شما که هنوز نمونه ایی اجرایی از آن را ندارید در نظر سرمایه گذار ایده ی خیلی خوبی باشد، او ممکن است به شما سرمایه بدهد اما در ازای بخش بسیار بزرگی از سهام شرکت شما و ممکن است بعد از اینکار، شما را هم بر کنار کند.

۱۰. ایران ۷۵ میلیون نفر جمعیت دارد. تنها کاری که باید بکنیم این است که فقط ۱% از این جمعیت را مشتری خود کنیم:

این گمانه زنی ها و چرتکه انداختن های عمومی، کلی گویی هایی غیرعملی هستند. با این جملات، سرمایه گذار پی خواهد برد که شما بیشتر در خیال و آرزو به سر می برید تا واقعیت، و ارزیابی خود را از اندازه بازار احتمالی بر محاسبات ساده انگارانه بنا نهاده اید. در واقعیت، رسیدن به آن ۱% که در ابتدا ناچیز به نظر می رسد، نا ممکن و یا بسیار دشوار و نیازمند هزینه های کلان خواهد بود.

۱۱. نوبت شماست:

آیا تا حالا در چنین جلساتی شرکت کرده اید؟ چه شنیده اید و چه گفته اید؟ لطفا دیدگاه هایتان را با من و دیگر خوانندگان خوشفکری در میان بگذارید.

 

21 پاسخ به “ده جمله‌ایی که در جلسه ملاقات با سرمایه گذاران برای جذب سرمایه نباید بگویید! + اجرای صوتی”

  1. Arvant گفت:

    ” فعلا نمونه ایی از محصول / خدمات ما آماده نیست اما بعد از گرفتن سرمایه فورا آماده می شود:”
    آقا ما محصولمونم آماده بود سرمایه گذار میگفت بزار فروش کنه ببینیم وضعیت فروش به چه صورت خواهد بود :)

  2. اشکان گفت:

    من برای اولین بار به این سایت اومدم، خیلی کارتون عالیه. چه خوب میشه اگر مطلبی با عنوان ده مطلبی که باید در این موارد حتماً گفته شود نیز ساخته شود.

  3. جاوید شاقلانی گفت:

    سلام.خیلی خوب بود آقای مهندس.من این 10پندوبتونم تو شرکتم اعمال کنم موفق می شم.

  4. iman گفت:

    عالی بود ، ممنون

  5. رضا گفت:

    جالب بود، البته قابل ذکر است اگر سرمایه گذاری با این حرف ها متقاعد شود و شما را حمایت کند (که معمولا این حمایت ها خانوادگی مثل پدر و یا آشنایان هستند) شما دچار مورد سوم در مقاله “لین استارتاپ، بوت استرپینگ و ۳ نکته درباره بهترین زمان جذب سرمایه برای کسب و کار نوپای شما” خواهید شد

  6. محمد گفت:

    البته چون قانون کپی رایت رعایت نمیشه خیلی نمیشه پروژتونو توصیح بدید که سرمایه گذار متقاعد بشه . بنده در پروژه ای به سراغ یکی از ناشران درجه یک رفتم . پروژه به قدری خوب بود که زمانی که نامه دعوت به همکاری را براشون ارسال کردم 2 ساعت بعد با من تماس گرفتند و برای فردای همان روز ساعت 10 صبح قرار ملاقات گذاشتند . قرار بود این جلسه با حضور نفر اول این مجموعه باشه که اتفاق نیفتاد و با نماینده ی ایشون کار رو جلو بردیم . جالبه که بدونید از این برنامه ای که دمو کردم شوکه شده بود و قرار شد که برای هفته ی بعدش دموی اصلی باشه … که الان 5 سال میگذره . البته من تماس گرفتم و پیگیری کردم ولی جواب ندادند و در نهایت خودشون رفتند کار رو انجام دادند که خوشبختانه یه افتضاح کامل بود و هنوزم پروژه در مرحله ی طرحه …

  7. امیرعلی گفت:

    ای آقا دست رو دلمون نزار از وقتی یادم میآد ایده های خوب داشتم با بازدهی اقتصادی بالا درسته اوایل اشتباهات ذکر شده در بالا رو داشتم و الان که نگاه میکنم می بینم اکثرا اشتباه از خودم بوده برای جذب سرمایه گذار
    اما آخرش به این نتیجه می رسم خداییش کمتر کسی پیدا میشه رو پروژها ها سرمایه گذاری کنه به دو دلیل ساده شاید
    1- اگر سرمایه گذار مرتبت با ایده شما تخصص و کار داشته باشد که پس از شنیدن چند و چون کار اول قول همکاری می ده بعد خودش اون کا رو شروع میکنه البته سطحی و اونقدر نازل که کلا ورشکسته میشه و شما رو هم نسبت به اول و بهتر بودن کار ناامید میکنه و ی شکست تو نام اون کار برای سرمایه گذارهای بعدی ثبت میشه
    2- اگر سرمایه گذار آشنایی و تخصصی در کار نداشته باشه و فقط پول داشته باشه تا بخواهی قانعش کنی عمرت تموم شده و تهش هم میخواهد برگرده من که تخصصی در این زمینه ندارم .
    ای آقا پیر شدیم تو این زمینه و هنوز برای ایده آخرم که نهایتا 300 میلیون سرمایه نیاز داره نتونستم سرمایه گذار پیدا کنم

    • مجتبی گفت:

      بنده با این موضوع بسیار موافقم، چرا که بیش از ۴ مرتبه برای من اتفاق افتاده و تازه بنده خدا طلب کار من شده که تو پیشنهاد دادی البته منم جلوی همه بهش گفتم تو هم ایده منو دزدیدی و رک و روراست بهش گفتم دزد.

  8. Mostafa گفت:

    سلام
    چندین مرتبه میخواستم سرمایه گذار برای کارها یا ایده هایی که داشتم جذب کنم و تقریبا از تمامی مواردی که نوشتید، کاملا استفاده کردم و موفق به جذب سرمایه نشدم.
    مطلب بسیار عالی بود

  9. رضا سپهر گفت:

    سلام و خداقوت میگم به بچه های سایت و کسانیکه برای زندگی بهتر ازراه درست تلاش میکنن
    کتاب (اسرار ذهن ثروتمند) نوشته هارو اکر رو بخونید برای اونایی که دنبال ثروتمند شدن هستن فوق العادس
    خدایا به دستهایی که بدیگران خدمت میکند قوت وسلامتی عنایت بفرما

  10. zanyar گفت:

    مطالب جالب بود ولی باعث میشه غرور کار افرین ازش گرفته بشه .به نظر من شما تنها کاری که باید بکنید اینه که خودتون رو بزارید جای سرمایه گذار اول از همه منافع اون رو در نظر بگیرید یادتان نرود شما باید دقیقا جای او باشید،من این کارو کردم وموفق شدم

    • مجتبی گفت:

      من هم موافقم چرا که منفعت تنها گزینه ای هست که اگر در کاری وجود نداشته باشد کسی دنبال آن کار نمی رود

  11. مهدی حکیمی گفت:

    با سلام و احترام
    تشکر میکنم از مطالب آموزنده شما من خودم یه ایده دارم که نه تنها تو ایران بلکه در هیچ کشوری انجام نشده و به امید خدا با انجامش انرژی مثبتی در جامعه ما ایجاد خواهد شد دنبال سرمایه گذار مطمئنی هستم که بتوانم اجرا کنم.
    من سعی میکنم از پک های ویدیویی شما هم استفاده کنم.
    با تشکر مهدی حکیمی

  12. محمد گفت:

    با سلام من به عنوان کار آفرین ایده خودمو میدم اما صادقانه بزرگش نمیکنم کسی که سرمایه داره خودش میدونه تمام شغل ها سود و ضرر داره بس باید از ایده خوشش بیاد بلاخره حمون لحظه سرمایه گذاری نمیکند یا دودستی تقدیم نمی کند محضه اتمام صحبت ها شروع به تحقیق میکنه بس باید کسی که کار آفرین هست مسؤلیت سرمایه که سرمایه گذار آورده به عهده بگیره صداقت تو درونت باشه روشن بینی بوجود میاد و در ادامه………………..

  13. سعید شفیعی گفت:

    سلام خدمت شما سعید شفیعی هستم از استان فارس یه ایده در زمینه استارت آپ دارم نیازمند یه اسپانصر مالی قوی دارم لطفا به این شماره واتس آپ کنید
    ۰۹۳۹۰۵۰۹۵۸۱باتشکر

  14. بهنام باقری گفت:

    سلام.مطالب عالیه خسته نباشید.جذب سرمایه گذارواقعاسخته..الان من خودم دنبال سرمایه گذارهستم وکاری که من انجام میدم وسوددهیش واقعاهنوزندیدم جایی.من خودم مشغولم اماباسرمایه ی کم،کارمنم یجوریه که سوددهی کاربه میزان سرمایه بستگی نداره وهیچ خطری سرمایه روتهدیدنمیکنه ومن کل حرفامم در۴۸ساعت ثابت میکنم.من بصورت ۴۸ساعته،هفتگی وماهانه به سرمایه گذارسودمیدم بصورت مداوم.میزان سرمایه برا۴۸ساعت ۲۰۰هزارتومن تا۱۰میلیون،برای هفتگی۲۰۰هزارتومن تا۳۰میلیون وماهانه ۲۰۰هزارتومن تا۲۰۰میلیون تومن هست ومقدارسوددریافتی توسط سرمایه گذاربرای ۴۸ساعت ۱۰درصدوبرای هفتگی ۳۵درصدوبرای ماهانه۱۵۰درصدهست وبصورت مداوم وبامیزان یکسانی سرمایه میشه تاهروقت کارکردومن کل کارهم حتی درحضورسرمایه گذارانجام میدم وهرکسی هم مایل باشه هرطوربخوادکارموبهش ثابت میکنم ولی متاسفانه یسره میگن این مقدارسودمنطقی نیست،کارمن هرتعدادسرمایه گذارمیتونه جذب کنه

  15. بهنام باقری گفت:

    هرکسی خواست بابنده شراکتی کارکنه درخدمتش هستم.مقدارسرمایه ی کارمن طوریه که هرکس بخوادمیتونه باسرمایه ی کم سوددهی کارروامتحان کنه وبعدکه مطمئن شدوباکارهم آشناشدمیتونه مبالغ بیشترسرمایه گذاری کنه.همه ی مراحل کارهم درحضورسرمایه گذارانجام میشه.دوستان میتونن بااین شماره باهام تماس بگیرن…..۰۹۱۸۹۵۱۱۲۱۸

  16. مرتضی میرزاپور گفت:

    یه ایده ناب و جدید برای سبک جدیدی از غذا با سرعت سرویس دهی فوق العاده سریع و ظرفیت پذیرایی بالا، دستگاه و سبک غذا کاملا از ذهن خودم بوده و بعد هجده سال فعالیت حرفه ای آشپزی قصد دارم این ایده ناب رو جهت رستوران های زنجیره ای در نوار ساحلی و شهر های بزرگ پرورش بدم، به صورت سهام یا شراکتی انجام میدم البته به شرط اینکه به صورت تضمین تو پروژه باشم وگرنه هرگز حاضر نیستم با کسی قسمت کنم مگر با شرایط خودم

  17. ناصر گفت:

    اکثریت صاحبان سرمایه در بازار کشور ما بدنبال استارتاپ بازی هستن.فقط بدنبال این هستن که در زیر مجموعه فعالیتشون نام استارتاپ و شتاب و .. بیاد تا بتونن سرپوشی برا برخی فعالیت های اقتصادی غیر شفافشون داشته باشن.

    در این بین هر سال یکی دو تا استارتاپم برا فروش بروش تبلیغات گسترده پروار می کنن میندازن به یکی مثل خودشون.

    بیچاره اعضای تیم استارتاپی که درگیر این بازیهای سرمایه دارا میشن!

  18. اکبر گفت:

    با سلام. بنده نیاز به تجارب خوب شما دارم. لطفا شماره تماس یا هر راهی که بنده بتوانم مستقیم با شما صحبت کنم را اعلام فرمایید. باسپاس

  19. سینا گفت:

    عالیهههههههههه

شما هم نظرتان را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی با * نشانگذاری شده اند.

*

*