۲۵ شهریور ۱۳۹۲  ·   زمان مطالعه 4 دقیقه

معجزه‌ی صبح علت سحرخیزبودن اغلب کارآفرینان موفق: ۴ روش برای داشتن کارایی بیشتر


همواره درهنگام شروع یک کسب و کار به نظر می رسد که زمان کافی درروز نداریم در حالیکه صبح زود یعنی همان زمانیکه انسان مشغولیت های کمتری دارد،امکان ارزش افرینی بیشتر است. جالب است بدانید که ۱۵ سال است بنیانگذار استارباکس ۴.۳۰ صبح بیدار می شود، نویسنده ی موفق و محبوب کتاب پروژه ی شادی نیز ساعت ۶ صبح بیدار شده و تا یک ساعت پیش از بیدار شدن خانواده ااش کار می کرده. کارشناس مدیریت زمان در کتاب خود «آنچه موفق ترینها قبل از صبحانه انجام می دهند» به توضیح ویژگی هایی که صبح ها را منحصر به فرد میسازد، می پردازد. در ادامه به راهکارهایی برای زود بیدار شدن و استفاده بهتر از صبح می پردازیم:

عوامل کمتری برای حواسپرتی در ابتدای صبح وجود دارد:

احتمالاً همگی ما ترجیح می دهیم تا تمام صبح را در خواب به سر ببریم اما صبح یک کارآفرین خیلی زود پر می شود، اگر شما تا ظهر یا بعدازظهر برای انجام کاری مفید مانند ورزش یا مطالعه صبر می کنید احتمال زیادی دارد که آن کار را از لیست کارهای آن روزتان کلا حذف کنید. همانطورکه وندرکم می گوید: « دلایل زیادی برای اینکه نتوان کارهای با اولویت بالا را ساعت ۴ عصر انجام داد، به وجود خواهد آمد. چیزهایی که  در ساعت ۶ صبح احتمالش کم است اتفاق بیافتد».

شما صبح زود اراده بیشتری دارید:

درواقع حتی اگر عادت به صبح زود بیدارشدن نداشته باشید در ساعات آغازین روز انگیزه ی بیشتری دارید. وندرکم می گوید: «نیروی اراده مانند ماهیچه ایست که با استفاده ی زیاد خسته می شود.» در طول روز نیز همانطور که با افراد مختلف سر و کله می زنید، با ترافیک دست و پنجه نرم می کنید، تصمیمات گوناگون می گیرید، از نیروی اراده ی خود استفاده می کنید که در نهایت و در انتهای روز احساس تهی بودن می کنید.

معجزه‌ی صبح علت سحرخیزبودن اغلب کارآفرینان موفق. 4 روش برای داشتن کارایی بیشتر

صبح به شما این فرصت را می دهد تا برای کل روز حس و حال مثبت داشته باشد:

اگر تا به حال پس از زنگ ساعت باز هم خوابیده اید یا ناهار کودکانتان را فراموش کرده اید، می دانید که وقتی روزتان را با حس شکست شروع می کنید کسل خواهید بود و این می تواند بازدهی شمارا سرکار تحت تاثیر قرار دهد.

وندرکم می گوید: «صبح زود بیدارشدن منجر می شود تا روز خود را با انرژی مثبت آغاز کنید؛ برای مثال حتماً تابه حال پیش آمده که پس از زنگ ساعت همچنان خواب باشید و از کارهایتان عقب افتاده باشید، در چنین شرایطی که روز خود را با نوعی ناکامی شروع می کنید، طبیعتاً کسل خواهید بود. به اعتقاد وندرکم صبح زود بیدارشدن نوعی حس پیروزی را در پی دارد و منجر می شود تا روز شاد و کارامدی داشته باشید.

معجزه‌ی صبح علت سحرخیزبودن اغلب کارآفرینان موفق. 4 روش برای داشتن کارایی بیشتر

حال اگر شما هم هنگام طلوع خورشید کسل و بی حوصله هستید وندرکم به شما توصیه می کند تا این ۴ گام را به کار گیرید، مراحلی که انجامشان حتی افرادی را که تا دیروقت بیدار می باشند سحرخیز می کند:

۱. زمان های کاریتان را یادداشت کنید:

یکی از دلایلی که موجب می شود مردم علاقه ای به صبح نداشته باشند، شب تا دیروقت بیدارماندن است. وندرکام پیشنهاد می دهد که زمان منسجمی برای خود در نظر بگیرید و آنرا یک هفته حفظ کنید تا دریابید  بهترین و کارامدترین ساعات روز برای شما چه زمانیست. وی می گوید وقتی بسیاری از افراد شب زنده دار به ساعات فوق توجه می کنند، پی می برند که عصرها را صرف امور مفید ویا لذت بخش نمی کنند.

۲. صبح ایده آل خود را تصور کنید:

به این فکر کنید که اگر زمان بیشتری در روز داشتید، چه می کردید. ورزش می کردید یا به جای نگاه گذری به تیتر روزنامه ها، آنها را می خواندید؟ وندرکم می گوید این که صبح زود بیدارشویم به معنای تنبیه کردن خودمان نیست و تا زمانیکه دلیلی منطقی برای آن نداشته باشید، این کار را انجام نخواهید داد!

 

۳. برای صبح برنامه ریزی کنید:

هرگاه تصمیم گرفتید که از زمان اضافه ی خود استفاده کنید، از شب قبل تا جایی که می توانید برای آن برنامه ریزی کنید. مثلاً اگر می خواهید صبح ورزش کنید، لباس ورزشی خود را ازشب قبل آماده کنید و یا ملزومات صبحانه خودرا فراهم کنید.

۴. کم کم عادت بسازید:

وندرکم می گوید اگر ناگهانی بخواهید عادتتان را تغییر دهید به احتمال زیاد هنگام شنیدن زنگ ساعت دکمه ی وقفه را فشارمی دهید و دوباره به خواب می روید. بنابراین به جای تنظیم هشدار روی ساعت ۵  وقتی معمولاً ساعت ۷.۳۰ بیدار می شوید، این زمان را هر روز ١٠ دقیقه زودتر تنظیم کنید و حتی برای اینکه مطمئن باشید از ساعت خوابتان کاسته نشده است، به همان ترتیب هر شب ١٠ دقیقه زودتر بخوابید.

به نقل از: http://m.entrepreneur.com/article/226910

نوبت شماست:

دوستان شما دراین باره چه نظری دارید؟ آیا از آنهایی هستید که صبح زود بیدار می شوند یا شب ها تا دیروقت بیدار می مانند؟ لطفا دیدگاه هایتان را با من و خوانندگان خوشفکری در میان بگذارید.

38 پاسخ به “معجزه‌ی صبح علت سحرخیزبودن اغلب کارآفرینان موفق: ۴ روش برای داشتن کارایی بیشتر”

  1. انصار رضائی گفت:

    من حس می کنم شبا بیشترین بازده رو دارم و اگر امکانش بود کلا شبا سر کار میرفتم. چون از دوران کنکورم به شب بیداری عادت کردم و واقعا برام سودمند و پربازده بود اما اون دوران طول روز رو راحت می خوابیدم. الان شبا بیدار بمونم همون بازدهی رو دارم اما صبح که سر کار میرم اغلب اوقات حس خواب آلودگی و کسلی رو دارم. خیلی هم سعی کردم شبا زود بخوابم اما بی فایده بوده…

    • تبسم استادآقا گفت:

      مخاطب عزیز خوشفکری
      سپاس از شما
      پیشنهاد میکنم مورد اخررو به کارگیرید و نتیجه رو ببینید.

  2. محمود نورمحمدی گفت:

    ممنون از مطلب با کیفیتی که تهیه کردید. هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ فرم و اجرا؛ خیلی خوب بود.
    P.S.
    خانم استادآقا؛ نریشن اتون در حد استاندارد رادیو بود! امیدوارم باز هم از این مطالب تهیه کنید.

  3. Arvant گفت:

    ما نیز عمری در آرزوی سحر خیزی شب سر را بر بالشت میگذاریم ولی امان از این خواب که بس در وقت سحر شیرین است. :) آآآآآآآه که این طنبلی چه دردیست.
    سحر خیزی یا شب زنده داری مسئله این است.
    البته به نظر من واسه فریلنسر ها مشکل به مراتب بیشتر است تا اونی که دیر بجنبه اخراجه :)

  4. انصاری گفت:

    حقیقت داره و من 4 سال هست که حتی جمعه ها ساعت 7 بیدار میشم – دوش گرفتن اول صبح هم توی روحیه خیلی تاثیر داره

  5. Arvant گفت:

    آقا بهترین روش رو من امروز امتحان کردم واقعاَ جواب میده البته سالی یک بار این اتفاق می افته ولی همون یک بار هم می تونه یک ساعت شما رو سحر خیز تر کنه و اون روش اینه که :
    من تا دیروز ساعت 9 از خواب بیدار میشدم .امشب ساعت ها رو یک ساعت کشیدن عقب من بدنم به همون ساعت 9 دیروز عادت داشت ولی امروز ساعت 8 من بیدار شدم چون یه ساعت همه چیز اومده بود عقب پس من یه ساعت سحر خیز تر شدم
    این رو میگن روش سحر خیزی

  6. نوشا گفت:

    بسیار عالی بود.

    ما ایرونی ها عاشق شب زنده داری هستیم و خیلی غلطه…
    ما هیچ برنامه ریزی واسه صبحمون نداریم… عادت های غلط ما کار میده دستمون
    مطلبتون تاثیر زیادی رو من داشت و به نظرم شما در این مجله اینترنتی تحول بزرگی در تغییر عادت های ما خواهید داشت.
    با تشکر از زحماتتون

    • تبسم استادآقا گفت:

      مخاطب عزیز خوشفکری
      خوشحالم که براتون مفید بوده و امیدوارم که بتونم کمکی کرده باشم.
      ممنون از شما

  7. امیر گفت:

    با سلام
    عالی بود هم مطلب و هم اجرای زیبای خانم تبسم.
    تشکر فراوان

  8. تکران سرویس گفت:

    ممنونم از این مقاله…
    میشه گفت من بدون اینکه خودم در جریان باشم این کارها رو انجام میدادم. الان به صورت دقیق تر باید بهش بپردازم.

  9. رزانا گفت:

    خیلی مطلب مفیدی بود. هرچند تغییر عادت به سادگی امکان پذیر نیست. مخصوصا که من خودم حس می کنم کارایی که در زمان نیمه شب دارم، خیلی بیشتر از صبح هاست.

  10. محمد حسین گفت:

    سلام خدمت تبسم خانم و دوستان گرامی،
    خیلی جالب بود .
    من تازه با این سایت آشنا شدم.
    سایت خوبی هست و به احتمال قوی بیشتر بهش سر خواهم زد.
    مطلب خوبی هم بود . در مورد زمان و مدیریت زمان هم اگر میشه مطلب بذارید.
    ممنون

    • تبسم استادآقا گفت:

      دوست عزیز باما همراه باشید وبه جمع ۵۰۰۰+ نفر مشترکین ویژه خوشفکری بپیوندید تا از مطالب مورد نظرتان اطلاع یابید.
      سپاس

  11. پرند گفت:

    من شب ها بیشتر حالت چک کردن و مرور کارها رو برای خودم انتخاب کردم. اما در صبح سعی میکنم کارها و محتوای که احتیاج به دقت و خلاقیت داره رو انجام بده :)

  12. کیان گفت:

    جالب بود . تا ببینیم نتیجه میده

  13. فریده گفت:

    دلم نیومد نظر نذارم! کارتون عالیه حرف نداره
    به امید سحرخیز شدن از همین فرداااا

  14. kami گفت:

    بی ادبی نشه ولی صداتون اینقدر خوب بود که نصفه شبی حس کردم صبح شده! :)
    مرسی کارت عالیه

  15. مرتضی گفت:

    خیلی خوب نوشتید گفتنش راحته ولی همیشه عمل سخت تر هست؛
    خیلی دوست دارم زود بیدار شم ولی امان از دست این اینترنت و سرچ الکی که آخرش آدم گم میشه و نمیدونه کجا بود و کجا هست.!
    با توجه به مقاله شما سعیمو می کنم.
    با تشکر

  16. ماریا گفت:

    من هرکاری میکنم صبحا خواب میمونم. واقعا بازدهی من واسه شباس! شبا تا صبح بیدارم. حتی شده سه روز نخوابیدم!بعدشم بزور قرص میخوابم.اینقدر ایده تو ذهنمه بنظرتون مشکل بیش فعالی دارم؟

  17. آ زاد گفت:

    برا اینکه صبح زود بیدار بشم رسیورمونو تعطیل کردم کلا” بوسیدم وگذاشتم کنارحتی شبکه های ایران رو هم تعطیل کردم هرشب ساعت ده میخوابم از وقتی که این کار رو کرد م هروز برا نماز صبح بیدار میشم واین برام بزرگترین پیروزی اخبار وروزنامه هارو در طی روز از اینترنت دنبال میکنم

  18. محمد گفت:

    من سالها این مشکل رو داشتم و همه روش های بالا رو امتحان کردم اما جواب نداد تا اینکه فهمیدم مشکل از کجاست.خیلی از افراد ب خاطر ضعف بدنی و همچنین نداشتن خواب راحت بدلیل استرس و فشارهای روانی نمیتونن زود از خواب بیدار شن.من با تغذیه مناسب و مشاوره روانپزاشکی برای داشتن خواب راحت هر روز ساعت ۶ اتومات بیدار میشم و دیگه خوابم نمیاد.

  19. محبوبه گفت:

    سلام . امشب من و مامانم به این مطلب گوش دادیم و استفاده کردیم. دستتون درد نکنه. منم تصمیم گرفتم برم ده دقیقه زودتر از عادت همیشگیم ، بخوابم. که بتونم ده دقیقه زودتر از خواب بیدار شم و برم سر کار. سپاس…

  20. Mohsen گفت:

    سلام
    من سالها فکر میکردم ((سحرخیز باش تا کامروا باشی)) دیگه کاربرد نداره و الآن زمان تفکر و اندیشه است… اما باور کنید این مثال ریشه در سالها تجربه و تحقیق داره که به خود من ثابت شده…… سپاس از متنی که گذاشتین خانم استاد آقا

  21. داوود گفت:

    من خیلی دیر میخوابم. واسه همین دیر هم بیدار میشم (معمولا 9)
    اما میخوام برنامه ریزی کنم تا بتونم روزانه 15 دقیقه زمانش رو کاهش بدم و از طرف دیگه 15 دقیقه هم زودتر بخوابم.
    موفق باشید

  22. فروشگاه اینترنتی دی ایران گفت:

    سحرخیز باش تا کامروا باشی
    ممنون جالب بود

  23. سبا انس گفت:

    اولا سپاس از بیان مورد بسا مهم و پر ارزش جامعه مون ثانیا به تائید حرف های زیبای شما من تجربه واقعی زنده گی خودم رو میخوام اینجا شریک کنم اینکه همیشه سخت ترین کارهای زنده گیم فقط در صبح ها انجام شده است یعنی این صبح کلید هر سختی زنده گیست.بی ربط نخواهد بود تا شعری از مرد پر آوازه و خوش مشرب مون حافظ شیرازی را اینجا زمزمه کنیم.
    همه شب در این امیدم که نسیم صبحگاهی
    به پیام آشنایی بنوازد آشنا را

شما هم نظرتان را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی با * نشانگذاری شده اند.

*

*