۶ شهریور ۱۳۹۱  ·   زمان مطالعه 16 دقیقه

۱۰ دلیل که نباید از اتوماسیون اداری شرکت همکاران سیستم استفاده کرد + نامه جوابیه شرکت همکاران سیستم


10 دلیل که نباید از اتوماسیون اداری تحت وب شرکت همکاران سیستم استفاده کرد

هدف از نوشتن این مقاله تحلیلی، توجه دادن کسب و کارهای کوچک به مشکلاتی است که در اثر بزرگ شدن شرکت های کوچک و تبدیل شدن آنها به غولهای با اینترسی بالا و اصطلاحا “تنبل” ممکن است بوجود آید. و این مشکلات در محصولات آنها منعکس می گردد.

وسوسه رشد سریع و جذب مشتریان زیاد، آفت مخربی برای کسب و کارهای کوچک است. این وسوسه موجب می شود تا به هر نیازی که می تواند مشتری را راضی نگه دارد تا به سوی رقبا نرود و موجب کسب درآمد شود، پاسخ داده شود که این امر، درد سرهای فنی، مالی، حقوقی و در پی آن نارضایتی مشتریان قدیمی، قربانی کردن پیشرفت و توسعه تخصصی و افت کیفی محصولات و خدمات را در پی دارد.

همانطور که می دانیم شرکت همکاران سیستم یکی از شرکتهای مطرح کشور در زمینه فناوری اطلاعات بوده و نام آن در مجامع فناوری همواره شاخص می باشد. این شرکت دارای مشتریان زیاد در سراسر کشور بوده و همواره پشتیبانی وحمایت از آنان را سرلوحه کارهای خود قرار داده است.

یکی از مجموعه های سازمانی بزرگ کشور حدود ۸ سال پیش با انتخاب این شرکت برای اجرای نرم افزار اتوماسیون اداری یکی از تحولات اساسی در نظام اداری خود را رقم زد. نرم افزار اتوماسیون همکاران کاستی هایی هم داشت که همواره با پشتیبانی به موقع شرکت اثر آنها کمرنگ می شد.

سالها گذشت و زمزمه نرم افزار اتوماسیون تحت وب همکاران سیستم به گوش خورد.

تبلیغات شرکت نشان می داد توجه خاصی به این نرم افزار شده است. از طرفی تعدد مشتریان و بازخوردهای آنها و همچنین پیشرفت توانایی های مالی و فنی شرکت این انتظار را به وجود می آورد که در نرم افزار جدید شاهد رفع کاستی های سیستم قبلی و افزایش سهولت کاربری آن باشیم.

این خوشبینی به قابلیت های نرم افزار با توجه به سوابق شرکت همواره وجود داشت تا جاییکه در فروردین سال ۱۳۹۱ طی تفاهم نامه ای با شرکت مقرر شد سیستم جدید در تمام واحدهای آن سازمان در سراسر کشور پیاده سازی شود.

این واحدها به تدریج اقدام به تامین بسترهای مناسب برای شروع پروژه نموده و نهایتا پس از عقد قرارداد و ارائه آموزشهای لازم عملیات تبدیل اطلاعات انجام گرفت. این کار در یکی از واحدهای آن سازمان هم انجام گرفت که در ادامه مشاهدات و ارزیابی اینجانب (چیا چاره خواه) به استحضار خواهد رسید.

۱- بدور ماندن از اتفاقات و نوآوری های روز در سیستم های تحت وب

متاسفانه پس از پیاده سازی سیستم در کمال ناباوری مشاهده شد که نه تنها انتظارات بدیهی همگان از یک سیستم بلوغ یافته برآورد نشد بلکه ضعفها و اشتباهات گذشته به شیوه ای غیرمسئولانه تقویت و تشدید شده است!

این مساله پس از حدود یک ماه از پیاده سازی سیستم روزبروز بیشتر خود را نشان می دهد.

برای مشاهده تصاویر در اندازه اصلی کلیک کنید

برای مشاهده تصاویر در اندازه اصلی کلیک کنید

می توان گفت که دلیل اصلی این نقصان همانا عدم وجود اراده ای قوی در میان مدیران شرکت برای بهبود مستمر می باشد. مشاهده نرم افزار نشان می دهد که در این چند سال به جای توجه به تحولات اساسی دنیای اتوماسیون و سهولت و اشتراک پذیری دانش سازمانی همواره به نیازهای متنوع و گاه متناقص کاربران متعدد سیستم توجه شده است و سعی شده تمامی آنها به نوعی در سیستم گنجانده شود. در واقع انگار تمام گفته های کاربران مختلف بدون هیچگونه پالایشی در سیستم آورده شده و تلاشی جهت هماهنگ سازی و یا ادغام یا کارشناسی این نیازها انجام نگرفته است.

در حالیکه تمام سیستم ها به سمت هوشمندی و سادگی پیش می روند که مستلزم تلاش بیشتر برنامه نویسان برای تسهیل امور کاربران می باشد اما در برنامه همکاران سیستم به وضوح مشاهده می شود که هیچ تلاشی برای راحتی کاربر انجام نشده است و در واقع کاربر مجبور است گام به گام در کنار برنامه نویس و با دیدگاه او پیش برود. تاجاییکه گاها برای مشاهده و ویرایش چند رکورد کوچک مجبور است همگام با برنامه نویس جداول پایگاه را انتخاب کند ویرایش کند و سپس ثبت کند.

۲- خمودگی سرتاسری

شعور سیستمی به کمترین میزان خود رسیده و خمودگی سرتاسری در جایجای آن مشاهده می شود. جای تعجب است در زمانی که شرکت های پیشرو همواره باید در حال یادگیری سازمانی و سیستمی بوده و پیوسته در حال ارتقای خود باشند، آنگاه شرکت های بزرگ فناوری بلوغ و پختگی خود را از دست داده و کند و کندتر می شوند. به نظر می آید این هم بخشی از دینامیزم و مرحله ای از زندگی شرکت های بزرگ فناوری می باشد. یکی از دلایل این خمودگی همانا عدم وجود بازار رقابتی می باشد.بدیهی است در دنیای رقابت شرکت ها مجبور به ارتقای خود شده و در غیر این صورت چاره ای جز ترک صحنه نخواهند داشت.

۳- دنیای روز اتوماسیون اداری:

در سالهای اخیر به واسطه پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی و پردازشی تحولات چشمگیری در عرصه سیستم های اتوماسیون اداری در دنیا رخ داده است. شاید بتوان بخشی از این تحولات را در سیستم دانشی جدید مایکروسافت به نام SharePoint دید. در واقع تلاش تمامی سیستم های اتوماسیون همانا افزایش قابلیت اشتراک پذیری اطلاعات و کارگروهی بر روی نامه ها و مکاتبات بوده است. تلاش آنها بر این است که همکاری های درون سازمانی را افزایش دهند و نهایتا دانش سازمانی بلوغ یافته تری را شاهد باشند. سیستم های اتوماسیون اداری هم به عنوان بخشی از این جریان در راستای اشتراک سازمانی و بلوغ دانشی سازمان گام می نهند.

 

۴- پیچیدگی های غیر ضروری:

با توجه به تحولاتی که دنیای مفهومی اتوماسیون بوجود آمده، متاسفانه در نرم افزار جدید اتوماسیون همکاران در کمال تعجب مشاهده می شود که به جای تقویت سهولت و اشتراک پذیری اطلاعات و دانش سازمانی، آنچه که بیشتر از همه مورد توجه و تمرکز ویژه قرار گرفته همانا تعریف و تحدید سطوح دسترسی تا ریزترین جزییات می باشد. به گونه ای که مبادا در جایی خطایی از کاربر سر بزند. انگار سیستم بر اساس بی اعتمادی بین مدیران و کارشناسان طراحی شده است.

برای مشاهده تصاویر در اندازه اصلی کلیک کنید

برای مشاهده تصاویر در اندازه اصلی کلیک کنید

در واقع بوروکراسی سنتی در ادارت ایرانی را به گونه ای سیستماتیک و پیچیده در نرم افزار جدید تعریف نموده اند. برای اولین بار بورکراسی نرم افزار از بورکراسی سنتی پیشی گرفته است. شاید بهتر باشد از لحاظ پیچیدگی نام سیستم را به “سیستم حسابداری اتوماسیون” تغییر داد بهتر باشد!

تلاش مشخصی جهت ایجاد تسریع و تسهیل در امور مشاهده نمی شود. اما به عنوان مثال به “عنوان افراد” در سیستم توجه کافی شده است. مثلا در تعریف نام اشخاص می توان علاوه بر “عنوان فرد” یک “عنوان محترمانه” هم برای او تعریف نمود. شاید در نسخه های آتی نرم افزار “عنوان خیلی محترمانه” هم اضافه شود!!

۵- رابط کاربری:

رابط کاربری در هر سیستمی اولین و مهمترین بخش آن می باشد. توجه به اصول روانشناسی از نیازهای اصلی آن می باشد. توجه به ترکیب رنگها و جانمایی آیکون ها و تفکیک پذیری و چشم نوازی صفحات و پیروی از اصول واحد از اصول اولیه آن می باشد. ارگونومی صفحات باید به گونه ای باشد که در کاربر احساس اعتماد و اطمینان به وجود آید. جهش بین صفحات باید در کمترین سطح صورت گیرد. این همان نیازی است که فناوری آژاکس پوشش می دهد.

از لحاظ بصری هیچگونه شباهت بین سیستم قبل و جدید وجود ندارد و از طرفی پراکندگی آیکون ها استرس کاربر را فزون بخشیده است.

اگر بخواهیم به صورت منصفانه در مورد نرم افزار جدید اتوماسیون قضاوت کنیم، باید گفت که رابط کاربری برنامه کلا نیاز به تحولات اساسی دارد. در سیستم جدید به نظر می آید تعداد انبوهی آیکون به صورت تصادفی در صفحه اصلی برنامه جای داده شده اند. تناسب و سنخیتی بین آیکون های مجاور هم وجود ندارد. تا جاییکه آیکون “خروج” از سیستم به جای قرار گیری در گوشه صفحه، در وسط صفحه خودنمایی می کند. رابط کاربری غیربصری، غیرملموس، پراکنده و غیر ارگونومیک می باشد. به گفته کاربران دبیرخانه از لحاظ روحی خسته کننده بوده و احساس ناامنی ایجاد می کند. ستون ها و سطرها تنظیم نیستند و مرزهای قابل تفکیک ندارند. تمام سطوح برنامه صاف و flat و یکنواخت می باشد و تفکیک واضحی بین بلوک های مختلف اطلاعاتی وجود ندارد.

۶- موارد فنی سیستم:

سالهاست که فرمت و ساختار یک ایمیل همان سادگی و شکل خود را حفظ کرده چراکه نشان داده است توانایی برآورد اصلی ترین نیاز کاربران که همانا مکاتبات سریع می باشد را داراست. از طرفی سیستم های جدید نشان می دهد که همگی در جستجوی افزایش سهولت و سرعت ارتباطات و اشتراک پذیری اطلاعات می باشند.اما آنچه در نرم افزا همکاران اتفاق افتاده همان پیچیده شدن مراحل ایجاد و ارجاع نامه و از طرفی سخت شدن تبادل نامه از طریق ece می باشد. مشکل سرور فاکس که یکی از پایه های اصلی سیستم است کماکان به قوه خود باقی است. علی رغم تلاش کارشناسان شرکت، امکان ارسال اتوماتیک و بدون دردسر فکس و ece وجود ندارد.

برای مشاهده تصاویر در اندازه اصلی کلیک کنید

برای مشاهده تصاویر در اندازه اصلی کلیک کنید

از لحاظ مفهومی تحلیل های سیستم تا حدود ۶۰ درصد تغییر کرده و به سمت پیچیدگی رفته است. این پیچیدگی را می توان در لغات جدیدی که به مفاهیم سیستم اضافه شده دید : امضا کننده نامه، گیرنده نامه، گیرنده ارجاع ، گیرنده رونوشت اصلی ، گیرنده رونوشت داخلی ، توزیع نامه ، ثبت متقابل ،ثبت ارجاع ، مدرک جدید ، فهرست نامه ها ، کارتابل جاری ، کارتابل یادداشت ، کارتابل حذف ، جستجوی ارجاع ، جستجوی نامه و… که هر کدام در جایی قرار دارند. نمونه ای از آموزش های ارائه شده در مورد سیستم : “این گیرنده آن گیرنده نیست بلکه این گیرنده همان گیرنده اصلی نامه است اما آن گیرنده گیرنده ارجاع نامه است!!” مشاهده می شود که حتی بین لغات تفکیک خاصی صورت نگرفته است.

طبق گزارش کاربران، نامه های کارتابل که مربوط به زمان های گذشته مثلا ۳ ماه پیش می باشد و قبل از آن قابل مشاهده نیست. انگار باید برای تک تک کاربران انتقال کارتابل صورت گیرد.
و نهایتا اینکه سیستم با اعتراض های مختلف کاربران در حال پیاده سازی می باشد.

۷- هر نقطه از دنیا دفتر کار شماست؟! نه، اینطور نیست!

در حالیکه در صفحه مربوط به انوماسیون اداری در وب سایت این شرکت، ادعایی مبنی بر تحت وب بودن برنامه وجود دارد اما برای پیش نیاز، نیاز به نصب انواع و اقسام برنامه های متنوع و انجام تنظیم های مختلف می باشد. یعنی عملا برنامه وابسته به تنظیمات متعدد می باشد. همچنین این سیستم  نیاز به کلاینت های با توانایی بالا دارد. در غیر اینصورت مشاهده نامه ها به طور محسوس و کسالت آوری کند می باشد. این در حالیست که سیستم اتوماسیون اداری که فقط یک نامه را نشان می دهد نباید نیاز به سیستم قوی داشته باشد.

 

۸ – امنیت مکاتبات اداری، یک بام و دو هوا!

درحالیکه در جای جای سیستم برای مشاهده نامه فرمت را به آکروبات تغییر می دهد تا مبادا تغییر در نامه رخ دهد که این خود باعث کندی برنامه می شود. اما در کمال تعجب می بینیم که نامه ها را با فرمت word به همراه امضا زنده ایمیل می کند!

 

۹ – دردسرهای انتقال از سیستم ویندوزی به سیستم اصطلاحا تحت وب:

جدای از زمان بسیار طولانی برای تبدیل پایگاه های اطلاعاتی و انتقال اطلاعات قبلی برای سازمانهایی که نسخه قبلی تحت ویندوز این اتوماسیون را داشته اند، اطلاعات زیادی در حین انتقال (Convert) از بین خواهد رفت  و میبایست سرور نرم افزار قبلی برای احتیاط بیشتر و مبادا نامه ای را درست منتقل نکرده باشد، در محیط سازمان فعال باقی بماند.

 

 ۱۰ – نوبت شماست.

اگر شما هم از کاربران نرم افزار اتوماسیون همکاران سیستم هستید، نظرتان را با من و دیگر خوانندگان و مخاطبان خوشفکری در  میان بگذارید.

 

در آخر، پیشنهاد می شود با توجه به مشکلات مطرح شده فوق که تنها بخش کوچکی از ناملایمات این سیستم اتوماسیون اداری است، در صورتیکه اتوماسیون از سیستم های اصلی سازمان یا شرکت شما نمی باشد و نباید این همه زمان و هزینه صرف آن شود، به نظر از سیستم قبلی و یا سیستم های دیگر که قابلیت رفع نیازهای سازمانی را دار می باشد، استفاده نمایید.

ویراستار: سهیل عباسی

 

جوابیه همکاران سیستم

لازم به ذکر است که در پی انتشار مطلب فوق، شرکت همکاران سیستم جوابیه رسمی تهیه و به مدیریت سایت خوشفکری ارسال کرده است، که متن این جوابیه بدون هیچگونه تلخیص و تحریف به شرح ذیل، در اختیار خوانندگان محترم خوشفکری قرار داده می شود. ما قضاوت را به مخاطبان عزیز واگذار می نماییم:

جوابیه رسمی شرکت همکاران سیستم

در تاریخ ۶ شهریور ۹۱، مطلبی با عنوان «ده دلیل که نباید از سیستم اتوماسیون اداری همکاران سیستم استفاده کرد» در سایت خوشفکری منتشر شد. این مطلب به رغم تلاش ظاهری برای تحلیل یک محصول، دارای نقایص و اشتباهات متعددی است که آن را از یک نقد حرفه‌ای جدا می‌سازد. شرکت همکاران سیستم ضمن استقبال از نقد حرفه‌ای و تخصصی و اعتقاد به مزایای آن توجه نویسنده و مخاطبان آن رسانه را به این نکته جلب می‌کند که نقد حرفه‌ای در حوزه تخصصی مانند نرم‌افزار باید مبتنی بر تجربه و دانش مرتبط و بدور از کلی گویی باشد.

بنابراین برای روشن شدن اذهان عمومی مخاطبان و همچنین نویسنده گرامی، پاسخ‌هایی حول محورهای مطرح شده در نوشتار مذکور، تهیه شده است که به شرح زیر ارائه می‌شود.

۱- نوآوری‌ها و فناوری‌های بکار گرفته شده در اتوماسیون تحت وب همکاران سیستم

برخلاف ادعای نویسنده مبنی بر دورماندن اتوماسیون اداری تحت وب همکاران سیستم از نوآوری‌های روز دنیا، در اتوماسیون تحت وب امکاناتی از قبیل گیشه مکاتبات الکترونیک ارباب رجوع، موتور گردش کار، امضای دیجیتال، احراز هویت دوعامله، ارجاع بین سازمانی، ارسال پیامک، ارتباط با تلفن گویا و کارتابل آفلاین وجود دارد که کاملاً منطبق با نیازهای روز بازار و روندهای جدید تکنولوژی در این محصول قرار گرفته است.

۲- مدیریت نیازمندی‌های جدید کاربران در همکاران سیستم

همانطور که نویسنده محترم نیز اشاره کرده‌اند درخواست‌ها و نیازهای کاربران همواره در جهت بهبود محصولات همکاران سیستم مد نظر قرار گرفته است و این اتفاقا نشان از مسئولیت‌پذیری شرکت در قبال مشتریان محصول خود است. لازم به توضیح است که در شرکت همکاران سیستم، تمامی درخواستهای مشتریان توسط مدیر محصول مربوطه بررسی شده و در کمیته‌های تخصصی با حضور کارشناسان زبده، به دقت ارزیابی می‌شوند و درخواست‌های با تکرار بالا، کاربری عمومی‌تر و ارزش افزوده بیشتر، اولویت بندی و پس از تحلیل و طراحی، در سیستم گنجانده می‌شود.

۳- مقایسه SharePoint مایکروسافت با محصولات اتوماسیون اداری

در بخشی از این نوشتار اتوماسیون اداری همکاران سیستم با محصول SharePoint مایکروسافت مقایسه شده است، در حالیکه متخصصان فناوری اطلاعات می‌دانند که کاربرد محصول SharePoint راه‌اندازی سایت‌های سازمانی برای تسهیم اطلاعات، مدیریت مستندات و انتشار گزارشات می‌باشد نه مدیریت مکاتبات اداری درون و برون سازمانی و از آنجا که در سازمانهای ایرانی مفاهیم مکاتبات اداری جایگاه ویژه ای دارد و موجودیت‌ها، کارکردها و قواعدی خاص و متفاوت از SharePoint در سازمان‌ها و ادارات ما وجود دارد، چنین محصولی قابلیت پاسخگویی به نیازمندی‌های کاربران و مدیران در این بخش را ندارد. بطور مثال ویژگی‌هایی مانند شماره‌نامه یا ارجاع، عطف و پیرو نامه، پاراف و هامش، دبیرخانه و مواردی مشابه آن امکان استفاده از SharePoint به جای اتوماسیون اداری را تقریبا غیرممکن می‌سازد. اگر منظور نویسنده محترم نیاز سازمانهای امروزی به سازماندهی، نگهداری و گردش مستندات است که چنین امکاناتی به راحتی و با امنیت بالا در سیستم اتوماسیون اداری تحت وب همکاران سیستم پوشش داده شده است.

۴- شفاف سازی برخی کارکردهای سیستم اتوماسیون اداری تحت وب

امکان تخصیص دسترسی عملیات تا سطح رکوردها از اصول اولیه امنیت در نرم‌افزارهایی است که بطور گسترده در سطح سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین این امکان از مهم‌ترین معیارهای تهیه نرم‌افزار در سازمان‌ها و ادارات است که در بخشنامه‌ها و آیین نامه‌های رسمی تهیه نرم‌افزارهای اتوماسیون نیز آمده است. کامل بودن شرایط تعریف دسترسی در اتوماسیون اداری همکاران سیستم از نقاط قوت و بلوغ این سیستم است که مشتریان دولتی و خصوصی بسیاری با رضایت کامل از آن استفاده می‌کنند، زیرا تمامی سناریوهای ممکن در سازمان را برای هر سطح کاربری با اختیارات متفاوت پوشش می‌دهد.بدیهی است که میزان استفاده از این امکانات به نوع ساختار سازمانی، روابط رسمی، سطح محرمانگی مستندات و مکاتبات مورد استفاده و نیز انتظارات مدیران یک مجموعه بستگی دارد، اما خاصیت جامع بودن مدیریت دسترسی‌ها موجب می‌شود علاوه بر تعریف ساده سطوح دسترسی در برخی شرکت‌ها، امکان تعیین دسترسی محدودتر با قواعد امنیتی بیشتری را نیز فراهم کند.

همچنین در مورد مثال نویسنده محترم برای عناوین پست‌های سازمانی، باید خاطر نشان کرد که عناوین محترمانه که در تیتر نامه‌نگاری های سازمانی از آن استفاده می‌شود و با عنوان امضای شخص کاملا متفاوت است. (مانند “مدیر محترم واحد…” در عنوان و “مدیر واحد …” در امضا)
در این مطلب همچنین عدم امکان رویت نامه‌های سه ماه قبل به عنوان ایراد سیستم عنوان شده است که این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و امکان جستجو و مشاهده نامه‌ها در بازه‌های زمانی یکماه، سه ماه و بدون محدودیت در سیستم وجود دارد.

لازم به یادآوری است که لزوما تبدیل متن نامه‌ها به فرمت PDF برای برقراری امنیت نامه نیست بلکه هدف اصلی آن در سیستم، سهولت مشاهده و هامش نامه‌ها توسط مدیران سازمان در یک محیط واحد است. اگر چه کاربران این سیستم می‌دانند که در ECE متن نامه از نوع تصویر ارسال می‌شود و دسترسی ارسال ایمیل نیز برای اشخاص خاصی باز است بعلاوه در نسخه جدید امکان امضای دیجیتال نیز فراهم شده است که امنیت مستندات را افزایش می‌دهد.

۵- سهولت کاربری اتوماسیون اداری تحت وب همکاران سیستم

در رابطه با نکات مطرح شده در مورد سهولت رابط کاربری لازم به ذکر است که با توجه به بازخوردهای دریافت شده از کاربران، در برنامه توسعه آخرین نسخه (سی دی ۷) و همچنین نسخه‌های آتی تمامی سعی و ظرفیت تولید بر بهبود رابط کاربری و ساده سازی آن صورت گرفته است. البته در حال حاضر نیز تمهیداتی برای بهبود رابط کاربری و استفاده از تکنولوژی Ajax در صفحات پرکاربرد انجام شده است که ظاهرا از چشم نویسنده محترم به دور مانده است.

گفتنی است اتوماسیون اداری تحت وب همکاران سیستم، تنها اتوماسیون اداری موجود در بازار است که مجهز به عملیات اتوماتیک است به این معنی که قابلیت تنظیم انجام چندین کار به صورت همزمان با یک دکمه وجود دارد. از طرف دیگر در مورد سختی کار با ECE لازم به ذکر است که این پروتکل برای ارتباط بین نرم‌افزارهای اتوماسیون متفاوت تهیه شده است که روی بستر ایمیل ارسال و دریافت آن انجام می‌شود و مشخصا ارتباطی به سهولت ایمیل ندارد.

در ضمن لازم به ذکر است صرفاً نام بردن پشت سر هم چندین فیلد اطلاعاتی از بخش‌ها و صفحات مختلف سیستم، به معنای پیچیدگی سیستم نیست زیرا هر کدام از این فیلدها مربوط به موجودیت و صفحات متفاوتی است که در آن صفحه معنا دارد. همچنین برخی عناوین ذکر شده از جمله کارتابل جاری، یادداشت شده‌، پیگیری و خاتمه یافته معادل‌سازی شده امکاناتی مشابه در نرم‌افزارهای روز و رایج مورد اشاره نویسنده هستند مانند عناوین inbox، draft، sent items، و deleted items که همه کاربران ایمیل به خوبی با آنها آشنایی دارند و نیاز به توضیح بیشتری نیست.
همچنین ذکر این نکته نیز لازم است که ابزارها و برنامه‌های جانبی نصب شده که در این نوشتار از آنها نام برده شده است تنظیمات موردنیاز مرورگر IE (Internet Explorer) است که بسیاری از سایت‌ها و تمامی محصولات اتوماسیون اداری موجود در بازار به آن نیاز دارند تا سیستم اتوماسیون اداری به عنوان Trusted Site انتخاب شود تا امکان برقراری ارتباط امن با نرم‌افزار وجود داشته باشد که البته این مورد نیز در نسخه جدید به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. اما ابزارهای جانبی Adobe readerو Converter برای مشاهده متن نامه‌های از نوع PDF و نیز تبدیل نامه های با فرمت Word به PDF ضروری هستند تا مدیران و کاربران سازمان بتوانند به سهولت نامه‌ها را در یک نمایشگر و با یک فرمت واحد مطالعه و مدیریت کنند.
خوشبختانه در هیچ بخشی از نرم‌افزارهای همکاران سیستم نیازی به مراجعه کاربر به پایگاه داده جهت ویرایش یا حذف رکورد وجود ندارد، مگر آنکه کاربری به طور غیر رسمی و پنهانی بخواهد رکورد خاصی را بدون آنکه log تراکنش ثبت شود به صورت دستی ویرایش یا حذف کند که در اینصورت نیز باید دسترسی‌های خاص روی سرورهای سازمان را دارا باشد.

۶- مقایسه اتوماسیون تحت ویندوز و تحت وب همکاران سیستم و خدمات کانورت

علاوه بر مزایای بالقوه سیستم های تحت وب، اتوماسیون اداری تحت وب همکاران سیستم ضمن پوشش دهی کامل کارکردهای اتوماسیون اداری ویندوزی امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که عبارتند از : قابلیت اجرا از هر نقطه جغرافیایی و امکان دسترسی آنلاین به کل بخش های نرم افزار، امکان استفاده از کارتابل به صورت آفلاین در صورت عدم دسترسی به بستر مناسب ارتباطی، استقلال از پلتفرم و سیستم عامل، مقیاس پذیری در تعداد زیاد کاربر همزمان و حفظ سرعت و کارکرد مناسب در حجم زیاد کار، امکانات خودکار سازی عملیات جهت سهولت کاربری و سرعت بخشیدن به عملیات روزانه شامل عملیات اتوماتیک، مدیریت و قوانین کارتابل، هشدارهای یادآوری و گردش کار، امکان استقرار دبیرخانه مجازی متمرکز، سادگی در تعریف و تغییر ساختار سازمان و پست های سازمانی، رویدادنگاری در سطوح مختلف کم ارزش تا پرارزش ترین عملیات کاربران.
برخلاف تصور نویسنده در مورد کانورت سیستم اتوماسیون تحت ویندوز به اتوماسیون تحت وب نیز لازم به تاکید است که تمامی اطلاعات اصلی سیستم به طور کامل منتقل می‌شود و نگه داشتن سرور قبلی تنها به دلیل برقراری امکان کنترل صحت داده‌های کانورت شده و حصول اطمینان از دیتای کانورت شده توسط مشتری صورت می‌گیرد و پس از تایید مشتری نیز دیگر نیازی به نگهداری سرور قبلی نیست.

در پایان لازم به یادآوری است که در حال حاضر محصول اتوماسیون اداری همکاران سیستم در بیش از ۷۰۰ محیط مشتری اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ادارات دولتی تا شرکت‌های بزرگ و کوچک خصوصی استقرار یافته است. مدیریت محصول همکاران سیستم پذیرای نظرات و پیشنهادات منطقی کاربران محترم این سیستم و سایر نرم افزارهای همکاران سیستم از طریق کانالهای متداول و مرسوم ارتباطی با کارشناسان شرکت است. برای برقراری ارتباط و تعامل بیشتر با شرکت، می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را به آدرس info@systemgroup.net ارسال نمایید.

 

گفتنی است اتوماسیون اداری تحت وب همکاران سیستم، تنها اتوماسیون اداری موجود در بازار است که مجهز به عملیات اتوماتیک است به این معنی که قابلیت تنظیم انجام چندین کار به صورت همزمان با یک دکمه وجود دارد. از طرف دیگر در مورد سختی کار با ECE لازم به ذکر است که این پروتکل برای ارتباط بین نرم‌افزارهای اتوماسیون متفاوت تهیه شده است که روی بستر ایمیل ارسال و دریافت آن انجام می‌شود و مشخصا ارتباطی به سهولت ایمیل ندارد.

— انتهای جوابیه شرکت همکاران سیستم —

 

 

278 پاسخ به “۱۰ دلیل که نباید از اتوماسیون اداری شرکت همکاران سیستم استفاده کرد + نامه جوابیه شرکت همکاران سیستم”

  1. محمد محمدی گفت:

    بسیار عالی قبول من دارم تو اداره باهاش کار می کنم.گ
    اما جایگزینش چیه؟ هست؟

    • چیا چاره خواه گفت:

      البته هدف من از این نوشته لزوما توصیه کردن جایگزین نیست بلکه نقد کارشناسانه یک نرم افزار است. . چراکه وضعیت فناوری اطلاعات در کشور چندان راضی کننده نیست و این بر می گردد به سیاست های کلان فناوری اطلاعات. اما در هر حال شرکت های مطرح دیگری هم سیستم های اتوماسیون ارائه می دهند که می توان طی یک برنامه منظم و دقیق به ارزیابی آنها پرداخت.

      • کاوه گفت:

        ما به تازگی نرم افزار اتوماسیون همکاران تحت وب رو راه اندازی کردیم؛ از دید یک کاربر اگه بخام نمره بدم:
        نمره از نظر سرعت از یک تا 10: 2
        نمره از نظر سهولت از یک تا 10: 3
        نمره از نظر پاسخگویی به تمام نیازها از یک تا 10: 7
        یک نقطه ضعف عمده این نرم افزار ایرادات پی در پی اونه و در طول یک روز سه تا چهار بار در حین عملیت پیغام خروج میده.

      • مسعود یاوری گفت:

        بسیار عالی بود خوشم اومد

    • کیوان عارف گفت:

      سلام
      در خصوص پاسخ همکاران سیستم در خصوص اینکه SharePoint به تنهایی نیازمندیهای اتوماسیون مکاتبات را پاسخ نمیدهد باید بگویم که این حرف درست است، لکن شرکتهای پارتنر مایکروسافت، طی چند سال اخیر نرم افزارهایی مبتنی بر بستر SharePoint توسعه داده اند که به خوبی و بسیار کاربر پسند و ساده نیازمندیهای اتوماسیون دبیرخانه را جواب می دهند. من بیش از 2 سال است که در شرکتمان کاربر سیستم اتوماسیون مکاتبات شرکت سامیکس بر روی SharePoint هستم که همه امکانات شماره‌نامه و ارجاع، عطف و پیرو نامه، پاراف و هامش و آلرت ایمیلی را پیاده سازی کرده اند و به نظرم با استفاده از Office web app و جستجوی فوق العاده SharePoint، نرم افزارهای اتوماسیون اداری دیگر حرفی برای گفتن در مقابل فناوری مایکروسافت ندارند.

    • مسعود یواری مدیر فروش نرم افزار گفت:

      به ما یک سری بزنید

  2. user گفت:

    تا حالا از اتوماسیون به اصطلاح اداری فراگستر استفاده کردید؟ اگه استفاده کنید برای اون باید گریه کنید! این نرم افزار یک فاجعه قرن در اتوماسیون اداری است! در این نرم افزار بطور مثال وقتی می خواهید یک کاربر جدید را ثبت کنید که نامش تکراری است خطای دیتابیسی تحویل میگیرید!. جالب این است که در مقابل اعتراض ما که چرا پیغام مناسب نمی دهد، کارشناسان این شرکت می گویند که خیلی طبیعی است! کاربر باید دانش دیتابیسی داشته باشد تا بفهمد که مشکل چیست!

    • چیا چاره خواه گفت:

      می توان حدس زد چه گرفتاری دارید. خوشبختانه نرم افزار همکاران حداقل این مشکلات دست پایین را ندارد.

      • pedram گفت:

        ببینید بنظر من نوع لحن شما اصلا مناسب نیست ، و نکته جالب توجه اینجاست که شما که اصلا دلیل خصومتتون با همکاران رو نمیدونم متوجه نقص های زیاد همکاران سیستم شده اید اما مسئولین دولتی ومدیران ای تی بزرگترین ادارات دولتی و خصوصی متوجه نشده اند ؟ مطمئن باشید با توجه به هزینه ای که قرار بوده بدن ، بیشترین فکر رو کردن
        من خودم با اتوماسیون همکاران سیستم کار میکنم و بقیه رو هم دیدم و اشنایی دارم
        امیدوارم مردم فرق دلسوزی و تخریب رو بفهمن
        موفق باشید

  3. پگاه گفت:

    مرسی مطلب خبی نوشتین

  4. کاظمی گفت:

    سلام
    خوب با نوجه به این مطالب پیشنهااد شما چیست؟ کدام نرم افزارر اتوماسیون اداری بهتره؟

    • چیا چاره خواه گفت:

      به طور مشخص و واضح نمی توان از یک نرم افزار نام برد. به نظر من باید طی یک برنامه منظم نسبت به ارزیابی نرم افزارهای رایج بازار پرداخت و از بین آنها سیستمی را که بیشترین تناسب با نیازهای سازمان دارد تهیه نمود.

    • مهدی گفت:

      نرم افزار rojand رو امتحان کنید……….

  5. داريوش گفت:

    طبق گفته خودت مهندس عزیز – فعلا بهترین شرکت همینه پس این انتقادات رو به اونها هم منتقل کن شاید اصلاحش کردند.

    • چیا چاره خواه گفت:

      طی جلسه ای تمام این مسائل با مدیر و کارشناس شرکت مطرح شد. بخشی را قبول کردند و بخشی را به انبوه درخواست های متنوع مشریان نسبت دادند و همچنین وضعیت ضعیف فناوری در ایران و کمبود متخصص. قسمتی از گفته ها را می توان به آنها حق داد. البته باید گفت که تحریم ها و نبود تکنولوژی در کنار تمام تهدید هایش یک فرصت انحصاری در اختیار شرکت هایی مانند همکاران قرار می دهد تا بتواند با خیال راحت و بدون دغدغه بر روی وفاداری مشتریانش حساب کند. از طرفی تعداد انبوه مشتریان این فرصت را به آنها می دهد که در نظام اداری کشور تحولات مثبتی ایجاد کنند. که البته این مساله نیاز به گسترش ماموریت سیستم از یک سیستم ثبت ناه به یک سیستم مدیریت کسب کار است

  6. سعید گفت:

    من خودم برنامه نویسم. شاید شما ندانید که ایجاد برنامه با کیفیت بالا نیاز به زمان، هزینه بسیار و همکاری مستمر سازمانها با شرکت دارد.
    کلا نرم افزار در ایران در وضعیت بدی قرار داره و پول زیادی براش صرف نمیشه. برای همین سازمانها و برنامه نویسا دیگه انگیزه ای برای ادامه کار ندارند.
    من خودم با ده سال برنامه نویسی، کارگری رو به این کار ترجیح میدم چون واقعا کار طاقت فرسایی هست و پولی هم توش نیست. پس تا فرهنگ و دید مردم کشور و سازمانهابه نرم افزار عوض نشده، انتظاری بیشتر از این نداشته باشید.

    • چیا چاره خواه گفت:

      صحبت شما را کاملا قبول دارم چراکه خودم در این صنعت فعالیت می کنم. اما خوب باید نقد انجام بشود و از شرکت هایی با توان مالی و فنی بالا انتظار بالاتری باید داشت. مخصوصا که چندین سال از پیاده سازی سیستم تحت ویندوز گذشت و این فاصله فرصت خوبی بود تا بتوان تحولات اساسی در نرم افزار جدید بوجود آورد. اما آنچه هم کنون مشاهده می شود که فقط به مسائل جزیی فکر شده است. به هر حال صنعت فناوری اطلاعات جزو آن دسته از صنایعی است که اگر کمی خلاقیت و خوش فکری چاشنی آن باشد می تواند د عرض 10 سال یک شرکت مانند گوگل را در صدر بزرگترین شرکت های جهان قرار دهد یا یک جوان 23 ساله را تبدیل به مالک فیس بوک و میلیاردر جوان نماید. شاید بگویید بستر نداریم! درست است اما باید دانست که در بازار رقابتی آمریکا هم رقابت با شرکت های بزرگ و غولی مثل جنرال موتورز و پپسی کولا هم آنچنان راحت نیست!

  7. محمد گفت:

    سلام
    به نظر من انتقادهای این چنینی از شرکتهایی یا جنبه تبلیغاتی داره یا از بی تجربگی نویسنده برای بزرگ نمایی

  8. داوود گفت:

    سلام.
    اینکه این نرم افزار مشکلات عدیده ای داره من اطلاعی ندارم چون ازش استفاده نکردم.
    اما خبر دارم که خیلی راضی کننده نیست.
    الان که تصاویر محیط برنامه رو دیدم نسبت به پیچیدگیش هم یقین پیدا کردم.
    من خودم دارم کار اتوماسیون و مدیریت مشتری برای شرکت ها رو انجام میدم.
    در این 8 ماهه یک سیستم تحت وب برای یک شرکت آماده کردم که خیلی ازش راضی هستن.
    باور کنید پیچیدگی خاصی نداره فقط سادگی. همین.
    خوشحال میشم درباره نرم افزار های دیگه هم نقد و بررسی صورت بگیره.
    موفق باشید.

    • قاسم محمدی گفت:

      البته دوست عزیز یک برنامه اتوماسیون اداری به همه موارد مورد نیاز سازمانها توجه کند چون کار شما هر چند ساده است ولی بدرد همان شرکت میخورد. ولی محصولات همکاران سیستم در تمام کشور و از انواع کسب و کارها مشتری آن هستند. من خودم به شخصه شاهد مشتری مداری بسیار عالی شرکت همکاران بوده ام. قبول دارم که کاربر پسند نیست ولی به تمام نیازهای ریز و درشت کسب و کارها توجه شده و پیاده سازی شده است و این خیلی مهمه.

      • کیوان گفت:

        درود بر شما
        امروزه چیزی که خیلی مهمه و اهمیت داره
        مشتری و کاربرها، نرم افزاری که پاسخ گو نیازها-سرعت برنامه-امنیت-سادگی کاربری-و… همه اینها رو باهم و در کنار هم میخوان. شما نیاز ریز و درشت مجموعه ها را فقط در امکانات نرم افزار دیدین. از نظر من این اشتباست. این بخشی از آن نیاز هست. بدون بقیه فاکتور های ضروری که همکاران سیستم فاقد اون هست. درخواست خرید بشدت کاهش و کاهش میابد.
        اینکه ماشینی فقط سرعتش خوبه مثلا تا 200 راه میره بتنهایی کافی نیست. باید امکاناتی مانند ایربگ. ترمز. و … از اون مهمتر ظاهر بیرونی ودرونی که بسیار حائز اهمیت هست همه اینها در کنار هم میتونه موفق باشه و پاسخگو مشتری.

  9. علی.س گفت:

    سلام
    من هم بعنوان یکی از کاربران این سیستم مطالب مطرح شده در قالب بررسی معایب و مزایای این سیستم از نگاه یک کارشناس تحلیلگر سیستم قبول دارم بهرحال سیستم دارای پیچیدگی های خاصی است و مطالب فوق از سر دلسوزی و کارشناسی صورت گرفته است و نویسنده بادر نظر گرفتن جنبه انصاف به تحلیل مطالب فوق پرداخته است.

  10. saman گفت:

    واقعا چرا پیچیدگی انقدر در نرم افزارهای ایرانی موج می زنه ؟ در صورتی که میشه با یک برنامه ریزی خوب این پیچیدگی ها رو به حداقل رسوند!

    • چیا چاره خواه گفت:

      برای ریشه یابی پیچیدگی در نرم افزارهای ایرانی باید به اتفاقات قبل از نرم افزارها توجه کرد. در واقع پیچیدگی روال های دستی و اداری است که به نرم افزارها منتقل می شود. بعد فرهنگی دارد. زمانیکه اشخاص حتی از ارائه کوچکترین اطلاع در مورد احوالات درونی شان امتناع می کنند آنگاه همین می شود پیچیدگی در امورات و راهکارها. حال در فرهنگ غیرشفاف و پیچیده بحث تکنولوژی هم وارد می شود. تکنولوژی ای که وارداتی است و در نتیجه کمتر ساخته و پرداخته شده و مستقیما وارد کاربرد می شود. تکنولوژی به تنهایی کافی نیست بلکه در کنار آن حتی مباحث جامعه شناختی هم باید پرداخته شود. اگر اینطور نباشد فقط می شود یک ابزار کاربردی. آنگاه آی تی که وارد کشور می شود از همان ابتدا به صورت نرم افزارهای حسابداری خود را نشان می دهد. یعنی ابزاری برای حفظ و نگهداری حسابها و کتاب ها. اما در کشور صاحب تکنولوژی می رود به سوی مدیریت دانش و هوش سازمانی و و پردازشهای ابری و احتمالا دنیای آینده ای که شکل آن هنوز مشخص نیست. در هر حال شاید به عنوان یک راهکار برای ساده سازی بخشی از پیچیدگی ها بتوان گفت که باید بین دنیای واقعی و دنیای فناوری فاصله ای ایجاد شود. این فاصله باید توسط افرادی که هم تکنولوژی را و هم هنر و جسارت را می شناسند پر شود. آنها نیازهای دنیای واقعی را ساخته و پرداخته و پالایش و حتی ادغام می کنند و از مسیرنوآوری های حاصل از طوفان های فکری می گذرانند تا نهایتا در دنیای تکنولوژی به تعالی برسد. انتظار از فناوری اطلاعات این است که ناممکن ها را خلاقانه ممکن سازد. هرچه این انتظار رویایی تر باشد نتایج بهتری کسب خواهد شد.

    • کیوان گفت:

      بدلیل عدم وجود تحلیل قوی.

      و از اون مهمتر نداشتن اهمیت وجود تحلیل قوی. به این دلیل محصول شرکتهای …. از طریق رابطه و بر حسب اسمش خریداری میشه. یعنی فروش به قوت خودش باقی هست و ادامه میده. انقدر بزرگ هستن که این مسائل واسشون اهمیت نداره.

    • محمد فضایلی گفت:

      متاسفانه در کشور ما مشتری میخواد مثلا بصورت صوتی اعلام کنه که این نامه برسه دست فلان اداره یا نامه های کارتابل خودشون بیان بصورت صوتی خونده بشن و کاربر فقط روی صندلیش نشسته باشه ، بنظر من نرم افزاری مثل همکاران سیستم تمام مسائلی که در یک شرکت ۱۰ نفره تا یک اداره با n کاربر لازم هست رو در برمیگیره ، مدیریت سیستم اتوماسیون بسیار فوق العادست ، ب نحوی که میشه روی یک فرد خاص دسترسی به یک رکورد رو تغییر داد یا محدودیتی روش ایجاد کرد ، بعنوان مثال فقط بتونه امضایی رو ببینه که چند نفر خاص اون امضا رو انجام دادن ، تا حدودی قبول دارم یکسری پیچیدگی ها در رابط کاربری هست ، اما ایا میشه همه نیازها در نظرگرفته شود و رابط کاربری نیز اسان باشد ؟ طبیعتا اتوماسیونی که برخلاف همکاران فقط جهت ارسال یک نامه استفاده می شود و یک منو دارد و بسیار نیز راحت است ، با اتوماسیون همکاران سیستم قابل مقایسه هست ؟خواهشا به میزان اطلاعات زیاد نرم افزار هم توجه بکنید ، پس بنظر من بهتره خود کاربران یک مقدار تلاش بیشتر در یادگیری داشته باشند. مثالی بخوام بزنم ، شما paint رو با فتوشاپ مقایسه کنید ، پس طبیعتا میگین paint بهتره چون ساده تره و میتونم مث فتوشاپ توش تصویری بکشم ، در حالیکه ببینید فتوشاپ چه ویژگی هایی رو پشتیبانی میکنه ، حالا یسوال ، فتوشاپ رابط کاربری ساده ای داره ؟ یعنی شما نگاهش که میکنین یاد میگیرین همه چی رو ؟ مطمئنا نه . پس قبول کنید وقتی یک نرم افزار ارائه خدمات بیشتری دارد ، پیچیده تر هست و این یک امر کلی هست نه فقط در ایران ، گرچه یادگیری اتوماسیون همکاران سیستم بسیار ساده تر از فتوشاپ است .
      در مورد مباحثی مثل سختی کار و ارورهایی هم که گفته شد ، شما بشخصه با نرم افزار ورد که مال شرکت مایکروسافته و نیازی به تمجید از شرکت نمیبینم هم مطمئنا دردسرهایی دارید ، مخصوصا موقع ترازبندی و خیلی مواقع دیگه ، حتی هنوز نشده که بتونیم از روی یک pdf به راحتی برروی ورد کپی کنیم و بهم نریزه ،یا در اکسز در realtionship ، پس ضعف همه جا هست ، گرچه خیلی وقت ها اشکال از مای کاربر هست و نرم افزار به درستی کارشو انجام میده اما چون خواسته ی مارو انجام نمیده میگیم اه چه نرم افزار مزخرفی
      موفق باشید

  11. حمیدرضا گفت:

    یک تیم 2 نفره رو میشناسم که برای یکی از بانکهای بزرگ کشور که در حال حاضر مشتری همکاران سیستمه، اتوماسیون اداری نوشتند و هم اکنون نرم افزارشون در سطح چند سرپرستی شعب استانها نصب شده و کاربران هم رضایت 100% از محصول جدید دارند، اینو بذار کنار همکاران سیستم با n سال سابقه و n صد هزار مشتری!!!

    • چیا چاره خواه گفت:

      ببینید دوست عزیز اینکه یک بانک بزرگ به چند نفر افراد احتمالا نوآور و توانا اعتماد می کند و به آنها میدان می دهد تا ایده های خود را نشان دهند ماهیتا کار خوبی است. اصولا نوآوری و رشد از همین اعتماد به توانایی های گم و ناشناخته شکل می گیرد و این وظیفه کسب و کارهای توانمند است که ایده های افراد را تا سطوح بالایی حمایت کنند. اما اینکه همین کسب و کار بانکی بیاید و مهمترین امورات خود را بلافاصله بر اساس نرم افزارهای تک برنامه نویس سوار کند ریسک بزرگ و اشتباهی مدیریتی است. راهش این است که بانک با شرکتی وارد قرارداد شود که ساختار توانمند و توانایی پشتیبانی داشته باشد

      • علی گفت:

        اینکه برنامه بانک به دو نفر داده میشود یعنی فقط پارتی بازی
        شک نکنید فساد اداری تو خرید این نرم افزارها بیداد میکنه
        شرکت هایی مثل همکاران سیستم باعث مشکلات عدیده ایی در ایران شدند.بعضی از کارخانه ها و .. بخاطر این مشکلات وحشتناک رفتن یک میلیارد تومان اوراکل خریدند.
        تازه شما نرم افزار مالیشون رو ندید که چه شاهکار برنامه نویسی هست.شرکت های نوپایی اومدن تو صحنه ولی متاسفانه این شرکت ها در گذشته رقیبی نداشتند و منابع مالی و ارتباطی گسنرده ایی پیدا کردند و اجازه حضور به سایر شرکت ها رو نمی دند و رقابتی انچنان نیست.
        جای تاسف اینجاست که افرادی که توانایی دارند محکوم به رفتن از این صنعت افتضاح می شوند که هم تولید کننده و هم خریدار دانش بسیار پایینی دارند.

      • دو نفر برنامه نویس گفت:

        آقا این دو تا برنامه نویس ار اینکه یه روزی وقتی اومدن تو بانک اونم به عنوان متصدی امور بانکی و یه اشتباهی کردن و گفتن که ما برنامه نویسیم امروز که دارن جواب دو خط اول شما رو میدن دارن به چند موضوع زیر فکر میکنن:
        1- این دو نفر هتوز بعد از گذشت بیش از 4 سال از نظر سازمان دارن به عنوان متصدی امور بانکی خدمت میکنن و همین ماه آخر زیر 600.000 تومان حقوق گرفتن.
        2- این دو نفر بیش از 12،13 سال کار رسمی برنامه نویسی کردن و به همون دلیلی که تو ایران کارگری شرف داره بر برنامه نویسی مجبور شدن به عنوان متصدی امور بانکی به استخدام بانک در بیان تا حداقل از گرسنگی نمیرن.
        3- این دو نفر حدود 1000 کیلومتر از تهران فاصله دارن و بیش 2 سال آزگار دربدر تهران بودن و از این اداره کل به اون اداره کل در حال نصب و راه اندازی و آموزش سیستم بودن که از این دو سال به عنوان سخت ترین سالهای عمرشون یاد میکنن. زندگی از ساعت 7 صبح تا 8 و 9 شب و خواب توی خوابگاه راننده های پولرسان بانک.
        4- این دو نفر حتی یک ریال به عنوان پاداش، اضافه کار و یا با هر عنوان دیگه ای نگرفتن و این موضوع باعث تعجب خیلی از همکارانشون هم شده. در عوض حتی بعضا بابت خرید تجهیزات سخت افزاری و یا حتی هاست و دامین معرفی سیستم هم از جیبشون پول دادن که حتی یک ریالش برگشت نکرده.
        5- این دو نفر امروزی که دارن این مطالب رو مینویسن حتی از نوشتن این مطالب هم خجالت میکشن.
        و اما در موردی سیستمی که شاید هیچ وقت جای دیگه بجز این سازمان استفاده نشه.
        1- یک سیستم ویندوزی و یک سیستم وبی که به صورت همزمان و کاملا یکپارچه بر روی یک Data Access Layer بدون هیچ مشکلی کار میکنه.
        2- رابط کاربری بسیار راحت و ساده که شدیدا مورد استقبال کاربران قرار گرفته و در حال حاضر حدود 1000 کاربر داره و توی ادارات که میانگین تعداد مکاتبات شون از حداقل 150 نامه در روز شروع می شه تا اداره ای که حدود 600 نامه در روز داره کار میکنه.
        3- این سیستم بصورت Document Base طراحی شده که به کاربر اجازه میده بدون هیچ محدودیتی به هر نوع فایل به صورت یه نامه (کار) برخورد کنه که تعجب بسیاری از شرکت هایی که توی همین سازمان داشتن محصولاتشون رو پرزنت میکردن شده بود.
        4- رابط گرافیکی تحت وب بدون کوچکترین محدودیتی بر روی هر نوع سیستم عامل (ویندوز، اندروید، آی او اس، لینوکی و …) و بدون هیچگونه مشکلی با هر نوع مرورگر و هر نوع دیوایسی کار میکنه و این بخاطر ادیتوری هست که به صورت کامل با Silver light و open XML طراحی شده که امکاناتی در حد محصولات آفیس مایکروسافت و در برخی امور حتی بیشتر.
        5- پیاده سازی سیستم های پرسنل و تشکیلات و یکپارچه سازی سیستم اتوماسیون اداری با این سیستم ها و بهره مندی از یک محیط مدیریتی بسیار قوی که هرگونه امکانات سیستم رو مدیریت میکنه.
        ضمناً “این دو نفر” تا امروز حدود 10 برنامه دیگه که کاملا با اتوماسیون اداری یکپارچه هستن رو نوشتن (از قبیل پرتال استانی اداره امور شعب – اتوماسیون مراکز رفاهی بانک – اتوماسیون رفاه، درمان و امور نسخ کارکنان بانک – اتوماسیون مدیریت حساب های باجه های بانک – سیستم مدیریت ارتباط مشتریان بانک و …) که باعث شده انفورماتیک اداره امور شعب استانشون از این نظر یکی از موفقترین دوایر انفورماتیک ادارات کشور باشه.

        من بی صبرانه منتظر جواب شما علی آقای عزیز هستم.

    • کیوان گفت:

      کاملااااااا با هاتون موافقم.

      وقتی فروش من بطور مستمر و قوی ادامه داره این مباحث شما اهمیتی نداره

  12. ن.بشیری گفت:

    از نقدتون اصلا خوشم نیامد.صرفا نقد که تاثیر گذار نیست.نقد همیشه با اراوه پیشنهاد معنا پبدا می کنه.آقا چیا شما که به قول خودت مهندسی خوندی و این همه ادعا داری واقعا راه حلی برای سادگی سیستمی که میگی داری؟ به نظر من فقط خواستی خودنمایی کنی.چون من کارمند یکی از ادارات دولتی هستم که تا حالا 4 تا اتوماسیون عوض کرده و آخرینش همکاران سیستم هست. درکنار همه سختی هایی که شما می گی و من قبول ندارم با کارهایی که مسئول آی تی ما و کارشناسای شرکت انجام دادن کارمون راحت شده. با همون عملیات اتوماتیک من با چند تا کلیک ساده کلی کار انجام میدم.تمام جلسات و کارهای مدیرمون رو اتوماسیونی کردم.خیلی راحت قابل پیگیری شده برامون. با فرمهایی که توی سیستم هست واقعا دردسرهایی که ما توی اتوماسیون قبلی داشتیم برطرف شده.من میتونم اسم سازمان رو هم بهت بگم از یکی از استانهای شمال کشور هستیم.

    ضمنا گویا قسمتهایی از بیانیه هم حذف شده چون اول نامه اومده که : و به منظور تبلیغ … اما من این جمله رو در جملاتی که به عنوان جوابیه توی سایت نوشتین ندیدم.

    • چیا چاره خواه گفت:

      سلام. ببینید تنها چیزی که هرکسی خوشش میاد تعریف و تمجید است.اصولا کسی از نقد خوشش نمی آد بلکه یا آنرا می پذیرد یا نمی پذیرد. یا رویکرد منطقی دارد یا ندارد. برای هر نقدی نمی شود بلافاصله راهکار ارائه داد. چراکه بخشی از راهکارها بر اساس نوآوری هستند و نوآوری ها در جاهایی هستند که ما نمی بینیم بلکه فقط حس می کنیم. نوآوری به محض اینکه کشف شود همه به آن اذعان دارند و این نیازی به اصرار یا تبلیغ ندارد.
      اینکه در فضای مجازی درمورد یک سیستم نرم افزاری با انبوه کاربران حتی یک تحلیل(چه مثبت چه منفی) پیدا نمی شود جای تامل دارد. اگر کمی تعالی طلب باشید از سکوت و حرفهای ناگفته کاربران می توان نواقص یک سیستم را فهمید. ممکن است یک سیستم به حیات خود ادامه دهد اما فقط به دلیل اینکه راه حلی دیگر وجود ندارد. در این فاصله بسیاری از نیازهای کاربران فروخورده می شود و سیستم کماکان بهترین می ماند. اما مدیر کسب و کار باید وکیل مدافع تمام نیازهای ناگفته و ندانسته و حتی تصور نشده کاربرانش باشد. در طراحی و توسعه سیستم به چیزی جز تعالی راضی نشود حتی اگر کاربر راضی شود. این ممکن است به هزاران بار طراحی مجدد برنامه بیانجامد اما نتیجه آن چیزی خواهد شد که اسم آنرا تحول می گذارند.
      اگر کمی عملی تر صحبت کنیم به عنوان یک پیش نویس اولیه می توان از سیستم اتوماسیون اداری انتظاراتی از این قبیل داشت : به جای تمرکز تمام تلاش ها بر روی نامه و شماره و امضا و پاراف و هامش آن بهتر است کمی بر روی منشا این نامه نگاری ها هم کار شود. در واقع این بخشنامه ها و قوانین دولتی هستند که باعث بسیاری از نامه نگاری ها و چرخشها و ارجاعات و کامیابی ها و ناکامی ها در سیستم دولتی می شوند. اگر سیستم به سطح بخشنامه ها بیاید آنگاه به سمت یک پایگاه بخشنامه های مرکزی خواهد رفت. بخشنامه ها و قوانینی که باعث ایجاد بسیاری اتفاقات در سازمان ها می شوند. بعد از اینکه پایگاه مرجع بخشنامه ها و قوانین ایجاد شود حال رویکردهای متفاوت سازمان ها به آن مطرح می شود و در این میان تجربیات برتر هر سازمان در برخورد با قوانین و مقررات مطرح می شود. پس از این مسیر دیگری باز می شود و آن ایجاد پایگاه تجربیات برتر اداری است و سپس بحث اشتراک دانش و… به همین صورت اگر ادامه دهیم به ابعاد فراتری از نامه و گردش آن می رسیم.
      به عنوان یک انتظار دیگر از سیستم می توان مبحث داده کاوی را مطرح نمود. اینکه امضا نامه درج می شود یا نه به جای خود اما اینکه این نامه به نتیجه برسد یا در مسیر صحیح خود قرار گیرد مهمتر است. این می شود میدان داده کاوی. یعنی همزمان با ایجاد ساختار نامه به محتوای آن و جریاناتی که برای آن اتفاق می افتد هم توجه شود. آنگاه کوچکترین نتیجه آن ایجاد اتوماتیک گزارشات مدیریتی و ارجاع آن به کارتابل مدیران است. گزارشاتی که وضعیت سازمان را در چند صفحه به مدیر ارائه می دهد. نکته مهم این است که سیستم خودکار آنرا تولید و در کارتابل مدیر قرار می دهد!
      اگر این اتفاقات و خیلی فراتر از آن بیافتد آنگاه می شود گفت که از تکنولوژی اطلاعات(و نه ابزار اطلاعات) برای ایجاد راه کارهایی فراتر از نیازهای عادی استفاده شده است. نیازهایی فراتر از ثبت اطلاعات و حساب و کتاب امورات. نیازهایی که حتی به ذهن مشتری نمی رسد چه رسد به اینکه آن را بیان هم بکند.

      • ن.بشیری گفت:

        حرفات قشنگه اما اینجا ایرانه و ماهم ایرانی
        لطفا در مورد بخش های حذف شده جوابیه هم توضیح بدهید.

      • چیا چاره خواه گفت:

        صرفا متن جوابیه مورد تایید شرکت در پست آمده است. آنچه در تصویر می بینید مکاتبات نیمه رسمی است که با مدیر سایت انجام شده است.

  13. محمد گفت:

    من با این به اصطلاح سیستم کار کردم، در واثع ما جزو یکی از شرکت های همکار با سازمان نظام مهندسی بودیم که برای ارسال نامه به مدیران سازمان مجبور بودیم از این سیستم استفاده کنیم.
    واقعا سیستم ضعیف و عقب افتاده ای هست. طراحی رابط کاربری فوق العاده ضعیفه و امکان نداره یه کاربر به طور خود کفا و بدون راهنمایی کسی حتی یه نامه ساده رو بتونه باز کنه.
    به نظر می رسه که هدف خود همکاران سیستم از طراحی این رابط کاربری وابسطه کردن کاربران به پشتیبانی و قرارداد های سنگین مربوط به اون باشه.

    • چیا چاره خواه گفت:

      دوست عزیز در کنار تمام توانمندی ها و نکات مثبت سیستم به درستی می توان به نکته شما اشاره کرد. در واقع سیستم نیازهای کاربران را پاسخ می دهد اما به شرطی که همیشه یک نفر راهنما در کنار شما حضور داشته باشد و مدام برای حالت های استثنایی پیش آمده راهکارهایی ارائه دهد. این به قول یکی از دوستان متخصص ما می شود اسم آنرا گذاشت ” همزیستی مسالمت آمیز با مشکلات “. اگر قرار باشد شرکت های بزرگ نرم افزاری که فروش بین المللی دارند سیستم هایی اینچنین داشته باشند آنگاه باید برای یک شرکت نرم افزاری چند ملیتی تعداد انبوهی پشتیبان محلی استخدام شود!

  14. کاظمی گفت:

    به شما تبریک می گم که تونستین کاری کنید که به قول خوددتون این شرکت بزرک جواب بفرسته
    من خودم با این برنامه اتوماسیون البته نسخه قبلیش کار می کردم یه مدتت هرچه ایرادد دا شت یا هر درخواست و پیشنهادی داشتیم که ما بهشون می گفتیم می گفتن تو نسخه بعدی که فکذ می کنم همینیه که شما عکساشو گذاشتین درست میشه
    ولی مث اینکه نشده
    این همه پول دارن!

  15. فعال در زمینه وب گفت:

    ادمین محترم با اهدای سلام
    کاملا به نظرات شما موافق و امیدوارم مطالب فوق در بهبود
    نرم افزار یاد شده موثر باشد
    خواهشمندم سیستم نرم افزاری بهتری را معرفی کنید
    با سپاس

    • چیا چاره خواه گفت:

      هدف از این نوشته لزوما توصیه کردن جایگزین نیست بلکه نقد کارشناسانه یک نرم افزار است. . چراکه وضعیت فناوری اطلاعات در کشور چندان راضی کننده نیست و این بر می گردد به سیاست های کلان فناوری اطلاعات. اما در هر حال شرکت های مطرح دیگری هم سیستم های اتوماسیون ارائه می دهند که می توان طی یک برنامه منظم و دقیق به ارزیابی آنها پرداخت.

  16. فرهودی مقدم گفت:

    چرا جوابیه شرکت همکاران سیستم را ناقص انتشار دادهاید؟

    • چیا چاره خواه گفت:

      دوست عزیز در جوابیه صرفا متن مورد تایید شرکت همکاران در پست آمده است. آنچه در تصویر می بینید مکاتبات نیمه رسمی است که با مدیر سایت انجام شده است.

  17. آرا سیستم گفت:

    با درود فراوان
    بنا به نوشته شما دوستان عزیز و خطاب به مدیریت محترم سایت.
    نمی توان به طور مستقیم محصول یکی از بزرگترین شرکت های نرم افزاری ایران را بنا به پیچیدگی بودن و اشکالات عمومی منع به استفاده برای عموم نمود.
    مثلا فرض کنید بنده در یک پست مشخص بنویسم 20 دلیل که نباید به سایت خوشفکری مراجعه نمود.
    صحیح نیست اینگونه برخورد با حاصل دسترنج یک عمر تلاش شرکت های.
    حال همکاران سیستم باشد یا شرکت های دیگر
    و اما پیشنهاد بنده:
    بهتر می بود می نوشتید 10 عنوان از معایب سیستم مدیریت مشتری همکاران سیستم
    به امید موفقیت روز افزون

    • سهیل عباسی گفت:

      با سلام و احترام
      ممنون از ارائه نظرتان
      نکته در این است که همه ما می توانیم از شرکتی به این بزرگی انتظار محصول بهتر و عدم وجود اشکالات فلسفی و منطقی داشته باشیم.
      دلایل ذکر شده در این نوشته، دیدگاه های ما به عنوان یک کاربر، و همچنین تحلیلگر صنعت
      فناوری اطلاعات است. مصرف کنندگان این محصولات (مشتریان این صنعت) باید این حق را داشته
      باشند که درباره محصولی که در ازایش پول پرداخت می کنند، اطلاعات کافی فنی بدست بیاورند
      و بتوانند با چشمان باز تصمیم گیری کنند.
      هدف این نوشته، تاباندن نور به این محصول است تا معایب آن از زیر سایه سنگین برند شرکت پدیدار گردد.
      البته جوابیه تیم فنی شرکت همکاران سیستم هم قرار داده شده است تا مخاطبان عزیز، با مطالعه و مقایسه مطالب ذکر شده، به نتیجه دلخواه خود برسند.
      با تشکر – مدیر سایت خوشفکری

      • شروين گفت:

        با سلام
        مثل اینکه متوجه صحبت دوستمون نشدین شما هر انتظاری دارید ، میتونید داشته باشید این ادبیات درست نیست حق هم با ایشونه

  18. فرهودی مقدم گفت:

    موردم خطاب به نظر دهنده آرا سیتم است:
    به گمان من نباید با زاویه دل سوزانه به قضاوت نشست این صحیح نیست که سیتمی اگر هم تلاش زیادی انجام داده است برای دلسوزی و قدر دانی از تلاشهایش به اشکالات آن نپردازیم بلکه بر این گمان هستم در صورتی که اشکالی اساسی در هر سیتمی باشد چرا باید به سراغ آن برویم؟

  19. بچه های بابل گفت:

    گردو خاکو . . . .

  20. مجيد گفت:

    با سلام
    تمامی مواردی که شما بیان نمودین کاملا صحیح و بجا میباشد و بنظر من اینها گوشه ای از درد دلهای مشتری های این شرکت میباشند . من خودم بیش از 10 سال در این شرکت مشغول به فعالیت بودم متاسفانه روند فکری که در این شرکت وجود دارد از زمان تاسیس آن بکلی تغییر نموده است و این رو بیشتر از هر کسی پرسنل قدیمی آن میتوانند درک کنند . در حال حاضر تفکر قالب در این شرکت سود آوری محض سهامداران (که البته 97 دصد متعلق به خودشان میباشد ) میباشد و دیگر هیچ اهمیتی به رضایتمندی مشتری و پرسنل و غیره نمیدهند و بنده نیز از زمانی که فهمیدم در حال استثمار میباشم تصمیم بر جدائی از این شرکت نمودم و در حال حاضر در یکی دیگر از بهترین شرکتهای نرم افزاری ایران مشغول بکار میباشم که مطمئنا در آینده ای نزدیک جزء سرآمدان این کشور خواهد شد .

    • چیا چاره خواه گفت:

      با سلام.
      یکی از اهداف اصلی این نوشته همانا هشدار به استارت آپها و بیزنس هایی است که در آستانه بزرگ شدن قرار دارند. مساله از دست دادن خلاقیت و نوآوری مساله ایست که شرکت های بزرگ به مرور دچار آن می شوند لذا نیاز است که مدام دینامیزم و پویایی شرکت مورد توجه و بازبینی قرار گیرد.
      به سهام اشاره کردید. تحلیلگران تکنیکی سهام اعتقاد دارند که صرفا با تحلیل رفتار قیمتی یک سهم می توان به درون آن شرکت پی برد. افت قیمتی ناگهانی سهام یک شرکت هشداری است بر حبابی بودن قیمت ها. حبابی بودن قیمت ها می تواند نشان دهنده حبابی بودن هزینه ها و درآمدها هم باشد!

    • چیا چاره خواه گفت:

      ببینید هر صنعتی در هر کشوری با تهدید ها و فرصت هایی مواجه است. صنعت فناوری اطلاعات در کشور ما خصوصا برای شرکت های تازه تاسیس و استارت آپها شرایط سختی دارد.که بررسی دلایل آن خود مجال دیگری می طلبد. اما از طرفی وضعیت تحریم ها و عدم وجود رقیبان جدی خود باعث ایجاد بازاری انحصاری برای شرکت های بزرگ فناوری می شود. یکی دیگر از فرصت های این صنعت عدم وابستگی به قیمت ارز و نوسانات آن می باشد و در نتیجه در شرایط بحران حاشیه امنی ایجاد می کند. به دلایل فوق عدم نیاز به سرمایه اولیه زیاد و تجهیزات گران قیمت و انبار و… را هم بیافزایید تا نتیجه گرفت که فرصت های خوبی برای شرکت های بزرگ فناوری وجود دارد. اما اینجا یک مساله وجود دارد و آن اینست که پایه و اساس شرکت های فناوری بر پایه کارمندان دانشی، خلاقیت و نوآوری و فعالیت های تحقیق و توسعه استوار است. اینها همه باعث می شود که نرم صنعت و محوریت اکثر هزینه ها بر اساس تحقیق و توسعه و حقوق کارمندان باشد تا شرکت بتواند همواره مزیت رقابتی خود را حفظ کند. در صنعت فناوری اطلاعات به صورت میانگین حدود 20 درصد درآمدهای فروش به دستمزد کارکنان دانشی اختصاص دارد و حدود 7 تا 10 درصد به فعالیت های تحقیق و توسعه اختصاص دارد.
      از آنجاییکه شرکت همکاران سیستم حدود یک سال است در بازار فرابورس وارد شده است لذا صورت های مالی شرکت و وضعیت درآمدها در شبکه کدال بورس موجود می باشد. بررسی صورت های مالی سال 1389 شرکت و مقایسه با نرم صنعت نشان می دهد که از 34 میلیارد تومان فروش سالانه شرکت حدود 5.5 میلیارد آن یعنی نزدیک به 17 درصد هزینه حقوق پایه پرسنل می باشد. در حالیکه ردیفی برای فعالیت های تحقیق و توسعه مشاهده نشده است. اگر فرض کنیم هزینه های تحقیق و توسعه در قالب دستمزد کارمندان در نظر گرفته شده است آنگاه درصد پایینی را نسبت به نرم صنعت به خود اختصاص می دهد که این برای شرکت های دانش محور نوعی تهدید می باشد. از طرفی تقسیم دستمزدها به تعداد 718 نفری کارکنان نشان از دستمزهای پایین شرکت دارد که این خود باعث ایجاد مانع در جذب متخصصین خواهد شد.مشاهده صورت مالی شرکتی مانند گوگل نشان می دهد از درآمد 37 میلیارد دلاری حدود 7 میلیارد دلار آن را صرفا به فعالیت های تحقیق و توسعه اختصاص داده اند که این نشان از اهمیت موضوع برای حفظ پیشروی بازار دارد.

  21. چیا چاره خواه گفت:

    در طراحی تعامل، کاربردپذیری(Usability) شاخصه‌ای است که میزان سهولت کاربری یک ابزار را نشان می‌دهد.
    تعریف کاربردپذیری از دیدگاه « سازمان بین‌المللی استانداردسازی »: میزانی که یک محصول می‌تواند توسط کاربران خاصی برای رسیدن به هدفی معین، مورد استفاده قرار گرفته و در حین استفاده، ضمن داشتن اثربخشی و کارایی، رضایت کاربر را در زمینهٔ مورد استفاده تأمین کند.

  22. داریوش گفت:

    با سلام
    اول ممنون بابت مطالبی که نوشتید. من کم و بیش از این سیستم اطلاع دارم و می دونم که همه این موارد درست هستند.
    دوم اینکه در صورت امکان در مورد سیستم های مشابه در شرکت های دیگر هم شما یا هرکسی از دوستان اگر اطلاعتی دارن در اختیار سایرین قرار بدن مانند:یگانه،زوبین،فراگشتر،رایورز و … .
    یا حق

    • چیا چاره خواه گفت:

      سلام. پیشنهاد شما برای بررسی نرم افزارهای موجود در بازار پیشنهاد خیلی خوبیه. برای این کار باید با دیدگاهی کارشناسانه و با توجه به وضعیت شرکت نقد انجام شود. مثلا اگر شرکت نوپا و در حال رشد می باشد به اعتقاد بنده باید نقد حمایتی باشد. اما اگر شرکت به اندازه کافی رشد کرده و فرصت پیشرفت داشته است آنگاه نقد باید بدون مصلحت و سازش انجام گیرد.
      در ضمن می توان پیشنهاد شما را توسعه داد و به عنوان خبرنگار فناوری به تحلیل شرکت ها پرداخت. این کار در کشورهای پیشرفته خیلی زیاد انجام می شود. تا جاییکه ارتباط تنگاتنگی بین خبرنگاران فناوری و شرکت های فناوری ایجاد شده است. اگر در اینترنت فارسی جستجو کنید مطالب خیلی زیادی در مورد دلایل موفقیت و شکست شرکت های بزرگ فناوری مانند گوگل و اپل پیدا می کنید اما مطالب و تحلیل و نقد در مورد سیستم های داخلی بسیار کم می باشد. شاید بهتر باشد نقدهای مختلف در مورد سیستم ها و شرکت های بزرگ و کوچک داخلی انجام گیرد.

      • داریوش گفت:

        متاسفانه در ایران بازار رقابتی بسیار ضعیف هست و شرکتهای بزرگتر
        مشتریان و رابطه های ثابتی دارند که اجازه رقابت به شرکتهای کوچکتر رو نمیده.
        من خودم مهندس نرم افزار هستم و کارم هم در همین زمینه هست
        باور کنید خیلی وقتها با کیفیت های خیلی بهتر و هزینه های کمتر هم
        توان رقابت با این شرکتها رو نداریم
        خیلی از دوستان من هم از هیمن مسائل ضربه خوردند و کشور رو ترک کردند
        یکی از همین دوستان الان در شرکت والت دیسنی مشغول به کار شده.
        امیدوارم روزی شایسته سالاری فقط شعار نباشه.

  23. چیا چاره خواه گفت:

    خلاصه کتاب “راه گوگل” : تحلیلی مشاورانه بر مدل مدیریتی شرکت گوگل
    http://www.hamfekri.com/blog/?p=144

  24. ali گفت:

    سلام دوستان
    الان 3 سال است که با سیستم همکاران کار می کنم و متاسفانه راهبر سیستم هم هستم فقط میتونم بگم تا امروز بالای 100 تا درخواست از همکاران داشتم که نتونستند عملی کنند این سیست واقعا ضعف داره دلیلشم اینه که همه برنامه نویسای نسل یک و دوشون رفتن یا استرالیا یا کانادا بخطر همین برنامه نویسای الانشون فقط تونستند در همون حد قدیم نگهش دارن آخه .

  25. sepehr گفت:

    سلام دوستان من 10سال است که با تمامی نرم افزارهای مالی و اتوماسیون همکاران سیستم (مکاران سیستم ) کار میکنم این شرکت فقط به فکر دوشیدن مشتریان به هرنحو میباشد حتی قفل سیستم را منوط به سخت افزارهای رایانه مشتری نموده و اگر مشکل سخت افزاری در رایانه مشتری بوجود بیاید باید قرارداد یک ساله بسته شود ووجه آن پرداخت تا قفل نرم افزار که قبلا وجه آنرا پرداخت نموده دوباره فعال شود . مشکل دیگر اینکه تغییرات درخواستی به کندی (چند ماه تا سال )صورت میگیرد و پشتیبانی به علت کمبود نیروی زبده و با تجربه بسیار ضعیف میباشد .
    همانطور که گفتم این شرکت نه تنها مشتری مدار نیست بلکه مشتری بچاپ است و وقتی می بیند که مشتری مجبور به انعقاد قرارداد میباشد تا میتواند در قراردادها مشتری را تحت فشار قرار داده و مبلغ های هنگفتی اخذ مینماید و در عوض پشتیبانی در حد بسیار ضعیف ارائه مینماید . ختم کلام اینکه همکاران سیستم فقط به فکر پر کردن جیب خود میباشد .

  26. محمد علی ارسطو گفت:

    نظر یک دانشجوی بازارایابی
    همکاران سیستم از لحاظ مدریت بازاریابی حرف نداره 20 . 20 .20
    ————————-
    می گویند در زمانهای قدیم، یک روز یک قصاب وقتی داشت با ساطور شقه گوشت را از هم جدا می کرد، یک استخوان ریزه در چشمش افتاد و چشم وی درد گرفت.
    قصاب به خانه یک کحال(طبیب چشم) رفت و چشم پزشک، چشم قصاب را معاینه کرد و فهمید که یک ریزه استخوان در آن است ولی استخوان را در نیاورد و چشم قصاب را قدری دوا زد وآن را بست وگفت: چیزی نیست، خوب می شود، فردا هم بیایید آن را ببینم.

    فردا چشم قصاب بدتر بود و بیشتر درد می کرد ولی بازهم طبیب قدری دوا در آن ریخت و گفت: چیزی نیست، خوب می شود، چشم عضو حساسی است و باید تا چند روز در آن دوا بریزم.
    طبیب ظالم هر روز پول دوا ودرمان می گرفت واستخوان ریزه را از چشم بیمار بیرون نمی آورد وقصاب هم هر روز نیم من گوشت برای طبیب هدیه می برد. این بود تا یک روز که قصاب به طبیب مراجعه از قضا آن روز خود طبیب نبود وپسر بزرگش، که چشم پزشک خوبی بود، به جای پدرش کار می کرد.

    پسر طبیب چشم بیمار را معاینه کرد واستخوان ریزه را در چشم او دید و آن را با انبرک طبی درآورد و زخم چشم را دوا زد ودرد آن هم ساکت شد و گفت: از امروز دیگر چشمت بهتر می شود.اگر بازهم درد داشت بار دیگر بیا ببینم ولی اگر فردا بهتر بود، از این دوا در آن بریز خوب می شود.

    قصاب رفت و طبیب جوان خوشحال بودکه چشم بیمار را علاج کرده . وقتی خود طبیب سررسید، پرسید:کسی نیامد؟ پسر گفت: چرا آن قصاب آمد و چشمش را دوا زدم ورفت.

    چند روز گذشت وقصاب نیامد. طبیب از پسرش پرسید: با چشم قصاب چه کار کردی که دیگر اینجا نیامد؟

    پسر گفت: به نظرم چشمش خوب شده چونکه آن روز با ذره بین نگاه کرده و دیدم یک ریزه استخوان لای زخمش باقی مانده و آن را در آوردم ودردش ساکت شد ورفت.لابد دیگر چشمش درد نمی کند. چطور شما آن استخوان را ندیده بودید؟

    طبیب گفت:چرا پسر، دیده بودم ولی تو آن نیم من گوشت را که هر روز می آورد، ندیده بودی! من آن استخوان را لای زخم باقی گذاشتم که تا چند روز دیگر هم گوشت برسد،

    ————————
    این نظر منه که شما این ایرادات رو میبینید
    ولی اون پول های هنگفتی که بابت پشتیبانی سیستم ها و نسخه سازی مجدد میشه رو نمیبینید .
    —————————
    در کتاب استراتژی بازاریابی بر مبنای کتاب واکر میخوانیم که
    ***معایب و مزایای نهفته در اقتصاد جدید برای بازارها :
    )+افزایش بازدهی در مقیاس محصولات شبکه ای: افزایش عرضه یک کالا موجب کاهش ارزش و نیز قیمت آن کالا می شود. این ویژگی
    شبکه های ارتباطی و اطلاعاتی و نرم افزاری اصطلاحاً اثر شبکه ای مثبت یا فواید پنهان شبکه ای نام گرفته است.این ویژگی وقتی با فروش صنفی اطلاعات (توانایی فروش یک نرم افزار به چندین نفر بدون هزینه های ثانویه) ،
    تلفیق می شود موجب پیدایش استراتژی به ظاهر احمقانه ای به نام عرضه رایگان محصول اینترنتی و نرم افزاری می گردد.استراتژی که اغلب شرکت های
    جدید از آن استفاده می کنند.
    شرکت هایی که در زمینه محصولات نرم افزاری و اینترنتی فعالند برای جلو گیری از به سمت صفر رفتن هزینه ها و مسایل اخلاقی آن باید به نسخه سازی و پشتیبانی سیستم پرداخته و همواره قانون کپی رایت را سخت گیرانه اجرا کنند .
    ———————————————————————–
    تموم شد رفت…………………..
    سیستم اداری این شرکت های ایرانی تا ابد مشتری همکاران شده رفت حتی اگه خود مایکروسافتم بیاد نمیتونه دیگه کاری کنه چون بعد چند سال استفاده مثل کسی مشن که تو باطلاق دستو پا میزنه
    و این زندانی ها (مشتریان) عاشق زندان بان خود(همکاران سیستم) می شوند.

  27. محمد علی ارسطو گفت:

    اصلان هم فکر نکنید که این جور مقاله های انتقادی و حتی متهم کردن در سایت های گفتگو و اجتماعی و فروم ها باعث لطمه خوردن به برند میشوند این رو از آنجایی میگم که من خودم تخصصم تو برند سازیه و یه قانون نا نوشته وجود داره که میگه حتی تبلیغات ضد اخلاقی و مشکل دار و تهمت ها و انتقاد ها (حالا این که انتقاد خیلی خوبییه) باعث گسترش برند و شهرت و نهایتا فروش میشموند .
    نمونه : توی فروم ها و چت روم های حسابداری و بازار میگن شرکت هایی مثل نرم افزار هلو (من خودمم هلو استفاده میکنم) نخرید چون همون نرم افزار ارزون رو گرون و بدون امکانات بهتون میفروشن—–ولی هلو هنوز در رده پرفروش ترین نرم افزار های مالی حسابداری ایرانه
    نمونه : آب معدی دماوند و اتحام مسموم بودن به آرسنیک و پس فرستادن آن توسط نیرو های ناتو در افغانستان . فروشش چند برابر شده الان…
    نمونه خارجی که خیلی زیاده: D&G در تبلیغات پوستریش از نوجونای زیر 18 با تصاویر تحریک کننده استفاده میکرد که دادگاه در آمریکا 8 نمایندگیشو تعطیل کرد— ولی این کار فروششو چند برابر کرد .
    و یه داروی خارجی که اسمشو یادم نمیاد که ازش شکایت کرده بودن پلیس فدرال برای مسمومیت و کشته شدن چند نفر ولی سر همون قضیه معروفیت جهانی پیدا کرد .
    اینا یه جور بازاریابی ویروسی به حساب میان .

    مثل خودتون که 6500 نفرو مجانی با برند و موضوع کاری همکارن سیستم درگیر کردید و …. تبلیغ از این بهتر

    • چیا چاره خواه گفت:

      با سلام و سپاس از حوصله و دقت نظر شما دوست گرامی.
      مطالبی که اشاره نمودید همه واقعیت هایی هستند که دنیای کسب و کار و بازاریابی وجود دارند و شما به خوبی و با تیزبینی بیان نمودید.
      متاسفانه وابستگی مشتریان به یک شرکت مساله ای است که در تمام دنیا وجود داشته و دارد. آنچه که می تواند اثر آنرا کمرنگ و ریسک آن را برای مشتری کاهش دهد همانا وجود رقابت در بازار است. از طرفی نرم افزارهای کد باز به خاطر شکستن همین انحصارات به وجود آمدند.
      در مورد بازاریابی بر اساس تبلیغات منفی مقداری با نظر شما مخالف می باشم. چراکه از این روش شرکت هایی که شناخته شده نیستند بیشتر استفاده می نمایند. شرکت های شناخته شده ای مانند همکاران سیستم اصولا از این تبلیغات استفاده نمی کنند. چراکه مشتریان ثابت خود را دارند و در بازار بی رقیب یا کم رقیب مشغول فعالیت هستند.
      در کنار تمام تبلیغات و بازاریابی و… به نظر بنده فقط یک چیز است که محصول را جلو می برد و آن کیفیت محصول است. مشتری نهایتا محصولی را می خواهد که نیازش را برطرف کند. اگر مشتریان اپل جلوی فروشگاه ها صف می کشند بی دلیل نیست.
      گفتید این نوشته تبلیغی برای شرکت است اما به نظر من یک نوع تحلیل محصول می باشد که لازم است. در این نوشته خواننده می تواند تمام نظرات طرفین را به صورت شفاف بخواند و آنگاه تصمیم بگیرد. اندازه و کیفیت تصمیم او وابسته به خیلی چیزها است که یکی از آنها آگاهی است. اما عوامل دیگری مانند فشار مدیریت، تصمیم عجله ای، خوشبینی، نام شرکت و خیلی چیز های دیگر بر تصمیم او اثر می گذارد. به نظر من انتشار و باز شدن موضوع بهتر از نهان ماندن است. برآیند نکات مثبت سنگین تر خواهد بود.
      هرچندکه رفتار بازدید کنندگان و برداشت آنها را نمی شود حدس زد. در محیط وبلاگستان عموما مسائل روز و محصولات خارجی طرفدار دارد. اما اگر این نوشته حدود 7000 بازدید داشته نشان می دهد که مساله برای خیلی ها دغدغه است و حرف های ناگفته بسیاری دارد.

      با تشکر از همراهی شما دوست عزیز

  28. چیا چاره خواه گفت:

    با سلام. بخشی از دلایل ضعف سیستم های نرم افزاری برمی گردد به ضعف کلی صنعت نرم افزار کشور. در نوشته زیر سعی نمودم رویکردی تحلیلی به این مساله داشته باشم :
    http://www.hamfekri.com/blog/archives/290
    هدف از انتشار آن کمک فکری جهت عارضه یابی صنعت می باشد. برای نوشتن مطلب قدری زمان صرف نموده تا بتوانم تمام آنچه را که در ذهن دارم پیاده کنم. راه کارها به صورت خلاصه به شرح زیر می باشد :
    عدم تاکید صرف بر روی مثالهای نقص
    بازبینی فرضیات و مقایسه مبتنی بر منطق با کشورهای توسعه یافته
    توجه به اکوسیستم کلی صنعت و کارآفرینی در کشور
    شروع کردن از خود به عنوان اولین گام
    بهره گیری از نابغه ها و هوشمندان صنعت و الگوی نوآوری
    ایجاد تضاد و تعارض و رویکرد انتقادی در سیستم برای تحرک
    گسترش آموزش و افزایش آگاهی افراد به اهمیت موضوع
    ایجاد آرامش و جلوگیری از تسلط سندرم عجله
    تاکید بر روی روشها به جای ابزارها
    بنا نمودن کسب و کار بر پایه اهرم های شناخته شده و پیشران اینترنت. مانند مفهوم باز اشتراک (reshare)
    تقویت مهارت های انتزاعی ، فکر افزاری و نرم افزاری جامعه
    تاثیر جغرافیا بر توسعه
    تقویت بستر اتحاد سرمایه و اندیشه
    تخمین دقیق تر هزینه های تولید

    امید است مفید واقع شود : -)

  29. محمد علی ارسطو گفت:

    ممنون از این همه توجه
    من بدون اقراق میگم ساییتون تو همه این وبلاگ و سایت های آموزشی
    حرف نداره مثل خودتون
    تو یه کلمه به دل میشینه شاید تو این ماه حداقل به 10 نفر پیشناهاد دادم
    بیان اینجا

  30. محمد گفت:

    سلام به همه دوستان
    به نظر من نقد خوبه اما من برای شرکت همکاران سیستم هم احترام قائل هستم . چون توانسته با کمترین امکانات توی این کشور، کارهای خوبی بکنه و کارآفرین هم بوده. (البته قبول دارم که باید این موضوع رو بپذیره که باید استراتژی های خودشو در راستای مشتری مداری قرار بده.)
    – من توی چند وزارتخانه با این نرم افزار ها آشنا شدم:
    به نظرم از نظر امکانات و از نظر موتور گردش کار و فرآیندها (Workflow) و گردش نامه ها به همراه فرمهای سازمانی و ایده ی پشت سر برنامه واقعا توی ایران بینظیره ،
    به شما هم پیشنهاد می کنم ببینید:

    – نرم افزار سازمان الکترونیک فرزین که تولید شرکت آی کن هست: http://www.ican.ir
    – نرم افزار فایلرپرو که تولید شرکت ایران رایانه هست. http://www.iranrayaneh.com

    • چیا چاره خواه گفت:

      با سپاس از شما دوست عزیز. شرکت همکاران سیستم به عنوان شاخص صنعت فناوری اطلاعات کشور شناخته شده است.
      برای رشد و توسعه لازم است تمرین کنیم که فاصله ظریف بین تخریب و انتقاد را تشخیص دهیم و ما هم در حال تمرین هستیم.
      سیستم هایی که معرفی نمودید را کمابیش آشنا هستم و با نظر مشا موافقم.
      موفق باشید

    • کیوان گفت:

      اتوماسیون فرزین تولید شرکت آی کن هم مثل همکاران سیستم دارای ضعفهای متعدد و به دور از تکنولوژی، امکانات متفاوت و خلاقیت هست.

      چون به شخصه با هاش کار کردم . اثلا به هیچ مجموعه ای پیشنهاد نمیکنم.

  31. مینو صادقی گفت:

    واقعا مطلب خوندنی و جالبی بود، دستت درد نکنه

  32. چیا چاره خواه گفت:

    یک تحلیل شخصی از نوشته فوق الذکر را می توانید از اینجا مشاهده کنید :
    “داستان نگارش یک نوشته پربازدید در مورد یک محصول بومی”
    http://www.hamfekri.com/blog/archives/306

  33. قاسم سیستم گفت:

    سیستم مکاتبات پگاه آفتاب با توجه به اینکه خیلی از جاهایی که همکاران داشتند الان جایگزین شده میتونه قابل بررسی باشه

    • چیا چاره خواه گفت:

      لطفا اطلاعات و اسناد بیشتری در مورد سیستم معرفی شده فراهم نمایید. با تشکر

  34. محسن گفت:

    ممنون از نقدتون.
    من این سیستم را تا بحال ندیدم.
    ولی حداقل سعی میکنم که از نقدهای شما نهایت استفاده را در سیستم های خودم ببرم.
    با تشکر

    • چیا چاره خواه گفت:

      خواهش میکنم. هدف اصلی از این نوشته خصوصا در کامنت ها این بوده که بستری برای قضاوت صحیح فراهم شود.

  35. میثم ناصری گفت:

    5 دلیل که نباید این مقاله را جدی گرفت:

    1. گویا اینجور نامگذاری ها مد شده است. n فلان و فلان … . و از آنجایی که عدد 10 بهتر از 9 یا 8 یا به نظر میرسد. طبق معمول نویسنده خیلی زور زده تا تعداد بندها رو به 10 برساند. سندش هم دلیل دهم است.
    2. در هیچ جای مقاله “دلیل” مشخصی برای استفاده نکردن از اتوماسیون اداری همکاران ارائه نکرده است. مقاله درست یا غلط صرفاً عنوان میکند که “اتوماسیون اداری همکاران خیلی خوب نیست یا به اندازه کافی خوب نیست”، که البته به شخصه معتقدم اتفاقاً خیلی هم خوب است.
    3. اگر تو اینترنت بگردید هزاران مقاله با عنوان مشابه برای آیفون پیدا میکنند که خیلی از آنها چیز غلطی نگفتند و دلایلی که ذکر کرده اند همه درست است، اما وقتی سوار حمل و نقل عمومی مشیم یا تو جمع دوستان از هر 10 نفر 7 نفر آیفون دارند. موضوع سر اینه که دلایلی هم هست(خیلی خیلی بیشتر) که چرا باید از آیفون یا اتوماسیون اداری همکاران استفاده کرد و نویسندگان این نوع مقالات هیچ علاقه ای به اشاره کردن به این مطلب ندارند.
    4. یه دسته مهندس IT تو ایران داریم که عموماً از دانشگاه های سراسری فارغ التحصیل شده و مستقیماً به سازمان های دولتی میروند و کل کار علمی که تو دوران تحصیل کردن مطالعه درباره خوب و بد بودن یک توپولوژی شبکه ناشناخته بوده و حالا که وارد سازمان دولتی شده اند کارشون اینه که نرم افزار انتخاب کنند یعنی میرند میشینند تو یک جلسه ای و در حین صرف میوه دو تا چیز میشوند و هزار و یک سوال بی ربط و بی اساس میکنند و درخواست های عجیب و غریب میکنند. به این دسته از مهندسین IT توصیه میکنم نوشتن مقاله رو به چند روز بعد منتقل کنند تا یه خورده دلخوریهاشون سر نپذیرفته شدن ایده ها و پیشنهاداتشون سبک تر شده باشد. حالا اگه مقاله ای هم نوشتند شما خواننده گرامی جدی نگیرید.
    5. نویسنده هیچ ایده ی مشخصی را ارائه نکرده است. آیا منظور اینه که باید از اتوماسیون اداری محصول شرکت دیگری استفاده بشود؟ یا اینکه کلاً اصلاً از نرم افزار استفاده نشود؟ در مورد حالت دوم که من کلاً بحث نمیکنم. اما در مورد حالت اول، آیا نویسنده اذعان میکنند که نرم افزار بهتری از نرم افزار همکاران سیستم سراغ دارد؟ البته نرم افزار اتوماسیون اداری دیگری را پیشنهاد کند و بدون شک IPad یا SharePoint گزینه های مناسبی نیستند هر چقدر هم که خوب و محبوب هستند.

    • چیا چاره خواه گفت:

      سلام. تقد شما مقداری تند است اما نشان از حساسیت شما می دهد و به این خاطر ممنونم.
      اما در باره نکاتی که نوشتین شاید نیاز به پاسخ طولانی باشد اما من سعی می کنم به صورت خلاصه اشاره کنم و البته شما رو به کامنتهای پیشین هم ارجاع م یدهم که در آن خیلی سعی شده موضوع بیشتر روشن شود.
      1- دوست عزیز اولین نکته که می خوام روشن کنم اینه که برای این نرم افزار پول پرداخت می شود. اگر نرم افزار مجانی تهیه شود آنگاه زیاد جای بحث نیست اما از آنجاییکه مشتری برای این نرم افزار پول می دهد پس حق دارد در مورد آن نظر دهد. می دانید چرا پول می دهد؟ چونکه می خواهد به جای استخدام کدنویس و کسب مهارت های برنامه نویسی از توانایی شرکت های معتبر بازار استفاده کند لذا برای آن پول م دهد.
      2- برای نقد هر نوشته ای لازم نیست نقد کننده خود به اصطلاح end آن موضوع باشد. اصولا کاربری سیستم ربطی به تخصص ندارد. اگر اینطور باشد آنگاه باید بگوییم که چرا موسسین شرکت همکاران سیستم با وجود اینکه خود تحصیلات فناوری اطلاعات ندارند اما در زمینه فناوری کار می کنند!
      3- آنچه که م یخوانید نظر ما در مورد این سیستم بوده اما برای اینکه بستری برای قضاوت صحیح تر فراهم شود هم جوابیه شرکت در سایت ارائه شده و هم جا برای انواع نظرات خوانندگان فراهم شده است. لذا قضاوت نهایی بر عهده مشتری است.
      4- لازم به ذکر است در مورد توانایی های همکاران سیستم و فرهنگ سازمانی خوب این شرکت هم م یتوان مقاله ها نوشت.
      5- گفتید آیفون را همه می خرند. درست است. نرم افزار همکاران سیستم را هم همه می خرند. شرکت انبوهی مشتری دارد و این نشان از کیفیت مناسب برنامه است. اما این تنها دلیل برای استفاده از برنامه نیست. چراکه مشتری این برنامه عموما ادارات دولتی هستند و کاربران اصلی آن کارمندان دولت هستند. و از آنجاییکه در ادارات دولتی بر خلاف نظر شما عموما کیفیت مهم نیست لذا هر برنامه ای را می شود به کار برد. سطح کاربری و تخصص فناوری بیشتر کارمندان دولت پایین است و این باعث می شود تقریبا هر سیستمی را که به آنها ارائه دهی بدون کوچکترین اعتراضی مورد استفاده قرار دهند. در این مورد می شود به وفور مثال زد. سیستم همکاران که سهل است شما اگر سیستم بسیار پایینتری هم ارائه دهی باز مورد استفاده قرار می گیرد. لذا مقایسه آن با شرکت اپل در بازار رقابتی جهانی مقایسه درستی نیست.
      6- شرکت های بزرگ هم دچار اشتباهات بزرگ می شوند. این خارج از انتظار نیست. ضعف ها و اشتباهات متعدد مایکروسافت را م یتوانید به خاطر بیاورید. خصو صا در شکست مفتضحانه ویندوز ویستا. و ناکامی گوگل برای رقابت با فیس بوک با وجود بسیج تمام امکاناتش!
      7-اینکه ادارت دولتی موفق می شوند جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی را که خود عموما از بهترین استعدادهای مملکت هستند استخدام کنند و سپس آنها را در مسیر عدم رشد هدایت می کنند خود بحث دیگری است مه مجال بسیار می طلبد.

      نهایتا دوباره تاکید می کنیم که این نوشته صرفا برای ایجاد بستری برای نقد و بررسی محصولات داخلی نوشته شده است و هدف تخریب نیست. اما در هر حال نقد نقد است و به مذاق خوش نمی آید.
      با تشکر مجدد و آرزوی موفقیت

    • مسعود یاوری گفت:

      حرفتون رو قبول ندارم چون من نرم افزار های مالیش رو هم دیدم اون هم همچنین وضعیتی داره

    • کیوان گفت:

      درود دوست عزیز چرا اتوماسیون همکاران را با اپل مقایسه کردی؟

      اگر اپل جایگاه خوبی دارد این به دلیل تفکر ، خلاقیت و کیفیت است. ولی همکاران همه میدونن فروشش چطوری انجام میشه.
      بخشی از فروشش به دلیل عدم آگاهی خریداران از ضعفهای قابل توجه همکاران است.

      بخشی از فروش رابطه ای

      و…

  36. مهدوی راد گفت:

    با سلام
    سیستمی بهتر بنویسید
    آدمها باهوش هستند و از سیستم بهتر استفاده خواهند کرد
    عمل کنیم تا حرف.
    شما درست می گویید .. اما تا زمانی که من به شخصه کاری انجام ندهم نمی توانم بر مشق دیگران غلط بگیرم
    مشق ننوشته ی من که غلط ندارد مهندس!

    • چیا چاره خواه گفت:

      دوست عزیز شما نقد کننده را به سمت ساختن سیستمی دیگر هدایت می کنید. این منصفانه نیست! آنگاه دیگر هیچ کس نمی تواند نقد کند. آیا هر مشتری شرکت برای نقد محصولی که خریداری کرده باید برود و خودش تولید کننده بشود؟!!
      البته احساس من بر این است که شما این مساله را از روی دلسوزی نوشتین و در هر حال از شما ممنونم.

    • سعید رضایی گفت:

      قبول دارم برای جواب نوشتن به این کامنت فاصله زمانی بسیاری حادث شده است. لیک نظر اقای مهدوی راد آنچنان در بنده حقیر تاثیر نمود که نتوانستم این چند سطر را مرقوم نکنم.
      از پراید ایراد می گیریم، می گویند همین است، یا بخوا یا برو بساز.
      از سیستم اداری ایراد می گیری می گویند همین است، یا بخوا یا نیا
      از گرانی گوجه ایراد می گیری، می گویند همین است یا نخر یا خودت تولید کن.

  37. محمد گفت:

    سلام
    مطلب بسیار مفیدی بود
    بی شک نمی توان ضعف طراحی و پیاده سازی فنی را در این چنین سیستم هائی در نظر نگرفت اما این علت اصلی بسیاری از مشکلات نیست.
    علت بسیاری از پیچیدگی ها در سیستم های این مملکت، بروکراسی های عجیب و غریب ادارت و سازمان ها است. بعبارت صحیح تر فرآیندهای سازمان بسیار پیچیده و غیربهینه است. سازمان ها عموماً راغب به سیستم هائی هستند که همان فرآیندهای معیوب را برایشان خودکار و سیستمی کند. نتیجه می شود سیستم هائی وحشتناک
    یکمرتبه گذرم به یک سازمان افتاد که اتوماسیون اداری داشتند(با توجه به شناخت قبلی من از آن اتوماسیون، سیستم خوبی هم بود) اما هر نامه ای را توسط یک پیک از دبیرخانه به اتاق کارمندان می بردند، امضای دستی می گرفتند و جواب آن هم در عین ثبت سیستمی باز بصورت دستی و توسط همین پیک ها به دبیرخانه برمیگرداندند و بعد از ثبت مجدد دستی در آنجا، برای یک کارمند دیگر فرستاده می شد و الی ….
    راه حل اصلی اصلاح و بازنگری فرآیندهای دستی سازمان قبل از سیستمی کردن فرآیندها است.
    اینکه سیستم ها مجبور می شوند سطوح مجوزدهی را در سطح آب خوردن جزئی کنند، مشکل برنامه نویسان و تحلیل گران سیستم نیست، مشکل ساختارها و فرآیندهای سازمان هاست که برمبنای بی اعتمادی کارمندان به یکدیگر طراحی شده است.
    اینکه سیستم ها مجبور می شوند ، امضا کننده، ایجاد کننده، ارجاع دهنده و پاسخ دهنده را از هم تفکیک کنند، بیشتر از هرچیز، بخاطر درخواست های غیرمنطقی کارفرماست که حاضر نیست یکمرتبه به کارهای خنده داری که می کند با دید اصلاح و بازنگری بنگرد.

    • چیا چاره خواه گفت:

      ا سپاس از نظر موشکافانه شما دوست عزیز. دقیقا حرف دل من را زدید. از اینکه اینقدر موشکافانه به موضوع نگاه کردید و منصفانه نوشتین ممنونم. با نگاهی به کامنت های اولیه خواهید دید که به موضوع فرهنگ سازمانی در کشور اشاره شده است.
      نگاه شما نگاه مشاورانه و مدیریتی است.
      با آرزوی موفقیت

  38. مهدي گفت:

    ما در بانک خودمان از اتوماسیون اداری چارگون استفاده میکنیم
    بسیار عالی است
    و تو این 5 سال هیچ مشکل خاصی با اتوماسیون نداشتیم

  39. صابر فتح الهی گفت:

    نظرتون راجع به نرم افزار اتوماسیون پدید چیه مهندس؟
    من که روش کار کردم و تحت وبش پیاده کردم اشکم در اومد و جا زدم، کد نویسی افتضاح، طراحی دیتابیس و نوشتن SP ها همه با Cross Join در کل یک کلمه اشغال
    چندین بار جا زدم اما مجبور بودم روی اون دیتابیس کار کنم برنامه ای که مال 13 سال پیش بود و توی چندتا استانداری کار می کرد کارایی خوبی داره اما برنامه نویسی و… افتضاحه
    خدا رحم کنه به اخر اتوماسیون های ما، هر حرفی نمیشه زد، بیشتر نرم افزار های ما توسط یک سری ادم با نفوذ در ارگانها گرفته می شه و با چند برابر قیمت واقعی تحویل میشه کسی هم پاسخگو نیست
    مشکل اینجاست مهندس عزیز
    موفق وموید باشید همزبون گلم

    • حسن شیرازی گفت:

      سلام مهندس، نام شرکت تولید کننده چیست؟

    • چیا چاره خواه گفت:

      سلام. میتونم حدس بزنم چه مصیبتی گرفتار شده اید. اصولا شرکت همکاران سیستم قابل مقایسه با آنها نیست چراکه در بدون باگ بودن و پشتیبانی برنامه هایش انصافا چیزی کم نمی گذارد. به عنوان یک شرکت بزرگ بازار دلیل واضحی برای بزرگ شدنش وجود دارد و آن تعهد به مشتری و کیفیت خدمات است.
      اینکه آدمها با نفوذ بدترین سیستم ها را به ادارات دولتی قالب می کنند واقعیت تلخی است.
      برای شما دوست پرتلاش آرزوی موفقیت می کنم. نگارش کتاب جدید تان باعث افتخار است. همیشه شاد باشید همزبان عزیز

  40. قاسم سيستم گفت:

    مشکل اصلی اینه که توی این مملکت هیچ ارگانی جایگاهی برای نرم افزار متصور نیست و همواره با کمترین اولویت بهش رسیدگی میشه و اگر قراره پولی خرج بشه صرف هر چیز دیگه‌ای به غیر از نرم افزار میشه؛ در نتیجه شما تا زمانی که برای کاری اهمیت قائل نباشی به صورت سلسله مراتبی شرایط رو برای برنامه نویس مهیا میکنی که اون هم برای کارش اهمیت قائل نباشه و …
    سازمان به شرکت پول و اهمیت نمیده، شرکت به برنامه نویس و در نتیجه برنامه نویس هم هیچ وقت با تمام توان و دقت کار نمیکنه فقط سعی میکنه روی کدهای قبلی ماله کشی کنه، یعنی مکانیزم تف چسبون، به خاطر همین هم هست که شرکتای نرم افزاریه ما بعد از چند سال با مخ میخورن زمین، چون که یک برج نهایتا تا ی ارتفاعی میتونه کج بره بالا. به نظر من همکارانم الان دردش اینه که نیروهای برنامه نویسش به جای خلاقیت در حال حفظ و نگهداری کدهای قدیمی هستن و بسیار ناشیانه هم تلاش میکنن که تکنولوژی های جدید رو مثلا وارد پروژشون کنن، البته حق هم دارن!!!! چون تو این مملکت باید همین جوری پیش رفت!!!!

    • چیا چاره خواه گفت:

      دوست عزیز همانطور که شما اشاره نمودید صنعت نرم افزار در مملکت فعلا با چرخه های پیشرفت همراستا نشده است و جزو اهداف استراتژیک اصلی قرار نگرفته است. برای ملاحظه تحلیل بر دلایل عقب ماندگی صنعت نرم افزار در کشور می توانید نوشته زیر را هم ملاحظه فرمایید :
      http://www.hamfekri.com/blog/archives/290

  41. حمید گفت:

    متن جالب و قابل تاملی بود. هر چند بیشتر از این که کار کارشناسی شده باشه نگاه یه مسئول آی تی به مشکلات یک سیستم اتوماسیون اداری و دغدغه ها و مشکلات کاربران آن بود که اتفاقا این نوع نگاه که حاصل خروجی یک برنامه است مهمه. شایدم منم اگه وقت کردم مطلب مشابهی در مورد اتوماسیون اداری چارگون (دیدگاه) بنویسم (البته از نگاه یک مسئول آی تی یک اداره) تا دوستانی که دنبال انتخاب یکی از این شرکت ها هستن مثل خود ما به مشکلات و دردسرهای انتخاب یک اتوماسیون خوب و ساده برنخورند (ماشاا… هر روز مثل قارچ از هر طرف چند تا سیستم اتوماسیون اداری رشد میکنه!!). اما نه با عنوانی مشابه این عنوان (۱۰ دلیل که نباید از اتوماسیون اداری شرکت همکاران سیستم استفاده کرد) چون راضی ام ازش.

    • چیا چاره خواه گفت:

      با سپاس از شما دوست عزیز. در این نوشته هدف اصلی هم همین بود که از نگاه کاربران سیستم تحلیل داشته باشیم نه از نگاه فنی. چراکه کاملا دو مقوله جدا هستند. اصولا هدف اصلی این بود که نشان دهیم در کنار قابلیت های فنی بالای سیستم کاربردپذیری و راحتی کار با آن هم مهم است. نیازهای مشتری باید به دقت پالایش و تجزیه و تحلیل شود.
      یادم هست در زمان دانشجویی آقای دکتر پوروطن اولین پروژه ماشین حساب ما را بررسی نمودند و قبل از هر بررسی فنی سیستم، سعی کردند تمام کلید های صفحه کلید را باهم فشار دهند تا سیستم هنگ کند! آنگاه برای همین هنگ شدن برنامه ما را زیر سوال بردند.
      اگر بتوانید نوشته ای در این زمینه بنویسید و نگاه منصفانه ای به موضوع داشته باشید مسلما کمک یزرگی به ایجاد فضای نقد و بررسی نموده اید. این را بدانید جامعه فناوری نیازمند اینچنین نقد هایی است. توصیه می شود شما سعی کنید قویتر از ما بنویسید.
      موفق باشید

  42. ali گفت:

    به نظر من این یک تعامل از قبل طراحی شده با همکاران سیستم می باشد برای اینکه همکاران سیستم امکانات جدیدش رو در قالب یک چالش بیان کنه ، این نقد انجام گرفت که خب هوشمندانه بود.
    این یک روش بازارداریست
    موفق باشید

  43. Star گفت:

    سلام
    طراحی پایگاه داده همکاران سیستم در نسخه Application بسیار با دقت و ریزبینی طراحی شده و قابل تحسین است.
    از لحاظ تنظیمات Interface – مانند رعایت Child ها نیز با توجه به تجربه ایرانی خوبست.
    و این باگ ها در تمامی نرم افزارها قابل قبول است.
    اما مسئله ای که وجود دارد اینست که نه تنها شرکت همکاران سیستم در زمینه حسابداری بلکه تمامی شرکت در هر زمینه ای دارای یک اشکال بسیار مهم و یکسان هستند و آن اشکال نسخه بتای برنامه است.
    در هر کجای دنیا یک نسخه بتا از برنامه تهیه و در دسترس 3 قشر قرار می گیرد متخصصان فنی و متخصصان کاربردی و اپراتور (این قشرها حقوق میگیرند تا برنامه را تست کنند و عموما از مردم همان شهر یا همان سازمان هستند)
    این برنامه توسط این سه قشر تست شده و خطاها اعلام و رفع می شود پس از گذران این مرحله اولین ورژن با احتمال 5% خطا وارد بازار می شود . این رویه تولید هر نرم افزار و تجهیزی است که متاسفانه در هیچکدام از شرکت های داخلی رعایت نمیشود و دلیل عمده آن هزینه گزافه آنست.

  44. Sharepoint گفت:

    سلام
    مدیر محترم شرکت همکاران سیستم بنده از سال 2006 بر روی شیرپوینت ماکروسافت (2007 – 2010 – Beta 2013 ) کار کردم و راه کارهای مختلف و سنگین تری نسبت به اتوماسیون را پیاده سازی نمودم خواهشمندم بدون مطالعه درباره سیستم های مختلف صحبت نکنید :
    ” (( بطور مثال ویژگی‌هایی مانند شماره‌نامه یا ارجاع، عطف و پیرو نامه، پاراف و هامش، دبیرخانه و مواردی مشابه آن امکان استفاده از SharePoint به جای اتوماسیون اداری را تقریبا غیرممکن می‌سازد )) ”
    اینگونه صحبت درباره یک فن آوری فقط نشان دهنده عدم مطالعه و تست آن فن آوری به وسیله شما و دیگر مهندسین شرکت شما می باشد.
    در حال حاضر شرکت های مختلف ایرانی و خارجی انواع راهکارهای بسیار سنگین تری را بر روی Sharepoint و CRM پیاده سازی نمودند که جهت اطلاع شما در ذیل به تعدادی از آنها اشاره می شود شاید منجر به مطالعه بیشتر شما و دیگر همکارانتان گردد ( در ضمن افراد و شرکت هایی که نیازمند به پیاده سازی این قبیل سیستم ها می باشند Sharepoint یکی از بهترین و ساده ترین پلتفورم ها برای پیاده سازی می باشد که می توان با کمی آموزش هر فرد یا شرکتی راهکار مورد نیاز خود را پیاده سازی نماید )

    درگاه سازمانی : http://www.gnco.ir/Solutions/Pages/EPSolutions.aspx
    نرم افزار پشتیبانی آنلاین : http://www.hamipardaz.ir
    اتوماسیون اداری : http://www.spspersia.com/products/Pages/Office-Automation.aspx
    انواع وب پارت ها : http://www.samix.org/Products/default.aspx
    هوش تجاری BI : http://www.samix.org/BI/default.aspx

  45. شروين گفت:

    سلام
    من با نرم افزار اتوماسیون همکاران کار نکردم ولی سابقه admin برای share point و microsoft dynamic CRM رو دارم ولی از مطلب فوق جدا از مسائل ریز می تونم به عدم تخصص و عدم وجود دانش کافی نویسنده شهادت بدم که اولا آگاهی از تنظیمات public کردن web based application ها ندارن یا به عبارت دیگر با web server و ….. آشنایی ندارن ثانیا از کندی ذاتی این نوع نرم افزار ها که برای جلوگیری از این کندی بیشتر بستر و سخت افزار های مورد استفاده سازمان مذکور نقش دارند نیز اطلاع ندارند.
    به امید روزی که با مطالعه و دانش کافی در حوزه تخصصی خودمان مطلب بنویسیم

  46. محسنی گفت:

    با سلام من هم از زیر مجموعه وزارت جهاد با این سستم کار کردم نسخه تحت ویندوز خیلی ساده تر و روان تر و بهتر از این نسخه بود . مشکلات فضای وب و اختلالات گسترده , همخوانی نداشتن با سخت افزارهایی مثل پرینتر و … نسخه تحت وب بسیار بسیار بهتر از این نسخه بود . فقط نمیدونم با این همه کاستی ها و مشکلات مخصوصا در بخش کانورت دلیل اجرای اون چی بود ؟

  47. آرمين گفت:

    سیستم مزخرفی پول دور ریختن فقط من admin شبکه هستم روزی نیست که مشکلی نداشته باشیم بر خلاف سیستم های دیگر همکاران پیشنهاد من اینه که سمت این نرم افزار نروید

  48. سعید گفت:

    بسیار سپاس از مقاله مفید شما. با توجه به اینکه معاونت آی تی یک شرکت بین المللی مهندسی بازرسی مقاطعه کاری در حوضه انرژی ، نفت و گاز و پالایشگاهی رو به عهده دارم و می بایست به ارزیابی سامانه های نرم فزاری موجود پرداخته و برایند عملکرد و هزینه ارائه بدم بعد از مطالعات و پی گیری هایم اتوماسیون اداری گروه نرم افزاری پیوست رو بسیار حائز اهمیت دیدم که از مولفه های نرم فزاری و امنیتی بسیار خوبی برخورداره ، نظرم شما چیست ؟ از دوستان کسی با این اتوماسیون کار کرده ؟

  49. محمود گفت:

    مطالب آقای چیا چاره خواه کاملا” صحیح است و میتوان از نرم افزار چارگون که خیلی بهتره و واقعا تحت وب هست استفاده نمود.

  50. آرش گفت:

    چند کامنت اول رو که خوندم یهو نگاهم به اسکرول افتاد .. وحشت زده از اینکه درست فکر کرده باشم اسکرول رو به سمت پایین کشیدم .. درست حدس زده بودم . انبوهی از کامنتها که پشت سر هم برای موضوع اصلی صفحه باز شده بود .. آره ، نه ، بگو ، بگم بگم ….. نه تو خوبی!!

    قربون شکلتون این شرکت مافیایی که چه بخواید چه نخواید تو همه ارگانها نفوذ کرده ، سرجمع نگاش کنی ، از بالا تا پایین بشه یه نصفه صفحه مطلب راجبش جمو جور کرد -بخونید مطالب مفید و بدرد بخور :D – ….. چه کاریه الکی وقتتونو هدر میدید

    پولش تو جیب یه سریا دیگه میریه .. ادا باسوادیشو اینجا شما در میارید

    امیدوارم کاسه کوزه رو جم کنید و الکی ادامش ندید که 4 نفر ببینند بگن …اه ببین چه شرکت مهمی .. کلی راجبش بحث و گفتگووووووووووووووووووو ست .

  51. محمد تاجيك گفت:

    با سلام
    من برای شرکتمون اتوماسیون همکاران گرفتم، متاسفانه یه تیکه آشغال بیشتر نبود و با وجود پرداخت ٨ میلیون وجه نقد یک سال نشده انداختمش دور.

  52. برنامه نویس!!!! گفت:

    با سلام خدمت همه دوستان عزیز
    من خودم یه برنامه نویس هستم ……………. ولی شاید 2 سال باشه که وارد بازار این حرفه شدم . نظر بیشتر دوستان رو خوندم من این موضوع رو تحلیل اجتماعی می کنم دوستان نه تحلیل فنی !!!!
    ببینید چیزی که کشور ما رو می کنه جهان سوم یا حالا به زور اگه بگیم درحال توسعه !!! طرز تفکر ماست . ما عادت کردیم اولا وقتی از یک محصول استفاده کردیم فقط به همون عادت کنیم دیگه هیچ محصول جدیدی رو چشممون نمیگیره !!! این بزرگ ترین دلیل عقب موندگی ماست . ما به نقد هم اهمیت نمیدیم همدیگرو جدی نمیگیریم در حالی که اگه به محصول های بقیه هم بها بدیم اون شرکت سازنده محصول محبوب رو وارد رقابت کنیم در نهایت توی بازار رقابتی همه طرفین سود می برند !!!!! حتی خیلی بیشتر
    این رمز موفقیت سریع کشوری مثل کره جنوبی و آسیای شرقی و عدم رعایت اون توسط ما ایرونی ها و در نهایت عقب موندن از بازار های جهانی و رقابتی هست . شب همه بخیر

    • علی گفت:

      کاملا درست شما بهترین نرم افزارو درست کن ببین کسی ازت می خره وبژگی هاشو توضیح بده ببین کسی می فهمه
      در ضمن یه نگاهی به سایر بازارها و شرایط اقتصادی بندازین ببینین مردم چطور چشم بسته خرید می کنن اینجا جهان سوم

  53. محمد ک گفت:

    در کل این تعداد کامنت بد که نیست، خیلی هم خوب بود.
    اتفاقا من خودم تو سازمانی کار میکنم که از نسخه ویندوزی همکاران سیستم استفاده میکنیم و مدیران سازمان تصمیم به ارتقاء به نسخه تحت وب دارند.
    دوستانی که نظرشان این است که از محصولات شرکتهای دیگر استفاده کنیم، بفرمایند که آیا با تغییر محصول، شرکت جدید میتواند دیتابیس قبلی همکاران سیستم را به گونه ای برای ما کانورت کنند که با نسخه جدید هماهنگ باشد؟
    در غیر اینصورت عملا امکان استفاده از محصولات سایر شرکتها برای امثال سازمان ما که مشتری همکاران سیستم بوده ایم، وجود نخواهد داشت. یعنی آنوقت باید هم اتوماسیون قدیمی را داشته باشیم و هم اتوماسیون جدید!
    ایکاش یک مقاله فنی هم بود که محصول چند شرکت مطرح را با هم مقایسه می کرد.

  54. علمداری گفت:

    با سلام
    بنده نظرات کلیه دوستان رو در مورد سیستم همکاران و اتوماسیون های دبیرخانه موجود رو نگاه کردم
    اکثر دوستان اشاره به نرم افزار های شرکت های مختلف کرده بودند که به نظر بنده به دلیل اینکه دوستان محترم فقط با 1 یا 2 تا از اونها از نزدیک کار کرده اند نمی توانند بگویند که مثلا چهارگون یا همکاران یا … بهتر یا بدتر هستش
    بنده بعنوان یک شرکت کامپیوتری تقریبا با سابقه عرض می کنم اکثر نرم افزارهای موجود از نظر تکنولوژی از ابزارهای بروز استفاده نکرده اند و یا به مرور زمان نرم افزار خود را ارتقا نداده اند
    متاسفانه باید عرض کنم بده اصلا نرم افزارهای شرکت های فوق رو وب نمیدونم . از نظر بنده نرم افزاری تحت وب است که کمترین وابستگی رو داشته باشه بعنوان مثال :
    نرم افزارهایی مثل همکاران ، چهارگون ، ایکن و … وابستگی زیادی به ابزار های خاص دارند .
    – مثلا همکاران و فقط تحت ویندوز ،
    – فقط با IE اون هم فقط با ورژن 8 کار میکنه ،
    – وابستگی به محیط تایپ Word
    – تغییر security ویندوز و بروز
    – نصب Active X و …
    افزایش حجم بانک و نگهداری فایل های Backup ( در همکاران برای نگهدای هر بار backup50G فضا بخواد20 تا فایل Backup میشه ووووو
    – درگیری و پاسخگویی ادمین نرم افزار برای رفع مشکلات کاربران از خارج سازمان دارند
    البته اینها ایرادات بسیار واضح نرم افزارهاشون بود بنده بیش از 100 ایتم رو میتونم نام ببرم مه درتصمیم گیری مسئولین جهت خرید مهم هستش .( چه دور مورد کاربری ، امنیت ، سرعت و . . . )
    درحالی که شما وقتی از Gmail یا mail.yahoo استفاده میکنید این مشکلات رو ندارید
    توجه به اینکه الان همه دارن به سمت استفاده از Tablet اینترنت تحت موبایل و . . . پیش میرید دیگه نرم افزار های اونها تحت وب محصوب نمیشه ( هر گردی که گردو نیست ) بنده بعنوان یک تولید کننده اتوماسیون اداری و همچنین دبیرخانه فکر میکنم شرکت های متقاضی باید بررسی بیشتری داشته باشند و یا از مشاورین نرم افزاری استفاده کنند و در اینجا هم قصد تبلیغات ندارم
    ولی متاسفانه اکثر فروش های شرکت های فوق با رابطه صورت میگیره

  55. رضا امیاء گفت:

    چند هفته پیش به اصرار یکی از دوستانم برای استخدام رفتم شرکت یکی از همکاران “همکاران سیستم”. اینکه میگم اصرار اگه با من آشنا باشید متوجه میشید که منظورم چیه چون واقعا از استخدام شدن بیزارم!
    وارد شرکت که شدم یه لپ تاپ گذاشتن جلوم که آقا ما اینجا کلا کاغذ نداریم شما شروع کنید و فرم استخدام رو تکمیل کنید.
    منم گفتم من قرار نیست استخدام بشم ها. فعلا صحبت کنیم ببینیم اصلا من چیکاره ام شما چیکاره اید.
    خانومی که اونجا بودن گفتن برای اینکه ما شما رو به دفتر دیگه ای ارجاع بدیم، به مدیری، مدیر عاملی چیزی باید این فرم تکمیل باشه تا ایشون سوالهای تکراری نپرسن!!
    و همچنین توضیح دادن که شرکت در حال حاضر حدود 180 پرسنل داره اما نیاز به 240 پرسنل داره که در حال پر کردن این کمبود نیروئه.

    منم گفتم چقدر عالی و شروع کردم به تکمیل فرم که حدودا یک ربع طول کشید.
    در انتهاش زده بود حداقل حقوق درخواستی.
    وارد کردم سه میلیون تومان
    خانومی که اونجا بود گفت جدا شما بیرون از اینجا انقدر درآمد دارید؟
    گفتم نه اما اگه بخوام استخدام بشم باید حداقل انقدر درآمد داشته باشم.
    گفت چرا
    که اولین چیزی که به عنوان توضیح بهش دادم این بود که شما 180 نفر پرسنل دارید اما الان بالای همین فرم استخدام نوشتید “تنها با مرورگر اینترنت اکسپلورر تکمیل شود”. حتما بین 180 نفر دیگه کسی نیست که بتونه این مشکل رو برطرف کنه دیگه …

    بعد دکمه “ذخیره” رو روی فرم کلیک کردم و خطا داد. تازه خطایی داد که هیچ نشونه ی خاصی نداشت!
    رو به خانوم کردم گفتم بفرمائید اینم دوم دلیلی که زیر سه میلیون تومان پایه حقوق براتون کار نخواهم کرد.
    ایشون که کمی خودشون متوجه ماجرا شده بودن گفتن خب حالا فرم رو تکمیل بفرمائید سر این مسئله مذاکره میکنیم.
    برای تکمیل کردن فرم روی “Back” کلیک کردم.
    چشمتون روز بد نبینه
    یه دونه از اطلاعاتی که نوشته بودم نبود !!!
    فرم سفید سفید
    رو به خانوم کردم و گفتم تا قبل از این خطای برنامه نویسی بود که رخ میده
    اما از اینجا به بعدش دیگه فاجعه ی برنامه نویسیه …

    آخه ماجرا به همینجا هم تموم نمیشه که
    بعدش یه فرم کاغذی آوردن من تکمیل کردم و مدیر عامل رو دیدم و ایشون چه ها گفته بماند …
    رفتم پیش مدیر واحد استقرار و پشتیبانی
    با این توضیح که اینجا یک پروژه هست و من میتونم به عنوان “برون سپاری” با این شرکت کار بکنم.
    اونوقت ایشون نه برداشت نه گذاشت شروع کرد به پرسیدن سوال که فلان ابزار چه کاری رو انجام میده و انواع فلان ابزارها رو نام ببر و …
    هیچ ادعایی نیست
    از پنج تا سوالی که پرسید 4 تا رو گفتم بلد نیستم یکی رو هم نصفه جواب دادم.
    و به همین راحتی از آزمون ندانسته حذف شدم …

    شرمنده اما
    همینی که دارید رو استفاده کنید
    با اوصافی که گفتم بعید میدونم تا اطلاع ثانوی چیزی بهتر از این دست و بالتون رو بگیره

  56. حسن احمدی گفت:

    شما لطف کنید وب سایت خودتون را از لحاظ کاربرد پذیری که اولین اصل هر وبسایتی است بررسی کنید بعد دنبال عیب خلق الله باشید

  57. ندا گفت:

    سلام خدمت دوستان
    من بعنوان یکی از کاربران سیستم های اتوماسیون همکاران و فراگستر باید بگم به نظرم: کار با سیستم همکاران خیلی سخت تر از کار با سیستم فراگستر هستش. آموزش و راه اندازی فراگستر تو سازمانی که هستم خیلی راحتر اتفاق افتاد ولی در راه اندازی سیستم اتوماسیون همکاران پوستم در مجموعه کنده شد. سیستم همکاران یهو وسط کار هنگ می کرد و گزینه ای به جز خروج وجود نداشت. مجبور بودی مجدد لاگین کنی. متن ارجاع وارده رو در فوروارد اون ارجاع به شخص بعدی از دست می دادی که اینم وقت گیر و آزاردهنده بود.در مورد فراگستر ایراداتی که بود ساده تر بود. ضمن اینکه از شرکتی با وسعت و سابقه همکاران انتظار بیشتری می رفت.

  58. احمد گفت:

    سلام، ناپلئون میگه فقط کسی اشتباه نمیکنه که هیچ کاری نمی کنه، فقط نرم افزاری نقد نمیشه که نوشته نشده.
    ولی یه اشتباه اینجا وجود داره اوم اینه که فرق بین نقد و از ریشه زدن چیزی رو یاد نگرفتیم.
    آقا چیا برای حرس کردن درست ریشه اش رو نمی زنن.
    متن شما به هیچ عنوان اثری از نقد که نبرده ، هیچ بلکه این شک رو به دهن آدم میاره که شما خدای نکرده مقرضانه این متن رو نوشتی.
    به نظرم اگر واقعا و واقعا هدف شما نقد بوده، در مورد شیوه و روش نقد بیشتر مطالعه کن.

  59. کاوه گفت:

    با سلام،
    ما در شرکتمون 1 سال است که از این سیستم استفاده می کنیم و من ادمین سیستم هستم. باید بگم که تا حدودی انتفادات درسته ولی به نظر من از نظر پشتیبانی و مطرح کردن مسائل مشتری خوب عمل می کنن. بعد از صحبت از سخت بودن منو ها، در نسخه جدید که مهر برای ما پیاده سازی شد یک قسمت هست که منوی سفارشی نام داره که تا حدودی با CUSTOMIZE کردن منو ها سردرگمی کم میشه. ولی این سیستم کلاً برای سازمان های بزرگ مثل پتروشیمی ها و دولتی ها خوبه که سلسله مراتب پیجیده ای دارند. من خودم بقیه نرم افزار ها را چندین بار دمو کردم ولی همه ضعف های خودشون را دارند. در بین همه نرم افزار ها شرکت پیوست برای سازمان های کوچک بد نیست. در مورد SHAREPOINT هم تو ایران پیاده سازی درست حسابی وجود نداره.
    لازم میدونم این رو هم بگم که یک نرم افزار قدرتمند لزوماً ساده نیست. دوست من پیاده سازی نرم افزار های ERP شرکت SAP رو در کانادا انجام میده و این نرم افزار ها اصلاً USER FRIENDLY نیستند. مثلاً بر عکس چیزی که فکر می کردم با mouse کمتر سروکار دارین و چیزی به نام کارتابل وجود نداره و user باید خودش بره در جاهای مختلف سیستم فرم ها رو که بیشتر شبیه script می مونن پر کنه. البتجه مادول bpms وجود داره که باید پیاده سازی بشه. یک قسمت عظیم قیمت نرم افزار هم بر میگرده به پیاده سازی که پول های وحشتناکی میگیرن حتی برای پیاده سازی یک سیستم مکاتبه توی سیستم.
    این نکته رو گفتم که بگم ما ایرانی ها کلا هم خدا رو می خواهیم هم خرما رو. آقا گرون نباشه همه چی رو هم داشته باشه.یک چیز دیگه هم هست.
    هلو بپر تو گلو. تنبلی جز جدا نشدنی ماست. توی شرکت ما بعد از پیاده سازی همه انتظار داشتن که بشینن پشت کامپیوتر منتظر شن هر موقع کاری بود یک پیغام بالا بیاد و بهشون بگه برو فلان جا دو تا کلیک کن خلاص.
    قسمتی از دلیل ضعف توی سیستم ها تو ایران به نظر من طرز فکر کابر ها نیز هست.
    با تشکر از نقد خوبتون ولی با برخی از دوستات هم موافقم که توی نقد سازنده باید ادبیات کمی ملایم تر استفاده بشه.
    با تشکر و آرزوی موفقیت

  60. چيا گفت:

    به نظر من شما تا حال کار جدی در حوزه فنآوری نکردید ( البته پیچ و مهره کیس رو نمیگم )و از دور میگید لنگش کن!!
    ویا حتی جز لطمه به برند این محصول و شرکت دلیل دیگری برای این مقاله نداشتید و از ادمین این سایت بعید هست که احساسی مطلب شما رو نشر داده البته میتونه با همین منطق کامنت من رو سانسور کنه… .
    لطفا بفرمایید جز مشاوره که جز یه عده مقاله ترجمه شده هست چه تجربه قابل ارائه دارید آقای چیا؟

    • چیا چاره خواه گفت:

      با سلام.
      دوست عزیز سوال شما قبلا به شکل های دیگری در قالب نظرات سایر دوستان آمده است. اگر توجه نمایید کامنت دوستان بیشتر از اصل مطلب گسترش یافته است. در کامنت ها سعی شده به تمامی جوانب موضوع و انتقادات و پیشنهادات و ابهامات و پرداخته شود. این به غنای مطلب افزوده است. لذا پیش نهاد می شود تمام کامنت ها را با دقت مطالعه نمایید. پاسخی برای سوال خود خواهید یافت. با تشکر

  61. محمد گفت:

    اقای چیا من تمامی کامنت ها و نظرات شماو همکاران رو خوندم.
    چیزی که اولین بار به ذهنم امد این بود که شما زیاد درگیر شرایط و سازمان ها و بروکراسی ایرانی نشده اید. در همین امر اتوماسیون اداری که در یک سازمان وارد میشود. بنا به نظر مدیران ارشد سازمان باید انقدر انعطاف داشته باشد که مدیر اول رفت و مدیر دوم نیز را پاسخگو باشد.
    شاید شرکتی که شما در آن هستید بروکراسی بسیار ساده ای دارد که خیلی سطحی موارد را بررسی کرده اید. الفاظی مثل گیرنده نامه و گیرنده ارجاع در تحلیل تان اشاره کرده اید . مباحثی هستند که تمامی اتوماسیون ها باید به تفکیک از هم داشته باشند. یا تحلیل گر نیستید یا اینکه شما در شرکت بسیار ساده وار کار میکنید.
    آقای چیا نرم افزار همکاران سیستم بنا به تکنولوژی که دارد از جمله لینوکس و زیان java بسیار حائز اهمیت است . اگر قرار باشد به سازمان جهانی بپیوندیم چه نظری دارید؟
    در نگاه اول درصفحه آرایی با نظر شماموافقم اینکه شاید دکمه و آیکون در صفحات زیاد دارد.
    اما وارد بحث و کار که میشود تک تک آیتمها به نحوی نیاز است. نسخه 7 همکاران سیستم قابلیت عدم نمایش آیکون بدون دسترسی را دارد که دکمه بدون نیاز از کاربری فرد حذف میشود

    ایراد که میتوان اشاره کرد کانورت به pdf در سمت کلاینت است که اگر کانورتور درست نصب نباشد هیچ نامه ایی را نمیتوان دید.

    آقای چیا و دوستان گرامی من بنا به شقغل بازاریابی و مدیر فروش بودنم با سازمان های بسیاز زیادی تامل دارم
    شاید باورتان نشود که در سازمانهای ما افرادی هستند که یکبار نیز ]یکون ie را کلییک نکرده اند. بیاید به این افراد نرم افزار تحت وب آموزش دهید
    یا افرادی هستند که از بحث انفورماتیک و it گریزان هستند
    اعتقاد ندارند هیچ . , بلکه یک عامل تهدید بالقوه برای شرکت میدانند. جائیکه حراست شان وقتیکه کلمه تحت وب میشنوند فکر میکنند یعنی اینرنت , ویروس و هک شدن
    دوستان گرامی شما این نوع نرم افزار ها قیاس کنید با نرم افزار تخصصی(حسابداری /بهای تمام شده)
    طیف مخاطبین و سواد آنهاخیلی فرق دارد. افرادی در سازمان ها هستند که به چرخشگر ajax میگویند مگس
    فروش نرم افزار های مثل اتوماسیون سخت و نگهداری و رضایت مندی و … به مراتب سخت تر
    شما اگر در حوزه it فعال باشید چند نرم افزار عمومی ایرانی میشناسید که در لینوکس باشد؟
    آیا شما میداند پارسر word چیست؟
    خلاصه مطلب این است هرچند اتوماسیون همکاران پیچیدگی خاص خود را دارد اما نرم افزار خوبی است
    من بنا به شغل هایی که داشتم توانستم با هزاران نرم افزار تخصصی و عمومی آشنایی پیدا کنم . سایر نرم افزار های اتوماسیونی : چارگون / آیکن / گام / …… همگی با طیف بسیار از افرادی سروکار دارند که بعضی راضی هستند و بعضی ناراضی . همکاران نیز همین طور

    نیاز شرکت و سازمان تهران با نیاز شرکت /سازمان شهرستانها بسیار متفاوت است. در ضمن اگر تمامی 700 مشتری که همکاران دارد ناراضی بودند براحتی تعویض میکردند .

    • چیا چاره خواه گفت:

      سلام دوست عزیز.
      از وقتی که گذاشتید و تحلیلی که ارائه فرمودید سپاسگزارم. این نشان از مسئولیت و

      تعهد شما است.
      اما من با گفته های شما زیاد موافق نیستم. دلایلم را هم ذیلا برای شما ذکر خواهم

      کرد:
      شما گفتید که اینجانب ممکن است با شرایط بوروکراسی اداری کشور زیاد آشنا نباشم.

      اما باید بگم که اصولا تحلیل و راه حل یابی برای فرایندهای پیچیده اداری جزو

      فعالیت های اصلی من است. برای همین شما را ارجاع می دهم به یکی از نوشته

      های طولانی ام که گوشه ای از تلاش های من را نشان می دهد :
      http://www.hamfekri.com/blog/archives/338
      همچنین برای اینکه نشان دهم به اندازه کافی در بحث صنعت نرم افزار کشور دغدغه

      دارم شما را ارجاع م یدهم به یکی از نوشته های دیگرم در زمینه عارضه یابی

      صنعت نرم افزار کشور :
      http://www.hamfekri.com/blog/archives/290
      بحث های کارآفرینی و مشاوره مدیریت از دغدغه های اصلی من می باشد برای این

      می توانید نوشته های این سایت را مطالعه فرمایید :
      http://www.hamfekri.com/blog
      شاید بسیار بیشتر از آنچه فکر کنید بر روی مساله کار شده است.

      شما فرمودید ممکن است فرایندهای شرکت شما ساده باشد. آنچه من نوشتم مربوط به

      یکی از سازمان های بزرگ کشور است. اما مشکل من به همین ختم نمی شود.

      اصولا چرا باید یک راه حل برای تمام سازمان ها ارائه شود. مگر نه این است

      که می توان نسخه های لایت برای سازمان های کوچکتر ارائه داد. چراکه بیش از

      نیمی از مشتریان همکاران سیستم سازمان های زیر 100 نفر هستند و اینها فرایندهای

      ساده ای دارند.
      هنر نرم افزار این است که از پیچیدگی ها بکاهد نه به آنها اضافه کند. اگر

      مشتری هرچه خواست ما پیاده کنیم آنگاه تبدیل به جنگل می شود نه نرم افزار. پس

      جای خلاقیت کجاست؟

      به نظر می آید شغل شما بازاریابی و فروش است. ضمن احترام به شغل ارزشمند

      شما اما باید گفت که ماهیت بازاریابی و فروش عموما بر این استوار است که

      مشتری را راضی کرد. لذا برای بازاریاب خیلی مهم است که در دموهای اولیه به

      تمام پاسخ ها و نیازهای مشتری پاسخ گوید. حال مشتری کیست؟ یک کارشناس بهانه

      گیر که در آنطرف میز نشسته است. اگر من مجبور باشم به تمام نیازهای او پاسخ

      گویم آنگاه نرم افزار همین می شود که می بینید. هنر این است که نیازهای مشتری

      را مدیریت کرد نه به تمام آنها پاسخ گفت. هنری فورد گفته مشهوری دارد که اگر

      به نیازهای مشتریانم توجه می کردم آنگاه به جای ماشین باید کالسگه های سریعتری

      می ساختم.

      آنچه در ارتباط با جاوا و… گفتید نوعی ژست تبیلغاتی است. برای ورود به

      بازارهای جهانی پیش نیازهای زیادی وجود دارد که در حوصله این متن نیست.

      مطمئن باشید اگر همکاران سیستم می توانست سالها پیش به بازار می پیوست. اما من

      به شما قول می دهم با این وضع نرم افزار در بازار جهانی هیچ جایی نخواهد

      داشت. در ضمن مشتری های عمده همکاران سیستم سازمان های دولتی می باشند. به

      خاطر ماهیت این سازمان ها شما تقریبا هر نرم افزاری را می توانید پیاده سازی

      کنید. چراکه نیاز ناشناخته است و کاربر هم حرفه ای و منتقد نیست. اگر اینطور

      بود 4 نفر دیگر هم در مورد این سیستم نوشته های انتقادی می نوشتند. آیا نرم

      افزاری با 3000 مشتری نباید 4 نوشته در آن موجود باشد. چه مثبت چه منفی!

      این نشان از یک عارضه دارد.

      شما کاربران سازمان ها را کم دانش توصیف کردید. این صحیح است و خود نیاز

      به راه حل های جداگانه دارد. اما من فقط به یک مثال اشاره میکنم. سیستمی مانند

      فیس بوک یک میلیارد نفر کاربر دارد. کاربرانی از تمام فرهنگها و زبان ها و عقیده

      ها با هر سطح سواد و معلوماتی! اما همه به راحتی با سیستم کار می کنند. فکر

      می کنید فیس بوک نمی تواند پیچیدگی داشته باشد؟ چرا می تواند اما آنرا مدیریت می

      کنند. اگر تحلیل گوشه ای از سیستم فیس بوک را به کارشناسان همکاران سیستم

      بدهیم مطمئن باشید از دل آن جنگلی هزار تو در می آید که هیچ کس نمی تواند با

      آن کار کند. مثلا در فیس بوک ما فقط یک گزینه لایک می بینیم. اگر آن را به

      یک تحلیلگر ناشی بدهید آنگاه مفوم “لایک” تبدیل به 50 مفهوم دیگر می شود :
      unlike, dislike, pre-like, now- dislike,

      hate, love, …..

      شما فرمودید به خاطر ماهیت شغلتان که بازاریابی و فروش است با هزاران نرم

      افزار سر وکار دارید اما با کدام یک از آنها به مدت طولانی کار کرده اید؟

      راهبر کدامیک از آنها بوده اید؟ کاربر مستمر کدامیک از آنها بوده اید. اگر مجبور

      بودید با آن نرم افزارهای به صورت جدی کار کنید آنگاه شاید قضاوت متفاوتی می

      داشتید.

      موفق باشید

  62. محمد گفت:

    بعد از گذری در سایت شما دوست عزیز(چیا)
    واقعا فرد خوشفکری هستید . سایر مباحث شما چنین کامنتی ندارند
    پس با نوشتن و اصلاحا حمله و چالش یی همکاران سیستم توانسه اید میزان بازدید کننده سایت بالا ببرید

    این هم نوعی بازاریابی است ولی من نپسندیدم
    هر چند در عمل موفق شده اید.

  63. چیا گفت:

    ممنون از پاسختان ولی آقای چیا لطفا رزومه خود ، کارها و سوابق قابل اشاره خود را هرچند مختصر بیان نمایید.
    جا دارد از ادمین سایت بابت شفافیت سایت تشکر کنم

  64. محمد گفت:

    سلام
    واقعا افتضاحه اتوماسیون اداری همکاران این شرکت هر نرم افزاری را تولید میکنه کلی ایراد داره که با تماس های مشتریان رفع میکنه در مدت طولانی .
    در مورد اتوماسیون اداری که داری متاسفانه متاسفانه فقط با IE سازگاره که ای کاش با کروم و فایر فاکس نیز کار میکرد

  65. AM!R گفت:

    با سلام
    اکثر دلایلتون رو قبول دارم
    بحث هایی که در ادامه مطرح می شد خیلی واسم جالب بود
    مرسی

  66. خسروی گفت:

    با سلام
    ما حدود یک سالی است از اتوماسیون استفاده می کنیم و همگی به پیچیده بودن و عقب ماندگی آن ایمان داریم به خصوص با ویندوز های جدید مثل 8 و اینترنت اکسپلورر 10 همخوانی ندارد و مشکلات آن شبیه مشکلات شرکت های خودرو های سازی است که خودروهای بی کیفیت را در که دنیای خودروسازی امروز جایگاهی ندارند با بلاترین قیمت به مردم می فروشند

  67. Vahid گفت:

    با سلام.
    بنده متن انتقادی شما رو مطالعه کردم. جوابیه همکاران را هم همینطور. ضمناً بیشتر کامنت های همکاران/مشتری ها رو هم دیدم. سوای این که به ادبیات متن ارائه شده از نگارنده ی عزیز انتقاد دارم و به نظرم به دلایلی که عرض می کنم مغرضانه است، با توجه به سابقه ای که در نرم افزار و آی تی داشته ام و همچنین در خود همکاران سیستم هم در تیم تولید نرم افزار بوده ام و نیز در شرکتهای مشتری همکاران هم سابقه ای دارم، فکر می کنم بتوانم از جنبه های مختلف و نه یک طرفه موضوع را بررسی نمایم.

    اول این که در متن شما متأسفانه در بعضی آیتم ها به طرز محسوسی کلی گویی شده و خوانندگان محترم می دانند ادبیات کلی گویی مختص چه افرادی است. مثلاً “در حالیکه تمام سیستم ها به سمت هوشمندی و سادگی پیش می روند” یا “شعور سیستمی به کمترین میزان خود رسیده و خمودگی سرتاسری در جایجای آن مشاهده می شود” واقعاً این سوال را در ذهن خواننده ایجاد می کند که “کدام سیستمها؟ منظور از هوشمندی چیست؟ کدام قسمتها شعور سیستمی را زیر سؤال برده؟ و …” چند پاراگرافی که اینطور است انصافاً نظر بنده را در بیطرفی شما تغییر داد.

    دوم نکته ظریفی است که در مورد بازار نرم افزار ایران باید اشاره کنم و به نظر از دید نویسنده محترم بدور مانده. متأسفانه بیزینس در ایران پیچیده است. این ماهیت بیزینس ماست که باعث می شود نرم افزار ها هم پیچیده شوند. برای مثال بیزینس فروش یا مثلاً بانکداری یا مثلاً خزانه داری یا مثلاً پخش در بسیاری از کشور ها بسیار ساده تر از آنچه ما در ایران داریم انجام میشود. این مشکل یک سازمان نرم افزاری نیست. بنده شاهد بوده ام در همکاران سیستم، در بسیاری از موارد سعی داشتیم مشتری را متقاعد کنیم از روشی که ما تحلیل کرده ایم و درست تر و جدید تر بود کار کند و برای این کار وقت و نیروی زیادی صرف میشود. در بسیاری از موارد هم اصطلاحاً زور سازمان به مشتری نمی رسید.

    سوم این که شما چه کسی را با چه کسی مقایسه می کنید؟ این مشکل در کامنتهایی که دوستان نوشته اند هم دیده می شود. آیا از یک شرکت خصوصی در ایران انتظار دارید برای مثال در حد یک شرکت آمریکایی کار کند؟ یا حتی در حد یک شرکت هندی خروجی داشته باشد؟ کجای صنعت آی تی ما، یا کلاً کجای همه چیز ما، من جمله اقتصاد ما، شبیه آمریکا یا هند است که نرم افزار ما در آن حد باشد؟ حال اگر بخواهیم با نرم افزار های داخلی مقایسه ای انجام دهیم، کدام نرم افزار را شما پیشنهاد می کنید. تا جایی که من مطلعم در همکاران سیستم این روال موجود است که “سعی می کنیم بهترین کاری که در توانمان هست را انجام دهیم”. خیلی ساده می گویم. وقتی من ماشین بی کیفیت و خطرناک ایرانی را می خرم قبول می کنم که همین است. ولی در مورد نرم افزار همه انتظار بالا دارند. باید قبول کنیم به همان دلیل که خودرو سازی ما مشکل دارد (و علتش فقط بی رقیب بودن خودرو سازی نیست) نرم افزار ما هم باید سطحی معقول داشته باشد و انتظار بیشتر از آن سطح معقول نیست و بیشتر حالت “آرزو و خیال” دارد. آیا می توان انتظار داشت در ایران محصولی مثل SAP یا محصولات اوراکل تولید شود. (واقع بین باشیم!) این شرکتها حتی نمی توانند در ایران شعبه ای باز کنند. با این تفسیر به نظرم این سیستم و بسیاری سیستمهای همکاران با وجود مشکلات از سطح معقول (و نه سطح لیاقت کاربران که مسلماً بیش از اینهاست) بالاتر است.

    چهارم در واحد مدیریت محصول و همچنین تیم تولید (بخصوص در تست آلفا)، در هنگام تولید توجه زیادی به مسائلی نظیر پیچیدگی، سهولت کارکرد، ایجاد محیطی مطمئن در کنار پوشش دادن همه نیازهای مشتریان بزرگ و کوچک می گردد ولی در بسیاری از موارد در این متن طوری آمده که گویی کسی به فکر آنها نبوده است. در همکاران سیستم 4 مرحله تست روی نرم افزار صورت می گیرد که محصول با کیفیت دست مشتری برسد. (تست زمان توسعه توسط برنامه نویس، تست حین توسعه توسط تستر، تست آلفا و نیز تست بتا در محیط مشتری). هر چند با این وجود سیستمهای همکاران سیستم عاری از خطا نیستند ولی به نظرم همین فرآیند باید الگوی شرکتهای نرم افزاری دیگری باشد تا حداقل خطاهای بانک اطلاعاتی نداشته باشند.

    پنجم در مورد رابط کاربری در مواردی مربوط به چیدمان آیکونها و ایجاد حس گنگی در کاربر، حق با نگارنده است. هر چند در تست آلفا های بسیار سخت گیرانه و زیادی که محصولات همکاران می گذرانند تا وارد بازار شوند بسیاری از مشکلات مهم و باگهای زمان تولید رفع می گردند، ولی شاید در زمینه رابط کاربری تست دقیقی صورت نگرفته باشدو این ایراد در برخی نرم افزار ها وجود دارد. البته در مورد محصولات جدید نسل 3 همکاران سیستم، رابط کاربری بسیار دقیق، منعطف، یکپارچه و حرفه ای طراحی شده است. سیستم های جدید با کروم و آی ای 10 منطبق هستند و از فناوری ایجکس به طور کامل استفاده می کنند.

    از جایی که کامنت های گذاشته شده در این پست برای بنده قابل توجه تر از خود پست بود، در نهایت امیدوارم خوانندگان بتوانند دید منصفانه و متعادل تری را نسبت به آنچه نویسنده محترم فرموده اند، پیدا کرده و ضمناً راه حلی مناسب برای این موضوع ارائه گردد که همانطور که اشاره شد، با توجه به وجود یک سطح معقولانه از یک شرکت ایرانی، کدام سیستم داخلی یا خارجی می تواند بهتر از این سیستم پاسخگوی نیاز مشتری باشد؟!

  68. داماد گفت:

    سلام
    من مشتری این شرکت هستم و فکر میکنم خدماتی که این شرکت می دهد با وجود پیشنهاداتی هم که دارم قابل مقایسه با شرکت دیگری نیست. همواره محصول را با خدمات همراه باید مقایسه کرد و سنجید. سابقه و قدمت شرکت ارایه دهنده محصول و ماندگاری آن در انتخاب خیلی مهم هست. من هرجا برم و قصد خرید داشته باشم در کنار محصول شرکت تولید کننده ،پشتیبانی آن را هم در نظر میگیرم.
    خیلی شرکتها با محصولاتشان آمدند و رفتند ولی از زمان محصولات تحت داس این شرکت هست از داس تبدیل به نسل ویندوزی و حالا وب کردند که این خود امنیتی برای من هست که اطلاعات قدیمی رو از دست نمیدهم.
    البته در مطالعه این سایت متوجه شدم تنها این محصول و این شرکت نقد شده که این خود جای سوال داره … والبته بعد از ماهها انتشار این مطلب هنوز در صدر ویزیتهای سایت هست که نشون میده این شرکت ازچه اهمیتی توی جامعه فناوری هست اگه تعریف میکردید حساسیت برای بیننده ایجاد نمی کرد که با نقد بیننده رو متعجب و مشتاق به مطالعه می کنه که از هوشمندی ادمین ( نه حرفه ای)سایت برای رشد ویزیت سایشون هست .

  69. حامد گفت:

    همیشه تحول، نیازمند یک نقطه شروعه.
    این مطلب و نویسنده آن در این مسیر چه قربانی شوند و چه تأیید، مطمئنا نتایج مفیدی برای جامعه IT خواهد داشت.
    ممنون
    کامنتها هم غنی تر از مطلب بود.

  70. فرشاد گفت:

    نقد بسیار سطحی انجام شده و جوابیه همکاران سیستم هم بخاطر عدم شناخت روی sharepoint کل جوابیه را زیر سوال برد. شرکتی که هنوز نمی داند sharepoint چیست؟
    نویسنده ای که دانش کافی برای نقد ندارد.
    سایتی که باید به روز شود
    مطالبی که تقلیدی است
    واقعا که

  71. سعید گفت:

    با سلام
    جناب چیا.من مدیر یک مجموعه کوچک هستم که شامل 5 فروشگاه و یک دفتر و انبار مرکزی میباشد.
    کارمو سنتی شروع کردم ولی چون فکر میکنم یکی از راههای پیشرفت راه اندازیه اتوماسیونه فروشگاهیه چند سالیه که به نرم افزارهایه موجود در بازار رو آوردم.حتی یک برنامه اختصاصی هم خریدم و از اونجایی که به صورت حرفه ای بلد نیستم با این برنامه ها کار کنم.متاسفانه پس از گذشت چند ماه به معایب و کاستی های این برنامه ها پی میبرم.وبه خاطراین موضوع نه تنها من نتونستم به کمک تکنولوژی پیشرفتی تو کارم داشته باشم حتی در مواردی باعث پسرفت نیز شد.
    من تو شهرستانهای مختلف مغازه کیف و کفش دارم که تعدادیش ماله خودمه و تعدادیش رو نمایندگی دادم ویک سایت هم دارم که میخوام فروش اینترنتی هم داشته باشم و دوست دارم با مشتریهام ارتباطی خوب و مداوم و مدرن مثل برندهای روز دنیا داشته باشم.و در عینه حال به برنامه ای نیاز دارم که ساده باشه که هم خودم و هم فروشنده هام تو مغازه بتونن به راحتی استفاده کنند.لطفا راهنماییم کنید و یه برنامه مناسب پیشنهاد بدین.
    از دوستانه دیگه ای هم که این مطلب رو میخونن خواهش میکنم اگه اطلاعات ویا تجربه ای تو این زمینه دارن به من پیشنهاد بدن.
    از همگی ممنونم به خصوص آقای چیا.

    • شیرپوینت گفت:

      سلام دوست عزیز با توجه به سابقه کاری 11 ساله خودم در صنعت IT و همچنین اطلاعاتم در پیاده سازی پرتال ها و مباحث MIS پیشنهاد می کنم وقت خودتون رو برای خرید یک نرم افزار آماده تلف نکنید و با افراد و شرکت هایی که کار برنامه نویسی و پیاده سازی راهکارهای سازمانی بصورت سفارشی انجام می دهند تماس حاصل نمایید زیرا شما نیاز به پیاده سازی راهکار خاصی دارید که باید بصورت اختصاصی برای شما طراحی و پیاده سازی گردد.
      با آرزوی موفقیت

  72. مهران گفت:

    به نظر من پاسخ همکاران سیستم بسیار غیر علمی است،چون دیدگاه کاربران با مباحث تخصصی دو مقوله کاملا جداست . اما در نهایت به کاربر پسندی سیستم و اسانتر شدن امور جاری و به قول دوستمان شعور سیستمی برمیگردد.که اگر دنیایی از فناوری هم پشت سیستم درگیر باشد اما به اسانترشدن امور و کاربر پسندی سیستم منجر نشود به ضعف سیستم اشاره می کند.

  73. تحلیل گر و طراح گفت:

    بسیار خوشحالم که مقاله ای نوشته شده که باب نقد رو روی برنامه های ایرانی اونم بدون تعارف باز کرده.دوستانی که می گن چرا نقد تند می کنید رو واقعا درک نمی کنم.بابا جان این یکی دیگه موضوع علمیه.سیاسی و عقیدتی و شخصی نیست که بگید تند نقد نکنید به یکی بر می خوره.در ادامه بحث چیا من می تونم یه نکته رو یادآوری کنم.شما یه سر به best practice (به روشهای) معروف دنیا بزنید.بیزینس اپلیکیشن های معروف مایکروسافت رو ببینید.dynamics gp & dynamics crm رو با محصولات همکاران سیستم مقایسه کنید.من نمی گم تو بحث تکنولوژی با اونجا مقایسه کنیم.می گم اصلا راه حل رو ببینید چقدر ساده تره.برید ببینید برای مثال پارتنر مالی رو جی پی چطوری طراحی کرده و یه سری هم بزنید به این که همکاران با چه پیچیدگی برگزارش کرده.دوستان به فرض که بپذیریم از لحاظ تکنولوژی ما از دنیا عقب تریم.از لحاظ طراحی و تحلیل چی؟واقعا خیلی بهتر از اینها می شد کار کردومخصوصا که همکاران سیستم به لطف تحریم پول خوبی هم در میاره.

  74. چيا چاره خواه گفت:

    تجربه مناظره ها نشان داد که بزرگترین سازمان ها هم می توانند دچار بدیهی ترین اشتباهات شوند. زمانی که بخواهیم برای هر چیزی قائده تعیین کنیم و یا به همه چیز نظم دهیم آنگاه سلسله اشتباهات ما آغاز می شود. شرکت های فناوری- محور توجه داشته باشند که بسترهای ماشینی با منطق صفر و یک کار می کنند. تلاش برای تطبیق نیازهای محیط اطراف با منطق فناوری اطلاعات نیاز به تجربه-مهارت-انعطاف-خلاقیت-تفکر فلسفی و درمرحله آخر دانش فنی دارد. نیازهای جامعه اطراف بسیار متنوع و غیر منظم هستند. تلاش برای نظم دهی به همه آنها می تواند منجر به شکست شود حتی در زمانی که سازمان شما به اندازه کافی رشد کرده است. این مشکل تحلیلی انگار در ژنتیک نظام فکری کسب و کارهای فناورانه ما وجود دارد. اما هر سازمان دیگری هم می تواند به آن دچار شود. این همان دامی است که شرکت های نوپای فناوری-محور ممکن است به آن دچار شوند.

  75. مهرداد گفت:

    در بازار اتوماسیون اداری، سال‌هاست چند شرکت حرف اول را می‌زنند. من سابقه‌ی همکاری با یکی از این شرکت‌ها که رقیب این سیستم است را داشته‌ام و مشکلاتی که می‌فرمایید به وضوح و از نزدیک مشاهده کرده‌ام و این موارد در این زمینه گفتنی است:
    – ساختار این شرکت‌ها برخلاف ذات نوگرای فناوری، سنتی و لخت است.
    – سیاست‌های حقوق و مزایا، سلسله مراتب‌های سنتی، کارمندی را بر کارآمدی ترجیح می‌دهد.
    – سیستم کارمندپروری و حقوق‌بگیری در این سازمان‌ها، افراد را محافظه‌کار می‌کند. ترجیح کارمندان به حفظ شرایط ثابت است و نه نوع‌آوری و بلوغ محصولات.
    – سهم قابل توجه بازار به دلیل ورود زود هنگام و رقابت پایین در بازار باعث رخوت و تا حدی آسودگی است.
    – کم‌سوادی نمایندگان مشتریان یعنی مدیران که البته کاربران نهایی سیستم نیستند ولی آن را شکل می‌دهند، درخواست‌ها و توقعات از نرم‌افزار را ناکارآمد می‌کند.
    – همانطور که گفتید این شرکت‌ها مدیریت کارآمد تغییرات ندارند. تغییرات براساس قدرت مشتریان، تحمیل و اولویت‌بندی می‌شوند. تصویر کلی از نرم‌افزار و آینده‌اش وجود ندارد و تغییرات با قول‌های تیم‌ فروش برای کسب رضایت و سود کوتاه‌مدت پذیرفته می‌شود و آینده‌ی بلند مدت را غیر قابل کنترل می‌کند.
    – کاربردپذیری و ظاهر کاربری در این نرم‌افزارها جایی ندارد، چه برسد به روان‌شناسی و رنگ‌بندی و … . دید سنتی این سازمان‌ها، همه چیز را به دوش توسعه‌دهندگان یا آدم‌های فنی و اصولاً از ظاهر بی‌خبر می‌گذارد. همان مثال دکمه‌ی خروج در وسط صفحه کاملاً در این زمینه گویاست.
    – ساختار سنتی سازمان در تیم‌های فنی هم بازتاب تیره دارد و این تیم‌ها از فرآیندها، مکانیزم‌های مناسب و ابزار مناسب به دور هستند. تولید، تست، یکپارچه‌سازی، مستندسازی و موارد مشابه براساس راهکارهای به‌روز، ثابت‌شده و کارآمد شکل نمی‌گیرد. تنها تکنولوژی‌های برنامه‌نویسی سعی می‌شود جهانی باشند.
    – تکیه به تیم پشتیبانی به دلیل ارزان‌تر بودن نیروی کاری مورد نیاز، جایگزین بی‌سرانجام تغییرات مورد نیاز در کل سازمان است.
    – دلیل حیات این نرم‌افزارها با وجود نواقص فراوان، مشتریان عمدتاً بزرگ و دولتی است که ترجیح می‌دهند با شرکت‌های بزرگ کار کنند تا شرکت‌های کوچکتر. شاید دلیل محافظه‌کاری این سازمان‌ها باشد. چرا که هزینه‌های چنین تغییراتی برای سازمان‌های عموماً نابالغ و کم دانش دولتی زیاد است.

    این پرسش‌ها می‌توانند در مورد آینده‌ی این بازار جذاب باشند: شرکت‌های کوچک‌تر آیا در این زمینه‌ها در حال رشد هستند؟ آیا می‌توانند به دور از لختی و گرفتاری‌های سنتی و محافظه‌کارانه شرکت‌های بزرگ، با نوآوری و چابکی بدرخشند و جایگزین مناسبی باشند؟ چطور می‌توانند رشد کنند و در کنار اسم‌های جاافتاده اما ناکارآمد، کارآمد باشند و بازار تصاحب کنند؟

    • چیا چاره خواه گفت:

      دوست عزیز از ارئه نظر منطقی و منصفانه شما سپاسگزارم. آنچه نوشتید از ریشه ای ترین مشکلات کسب و کارهای نرم افزاری می باشد.
      با سپاس فراوان

  76. چیا چاره خواه گفت:

    با سلام خدمت دوستان عزیز
    از زمان انتشار این مقاله نکات و نقطه نظرات مختلف و مفیدی توسط خوانندگان نوشته شده است. نظرات دوستان کمک زیادی به غنای نوشته نموده و به نوعی کاستی های آن را پوشش داده است تا جاییکه شاید اصل مطلب به حاشیه رفته است.
    این نشان از نیاز صنعت نرم افزار کشور به نقد های بومی دارد.
    در این مدت به روشهای مختلف سعی شده است که پاسخ نظرات را به صورت منصفانه و به دور از غرض داده و بعضا از نکات مثبت شرکت نیز دفاع شود. سعی شد از مجادله های لفظی دوری شود و به جای آن رویکردی تحلیلی در مقیاسی فراتر از شرکت مورد بحث اتخاذ شود. برای همین در کنار آن مجموعه مقالات و تحلیل های دیگری نیز نگاشته شد.
    به عنوان مثال مقاله اینجانب با عنوان “آسیب شناسی صنعت نرم افزار کشور” که در روزنامه دنیای اقتصاد مورخ 19 اردیبهشت ماه 92 منتشر شده است را ذیلا می توانید مشاهده فرمایید :
    http://www.donya-e-eqtesad.com/news/722599
    در این مقاله سعی شده بخشی از عارضه های اصلی این صنعت در کشور بررسی شود که خود می تواند پاسخی برای نظرات دوستان در مورد این نوشته باشد.
    لازم به ذکر است نسخه کامل این نوشته در آدرس زیر آمده است :
    http://www.hamfekri.com/blog/archives/290
    برای نقد منصفانه نیاز به آموزش و تمرین می باشد که در حال انجام آن می باشیم.
    با آرزوی اعتلای صنعت نرم افزار کشور

  77. چیا چاره خواه گفت:

    با سلام و احترام
    ضمن تشکر از بازخوردهای مفید دوستان که به نوعی باعث غنای مطلب شده است تلاش می شود در مسیر راه حل گشایشی ایجاد شود.
    از آقای وحید (5 اردیبهشت) و تحلیلگر و طراح(1 خرداد) و آقای مهرداد(13 خرداد) و سایر دوستان بابت دقت نظر و وقتی که گذاشتند تشکر میشود.
    می توان سه دلیل دیگر برای ناکامی شرکت های بزرگ در عرضه آخرین محصولاتشان ارائه کرد :
    دلیل اول – وفور امکانات و منابع : در ابتدای تاسیس یک شرکت محدودیت ها و کمبود منابع باعث می شود یک شرکت نتواند آن محصول کاملی را که مدنظرش است عرضه کند. همین باعث می شود که بسیاری از نیازهای مشتری پالایش شود و فقط مهمترین ها در نظر گرفته شود. این مرحله باعث بروز نرم افزارهای نسخه اول به بازار می شود که از قضا چونکه به علت محدودیت منابع برخی از نیازهای پالایش یا حذف شده است محصول موفقی شناخته خواهد شد. اما زمانی که شرکت به علت درآمدهای ناشی از محصول موفق اولیه به نقطه تکامل رسید آنگاه به سراغ آرزوهای دیرینه خود می رود. یعنی تولید یک محصول کامل و جامع. چراکه منابع و امکاناتش را دارد و محصول اولیه هم خوب جواب داده. در اینجا یک اشتباه نامحسوس اتفاق می افتد. شرکت غافل از این است که محصول اولیه به علت سادگی یا نیازهای پالایش شده موفق شده است. لذا سعی می کند در این محصول تمام نیازهای مشتری را برآورده کند. چراکه به اصول مشتری مداری اعتقاد دارد و مشتری را جزو سرمایه های اصلی خود می داند. این وسوسه جامع بودن باعث ظهور نرم افزاری جنگلی خواهد شد که در کمال بهت و تعجب مدیران شرکت باعث شکست محصول خواهد شد. نتیجه نهایی اینکه : “گاهی وفور امکانات و منابع شرکت وسوسه ایجاد یک محصول خیلی کامل را به وجود می آورد که خوب نیست”
    دلیل دوم – فرایندی شدن همه چیز : زمانی که شرکتی توسعه پیدا می کند تقریبا تمام فرایندهای شرکت بر یک روال منطقی استوار می شوند. به اصطلاح شرکت اسکلت پیدا می کند و هر چیزی در مسیر خودش قرار می گیرد. این به ظاهر خوب است. خیال مدیریت را راحت می کند. اما یک تهدید دارد و آن معمولی شدن فرایند هاست. مثلا فرایند جذب و استخدام پرسنل عادی می شود. از آنجاییکه فرایندهای شرکت آنقدر شکل گرفته است که اگر نیروی متوسط یا حتی ضعیف هم وارد شود به زودی با فرایندها منطبق خواهد شد لذا این مسیر را برای نیروهای متوسط و ضعیف بازخواهد کرد. آنگاه شرکت برای اساسی ترین امور خود که همانا تحلیل و طراحی سیستم است مثلا می تواند از بین تازه فارغ التحصیلان هم استخدام کند. چراکه آنها به زودی کار با نرم افزارهای تحلیل و طراحی را فراخواهند گرفت. این به دلیل آن است که فرایند تحلیل و طراحی شرکت بر مدار منطقی قرار گرفته است. برای اینکه این حالت پیش نیاید باید شاخص های کنترل کیفیت طراحی و تحلیل را تغییر داد و حساسیت آنها را بالاتر برد.
    دلیل سوم : عدم وجود نیروی نرمال کننده : این مساله به نوعی به دلیل دوم برمی گردد. از آنجاییکه همه چیز در شرکت روان شده است نیازهای مشتری خودبخود وارد شرکت شده و در بخش تحلیل نمودارهای آن طراحی می شود و سپس به واحد تولید می رود و برای آن کد نویسی می شود. در این میان جای یک واحد خالی است و آن “واحد نرمال سازی نیازها”. ممکن است این واحد در شرکت وجود داشته باشد اما نکته این است که نیروی انسانی این واحد باید از باتجربه ترین و خوش فکرترین افراد باشند. ممکن است برای استخدام انها روال منطقی شرکت لازم نباشد. این واحد نمی تواند از نیروهای تازه فارغ التحصیل شده باشند. این واحد وظیفه بسیار مهم نرمال سازی نیازها را برعهده دارد. با یک دید فراگیر و با حفظ جامعیت و روانی سیستم اقدام به پالایش و نرمال سازی نیازها مینماید.

    با آرزوی موفقیت

  78. حسین گفت:

    من فقط 1 چیزی در مورد سیستم تحت وب بگم

    توی مجموعه ما از یک شرکت کوچک برنامه اتوماسیون تحت وب خردیاری شده و به راحتی و سادگی داره کار میکنه و این همه درد سر هم نداره ؟
    سیستم ece هم داره به راحتی آب خوردن کار میکنه ؟

    معمولا شرکت هایی که زود بزرگ می شوند سعی بر این دارن که محصولات خود رو برجسته و خارق العاده نشان دهند.درصورتی که اون طور که ادعا میکنند نیستند و همه چیز توی عجب و غریب بودن نیست و خیلی کار ها رو میشه در سادگی انجام داد.

    هیچ وقت مغرور نشو
    این آخری به خودم بود

  79. حسین شیرازی گفت:

    سلام حسین آقا،
    نرم افزارتون چی هست و از کجا خریدی؟

  80. امیر بادینلو گفت:

    با سلام خدمت دوستان عزیز

    من به عنوان یک حسابدار به تمامی دوستانم توصیه می کنم بدلیل هزینه های بالای استقرار و پشتیبانی اصلاٌ از این نرم افزار استفاده نکنند تازه اینکه کارشناس های اونا اکثراً دانشجو هستند و پر مدعا بجای حل مشکل و علت دنبال معلول هستند و خطاهای سیستم را به پای کاربران می نویسند بدون اثبات قضایا .
    در ضمن این شرکت سالهاست راهکار نوینی برای سیستم های تحت وب و آنلاین معرفی نکرده و از فناوری سیتریکس که به قولی تنظیمات اون خودش چند تا مهندس می خواد استفاده می کنه فلذا پس از یه مدت هم خطای لایسنس رو به وفور در کلاینت ها مشاهده می کنید .

  81. هويجوري گفت:

    اینها فقط چند تا پرسش هستند برای درک بهتر دیگران و مشکلاتی که احیانا میتونه وجود داشته باشه

    آیا فکر می کنید دیدگاه برنامه نویس ، تحلیلگر ، مدیریت و سایر عوامل متناسب است و حرف همدیگه را درک می کنند ؟

    آیا نیازمندی ها ، توسط مشتری بیان شده ؟

    آیا در عملیات نیازسنجی ، نیاز مشتری درک شده ؟

    آیا رابط نیازسنجی ، درخواست های مشتری را بصورت کامل به تحلیلگر و برنامه نویس منتقل کرده؟

    آیا توسط برنامه نویس و تحلیلگر ، نیازها درک شده ؟

    آیا برنامه نویس و تحلیلگر آیا محیط کار مشتری را برای چند ساعت هم که شده دیده اند یا تصورات ذهنی دارند ؟

    .
    .
    ..
    ….
    ———–

    سرتون را درد نیارم. ما با موجودی پیچیده به نام انسان سر و کار داریم. معمولا از علائم ظاهری هر انسان مثل سر تکان دادن می فهمیم که انتقال انجام شده در صورتیکه روش درستی نیست

    اگر نیاز درک بشه ، ابزار مناسب بکار گرفته خواهد شد.
    دقت داشته باشیم که هدف رفع نیاز و سهولت انجام کار است

  82. پیشرو گفت:

    سلام. ممنون از حوصله ای که به خرج دادید و هم مطلب مربوط به همکاران رو نوشته اید هم جوابیه رو، هم به تمام نظرات هم یه جورایی جواب دادی. خوش به حالتون. من که دیگه حوصله اونوقت ها رو ندارم و دلیلش رو هم کار در بخش پشتیبانی یه شرکت نرم‌افزاری میدونم. در مورد همکاران سیستم نمیتونم نظری بدم چون جزء شرکت‌های رقیب شرکت ما محسوب میشه. اما از چند مشتری که نرم‌افزار همکاران رو عوض میکردن و به‌جاش نرم‌افزار ما رو تهیه میکردن چند تا مورد رو شنیدم:1- کار با نرم‌افزار همکاران سخت بود. 2- تغییرات مورد نظر ما رو انجام نمی‌دادن. 3- هزینه خیلی بالایی بابت خرید و پشتیبانی نرم‌افزار می‌گرفتند. 4- خیلی به مشتری‌های کوچکترشون اهمیت نمیدادن.
    اما جالب اینجاس که وقتی بحث امکانات داخل برنامه میشه، خیلی اوقات برنامه با همکاران مقایسه میشه و مثلا میگن این امکان رو همکاران داره شما چرا ندارین؟ ما هم میپرسیم چرا همون همکاران رو نخریدین؟ و میشنویم “چون گرون بود!” و باید کلی توجیح کنیم که نرم افزاری که از من خریدی 2 میلیون، از همکاران باید بخری 10 میلیون. و به اندازه پولی که بیشتر از شما میگیره باید امکانات بیشتری هم بده.
    خلاصه اینکه “آواز همکاران شنیدن از دور خوش است”

  83. بهنام گفت:

    بسیار عالی و صحیح بود
    متاسفانه چندیدن سال هست درگیر نرم افزارهای این شرکتم
    فقط میتونم بگم در زمان بازاریابی و فروش خوب عمل میکنن
    خدمات افتضاح و خر تو خر
    اتوماسیون اداریشو دمو دیدم اصلا جالب نبود

  84. محمد گفت:

    سایت بسیار خوبی دارید
    اول از وقتی که گذاشتید و این مطلبو تهیه کردید تشکر میکنم سایت بسیار خوبی دارید
    من تو شهرداری اسلامشهر کار میکنم و اتفاق خوبی که افتاده اینه که نرم افزار اتوماسیون اداری …. پیاده سازی شده و در حال استفاده هست ولی فاجعه ای که رخ داده اینه که از نامه ها به روش سنتی کپی تهیه و بایگانی میشه و من به عنوان کارمندی که تو این مجموعه کار میکنم اشکال کار رو در رده های بالای مدیریت میبینم که خود مدیران یا استفاده از نرم افزار رو بلد نیستن و یا تمایلی به انجام مکاتبات بین داخل و خارج سازمانی از این طریق رو ندارن …

  85. نوشا گفت:

    سلام.
    همگی خسته نباشید.
    من در شرکت نرم افزار ماهان مسئول فروش هستم. 7 سالی که در بازار ایران کار می کنم ، تجربیات زیادی در رابطه با روابط درونی و بیرونی آنها پیدا کردم و متوجه شدم راضی کردن مشتری و راضی نگه داشتن آن کار بسیار سخت و طاقت فرسایی هست. با این وجد 100 تا رضایت نامه کتبی تونستیم از صنایع متوسط ایران بگیریم و به هیچ عنوان با اورگان دولتی کار نمی کنیم.نظر من اینه که رقابت سالم در ایران وجود نداره ولی با اینحال اولین باره که مطلبی رو به این عنوان در مورد تخصص خودم خوندم و نظر قشر تحصیلکرده مملکتمونو حس کردم.
    اول از همه از آقای چیا چاره خواه تشکر می کنم ، کمتر کسی جسارت مطرح کردن این عناوین رو دارد.
    باید خدمتتون عرض کنم تا همینجا هم البته با حمایت دولت شرکت همکاران سیستم واقعا هنر کرده بابت توسعه نرم افزاراش و تیم پشتیبانیش …
    مدیریت و استراژدی گروه همکاران سیستم مطابق با درخواست های سازمانهایی است که با این گروه قرارداد دارند ، خیلی از user ها راضی اند و خیلی ها هم ممکنه ناراضی باشند که جدا از بحث فنی بحث سلیقه هم وجود دارد.
    در کشوری که همه نرم افزارها copy شده و crack شده استفاده می شود و خیلی ها ارزش واقعی نرم افزار و پشتیبانی آن را نمی دانند چطور توقع هست یک شرکت نرم افزاری برابر با سیاست های microsoft عمل کند.
    آرزو دارم نقد این مطلب و نظر تک تک دوستان نقطه شروعی برای پیاده سازی فرهنگ درست فناوری اطلاعات در ایران باشد.
    برای کلیه شرکت های نرم افزاری و تمام فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم شاهد پیشرفت روز افزون این صنعت با کمک یکدیگر باشیم.
    با تشکر

  86. کمتمنات گفت:

    سلام من کارمند یکی از دانشگاههای دولتی و کاشناس اتوماسیون اداری هستم به نظر من مهمترین و بزرگترین دلیل استفاده نکردن از سیستم اتوماسیون اداری همکاران سیستم این است که این شرکت ارتباط ضعیفی با مشتریان خود دارد و به خواسته های مشتریان احترام نمی گذارد عیوب سیستم را به خواست مشری برطرف نمیکند فقط میلغ بالایی را به صورت کاملا تحمیلی و با تحت فشار گذاشتن مشتری دریافت میکند .

  87. نوشا گفت:

    البته نمی شه اینقدر با بدبینی به زحمات همکاران سیستم نگاه کرد. هر چند برند در کل دنیا معنا دارد و مردم حاضرند بابت اطمینانی که به برند های بزرگ دارند هزینه بیشتری صرف کنند… خیلی ها راضی و خیلی ها ناراضی هستند اما هیچ گاه نباید یه طرفه به قاضی رفت.

  88. مهران گفت:

    ممنون .
    خوشبختانه تصادفا این مطلب و دیدم . از بروز یک فاجعه جلوگیری کردید .

  89. kay گفت:

    سلام
    من تقریبا همه کامنت ها رو خوندم و با توجه به این که در حال حاضر با چند نرم افزار از جمله مجموعه همکاران سیستم درگیرم البته بدون انتخاب خودم نکات زیر به نظرم رسید
    1- به دلیل رانت شدید در سطح مملکت معنای رقابت در بازار نرم افزار از بین رفته یعنی مهم نیست چی ارایه میدی مهم اینه که به کی وصلی
    2-شرکت های بزرگ و نیمه بزرگ از ارایه خدماتی که با فروش نرم افزار باید ارایه دهند سر باز می زنند و ارایه این خدمات را منوط به قرارداد های پشتیبانی می کنند
    3-همین شرکت ها بخش مهمی از نرم افزار های خود یعنی (Database) رو مال مشتری میدونن و کلیه اشکالات Database رو خارج از نرم افزارهای خودشون میدونن

  90. نادمی گفت:

    وقتی در گوگل عبارت مدیریت فرایند کسب و کار یا مدیریت اسناد و یا راهکارهای مبتنی بر مدیریت فرایند کسب و کار BPMS یا مدیریت مکاتبات اداری و ی خیلی دیگر از عبارات مرتبط با این حوزه که مربوط به بحث شماست، را جستجو می کنید
    اولین وب سایتی که گوگل معرفی می کند؛ پرتال شرکت “شبکه فردا” ست
    http://www.netrise.ir/
    پیشنهاد می کند محصول BPMS این شرکت را ببنید تا با علم روز دنیا در این حوزه بیشتر آشنا شوید
    http://www.netrise.ir/netrise-bpms-features
    http://www.netrise.ir/products
    http://www.netrise.ir/solutions

  91. وحید رحیمیان گفت:

    سلام

    ممنون از روشن گری و توضیحات خوب شما. متاسفانه بنده این اطلاعات رو دیر دیدم، و واقعا الان با تک تک این موارد دست به گریبان هستیم.
    امیدوارم دوستان دیگر اشتباه ما را نکنند و با شرکت هایی کار کنند که به حداقل تعهدات خود پایبند باشند.

  92. اکبر گفت:

    با سلام
    باید به همه دوستانی که میخوان از همکاران سیستم خرید بکنن بگم که بنده هم از اتوماسیون اداری اپلیکیشن و هم اغلب مالیشون مثل حقوق و دستمزد خزانه داری حسابداری انبار ودارایی ثابت و… رو دارم ولی دریغ از حداقل خدمات البته چرا با کلی منت در یافت هزینه کلان به نسبت خدمات و ارائه خدمات در زمان دلبخواهی 10 روز 3 روز و یا حتی 50 روز تاخیر ! بله بخدا 50 روز سازمان ما مکاتباتش لنگ بود و هست (بنده به صراحت عرض میکنم به همه جا زنگ زدم کمک خواستم نمیدونم مراقبت از مشتری گرفته تاااااا ولی همونی که گفتم یا باید بسوزی و بسازی یا باید بری بمیری غلت کردم هم هیچ مشکلی رو حل نمیکنه!البتههههههههههه فردا میخوان بیان نگاه کنن اونم بعد 50 روز و کلی دعوا و دست به یقه شدن(افتخاریه که میخوان تشریف بیارن) همش اینور اونور مینداختن من خودم از پناه تبریز خدمات میگیریم و در اصرع وقت نهایتا 20 روز اینده شرح مفصلی از خدمات نحوه فروش (که میخوام تحت وبشونو بخرم! که 1 ماه هنوز خدارو شکر به همدیگه پاس میدن و الان دارم با ای کن مذاکره میکنم) و پشتیبانی و امکانات نرم افزار الخصوص نحوه مدیریت این سیستم و کارشناساش گزارش مفصل و مستند ارائه خواهم داد تا با اطلاعات کامل و اگاهی نسبت به انتخاب سیستم مورد نیاز خودتون اقدام کنین و مثل من و امسال من بعد مرگ سهراب!؟ هزینه کلانی از بابت وقت و انرژی هزینه و……. صرف نکنین البته شاید هم من اشتباه میکنم!!! و اینا دارن به بهترین نحو خدمات میدن و اگه ندن کسی هست به دادت برسه و من خبر ندارم! بهرحال نظات شخصی من خواهند بود بصورت مستند.در کل خلاصش که به نظر شخصی بنده هرکاری با همکاران داری داشته باش ولی شوخی پشتیبانی یا حمایت از مشتری در صورت تخلف پناهی که بهت پشتیبانی میده رو نباید بکنی .ولی خداییش من از نرم افزاراشون راضیم امااااااااااااااااااااااا بدون پشتیبانی دوزار هم نمیارزن!آخ که چقدر دلم پره تا فردام بتایپم خسته نمیشم!

  93. مهدی گفت:

    خیلی تابلو هست که هم متن 10 ایراد و هم جوابیه همکاران سیستم ساختگی هست و این 10 دلیل بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد

  94. محمد رضا آخوند تبار گفت:

    سلام
    تو رو خدا به این همکاران سیستم بگید دیگه زحمت نکشه نرم افزار طراحی کنه چون با این سبکش همه رو دیونه کرده و کارها را سه برابر پیچیده تر !
    می خوام ببینم نرم افزار ها تون رو فقط ترجمه می کنید .
    شما را به خدا دیگه نرم افزار ننویسید .

    با تشکر

  95. شهاب گفت:

    سلام می کنم به همه.
    به نظرم این نقد می توانست خیلی جامع تر، تخصصی تر و دقیق تر باشد. ولی آفت آن این است که در چهارچوبهای دست و پاگیر می آفتاد. هیچ نقدی نمی تواند انقدر جامع باشد که همه ابعاد موضوع مورد نقد را در برگیرد و لذا عکس العملهای مختلفی را با خود به دنبال خواهد داشت. پس باید از هر نقدی به همان اندازه برداشت کرد و یادگیری هایی از ان داشت . از این بابت از شما سپاسگزارم. بزرگترین درکی که من از این مباحث و نظرات داشتم این است که برای ایجاد موفقیتهای بیشتر در دوران رشد و ثبات هر کسب و کار،می بایست تحول،نواوری و چابکی را سرلوحه کارها قرارداد دچار روزمرگی و تنبلی در تغییر نشد.
    در پایان یک نقد به گردانندگان سایت خوش فکری دارم. در کامنتها زیاد دیدم که توصیه به بررسی سایر نرم افزارهای مشابه شده بود و اقای چاره خواه تایید کرده و گفته بودند که باید برای اینکار برنامه ریزی صورت گیرد. گمان می کنم که سایت خوش فکری هم شاید دچار تنبلی شده ولی چرا اینقدر زود. هنوز که انچنان توسعه پیدا نکرده. ولی در طی یکسال گذشته حتی یک مورد نیز به نقد مشابه همکاران سیستم اضافه نکرده است. این همان چیزی است که شما یکسال پیش در مورد سایرین نقد کردید ولی خیلی زود گرفتار ان شدید..
    در نهایت مطمئن هستم که این نقدها منافع بیشتری از ضررهای ان دارند. موفق باشید

  96. چيا چاره خواه گفت:

    با سلام خدمت شما دوست عزیز آقای شهاب
    و ضمن تشکر از نظرات سایر دوستان.
    نکاتی که مطرح فرمودید به جا و صحیح می باشد. در واقع این نوشته از ابتدا صرفا یک گزارش پیاده سازی بود که با پیشنهاد دوستان تبدیل به نوشته ای اینترنتی شد. اما حجم بازدید ها نشان دهنده نیاز جامعه فناوری کشور به تحلیل نرم افزارهای بومی می باشد. پس از انتشار نوشته سعی شد در کامنت ها، ضعف های ساختاری یا مفهومی نوشته جبران شود و برای این کار هم وقت زیادی صرف شد. اما بازهم برای اینکه نوشته های تکمیلی دیگری هم در کنار آن نوشته شده باشد و به نوعی به تحلیل موضوع کمک کند. چندین نوشته زیر در طول یکسال اخیر در این زمینه نگاشته شده است :‌
    http://www.hamfekri.com/blog/archives/306
    http://www.hamfekri.com/blog/archives/290
    http://www.khoshfekri.com/?p=2868
    http://www.hamfekri.com/blog/archives/397
    http://www.hamfekri.com/blog/archives/348
    http://www.hamfekri.com/blog/archives/144
    امید است تا حدودی نوشته های فوق به توسعه موضوع کمک کرده باشد هر چند به قول شما نیاز به نوشته های متعدد دیگری هم در زمینه تخصصی و هم در زمینه مدیریتی برای گسترش موضوع می باشد.

  97. hadi گفت:

    ما ایرانی ها یاد گرفتیم فقط انتقاد کنیم یه کمی هم تشویق کنید خب
    البته نمیگم انتقاد کار بدیه ولی خداییش حساب کنید ببینید چند نفر دارن توی همکاران سیستم نون می خورن و خرج زن وبچه می دن
    از طرفی وقتی یه شرکت ایرانی داره برامون زحمت میکشه چرا باید بریم از برنامه های خارجی استفاده کنیم که باعث می شه ارز از کشور خارج بشه
    در ضمن این برنامه واقعا عالیه درسته که ایراداتی داره ولی قابل حل شدنه
    بهتر نیست به جای انتقاد و بدگویی مشکلات را یادداشت کنیم و به دوستانمون در شرکت همکاران سیستم متذکر بشیم
    یاعلی

  98. رضا گفت:

    باسلام
    درسازمان ما هم نصب شده ولی امان از پشتیبانی یک سرور برای ویندوز گذاشتن و دوسرور برای تحت وب نامه های وارده را میگن با “و” شروع کنید و نامه های صادره را با “ص” هیچکس پاسخگو نیست با هیچ مرورگری غیر از IE8 بازنمیشود کلی هم هرسال پول پشتیبانی میگیرن وزارت خانه هم همه را مجبور کرده از این سیستم استفاده کنند معلوم نیست پشت پرده چه خبراست
    هرچه سرعت کمتر میشه میگن سرورتان ضعیف است کلی رم و هارد خریدیم
    یکی از شهرستانها قفل سخت افزاریش خراب شد برای اینکه اطلاعات را ببینند باید مبلغ سی میلیون ریال پرداخت کنند تا قفل جدید بدن واقعا معرکه است اوایل که تحت وب را نصب کرده بودند نامه ها گم میشد خدا ازسر تقصیرشان بگذرد

  99. مصطفی گفت:

    با سلام
    من در دو شرکت که نرم افزار حسابداری عرضه میکردند پشتیبان نرم افزار بودم .
    متاسفانه پشتیبانی شرکت همکاران سر و صدا خیلی داره اما در عمل رابطه خوبی با کاربران خود ندارد. ارجاع دادن های مختلف و عدم پی گیری دوره ای و … در حالی که در شرکت های کوچک برای رقابت و کنتل در بازار با مشتری جور دیگه ای برخورد میشه . برای مثال ما با مشتری مثل یک کد و شماره برخورد نمیکنیم و حتی کارمندان آن مجموعه را هم بخوبی میشناسیم و از قدرت و اطلاعات ایشان در زمینه های مختلف با خبریم در حالی که در همکاران سیستم فقط با مشتریان بزرگ رفتار خوبی دارند و مشتریان و سازمان های کوچک بدون پیگیری رها میشوند و در پایان قرارداد پشتیبانی برایشان در نهایت یک فاکتور می آید

    • مهدی گفت:

      دقیقا موافقم و در همین زمینه نیز مطلبی در پایین همین نظرات نوشتم ، گرچه نظرات را نخوانده بودم اما الآن که میخوانم میبینم تمامی گفته های من را قبلا همکاران گفته اند .

      همکاران سیستم در ابتدا بسیار عالی بود ، خیلی عالی اما پس از دو سال دیگر آن همکاران سیستمی بنود که من به همه پیشنهاد میدادم دقیقا مانند شرکت شاتل
      آی اس پی شاتل نیز به خاطر خدمات و کاربرآزاری در بین همکاران کم کم منفور شده تا جایی که دیگر کسی سراغش را نخواهد گرفت به عنوان مثال اگر 5 سال پیش از من میپرسیدید اینترنت از شاتل بگیرم یا پارس آنلاین میگفتم از هرجایی میگیرید بگیرید اما از پارس آنلاین نگیرید .
      حال جای شاتل با پارس آنلاین عوض شده ، و شرکت شاتل محبوب دیگر محبوب مشتریان خود نیست . کاش دوست نویسنده ما برای شرکت شاتل نیز نقدی می نوشت شاید در آن شرکت محترم گوش شنوایی بود .

  100. عرفان گفت:

    با سلام
    موارد خاصی مطرح شده بود که من نمیخوام به اونها بپردازم اما به نظر من اتوماسیون اداری بزرگترین ویژگی که باید داشته باشه سهولت استفاده و جذابیت اون هستش اتوماسیون مثل سیستم مالی یا نمیدونم دیگر نرم افزارها نیست که کاربر متخصص اون رشته رو داشته باشه و همه تو سازمان درگیرش میشن حتی یک نگهبان پس برای اینکه اتوماسیون تو مجموعه ای جا بیفته و واقعا اجرایی بشه کاربری ساده ای باید داشته باشه من که تو ادارات متفاوت و شرکتها کار کردم بین این همه اتوماسیون یکی دو تا رو دیدم که واقعا اصولی هستش یکی اتوماسیون فراگستر بود یکی گام.
    موفق باشید

    • مهدی گفت:

      آخ که از درد دل من گفتی برادر ، ای کاش این شرکتهای نرم افزاری این موارد را هم بررسی میکردند .

  101. آئین گفت:

    سلام. فقط چند خط بگم…
    من بصورت چت چندتا سوال خواستم از خانم مهندس شرکت همکاران بپرسم انقد مارو پاس دادن آخرم هیچ جوابی ندادن که هیچ صفحه ی چن رو هم ترک کرد. در عوض با شرکت شماران سیستم که بازم بصورت چت سوال کردم انقد مارو تحویل گرفتن که ترجیح دادیم اتوماسیونمون رو از اونا بخریم.
    عزت زیاد

    • نوشا گفت:

      من با نظر شما موافق نیستم.

      لزوما روابط عمومی اینجا مد نظر نیست . کیفیت فنی نرم افزار
      مورد بحث می باشد.

      • مهدی گفت:

        مگر روابط عمومی و پشتیبانی این نرم افزار از خود نرم افزار جدا است ؟ اتفاقا پشتیبانی و روابط عمومی بایستی بهتر و شایسته تر باشه
        نه اینکه محصول رو فروختن و بعد بگن ( بلانسبت ) … خریدار ، ما دیگه پولمون رو گرفتیم ، اتفاقا همین چیزاست که مشکلات این شرکت محترم را دو چندان کرده .

  102. وحید نادری گفت:

    فکر می کنم این نقد اولین نقد منطقی در مورد یک نرم افزار ایرانی بود که خوندم.
    به نظرم بهتره شرکت همکاران سیستم هم به جای موضع گیری مقابل این نقد، به نگاه کاربران به سیستم اهمیت بده و بحث UX رو بهتر دنبال کنه از طرفی به نظر هم نمیاد که نویسنده به دنبال نقد فنی این محصول بوده بلکه یک نقد از منظر کاربری رو مطرح کرده.
    این نقد برای من به عنوان یک فعال زمینه IT مطالب خوبی رو یادآوری کرد.
    متشکرم

  103. چیا چاره خواه گفت:

    سلام. در طول یکسالی که از انتشار این مطلب می گذرد همواره نظرها و تحلیل های مختلفی توسط بازدید کنندگان محترم ارائه شده است. این نظر ها طیف متنوعی را از مخالفت تمام عیار تا موافقت و همراهی در برگرفته است. اینجانب نیز در عین احترام به تمامی نظرات سعی کرده ام جایگاه تحلیل خود را به عنوان فقط یک نظر در میان انبوه نظرات، تبیین نمایم. تا برآیندی از تحلیل و نظر دوستان در آینده به انتخاب اصلح کمک نماید.
    به نوشته که بر می گردیم ، یکی از مواردی که از سیستم مورد انتقاد واقع شده بود همانا روش برخورد سیستم با پیچیدگی های سازمانی بوده است. در سیستم سعی شده است برای هر نیازی لزوما یک راه حل سیستمی اتخاذ شود. آنچه که در کامنت ها همواره در تکاپوی تشریح آن بوده ام لزوم بازنگری در برخورد سیستم با پیچیدگی های سازمانی بوده است. سعی کردم به شکل های مختلف لزوم اصلاح در این نگرش را یادآور شوم اما بازهم مبانی مفهومی انگار در جایی از نوشته هایم ضعیف واقع می شد.
    از آنجاییکه دنیای شبکه ای امروز از منابع مختلف اطلاعات مختلفی را به سمت نود هایش روانه می کند، خوشبختانه به یک کتاب خوب در این مورد برخرود کردم. اسم این کتاب مدیریت و پیچیدگی می باشد. در این کتاب سعی شده است پیچیدگی هایی که در مدیریت سازمان ها به آن برخورد می نماییم شناسایی شده و تعریف شوند. این کتاب سعی کرده توضیح دهد که برای همه پیچیدگی ها لزوما راه حل سیستمی وجود ندارد. یعنی آنچه برنامه نویسان و تحلیلگران سیستم های نرم افزاری دنبال آن هستند، لزوما قابل پیاده سازی نیست. در این کتاب سعی دارد این مساله را باز نموده و در مورد آن توضیح دهد.
    آشنایی بااین کتاب برای اینجانب اتفاق خوبی بود چراکه برای نوشته خود دفاعیات مناسب و مدون شده ای یافتم. این کتاب مبانی نظری این نوشته را تقویت نموده و برخی از توصیف ها در مورد سیستم را به روشنی اثبات می نماید.
    در هر حال برای تقویت این نوشته این کتاب معرفی شده است. امید است مفید واقع شود.
    لینک معرفی کتاب :
    http://www.ibna.ir/vdchminz623n6-d.tft2.html
    معرفی کوتاه کتاب :
    ” پیچیدگی و مدیریت (نگرش سیستمی را فراموش کن)» نوشته مشترک «رالف د. استیسی»،‌ «داگلاس گریفین» و «پاتریشیا شاو» . لزوم بازنگری در شیوه مدیریت با توجه به شرایط جدید اقتصادی در این کتاب بررسی شده است./ از ویژگی های این کتاب پرداختن به فلسفۀ مدیریت است نه شرح یک نظریۀ مدیریتی تازه. نویسندگان با استادی بسیار کار را چنان پیش می برند که در میانۀ خواندن بارها و بارها در دانسته های پیشین خود تردید می کنیم و لرزیدن پایه های استوار آنها را می بینیم.”

  104. سید ناصر بهشتی گفت:

    نکات مورد اشاره شما متاسفانه درباره بسیاری از محصولات موجود کشور صدق میکند. از سال ۱۳۸۵ تا کنون هر شش ماه؛ ارزیابی جامعی از بازار و محصولات موجود با محوریت حوزه مکاتبات الکترونیک را صورت میدهم. حتی تا جزیی ترین و فرعی ترین موارد ممکن را؛ و به یقین عرض میکنم تقریبا هیچ محصول کاملی یافت نمیشود.
    برخی از شاخصهای اشاره شده توسط جنابعالی دقیق هستند؛ و البته در برخی موارد به خمودگی شرکت اشاره کرده اید که مبحثی خارج از بررسی محصول است و همچنین در چند مورد دیگر نیز مطالب را کلی بیان فرموده اید که جای نقد دارد.
    اما در تایید کلیات فرمایشات شما؛ بر اساس مشاهدات شخصی؛ سیستم راحتی نیست؛ و به خصوص اگر کارشناس پشتیبان مناسبی را در اختیار نداشه باشید؛ زندگی سخت میشود.
    امیدوارم در آینده شاهد پیشرفت و بهبود مستمر محصولات این شرکت ایرانی باشیم و دور نباشد روزی که به نقاط ضعف خود توجه کرده و آنان را برطرف نمایند.

  105. ali گفت:

    من صد در صد با مطالبتون موافقم
    من با نرم افزار شرکت الکترواستیل کار میکنم که برای ثبت ضمانت نامه ها و از اینجور چیزا توسط همکاران سیستم ساخته شده به جد میتونم بگم که افتضاح تر از اون دیگه نمیشه یه فاکتور رو میخای ثبت کنی دقیق 2 دقیقه وقتت رو میگیره حالا اگه 100 تا فاکتور باشه دیگه هیچی
    سرعت برنامه خیلی کنده تازه از طریق یه نرم افزاری تو مایه های وی پی ان باید به سایت و برنامشون وصل شید.

  106. نازی گفت:

    سلام؛
    در صورت استفاده از نرم افزار اتوماسیون اداری «رایورز» لطفا نقطه نظرات خود را برای استفاده بیان فرمایید.

    با سپاس فراوان

  107. علی گفت:

    من تازه اومدم تو یه شرکتی که مجبورم با این سیستم هم کار کنم.
    من 15 ساله دارم کار مالی میکنم و 6 تا شرکت عوض کردم.
    میتونم ادعا کنم تو کار کردن با نرم افزار های کامپیوتری از خیلی از همکارای قدیم و جدید خودم بهترم و همیشه دوست دارم نرم افزار های دیگه رو یاد بگیرم (Acess , excel, mathlab,word, outlook, autocad, spss, همکاران سیستم، نوسا، رایورز،… .) شاید خیلیاشون به حرفه ام ربطی نداشته باشن ولی به خاطر علاقه به هرکدوم یه سری زدم.
    اما اصلا رغبت نمیکنم این سیستم رو باز کنم و باهاش یه خط نامه بنویسم.
    گنگ ، پیچیده ، مراحل زیاد برای یک نامه ساده ، ….
    خلاصه کلام اینکه حتی اگه از نظر فنی هم مورد تائید باشه اصلا User friendly نیست.

  108. المیرا گفت:

    سلام و خسته نباشید به همه ی دوستان
    حدود یه هبفه است که من با اتوماسیون همکاران سیستم مشکل پیدا کردم و اونم اینه که نمیتونم فایل های پیوست ای که به صورت tif هسنتد رو دریافت کنم.ولی با ورد و اکسل و …. مشکلی ندارم.چند با ویندوزم و عوض کردم و از اول اتوماسیونو راه اندازی کردم و لی فایده نداشت.پیگیر که شدم گفتن مشکل جدیده و باید شرکت همکاران سیستم خودش حلش کنه.میخاستم ببینم کسی هست کمک کنه؟ممنون میشم

  109. اتوماسیون اداری گفت:

    سلام. به اتوماسیون اداری ما هم سر بزنید

  110. asna گفت:

    سیستم همکاران به لحاظ مشخصه های کاربرپسندی فاجعه است .ازهمه سیستمهایش بوی کهنگی وماندگی می آید .باتلاقی برای شرکتها و مدیران مالی وحسابداران است .

  111. arad گفت:

    با سلام

    به متن مطلبی که نوشتید زیاد نقد شده اما نقد من به تیتری ست که برای مطلبتان انتخاب کرده اید. تیتر زده اید: 10 دلیل که “نباید” از اتوماسیون اداری این شرکت استفاده کرد. تیتر این حس را به آدم القا می کند که این نرم افزار از دید شما کاملا رد شده و غیر کاربردی ست و شما در مطلبتان قصد دارید خواننده را به کل از استفاده از این نرم افزار منع کنید. اما در عین حال در جواب دوستانی که پرسیده اند اگر این نرم افزار را نباید استفاده کنیم پس از چه نرم افزاری استفاده کنیم جواب داده اید که این صرفا یک نقد است و شما خودتان باید در بازار دنبال نرم افزار مناسب بگردید. یعنی این نرم افزار هنوز یکی از گزینه های مورد استفاده ی کاربران می تواند باشد. اگر جواب قاطع و مشخصی برای این سؤال ندارید چرا از واژه ی “نباید” استفاده کرده اید؟ این موضوع صداقت شما را زیر سؤال میبرد و حداقل برای من اینطور به نظر می رسد که آن جوری که سعی می کنید نشان دهید نوشته تان نقد نیست و بیشتر شبیه حمله و تخریب است. اگر می نوشتید: “10 ضعف اتوماسیون اداری شرکت همکاران سیستم” منصفانه تر بود.
    بدیهی ست که تیتر نوشته یکی از مهم ترین چیزهایی ست که نویسنده باید به آن توجه کند و به نظر می رسد شما با زیرکی تمام این تیتر را انتخاب کرده اید. مطالبتان حتی اگر درست هم باشد در قلمتان تناقض و تضادی هست که اصلا دلنشین نیست.

  112. رضا گفت:

    اول از همه از آقای چیا چاره خواه تشکر می کنم ،که جسارت مطرح کردن این مطالب رو دارند.
    من به مدت شش سال راهبر و مدیر سیستم اتوماسیون اداری همکاران سیستم در یکی از سازمانهای بزرگ بودم که در این مدت مشکلات زیادی را تحمل کردم.که به برخی از آنها اشاره می شود
    1- شما به هیچ عنوان دیتای خودتان را نمی توانید دراختیار داشته باشید، یا حتی به دیتابیس نزدیک شوید
    2-واحد پشتیبانی سعی می کند که شما را قانع کند مشکلات مربوط به شما است نه نرم افزار پس بنابر این تلاشی هم در جهت رفع مشکلات ندارد
    3- تمایلی به آموزش راهبری سیستم ندارند
    4- سیستم از نرم افزار های جانبی مختلفی مانند Winfax , acrobat reader ،office و غیره استفاده می کند که در ارسال و دریافت اطلاعات بین سیستمها مشکلاتی بوجود می آید و شرکت مسئولیتی درقبال آنها نمی پذیرد
    ….
    البته هنوز هم مسئول اتوماسیون همان سازمان هستم ولی به سیستمی دیگه

  113. shm-zah گفت:

    با سلام
    من نقد شما و جوابیه همکاران سیستم را مطالعه کردم و همه نظرات را خواندم خودم DBA Oracle هستم و سیستم عاملی که به طور تخصصی
    کار می کنم لینوکس توزیع شرکت ردهت است چند نکته به نظرم بی انصافی میاد اگر نظر ندم:
    یک – سیستم مالی این شرکت بویژه نرم افزارهای کنترل بودجه ، حسابداری ، دریافت و پرداخت ، حقوق دستمزد بی نظیر است و به جرات رقیبی ندارند
    کلیه مراکز حساس حکومتی ، نظامی ، وازرت خانه های مهم از این سیستم استفاده می کنند ولی سیستم هایی نظیر تردد و منابع انسانی نسبت به رقبا ضعیف هستند اما توانایی ارائه تفریغ بودجه سیستمی ، مغایرت گیری اتومات ، صورت های مالی ، پرداختبین ماه حقوق و معوقات از نقاط قوتی است
    که تا به امروز شرکتی در ایراننظیر آن را ارائه نکرده است .
    دو- در مورد اتوماسیون اداری به نظر من هم پیچیدگی دارد اما اگر راهبر مجموعه انسان با سواد یا به قولی آی تی من باشد این پیچیدگی را کاربران حس نخواهند کرد از نظر Enterprise بودن و برنامه نویسی به جد از رقبا یک سر و گردن بالاتر است استقلال در پیاده سازی نرم افزار از هر سیستم عاملی
    امتیاز بزرگی است کار بر روی یونیکس ، لینوکس ، ویندوز ، استفاده از دیتابیس اوراکل و زبان برنامه نویسی جاوا تحت پلت فرم جاوا نیز یکی دیگر از قدم های بزرگ این شرکت در صنعت آی تی ایران و بومی سازی اینگونه نرم افزارها هست
    سه – بالا بودن امنیت یکی دیگر از دلایلی است که همکاران را از رقبا جدا می کند اینکه هرنامه ای با هر تغییری درون دیتابیس نگه داری می شود در صورتی که رقبای همکاران نامه ها را برای کوچک نگه داشتن حجم دیتابیس خود روی هارد سرور ذخیره می کنند و این یعنی فاجعه اگر سرور بدست یک هکر بیفتد کل اطلاعات شما باز و روی میز است
    چهار- مزیت دیگر این سرعت جستجو و پاسخگویی دیتابس در برخی مشتریان با دیتاهای بسیار بزرگ حجمی بالای 500 گیگابایت اطلاعات
    می باشد .
    خلاصه اینکه به قول دنیس ریچی خالق یونیکس
    یونیکس بسیار ساده هست، فقط یکم هوش می‌خواد که این سادگی رو درک کنه
    به نظر من هم همکاران سیستم ساده است اما حتما هوش هوشی می خواد که این سادگی رو درک کنه و البته در برخی از سازمان عدم شایسته سالاری در انتخاب مدیران و کارکنان انفورماتیکی (کسانی که داعیه علم علوم کامپیوتری را دارند) نیز نمایان می کند

  114. مجتبی گفت:

    سلام
    متاسفانه من هم از این سیستم استفاده کرده ام
    بشدت نرم افزاری بی خاصیت است . در کل استفاده از آن را بکسی توصیه نمی کنم

  115. محمد گفت:

    با تشکر از نقد بسیار کارشناسی و مفیدتون .
    خصوصا از آقای مهندس چیا چاره خواه
    من پشتیبان نرم افزار اتوماسیون همکاران در سازمان … هستم . این نرم افزار بسیار رابطه ای وارد سازمان ما شد و ما مجبور به استفاده از آن شدیم . پشتیبانی این سیستم بسیار کار وحشتناکی است تا کنون در سازمان ما چند نفر پشتیبان عوض شدند غافل از اینکه مشکل از اتوماسیون است نه از پشتیبان داخل سازمان …!!!
    مدیریت اصرار دارد که فرم ساز همکاران را راه اندازی کنیم . به نظر شما راه اندازی فرم ساز مشکلات ما را بیشتر نمی کند؟ در صورت تصمیم برای جایگزینی اتوماسیون همکاران با سایر آیا بعد از راه اندازی فرم ساز دیتای آن قابل کانورت به اتوماسیون سایر شرکت ها می باشد؟

  116. اتوماسیون اداری گفت:

    سلام. خیلی عالی بود متشکرم

  117. Mirzaei گفت:

    با سپاس از نگارنده این متن باید به اطلاع دوستان برسانم که بنده حدود ۸ ساله راهبر این نرم افزار در یک موسسه دولتی هستم و با رگ و ریشه این سیستم کاملا آشنا هستم.
    تمام این موارد اشکالی که فرمودید تنها یک قطره از دریای مشکلات این سیستم به اصلاح اتوماسیون تحت وب هست.
    در یک جمله باید بگم این نرم افزار یک فاجعه هست ………

    • علی گفت:

      با سلام در صورتی که تونستید این اتوماسیون رو در اینترنت پابلیش کنید و استفاده کنید لطفا ایمیلتون رو بدین چند تا سوال دارم از خدمتتون

  118. rasool گفت:

    سلام
    منم با نظر نویسنده کاملاً موافقم همکاران خیلی پیچیده و رابط کاربری خیلی ضعیفی داره نه تنها در اتوماسیون اداری بلکه حتی در سیستم های حسابداری و انباردارییش هم مشکلات کاملاً مشهوده کلاً از نظر من همکاران چون سابقه داره طرفداراش هم زیاده تا چند سال دیگه خیلی از نرم افزارهایی که الان بی سروصدا و بدون ادعا هستن از همکاران جلو میزنن اینو مطمئن باشید .

  119. اتوماسیون اداری گفت:

    خیلی خوبه مرسیییییییی

  120. اتوماسیون اداری گفت:

    با تشکر از شما، عالی بود.

  121. گروه آی تی شرکت استفاده کننده گفت:

    باسلام
    من در تایید نظر مولف به عرض دوستان میرسانم که این برنامه بسیار مشکلات غیر قابل حل داره و هنوز درست کار نمیکنه و داری باگ فراوان هستش . هنوز ما اشکال در میاریم که واحد پشتیبانی نمیتونه حل کنه و میفرستن برنامه نویساشون دوباره پچ جدید میدن بیرون. نمیدونم چند سال نسخه تحت وب اومده و فروختن و پولشو گرفتن ولی هنوز اشکلات فراوان داره میگن تحت وب هستش ولی هزارتا برنامه باید رو هر سیستم نصب بشه و هزارتا تنظیم که تو وب درست نباشه برنامه اصلا کار نمیکنه من 20 یال است که تو زمینه کامپیوتر فعال هستم تابه حال برنامه ای اینقدر پر عیب و داغون ندیدم بیشتر وقت ما رو رفع اشکال برنامه اتوماسیون میگیره

  122. Navid Shoghi گفت:

    سلام
    من یکی از افرادی هستم که مستقیما با این سیستم درگیره و در شرکت که کار میکنم از این سیستم به اجبار استفاده شده و خدیداری شده ! و ساپورت و عیب یابی و من و مدیرم انجام میدیم!
    به نظر من خیلی ضعف داره و اصلا قابل بهره برداری 100% نیست , یعنی شما یک پولی و میدی و مثلا فرم ساز میخواهی استفاده کنی میبینی ایقدر دردسر و بازی و بامبول داره که آخرش بر میگردی از سیستم آفیس قدیمت استفاده میکنی .
    تازخ کلی تنظیمات و رفع عیب برای تک تک کاربران داره که واقعاً بچه های IT و ساپورتر ها رو اذیت میکنه !
    رابط کاربری پیچیده و منگی و با اشکال عجیب و غریب داره
    هنگ و خرابی زیاد
    در آخر بدرد این سازمان های دولتی پولدار که کلی نیروی بیکار و پول دارن میخوان یک کاری الکی کرده باشن میخوره! وگرنه آدم عاقل از روش های بهتر مثل Sharepoint استفاده میکنه

  123. aga گفت:

    من از نرم افزار نت (نگهداری و تعمیرات) همکاران سیستم تو شرکتمون استفاده میکنم میتونم بگم مفد نمی ارزه -کپی برداری محضه از نرم افزارهای خارجی و گزارشاتشم کاملا بدرد نخوه که واقعا جای تاسف داره-من مهندس صنایع هستم و اگه از همکاران سیستم کسی اینو خوند اقلا غلطهای املایی موجود در فرمها رودرست کنه گزارشات پیش کش نخواستیم

  124. مهدی جعفری گفت:

    سلام
    من سه ساله این نرم افزار رو تو شرکت خودمون استفاده می کنم :
    1- backup گیری این نرم افزار به نسبت تدبیر که 90g فضا رو اشغال میکنه بهتره.
    2-پشتیبانی تلفنی خوبی داره اما گرونه.
    3-پرسنل ازش راضی ان اما کار کردن باهاش یکمی سخته.
    4-نرم افزار تحت وب این شرکت خیلی گرونه هر کاربر800 هزار تومان
    حسابداری + حسابداری انبار =22000000 میلیون تومان
    پشتیبانی سالیانه =2000000 میلیون تومان سالیانه
    برای شرکتهای کوچک نمی صرفه بهتره تدبیر استفاده بشه

  125. Y گفت:

    به نظر من انتشار این مطلب در سایتی که مسئولیت، رسالت و هدف و توان آن نقد نرم افزارهای تهیه شده در شرکت های مختلف می باشد، کاملا عامدانه و با نگاهی غرض ورزانه و با نگاهی گویا کینه توزانه نوشته شده است که از هملکرد و انصاف این وب سایت به دور است.
    کاملا مشهود است که در بسیار از پاسخ های نوشته در فوق، کاربران بدون دانش کامل از عملکرد یک سیستم اتوماسیون، تنها به متهم کردن یک جانبه سیستم شرکت همکاران سیستم پرداخته اند که این نوع نظر دهی پایگاه فکری موجهی در پی خود ندارد.
    پیشنهاد می شود این وب سایت محترم برای ادامه رسالت خود که همانا اطلاع رسانی و آموزش استارتاپ ها و مدیران آینده بوده ادامه دهد و با انتشار این مطالب آنها را نگران انتشار مطالبی مشابه در خصوص فعالیت خودشان نسازد.
    با تشکر

  126. علیرضا گفت:

    متاسفانه در کشور ما کمتر جایی برای بحث و اظهار نظر در رابطه با نرم افزار های موجود در بازار وجود دارد . متشکرم که این فضا را ایجاد کردید تا کاربران نقطه نظرات خود را بیان کنند . جناب Y من فکر نمی کنم این همه نظر از روی کینه ورزی و بدون دانش باشد . حداقل تمام این افراد با سیستم همکاران کارکرده اند کاملا مشخص است که شما پرسنل محترم همکاران هستید و متعصبانه با این موضوع برخورد می کنید .

  127. امیر گفت:

    همکاران سیستم بخاطر اسم برندش و رابطه های پیدا و پنهانی که دارد، فروش میرود وگرنه کلا نرم افزارهای همکاران سیستم معروف هستند به دشوار بودن در کاربری. هم اتوماسیون و هم حسابداری.
    البته در مورد اتوماسیون این مشکل بیشتر است چون کاربران اتوماسیون از تخصص کمتری در زمینه رایانه برخوردار هستند.
    من خودم کارشناسی کامپیوتر دارم و مدیر IT یک شرکت هستم، اما هنوز بعد از گذشت یک سال گاهی در ارسال یک نامه ساده دچار مشکل میشود و دچار سردرگمی میشود. وای به حال باقی کارمندان….

    • y گفت:

      به نظرم شما از دانشگاهی که مدرک بهتون داده باید پیگیر باشید.
      چون به کار با یک نرم افزار فارسی بعد از یکسال هنوز مشکل دارید وای به حال نرم افزارهای خارجی و sharepoint

      • مهدی گفت:

        با نظر شما موافق نیستم

        منظور این همکار این نیست که بلد نیست با نرم افزار کار کند بلکه طعنه به سختی و دشواری این نرم افزار بوده دوست شفق
        کم تامل جایز است …

      • امیر گفت:

        سواد دانشگاهی من خوب است.
        در طراحی نرم افزاری اصطلاحی وجود دارد به نام eye track به این معنا که چشم کاربر هنگام پر کردن یک فرم به چه قسمت هایی میرود و چگونه حرکت میکند. هنگام طراحی نرم افزار نیز باید به این مسئله دقت داشت تا هنگام که کاربر حواسش نیست، چیزی از زیر چشم کاربر رد نشود.
        حالا اگر یکی از فیلدهایی که باید پر شود در سمت چت و یکی در سمت راست یکی در بالا یکی در پایین باشد، کاربر مجبور است چند بار فرم را چک کند و به احتمال زیاد بعضی گزینه ها از زیر چشمش رد میشن و نمیبینه. مگه اینکه چشمای عقاب داشته باشه. حالا اتوماسیون همکاران که یکی از فیلداش به شرقه یکی به غرب!

    • سینا گفت:

      یعنی نرم افزار طوری طراحی شده است که هر بار میخواهید نامه ساده ارسال کنید جای فیلدها رو تغییر میدهد؟
      مشکل از شماست که بعد از یک سال نامه ارسال کردن هر بار که همان صفحه را باز میکنیددوباره باید برای استفاده آموزش ببینید!
      نرم افزار قرار نیست جای شما فکر کنه و تصمیم بگیره اگر این کار رو میکرد دیگر اون شرکت احتیاج به مدیر IT با این قابلیت یادگیری بالا نداشت.

  128. علی گفت:

    سلام بر شما.
    بابت نگاه تحلیلی منصفانه شما (چه در پست و چه در پاسخ نظرات خوانندگان) ممنونم و بسیار استفاده کردم.
    جناب چاره خواه، شما در زمینه اتوماسیون اداری، نرم افزار قدرتمند رایگان یا اوپن سورسی سراغ دارید؟
    من برای یک نهاد کوچکی که بودجه ی زیادی نداره جویای اتوماسیون اداری هستم و به نتیجه ای نرسیدم هنوز. برام فرقی نداره نرم افزار چی باشه فقط قوی و قابل اعتماد باشه. اصلا آیا کار درستی دارم انجام میدم یا وقتم رو تلف میکنم؟ ممنونم از شما.

  129. احسان گفت:

    خوب بود، شرکت های امثال این زیادی از ضعف رقابت تو ایران سواستفاده می کنند
    میشه یه بررسی هم روی شرکت دریاسافت داشته باشید :/
    مجموعه های آموزشی مبتدی میزنه 36000 تومن،بعد از سه بار نصب باید دوباره پول بدی یه کد فعالسازی دیگه بخری 15000 تومان !!!
    هیچ تلفن مستقیمی برای ارتباط هم ندارند!!! ایمیل هم راجع به این موضوع باشه جواب نمیدن :v
    خیلی راحت دارن پول مردم رو میشکن بالا :(

  130. مهدی گفت:

    سلام :
    بسیار عالی بود . البته من نقد شما رو کمی دیر مطالعه کردم ، بنده فوق تخصص امنیت اطلاعات هستم البته نیاز به تعریف و تمجید این شرکت محترم نبود چون تمامی کارشناسان انفورماتیک کشور این شرکت محترم را شناخته و همیشه به کارفرمایان نیز اعلام میکنند که هر نوع اتوماسیونی میخواهید بخرید اما محصولات همکاران سیستم را نخرید . به چند دلیل
    در ابتدا برای فروش چندیدن میلیونی خود و به خاطر اینکه مشتری را اغوا نمایند یک سرور گردن کلفن مثل اچ پی را برای نهایتا 50 کاربر اعلام میکنند که خود سرور حدود 50 میلیون هزینه بر میدارد در صورتی که همه همکاران میدانند که چنین سروری برای یک شهرک و شاید هم برای یک شهر بزرگ است چه رسد به یک شرکت 50 نفری و شخصا سیستم های همکاران سیستم را بر روی یک دستگاه پنتیو 3 هم نصب کرده ام و به مدت 3 سال بدون نقص برای 50 یوزر کار کرده است و غیره …
    تمامی عرض بنده این است متاسفانه اینگونه شرکتها به دلیل اینکه چند ارگان دولتی و چندین شرکت خصوصی دارند و متاسفانه مدیران عامل و هیئت های مدیره چون اطلاعات و دانش انفور ماتیک چندانی ندارند و یا اگر هم دارند در حد آی سی دی ال میباشد ، اینگونه شرکت ها از این ضعف استفاده نموده و با فروش یک دستگاه سرور که اصولا خود نیز آن را کانفیگ میکنند و به قیمت چندین برابر می فروشند فقط و فقط یک دلیل عمده دارد و آن هم این است ، که قیمت نرم افزار خود را که فقط یک کپی از ساختار پر از نقص است را به قیمت های سر سام آور بفروشند ، حال توجه کنید اگر قرار باشد این سیستم بر روی یک دستگاه کامپیوتر 1 تا 2 میلیونی نصب شود آیا قیمت نرم افزار میتواند 12 تا 20 میلیون باشد ؟
    حال از قیمت ها بگذریم آیا تا کنون به پشتیبانی این شرکت محترم زنگ زده اید ؟ در ابتدا 24 ساعت تمام شرکت را معلق نموده و بعد از اینکه کارشناسان به شرکت طعه وارد میشند از همان دانش کم مدیرعاملان استفاده نموده و چه بسا کلی از همکاران ما را تا مرز اخراج نیز به پیش میبرند و الین گزینه هم این است . مسئولان انفور ماتیک شما این سرور را خراب کرده اند . آیا تا کنون یک بار ، فقط یک بار ، از این شرکت محترم عذر خواهی بابت نقص خود شنیده اید ؟ نمونه بارز همین نامه به جای اینکه به فکر چاره باشند اینجا نیز نویسنده مقصر شناخته شد و و و …
    شخصا در تمامی شرکتها اعلام میکنم به غیر از همکاران سیستم و البته تدبیر هر نوع نرم افزار دیگری میتواند بسیار برای شما سود مند باشد .
    خوب توجه کنید بعد از اینکه تمامی اطلاعات و نامه نگاری های یک شرکت در دیتابیس این نرم افزار قرار میگیرد و مثلا طعمه دیگر چاره ای ندارد فاکتور های میلیونی و اذیت و آزار شروع میشود مخصوصا اگر شرکتی کوچک باشد .
    این بخش صحبت من با همکاران سیستم است .
    دوستان عزیز . به جای چپاول و غارت هم کیشان و هم میهنان خود و همچنین ساپورت بسیار قدر شما که فقط فن تخریب همکاران خود در شرکت طعمه را دارند به فکر آینده خود نیز باشید ، شاید ارگان های دولتی ساختار شما را حفظ کنند ، ایا فکر نمیکنید شرکتهای خصوصی کم کم شما را ترک نموده و جای گزینی برای شما پیدا میکنند ؟ همین نقد های بالا و همکاران آی تی خود را بخوانید متوجه خواهید شد که چقدر چهره شما در بین همکان خودتان در شرکتهای خصوصی منفور است . حتی بنده آنقدر برای شرکت شما ارزش قایل نشدم که این نامه را برای شما ارسال کنم ، بلکه اینجا مینویسم تا دیگر همکاران صحت و یا خلاف بنده را به اطلاع شما برسانند . البته ایمان دارم که بلافاصله باز بنده را محکوم خواهید نمود به جای اینکه به عواقب کارهای خود بیاندیشید .
    یک نمونه . کارشناس محترم شما فوق دیپلم که متاسفانه برای ایمپورت کردن اطلاعات ( کاری ساده تر از این وجود دارد ؟ ) دو روز کاری وقت گذاشت با بنده فوق لیسانس سخت افزار از دانشکده مهندسی شریف که پس از دو روز کاری ظرف 10 دقیقه همان دیتابیس را ایمپورت کردم به این صورت صحبت میکنید .
    جناب آقای مثلا مهندس . بنده در همکاران سیستم دوره دیده ام شما اصلا میدانید دیتا بیس چیست ؟ که راهکار ارایه میدهید ؟ و همین شخص بدون اینکه بداند تحصیلات و مهارتهای بنده چیست در مقابل مدیرعامل بنده ایستاد و گفت لاگها نشان میدهد که تکنسین آی تی شما دیتابیسها را خراب کرده است و غیره … حال فکر کنید اگر بنده شخص ضعیف تری بودم اخرج می شدم یا خیر … ؟
    البته چون مدیرعامل شرکت ما به خوبی بنده را میشناخت و پس از دو روز کاری که کارشناس محترم شما نتوانست بنده ظرف 10 دقیقه همان سیستم مثلا امین شما را راه اندازی نمودم ، البته اینها افتخارات نیست اما بدانید خیلی از همکاران خود را فقط به خاطر اینکه عذر خواهی بابت نقص سیستم خود نکنید از شرکتهای مختلف بدون گناه اخراج نموده اید .

    و این بخش صحبت بنده با نویسنده محترم است .
    دوست عزیز و بزرگوار ، نقد شما بسیار سازنده بود ، کاش گوش شنوا بود ، البته اینگونه شرکتها ( به همان دلیلی که فرمودید رقیب ندارند و به نوعی بازار را انحصارا در اختیار دارند ) فقط و فقط در صدد بیانیه ، تکذیب و مبرا کردن خود از گناه است چون چندین فوق دکترا ، دکترا ، فوق تخصص و غیره که به بیش از 1500 نفر میرسند در شرکتی معروف همچون مایکروسافت نرمافزاری را تولید نموده و با نازل ترین قیمت ممکن به جهانیان عرضه میکنند و این تخصص تیمی شاهکارهایی همچون شیرپوینت و غیره را به وجود میآورند و حتی با همان نرم ازفار مایکروسافت ویژوال سی و بیسک و غیره که در اختیار جهانیان قرار داده اند ، شرکتهایی همچون این شرکت محترم خیلی راحت میگویند نرم افزار ما و منم و غیره ، ای کاش کمی این شرکتها منم را کنار گذاشته و به فکر چاره بودند .

    در مورد امنیت این سیستم هم چیزی نمیگویم چون امنیتی در کار نیست که بخواهم نقدی یا نظری داشته باشم ، با یک نرم افزار پیزوری هم میتوان کل دیتابیس این اتوماسیون رو فرستاد هوا و حتی کلیه اطلاعات آن را استخراج کرد و تنها حسن آن این است که طرف بایستی سه ماه دوره ببیند که بتواند با این نرم افزار کار کند وگرنه ورد به سیستم بسیار سهل و آسان است ، و این گفته ادعا نیست و برای 15 شرکت این موضوع را اثبات نموده ام .

    حرف بسیار است و در این مقوله نمیگنجد . شرمنده غلط املایی را نگرفتم ، به بزرگی خود مرا ببخش. نقد های دیگرت نیز بسیار عالی بود همه را خوانده ام اما فقط این یکی را پاسخ دادم چون به جای چاره جویی باز مثل همیشه طرف مقابل را محکوم کردند . دوستانی هم که راهکاری دیگر خواسته بودند بدانند که اگر اتوماسیون اداری نداشته باشند ؛ خیلی بهتر است تا اینکه گرفتار چنین گرگهای گوسفند نمایی شوند . همیشه سبز و جاری باشی ، نوروزت مبارک .

    کارشناس ارشد سخت افزار و فوق تخصص امنیت اطلاعات
    مهدی

    • مهدی گفت:

      پ.ن
      ………….

      آخ که دیگه حرصم گرفت .
      داشتم نظرات رو میخوندم دیگه کم کم به مرز انفجار رسیدم .
      همه نا حق میگویند و این شرکت محترم حق ، ثل همیشه .

    • چیا چاره خواه گفت:

      سلام دوست عزیز. از حوصله ای که به خرج داده و تلاشی که برای روشن شدن قضیه نموده اید سپاسگزارم. متاسفانه این آفتی است که به خاطر عدم وجود رقابت در فضای کسب و کار کشور و همچنین دانش پایین مسئولان دولتی پیش می آید و این باعث استفاده برخی شرکت ها از موضوع می شود. ضمن تشکر از نوشته بلند شما امیدوارم فضای نقد و بررسی برای محصولات داخلی فعال تر شود.
      سال نو شما هم مبارک

    • sadegh گفت:

      ببخشید معذرت فوق تخصص شبکه را از کجا گرفتید.؟

    • sadegh گفت:

      ببخشید معذرت می خوام فوق تخصص شبکه را از کجا گرفتید.؟

    • SG User گفت:

      تمام مطلب رو قبول دارم چون 6سال دارم این مشکلات رو لمسش میکنم !
      ممنونم.

    • محسن گفت:

      دوست گرامی و فوق تخصص محترم ، لطفا اگر مقدور است با توجه به تجربیات و دانشی که مدعی آن هستید به صورت مصداقی و البته فنی مشکلات و نقایص رو بنویسید.

  131. حجت گفت:

    سلام دوستان
    من برنامه نویس وب توی یه شرکت اصفهانم
    کلا شرکت های بزرگ آرنجشون رو همیشه تو پهلوی شرکت های جوون فشار میدن .
    بچه های دهه شصت
    بچه های پر انرژی ، فنی ، خلاق و نوآورند
    ولی متاسفانه رزومه ای ندارند
    چون مشتریها اعتمادی نمیکنند.
    مشتری هایی که فقط با نام شرکت های بزرگ قرارداد میبندند نه با کارشون ، حقشونه که اذیت بشن
    ولی با پیشرفت سریع تکنولوژی های برنامه نویسی ، شرکت های قدیمی و تن پرور باید آماده رقابت با جوونای دهه شصتی باشند

  132. مهدی اقاعابدی گفت:

    با سلام بنده در زمینه طراحی و پیاده سازی سیستم های اطلاعات مدریت و حسابداری فعالیت میکنم امروزه مکانیزه شدن امور در سازمانها هدفهایی را دنبال میکند که خوب و بد را همه می دانند با توجه به تعدد تولید کنندگان نرم افزاری در ایران و وجود زمینه رقابتی بودن هیچ یک از نرم افزار ساخت داخل از نظر کیفیت و کمیت در سطح مطلوبی نیست و مشکلاتی واقعا عجیب و مغایر با ماهیت نرم افزار را دارد نه تنها در زمینه تولید نرم افزار بلکه در تمامی زمینه ها این ضعف به وضوح پیداست و این خاصیت کشورهای ….

  133. هومن ايواز گفت:

    بنده این مطلب رو که خواندم با همه وجود انتقاد های وارد رو درک کردم . نه به این دلیل که با نرم افزار اتوماسیون همکاران کار کردم بلکه به این دلیل که با نرم افزار دیگری کار کردم از شرکت همکاران.
    نرم افزار فروش فروشگاهی . دقیقا عمده انتقادات در این نرم افزار نیز وجود دارد و از آنجایی که بنده این سیستم رو انتخاب کردم و شرکت هزینه زیادی شاید بیش از 50 میلیون تومان بایت این سیستم و متعلقاتش و سخت افزار ها پرداخت کرد الان بشدت با این نرم افزار مشکل داریم و واقعا از انتخابم پشیمان هستم.
    اگر مدیریت این سایت صلاح میدانند با من مکاتبه ای انجام دهند تا من هم نقد و بررسی خودم بعد از 1 سال درگیری با این نرم افزار را برای شما بنویسم. تا شاید مانع از به چاه افتادن یک شرکت دیگر شود

  134. saied گفت:

    این نقد را هم در مورد اتوماسیون فرزین محصول شرکت آیکن بخوانید و نظرتان را بگویید:
    http://farzinautomation.blogfa.com/

  135. محمدرضا گفت:

    سلام در مورد بررسی و آنالیز سامانه شرکت همکاران نقد زیبایی بود و زیباتر پاسخ همکاران (فارغ از خوبی یا بدی ).ممنون میشم اطلاعاتی راجع به شرکت های تولید کننده اتوماسیون بدانم در واقع همان market view .مثل چارگون ، ICAN ، برید ، سامانه هوشمند نسل سوم ، سامانه ساز مروارید ، اگه امکان دارد مقاله ای تهیه شود . باتشکر

  136. فرید بکران گفت:

    نمی دونم چرا بعضی از دوستان هی اصرار دارند که بگند اگر میتونین خودتون خوبشو تولید کنین.
    خوب کسانی که در این سایت دارند فعالیت میکنند تولید کننده نرم افزار شاید نباشند. انتقاد (صرف نظر از اینکه حرفه ای بوده یا نه) یه موضوعه. و اینکه سیستم بهتری تولید بشه یا نه یه موضوع دیگه.
    در مورد انتقاد با دوستانی که گفتند دلایل خیلی فنی و روشن نبوده موافقم.
    یک مقدار احساسی به نظر میرسه.
    یه مسئله خیلی مهمی که جامعه نرم افزار ما رو خیلی تحت تاثیر قرار داده وسواس به استفاده از تکنولوژی های روز دنیاست (بدون توجه به کاربران هدف)
    چه اشکالی داره که یک شرکتی با تکنولوژی های مثلا 5 سال پیش یک محصولی رو تولید بکنه. در کارهای ENTERPRISE پختگیه یک تکنولوژی مشخص میکنه که میشه ازش استفاده کرد یا نه. این مورد رو همیشه در نظر داشته باشین.
    بهتر بود که به صورت مقایسه ای انجام میشد. مثلا با چند نرم افزار از شرکت های دیگه. به نظرم اگر اینجوری بود بهتر میشد.

  137. سهیل گفت:

    سلام خستنه نباشید مدتهاست که بین سیستم های اتوماسیون اداری پیوست,فراگستر و چارگون دنبال انتخاب بهترین هستم که بهترین رو برای اجرا در چند اداره ی دولتی اجرا کنم اما دنبال مشاوره میگردم ایا دوستان هر سه رو تجربه نصب داشتن؟ از نظر قیمت و کارایی کدوم به صرفه تر است ؟

    • زمانی گفت:

      سلام
      فقط بین این چند تا ببین کدام نیاز شما را برطرف میکنه ، شرکت ican اتوماسیون فرزین – شرکت برید – و شرکت چارگون

  138. زمانی گفت:

    به نام هستی بخش
    سلام،
    منم با اتوماسیون همکاران سیستم کار کردم، آدم نصف عمر میکنه دم به دقیقه هم باید زنگ بزنی به پشتیبانی های زمانگیرش.
    توی ایران سه شرکت ican و برید و چارگون خوب کار کردن.
    شرکت همکاران سیستم یک برند شده و داره فقط سیستم ها را می فروشه چندین شرکت می شناسم که از اتوماسیون اداری همکاران سیستم ناراضی بودن و رفتن یکی از سه شرکت بالایی را گرفتن و الان تازه فهمیدن اتوماسیون چیه !!!! همکاران سیستم بلای جون آدم مخصوصا مدیر شبکه !!!!

    • sadegh گفت:

      با عرض سلام ادب خدمت همه ی دوستان
      افرادی که بیان میکنند همکاران بد است و فلان شرکت خوب است آیا مزایای همکاران را بررسی کرده اند؟آیا معایب شرکت های دیگه را بررسی کرده اند؟
      دوستان همکاران یک شرکت دانش بنیان بسیار قوی می باشد واز جمله بزرگترین شرکت نرم افزاری منطقه می باشد بنابراین اگر می خواهید قضاوت کنید یه کم عادلانه تر این کار رو انجام بدهید.
      باتشکر

      • کیوان گفت:

        تمام مدافعان همکاران فقط روی سابقه شرکت بزرگی شرکت و… زوم کردن. دوست عزیز باید خدمتون عرض کنم خوشبختانه دیگه سطح آگاهی همه عموم بالا رفته و گول چنین حرف هایی رو نمیخورن مردم پول پرداخت میکنن که در قبالش خدمات و محصولی در خور سابقه و اسم شرکت دریافت کنن. نه اینکه پول زیادی پرداخت کنیم بابت اینکه همکاران شرکت دانش بنیان.

  139. حسن گفت:

    یکی دیگر از مشکلات این نرم افزار ها غیر قابل انعطاف بودن آنها و عمومی بودنشان هست.

  140. نیما عزیزی گفت:

    من تو شرکتم از اتوماسیون اداری زوبین استفاده میکنم
    نسبت به شرکت های دیگه فوقالعاده سبک و سریع هستش
    امکانات خیلی متنوعی هم داره
    کافی باهاش کار کنید تا ببینین که چطور نیازتون رو به راحت ترین روش رفع میکنه
    پیشنهاد میکنم حداقل 1بار دمو این نرم افزار رو ببینید تا تفاوت رو خودتون متوجه بشید

    • sadegh گفت:

      آقا شما کلا باچند تا اتوماسیون کار کردید که قضاوت می کنید.

      • نیما عزیزی گفت:

        شمایی که با چندتا اتوماسیون کار کردی برای اتوماسیون همکاران نیاز به یه سیستم قوی و کلی پیشنیاز نصبی روی سیستم کاربر ها هستش
        اما زوبین تعداد یوزر نامحدود استفاده از یه سیستم پنتیوم4 به عنوان سیستم زوبین
        فوق العاده سبک
        قابل استفاده روی تلفن همراه و تبلت و کامپیوتر به صورت همزمان
        سرعت فوق العاده بالا
        امنیت فوق العاده به خاطر برنامه نویسی با زبان جاوا
        قیمت فوقالعاده رقابتی (شروع قیمت از 3900 )
        بر اساس کاربرانش عین شرکت های دیگه پول نمیگیره
        بسه یا بازم بگم

  141. کامیار گفت:

    واقعاً همکاران سیستم می یاد جوابه یه سایتو که توش مطلب غیر تخصصی نوشته بده!!؟؟
    دوستان یکم فکر کنید چرا همکاران سیستم باید جوابه شما رو بده!؟
    خودت میگی مشتری های شرکت دارن استفاده می کنن و هر روز بیشتر هم میشه پس چه نیازی به فرستادن جوابیه برا شما داره؟جواب فرستاده که یه وقت مشتری های شرکت فرار نکنن!؟
    من خودم چند سال تو این شرکت کار کردم و بهش افتخار می کنم.
    لطفاً برای مطرح کردنه خودتون از راه های دیگه استفاده کنین.
    با تشکر

    • کیوان گفت:

      کاملا باهاتون موافقم چون اثلا واسش مهم نیست.

      ولی دنیا عوض شده متاسفیم که شرکت و ماها عوض نشدیم

      دایناسور ها هم خیلی قوی بودن ولی چون نتونستن خودشونو تغییر بدن از بین رفتن.

  142. شاپور گفت:

    باتشکر از نقد از کارشناسانه شما من چند سالی است که با مجموعه نرم افزارهای همکاران سیستم -شماران سیستم – رایورز -نیکراد سیستم – تارا کار کردم(بنا به اقتضای شغلم ) اما در شرایط کنونی باید بپذیریم که وضیعت نرم افزاری ایران بسیار وخیم است و در بین این شرکتها همکاران شاید تنها شرکتی باشد که مفاهیم سیستمی و اصول مهندسی برنامه نویسی در آن رعایت شده و در کل سیستم قوی و جان داری ارائه داده و به لحاظ نیروی انسانی و آموزش بسیار قوی و دانش بنیان می باشد . اما در شرایط کنونی از 1000 نفر فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افراز فقط یک نفر برنامه نویس می شود و این عمق فاجعه دانش نرم افزاری و تحقیق و پژوهش در این مملکت را نشان می دهد .

  143. SG User گفت:

    باسلام
    من به عنوان کسی که تابحال در چندین شرکت دارای نرم افزار همکاران سیستم کار کردم عرض میکنم ، به نظر من نرم افزار همکاران سیستم یکی از نرم افزارهای سنتی و افتضاح بازار هست که متاسفانه به دلایل مختلف و انتخاب اشتباه شرکت های بزرگ تبدیل به یک شرکت مطرح گردیده !
    و متاسفانه پشتیبانی و زیر ساخت بسیار ضعیفی داره در مقابل برخی نرم افزارهای موجود بازار !
    خنده دار ترین و مسخره ترین جواب ها رو میتونید از تیم پشتیبانی همکاران سیستم بشنوید ! دقیقا از هرچیز سر درنمیارن مشکل رو میندازن تقصیر اون و اولین حرفشون این هست که مشکل شما از شبکه هست !!!!!

  144. فريبا گفت:

    من در یک شرکت خصوصی متوسط کارشناس IT هستم و چند روزه که داریم با یکی از پناه های همکاران سیستم مذاکره می کنیم برای شناخت بیشتر از پکیج راهکار همکاران سیستم.
    اگرچه قبلا هم درباره پشتیبانی ضعیف این شرکت مواردی رو شنیده بودم اما با خوندن مطالب بالا تصمیم گرفتم قسمتی از نظرات کاربران رو برای مدیرعاملمون بفرستم که ما هم در چاهی که بقیه افتادن نیفتیم!
    از جناب اقای مهندس چیا چاره خواه تشکر و براشون آرزوی موفقیت میکنم و امیدوارم در حوزه های مختلف بخصوص حوزه نرم افزار، این گونه نقدهای سازنده رو از دیگران هم ببینیم.

    • sadeghd گفت:

      باسلام
      دوست عزیز اشتباه نکن همکاران سیستم قوی ترین پشتیبانان نرم افزار را دارد که از نظر فنی بسیار بروز و بسیار قوی می باشند.وخود نرم افزار های همکاران دارای امکانات فوق العاده می باشندکه با یک بررسی کوچک کاملا مشهود است
      بااحترام

      • کیوان گفت:

        جناب مهندس عزیز.

        با دست و پا زدن نمیتونید نظرات کاربرها رو عوض کنید.
        این موضوع با محصول خوب و زمان درست میشه

  145. نازنین گفت:

    هر شرکتی ، هم مشتری راضی داره هم ناراضی. هر شرکتی حتی شرکتهای قوی، ممکنه تو مدت زمانی ، دچار مشکل بشن و این روی ارائه خدماتشون اثر بذاره. این رو هم قبول دارم که در انتخاب یک شرکت هم باید محصول رو در نظر گرفت و هم خدمات پس از فروشش رو…

  146. رهگذر گفت:

    من خودم با این نرم افزار اتوماسیون همکاران سیستم کار کردم در یکی از ادارات دولتی از این سیستم استفاده میکنن . باید خدمت دوستان عرض کنم که نرم افزار رابط کاربری خوبی ندارد ، پیچیدگی دارد ، و راه اندازی اون نیاز به تنظیمات زیادی دارد .
    بخصوص وقتی سیستمی در اداره دچار مشکل میشه و نیاز به تعویض سیستم عامل هست که دیگه مکافات داره و چون نیاز به سیستم قوی دارد و حتما هم باید اون نرم افزارهایی که مورد نیازش هست نصب شود بعد توانایی اجرا را دارد .

    و بنده بارها شاهد این اشکالات در این سیستم بودم و برای این اتوماسیون و طراحانش تاسف میخوردم .

    من سیستم اتوماسیون فراگستر را ندیدم و در مورد کارایی اون چیزی نمیدونم ولی در کاتالوگ شرکتشان چیزی که دیدم واقعا رابط کاربری خوبی داشت و مشتری پشند بود

  147. حمید حمیدی گفت:

    واقعا جای تقدیر داره که این همه وقت گذاشتید و هم جواب دادید و هم مطلب گذاشتید.
    از سرچ گوگل مقاله را پیدا کردم و واقعا استفاده کردم.

  148. محمد علی پاسیار گفت:

    با سلام
    ضمن تشکر از تحلیل خوبتان باید عنوان کنم اینجانب مدت 5 سال با سیستم های حسابداری،انبار،حقوق، اموال، خزانه داری و اتوماسیون اداری تحت وب این شرکت کار کرده ام متاسفانه هیچ یک از نرم افزار های طراحی شده این شرکت قابلیت انعطاف پذیری ندارد و اصطلاحاً کاربرپسند نیستند . با گ های فراوان این نرم افزار ها ، عدم وجود گزارشات کاربردی سالم ، خطا در ثبت اسناد . عدم دسترس های سریع ، پیچیدگی های غیر ضروری ، ضریب خطای نرم افزار و … همچنین خدمات پشتیبانی این شرکت نیز بسیار سنگین و در عملکرد ضعیف میباشد و آنچه این مجموعه را مطرح نموده تنها تبلیغات بوده است تبلیغاتی که درگاه آنها خود شرکتهای حسابداری و حسابرسی بوده اند. و در حال حاضر همین شرکتها حرف خود را پس گرفته اند . در حالیکه در سطح کشور نرم افزارهای بسیار قدرتمندی وجود دارد که بدلیل عدم پشتوانه تبلیغات شناخته شده نیستند.

  149. عليرضا صابري گفت:

    کلا با خرید این نرم افزار شما برده و بنده همکاران سیستم خواهید شد.
    استفاده از این نرم افزار بدون داشتن قرارداد پشتیبانی عملا محال است.

    تقریبا بعد از هر بار ری استارت سرور نرم افزار از کار خواهد افتاد و باید به پشتیبان زنگ زد تا حضورا تشرف فرما شوند

    نرم افزار تصویر نامه های اسکن شده رو در بانک اوراکل ذخیره میکنه که باعث حجیم شدن بانک میشه و منابع زیادی مصرف میکنه باید هر چند وقت یکبار سرور قوی تری خریداری کنید

    نرم افزار وب بیس یعنی ” هرجا-هر مرورگر-هر سیستم عامل-هر سخت افزار” هر وقت شد روی تبلت از این نرم افزار استفاده کرد میشه اسم وب بیس براش گذاشت با وجود اینکه خود میکروسافت هم از ورد آنلاین استفاده میکنه الزام به نصب ورد و جاوا و تنظیمات رجیستری و کلاینت قفل سخت افزاری و یکسری چیزای دیگه برای یک برنامه وب بیس خنده داره

    تا بحال نشده یک اداره برم که از این نرم افزار استفاده کنند و بتونن نامه منو راحت پیدا کنند.همیشه باید چند جای مختلف رو سرچ کنن

    نرم افزار بلای جان مسئول انفورماتیک سازمان خواهد شد و او را تا مرز اخراج پیش خواهد برد

  150. علی رکنی گفت:

    بنده به عنوان مسئول شبکه با نرم افزار مالی و انبار همکاران مشکلاتی دارم که به هیچکس این نرم افزار را پیشنهاد نمیکنم .
    1- کاربران میبایست ادمین سیستم خود باشند که ای سطح دسترسی مناسب امنیت شبکه و دسترسی کاربر ساده شرکت نیست و در صورت محدود کردن از ادمین دسترسی به همکاران نا ممکن میشود
    2- لیست کاربران سیستم صرفا لیستی جدا از اکتیو دایرگتوری هست و مانند نرم افزارهای جدید امگان داخل کردن لیست از اکتیو و ایجاد سطح دسترسی نیست
    3- نصب نرم افزار برای کاربران بسیار مشکل است .. فایل ست آپ وجود ندارد که با چند نکست زدن انجام شود و بهه سرور متصل شود ..به صورتی که هیچ استانداردی را شامل نمیشود .
    4- هزینه های پشتیبانی بسیار گران میباشد و با توجه به مشکلات نرم افزار بدون پشتیبانی هم ممکن نیست .
    5- مجوز و تایید شورای عالی انفورماتیک برای تک تک نرم افزارها وجود ندارد و با شرایط موجود دریافت این مجوز هم شورا را زیر سوال خواهد برد .
    به هر حال این نرم افزار مورد علاقه مدیران مالی و حسابداران میباشد اما از نظر امنیت و پشتیبانی بسیار ضعیف میباشد

  151. ناصر گفت:

    من متن طولانی رو بطور کامل نخوندم، اما چون تجربه کار سه ساله با این سیستم رو دارم، در یک جمله میتونم بگم:
    “این نرم افزار افتضاح صنعت نرم افزار است.”
    به هزار دلیل که دوستانی که باهاش کار کردند میدونند.
    و با کمال احترام و اطمینان باید بگم دفاعیه همکاران سیستم بسیار چرند و خجالت آور است.

  152. iman گفت:

    سلام
    بنده هم کاملا موافقم با اینکه برنامه همکاران برنامه جالبی نیست اما متاسفانه بخاطر نبود جایگزین باید تحملش کرد

  153. داوود گفت:

    با سلام؛
    از مطلب کارشناسی شما ممنون و سپاسگزارم. ایکاش سیستم اتوماسیون اداری رایورز رو هم تحلیل می کردین، بنظرم سیستم رایورز هم خیلی پیچیده و به نوعی کار با نرم افزار رو حسابی مشکل کرده. خیلی پیچ در پیچ شده و اصلا رغبتی برای یادگیری در اون ایجاد نمیکنه. برای تحت وب هم همینطوره، باید کلی امکانات و تنظیمات رو انجام بدین که بشه تحت وب ازش استفاده کرد.

  154. سئو سایت گفت:

    تحلیل خوبی بود ولی بنظرم هنوز همکاران سیستم برای شرکت های ایرانی که هنوز نتوانسته اند خود را بروز نمایند بهترین گزینه است.
    با تشکر

  155. فلاحت گفت:

    با سلام
    لطفا در مورد یک شرکت یا چند شرکت که می توانند در مورد سیستم اتوماسیون اداری و دبیرخانه ای یک نرم افزار بروز و هزینه پایین برای یک اداره دولتی با حداقل پرسنل 5 نفر ایجاد کنند معرفی نمایید
    با تشکر فلاحت

  156. مرتضی گفت:

    با سلام و تشکر از نقد شما…
    برخی موارد اشاره شده نظر اینجانب را جلب کرد و به نظرم مناسب بود لذا در صدد تغییراتی در اتوماسیون اداری نگاه که از محصولات ماست بر آمدم.در اینجا به شما خسته نباشید می گویم

  157. سئو سایت گفت:

    مطالب و آموزش هاتون عالیه از شما متشکرم .

  158. مهرداد ح گفت:

    خیلی برام جالب بود جوابیه ای که اصلا جوابیه نبود
    من مدیر عامل یه شرکتی هستم که نام نمی برم و فقط باید بگم که شرکت های بزرگی را تحت پوشش شرکت خودمون داریم و داریم از شیرپوینت به عنوان هسته اتوماسیون اداری BPMS و CRM , CMS , portal و… استفاده می کنیم و جالبه بدونین برخی شرکت های طرف قرار داد ما حتی اتوماسیون همکاران سیستم رو هم داشتن و اتوماسیون مارو خریدن و جالبه که همکاران میگه هامش و عطف و پاراف و غیره در شرپوینت امکان پذیر نیست در حالی که ما خیلی راحت و بدون پیچیدگی و به اسونی اینها رو پیاده کردیم تو شیرپوینت به طوری که بعد از مدتی همکاران سیستم رو به راحتی گذاشتن کنار ، بخصوص که با وجوداینکه Sharepoint باعت شده هسته تمامی نرم افزار های ما یکسان بشه و باعث شده که اتوماسیون، BPMS و CRM همراه با پورتال و CMS و BI تو شرکت ما یکسان بشه و همه با هم یکپارچه عمل کنند و این باعث میشه که با راحتی همه کاربارن نه تنها نهایت یکپارچگی و کنترل کامل روی همه سیستم ها داشته باشن بلکه به سادگی و با رابط کاربری مشابه Office با اون سیستم ها کار کنند و ده ها دلیل دیگه که میشه آورد. و مهمتر از همه اینه که تجربه ما داره نشون میده شرکتی که پول زیادی برای خرید همکاران سیستم داده بودند به راحت اونو میزاره کنار و میاد از سیستم ما استفاده می کنه به دلایلی که شاید فقط یکی از 100 دلیل رو من اینجا براتون آوردم. البته جای تقدیر داره کار دوستان و مطمئنم که شرکتی بزرگ و با دانش عالی است همکاران سیستم و وجود چنین شرکت هایی به رشد کشور ما به شدت کمک خواهد کرد اما اینکه چنین شرکتی خودش رو با Microsoft و محصولاتش که در سراسر دنیا برای شرکت هایی چون Sony,dell, hp ,AP , Microsoft و ده ها شرکت قول دنیای امروزی مقایسه میکنه و میگه اون نرم افزار ها قدرت این کارهارو ندارند کمی آدم رو به فکر می بره که آیا لزومی داره که اساسا ما برای اینکه خودمون رو توجیح کنیم حرفی بزنیم که اساسا نه تنها با منطق جور در نمیاد بلکه شرکت هایی چون شرکت خود بنده داره نه تنها اتوماسیون اداری با تمام قابلیت های ممکنه رو پیاده می کنه بلکه 5 لایه امنیتی رو ایجاد می کنه و همراه با اون هسته امکان یکپارچگی با BPMS و CRM , ده ها محصول دیگر رو میده و از همه مهتر اینکه سیستم های مبنتی بر Sharepoint از امکاناتی برخورداند که هیچ یک از شرکت های درون ایران هنوز نتوانسته اند نمونه آنها را تولید کنند همچون سیستم های متصل شده به CA و Domain و RSA , BI و همچنین ERP و BPMS و CRMو اگه بخوام نام ببرم از لایه های امنیتی و قدرت های دیگه شاید باید یک مقاله چند ده صفحه ای تولید کنم تا بتونم در اون تنها قابلیت های امنیتی ارتباطی و مدیریتی و ده ها امکان دیگه و اتصالاتش رو به سیستم های قول مایکروسافتی توضیح بدم. در نهایت اینکه این اختیار رو به کاربران بدیم که دانش این رو داشته باشن که چی بخرن و چی نخرن و چه چیزی درسته و چه چیزی اشتباه به نظرم گفتن اینکه فلان نرم افزار به درد نمیخوره یا نباید بخریم اصلا کار درستی نیست و صد ها دلیل میشه آورد که یک نرم افزار خریداره بشه و یکی دیگه نشه و به نظر این حقیر در نهایت خود استفاده کننده باید تصمیم بگیره و دوستان نباید سعی در تحریب هم دیگه داشته باشن و این که رقابت رو به جنگ و دشمنی تبدیل کنیم کار شایسته ای نیست و همه میدونیم که در نهایت همه سیستم ها ضعف هایی دارند و وجود چندین سیستم الزامیه و این قدرت رو به کاربر میده که بتونه انتخاب کنه و وجود شرکت های محترمی همچون همکاران سیستم در کشور ما به رشد کشور ما تولید نیروی خلاق و دانش محور به شدت کمک خواهد کرد و باید هر چی میتونیم کمک کنیم تا رشد اونها بیشتر بشه گرچه نباید از اینکه اشکالات اونها رو هم بگیم بترسیم و من از این بابت بسیار خوشحالم که همچین موضوعی الان پیش اومده و باعث میشه که شرکت ها بزرگ ما هم کمی به خودشون بیان و بدونن که دیگه نمیشه با روال قبلی پیش رفت و اگه اینطوری پیش برن حتما شکست خواهند خورد
    با تشکر
    مهرداد ح

  159. گودرزی گفت:

    سلام
    نقد و بررسی جالبی بود همینطور جوابهای غیر منطقی این شرکتها که به قول معروف پوستمان کلفت شده در برابر جوابهای غیر منطقی این شرکتها بنده هم با نرم افزار مشابهی که محصول ایرانی با زیر ساخت ورک فلو مایکروسافت است گرفتار شدم
    البته شرکت سازنده نرم افزار ادعا دارد که بهترین نرم افزار اتوماسیون اداری و BPMS دارد که اصلا اینطور نیست چون کلا این نرم افزار هم مثل بقیه کلا BPMS نیست یک ورک فلو ساده برای گردش کار دارد با هزاران ضعف که حتی در نرم افزار شرکت همکاران سیستم شاید وجود نداشته باشد
    البته نقد شما مربوط به سال 91 است و شاید الان اکثر مشکلات همکاران سیستم حل شده باشد
    اما باز هم شرکتهایی هستند که نرم افزارهای ناقص را با کلکهای بازار یابی و فروش و مصاحبه میفروشند که ظاهری فریبنده دارند و تمام سعی خود را برای فروش نرم افزار میکنند
    و از انواع حیله ها و نیرنگها برای فروش نرم افزار خود استفاده میکنند
    بنده به تمام دوستانی که مثل بنده مسئول آی تی هستند و خیال خرید نرم افزار برای یک سازمان و یا شرکت را دارند پیشنهاد میکنم ابتدا سازمان خود را خوب بشناسید و نیازهای سازمانی خود را درک کنید سپس اقدام به خرید با چشمان باز کنید
    به هیچ قولی برای ایجاد امکانات در آینده امید نداشته باشید و اعتماد نکنید
    متاسفم که این موضوع را عنوان میکنم اما فکر کنید از یک عده شیاد خیال خرید نرم افزار دارید
    و با ریز بینی خاصی تک تک امکانات را بررسی کنید
    ابتدا bpmn2 که یک استاندارد BPMS است را مطالعه کنید و سپس بر اساس امکانات آن تصمیم به خرید بگیرید
    هیچ امکاناتی را تا ندیدید و تست نکردید قبول نکنید که وجود دارد
    برایندی از امکانات نرم افزارهای مختلف را در نظر بگیرید و سپس نیازهای خود را در این سیستم ایده آل بدست آمده مشخص کنید
    سپس نرم افزاری که با نیازهای شما بیشتر هماهنگی دارد را انتخاب کنید
    برای انتخاب یک نرم افزار خوب واقعا وقت صرف کنید و تحقیق کنید تا بعدا موجب پیشرفت کار سازمان باشد
    به عنوان یک متخصص اصلا اجازه ندهید که سلایق غیر حرفه ای وارد انتخاب شما بشوند
    متاسفانه در کشور ما جایی بریا استاندارد سازی این نوع نرم افزارها با مقدورات و سلایق و خواسته های مشتریان چنین نرم افزارهایی وجود ندارد
    و اگر هم هست که …..
    امیدوارم موفق باشید

  160. اتوماسیون اداری گفت:

    با تشکر از شما
    که این نقد رو اینجا ذکر کردید ولی جالبه که حسابداران قدیمی که الان نمی تونن انعطاف به خودشون بدن و تغییر رو توی سیستمشون راه بدن می گن که:
    کمی بی انصافی نیست در مورد این شرکت ؟ این شرکت از اولین شرکت های نرم افزاری ایران بوده و خیلی برای پیشبرد نرم افزار کمک کرده اند و باعث شده است که خیلی از شرکتها از این نرم افزار استفاده کنن و با وجود مشکلات اون صنعت خودشون رو متحول کنن.
    موندم که شرکتهای بزرگی همچون زیراکس که اولین سیستم عامل دنیا رو طراحی کرد و یا شرکت آتاری که اولین کنسول های بازی رو طراحی کرد ولی با توجه به سطحی نگری شون دیگه توی تجارت جهانی و نرم افزار اسمی ازشون نیست رو با سیستم داخلی کشورمون مقایسه نمی کنن.
    این قانونه که هرکی بتونه کار کنه و اولین طرح رو بده توی اون زمینه اول میشه ولی این کافی نیست و باید انعطاف پذیری بالایی داشته باشه تا بتونه این اول بودن خودش رو ثابت نگه داره ، نه اینکه بعد از یه مدتی دیگه بگه من جون اولین شرکت توی این زمینه هستم ، پس نیازی نیست تغییرات داخل سیستم بدم و مشکلات سیستم رو درست کنم.
    با تشکر از شما آقای چاره خواه که مثل اسمتون سفت و سخت ایستاده اید تا در این مورد مردم بتونن درست تصمیم بگیرن ، با تشکر

  161. سايت ساز گفت:

    ممنون از مطالب مفیدتون

  162. asan گفت:

    سلام من تو صنعت رنگ صنعتی کار میکنم و از یک نرم افزار تحت ویندوز استفاده میکنم ولی به دلیل درست پشتیبانی نکردن از این برنامه خسته شدم چگونه میتوان یک برنامه برای شرکت رنگسازی نوشت که فقط تحت نظارت خود مسئولین باشه و اطلاعاتش تو دسترس نباشه
    به طور مثال این نرم افزار یک شرکت معتبر مثل همکارا ن نیست و صنعت ما یک صنعت کاملا رقابتی هستش و فرمولاسیون هر رنگ حرف اول رو میزنه و ما تمام فرمولاسیون رنگهامون در دسترس خود برنامه نویس هستش و به راحتی میتونه
    این اطلاعان رو در دسترس رقیبهای رنگساز ما بزاره

    • نرم افزار bpms گفت:

      سلام ، خب شما می تونید توی اینترنت یه سرچی بزنید و لیست شرکتهایی که این نرم افزار رو ارائه می دهند پیدا کنید:
      فقط باید حواستون باشه که پشتیبانی قوی داشته باشن و نرم افزار منطبق با نیازهای شما رو داشته باشن و از همه مهم تر باید نرم افزار کاملا فرایند محور باشه

  163. هزاريان گفت:

    سلام.
    بنده 6سال در زمینه نت کار میکنم و از نرم افزار همکاران استفاده میکنم. با توجه به دلایل زیاد این نرم افزار در صنعت مثل یک دوچرخه پنچرعمل میکنه.
    1- عدم امکان تهیه گزارشاتو شاخص های مورد نیاز سازمان.
    2- عدم امکان ثبت ساعت کارکرد تجهیزات
    و…….

  164. حبیب گفت:

    برخی عزیزان ican را توصیه کردند من مدتهاست با این سیستم کار می کنم متاسفانه مشکلات متعددی دارد و علیرغم تماسهای مکرر هنوز شرکت نتوانسته این مشکلات را حل کند از جمله میشه به جستجوی ناکارآمد آن اشاره کرد و اینکه شما نامه ای که خودتان ثبت کردید را اکثر مواقع نمی توانید با جستجو پیدا کنید. استفاده از نرم افزارهای جانبی قفل شکسته مانند tiffsurf و پلاگین ورد برای ie که فقط آنرا قابل استفاده در ie میکند و در بقیه مرورگرها دچار مشکل هستید. مشکل در باز نکردن صفحات که مستلزم ریست کردن و پاک کردن کوکی ها آنهم به کرات می باشد.مشکل در تنظیمات امنیتی که می بایستی اجازه اجرای اسکریپتها و .. را در ie فعال کنید تا این سیستم کار کند و عملا سیستم دفاعی را بدست خود تضعیف می کنید تا اتوماسیون اداری فرزین کارکند و البته باز نشدن نامه در سیستم های مشابه و باز نشدن برخی تصاویر و عدم امکان هر گونه کار بر روی آنها اعم از ضبط یا ضبط با نام و یا چاپ که عملا شما …
    بگذریم حالا من دنبال سیستم بهتری می گردم اگر از عزیزان کسی با چارگون و پیوست کار کرده لطفا نظرشو اعلام کنه

  165. محمد گفت:

    سلام
    کسی می تونه راهنمایی کنه چرا این نرم افزار در windows7 از مکاتبات و متن نامه ها پرینت نمی گیره و راه چاره حل این مشکل چیه ؟
    ممنون از شما

    • یه کاربر گفت:

      من یکی از راهبران این سیستم هستم و خیلی از کلاینت های من 7 هستن (اکثر کلاینت ها)
      شما باید adobe reader 11 نصب کنید مشکل پرینت برطرف می شه
      بهتون پیشنهاد می دم با راهبر سیستمتون صحبت کنید و با کارشناس پشتیبان این سیستم تماس بگیرید تا بهترین پیشنهاد رو بهتون ارائخ بده و مشکلتون برطرف شه
      مشاهده متن و پرینت از نسخه 8 آپدیت سه به بعدش عالی شد بدون نیاز به نصب نرم افزار و بدون نیاز به هیچ نرم افزار اضافی و …

  166. حسابداری ارزی گفت:

    با تشکر بسیار عالی بود

  167. خرید اپل ایدی گفت:

    ممنون کمک کرد و عالی بود

  168. طراحی سایت گفت:

    کلا همه محصولات همکاران سیستم از رده خارجن

  169. نرگس گفت:

    با سلام – به نظر من تحلیلگران سیستم های ما ضعیف هستند که نرم افزارها یی پیچیده به جای ساده داریم- اگر تحلیل سیستم ضعیف باشد برنامه نویس هر چقدر هم هنرمند , این مشکلات پیچیدگی برنامه وجود دارد
    من سال 84 با برنامه همکاران سیستم درگیر بودن و می تونم به جرات بگ واقعا پیچیده است و کاربر پسند نمی باشد – در حالی که وقتی با سیستم اتوماسیون اداری دیگاه کار می کنی اصلا همکاران سیستم دیده نمی شود

  170. تشریفات عروسی گفت:

    خیلی خیلی عالی بود
    ممنون بابت به اشتراک گذاری آموزه های عالیتون

  171. ترکیه 2mcablo گفت:

    سلام
    مطالب خیلی بهم کمک کرد ممنونم
    خسته نباشید

  172. یه کاربر گفت:

    کمتر زمانی ممکنه با یکی از نرم افزارهایی که قراره تمام نیاز های سازمانیمون رو برطرف کنه کار کنیم و نقضی درش پیدا نکنیم..
    من یکی از کاربران این سیستمم مانند هر نرم افزارهای دیگه معایبی داره اما نباید خیلی از ویژگی های خوب اون رو نادیده بگیریم
    بعنوان یی از کاربران این سیستم می گم : شما کمتر شرکت نرم افزاری رو می بینید که در سر تا سر ایران نماینده هایی داشته باشه که پاسخگوی شما باشن و در کمترین زمان برای حل مشکلتون مراجعه ی حضوری داشته باشن…
    همکاران سیستم یکی از محدود شرکت هاییه که به معنای واقعی کار گروهی انجام می ده ( مشکلی رو داشتم که بعد از بررسی کامل از سمت شرکت نماینده ، با تیم تهران مشورت و به بهترین روش ممکن برطرف شد)
    نیاز ها و معایبی که توی سیستم مشاهده می شه بعد از مطرح کردنبا کار شناس به تهران و بعد برای امکان سنجی می ره تیم تولیدشون و تیم تولید نیاز سنجی می کنه و بعد از تصویب تیم تولید اون رو به سیستم اضافه می کنه ( برای نمونه نیاز به ارسال پیام های غیر رسمی توی این سیستم خیلی احساس می شد و خیلی سریع هم به این سیستم اضافه شد)
    نمی شه نرم افزاری رو که تقریبا هر چند ماه یک بار یک آپدیت جدید براش می یاد قدیمی دونست و همین موضوع هم نشون می ده که برنامه نویسان این محصول تمام تلاش خودشون رو برای بروز رسانی نرم افزار و بهبود آن می کنن
    مورد بعدی هم مشتری مداری این شرکت هست
    به عنوان کاربری که با چند سیستم نرم افزاری از این شرکت کار کردم و مستقیما با این شرکت در ارتباط بودم بارها و بارها شاهد تماس افرادی برای سنجش کیفیت پشتیبانی و نحوه ی رفع مشکل از سمت کارشناسان بودم و از دید من این یعنی اهمیت به من مشتری و کنترل مشتری مداری از سوی کارکنان این شرکت است .
    کاش کمی با دید بازتر مسائل رو ببینیم …

  173. حقیقت گفت:

    تاسف بار است استفاده از نرم افزار غیر حرفه ای همکاران که ساختار قدیمی دارد
    دارای قطعی های مکرر در هنگام ارتباط با دیتابیس و …

  174. حمید رضا گفت:

    همکاران سیستم یک شرکت فاسد و رانت خوار هست که با اعمال نفوذی که در بدنه دولت کرده توانسته از طریق رانت و بطور غیر حرفه ای و به دور از فضای رقابتی خود را بزرگ کرده است . اگر چه سیستمهای پایه این شرکت آنچنان قدرت و انسجام درستی ندارد که هیچ بلکه فاجعه ای به نام سیستم های تحت وب خود مطرح کرد که تکنولوژی ساخت آن برمیگردد به ۱۵ سال قبل !!!
    اتوماسیون اداری همکاران سیستم هم که از ضعیف ترین سیستم های در این رده می باشد.که باز هم توانسته از طریق همین رانت به تعداد زیادی از شرکتهای دولتی و بدنه د ولت تحمیل کند. پرونده فساد همکاران سیستم در کشور باز است و به زودی ضربه محلکی که این شرکت به نرم افزار کشور وارد کرد به خودش وارد میشود.

  175. عباسی گفت:

    متاسفانه نه تنها در اتوماسیون اداری، نقص های عمده ای که اشاره کردید در ورژن راهکاران به وضوح دیده می شود. همکاران سیستم با استفاده از تجربه ی شاغلان حوزه ی نفت و گاز نرم افزار پر مشکلی را می سازد که پول بسیار زیادی چه از بابت فروش و چه از بابت پشتیبانی به جیب می زند.قطعا با خرید این نرم افزار در سازمان به مشکلات عمده ای بر خواهید خورد.

  176. مهدی برازجانی گفت:

    باید گفت من خودم از این نرم افزار هر ورز دارم استفاده می کنم و به عنوان یک لیسانس کامپیوتر باید بگم واقعا افتضاح است و با اینکه در بستر یک اینترنت داخلی و یک جورایی شبکه و اینترانت داره کار می کنه سرعتش واقعا افتضاحه
    مشکلاتش خیلی زیادی هیچ وقت امضا رو درست نمی اندازه و تعریف الگو بسیار زمان بره و البته بهش دسترسی نداریم و هر سری باید به سازمان زنگ بزنیم و انها هم به کارمندان همکاران سیستم بگن تا مشکلو حل کنن حالا چرا این اموزششو به خود همکاران سازمان ندادن شاید اونم یک راه برای گرفتن پول و حقوق ثابت برای به اصطلاح پشتیبانیه و جالبه خیلی وقتها خودشونم نمی تونن مشکلو حل کنن و میگن کاریش نمی شه کرد؟؟؟؟؟؟؟
    پیچیدگی های اضافه و بدر نخودر و حتی کارن نکن زیاد داره در صورتی که قسمتهایی که باید باشه درش نیست

    در کل با این همه دب دبه و کب کبه و پولی که از دولت واسه این نرم افزار می می گیرن رک باید گفت واقعا آشغاله

  177. علی گفت:

    نسخه تحت وب اتوماسیون آن اینقدر کند هست خیلی مزخرفه – حالم بهم می خوره وقتی باهاش کار می کنم – سرعتش مزخرفه – مزخرففففففففف

  178. شخصی گفت:

    عزیزانی که با این نوع سیستم ها کار میکنید(و تقریبا همگی ناراضی هستید)،اگر هر شرکت دیگه ای مثل همکاران سیستم هم بررسی میشد نتیجه همین بود. زیرساخت های نرم افزاری به هیچ عنوان صحیح نیستن،به خاطر سطح علمی پایین شرکت ها(قطعا منظورم پرسنل شرکت هاست)،کسانی که خودشون رو برنامه نویس،تستر،تحلیلگر،طراح و … میدونن و قبول هم ندارن که دانش پایینی دارن . تمام کسانی که از نرم افزار داخلی استفاده میکنن میدونن که ورود نرم افزار به سازمان(خصوصا سازمان بزرگ) با زد و بند انجام میشه.وگرنه واقعا از نظر فنی هیچ بررسی روشون صورت نمیگیره.بسیار دیدم مدیر یک مجموعه بسیار بزرگ عوض شده، و دستور داده فورا نرم افزاری رو که خودش میشناسه جایگزین کنند(منظورم شرکت همکاران سیستم نیست).متاسفانه کمترین بهایی به کاربران سیستم داده نمیشه و هدف فقط راضی نگه داشتن مسولین بالا رده هست که تصمیم گیر اصلی هستن

  179. محمد گفت:

    سلام حق با انتقاد کننده است واقعاً بدترین اتوماسیون اداری دنیا متعلق به شرکت همکاران سیستم است

  180. بی نام گفت:

    سلام.
    می دونید چرا تکنولوژی نرم افزاری کشور ما پیشرفت نمی کنه!!!

    فقط به علت استخدام افرادی است که دانش فنی بالا نداشته و یا از دانش خود بیشتر برای دزدی در سازمان و شرکت ها استفاده می کنند.

    البته کسی ناراحت نشده. من فقط نیم درصد رو گفتم وگرنه ۹۹.۵ درصد از افراد هم نخبه اند و هم کار بلد.

    البته دزدی خود انواع دارد؛ منظورم رفتن سر کیف مدیرعامل نیست! نه اصلا!

    چون حقوق پایین می دهند و کار زیاد هم می خواهند؛ خواه نا خواه برنامه نویس به این سمت می رود که مثلا یک کار یک روزه رو مثلا ۱۰ روز انجام بدهد که مثلا نشون بده کارش سنگین بوده؛ چون اگر یک روزه انجام دهد هم انتظارات می رود بالا و هم حقوق افزایش نمی یابد و هم فکر می کنند خب کار سبکی بوده….

    همین مطلب باعث میشود به مرور سیستم ها از درون تو خالی بشوند و فقط ظاهر تبلیغاتی قوی داشته باشند…

    من خودم الان ۲۰ سال هست سابقه برنامه نویسی دارم و هم سابقه همکاری با همکاران رو دارم و هم سابقه همکاری با ۱۰ شرکت بزرگ دیگه…

    و در تموم این شرکت ها بین همکاران این مشکل را دیده ام…

    من خودم با سابقه و دانش فنی که دارم و رتبه ملی در زمینه برنامه نویسی ای هم که دارم؛ چند سال پیش استعفا دادم اومدم بیرون الان برای خودم کار می کنم؛ هم پول بیشتری در میارم و هم مدیر و آقای خودم هستم و با کار در خانه ماهیانه حداقل ۷ تا ۱۰ م.ت درآمد دارم.

    درصورتی که چند سال پیش آخرین درآمد من و دریافتی من حدود ۳ م.ت بود و الان که از همون همکارانم می پرسم؛ حقوقشون شده ۳ و نیم در ماه…

    یعنی بعد از چند سال فقط و فقط ۸۰۰ هزار تومان افزایش داشته اند.

  181. امید گفت:

    کتاب بازاریابی و فروش نرم افزار فروشگاهی نوشته خدایار عبدالهی را بخوانید
    که به برررسی نرم افزارهای حسابداری از دید بازار پرداخته است را حتما بخوانید

  182. h.a گفت:

    من ادمین سیستم اتوماسیون تو شرکت مون هستم.
    این سیستم واقعا یک سری از بدهیات یک نرم افزار رو هم نداره. نوتیفیکشن یکی از اونهاست ، حتما باید تو برنامه باشید تا بفهمید که نامه دارید تازه در بهترین حالت طبق تنظیمات نرم افزار حداکثر بعد از مدت ۲ ساعت شما رو از برنامه میندازه بیرون. پر باگ ، اگر هم بگید باید درست شه باید هزینه مجزا بدید!! مثلا روی “پرونده های کارتابل” از منو سمت راست دوبار کلیک کنید تا عمق فاجعه رو بفهمید! یا هیچوقت نباید از bak اکسپلورر استفاده کنید! آیکن های برنامه فاقد متن هستند و باید روی هر آیکن بایستید تا یک tool tip به شما بگه چه کاری میکنه. قابلیت سفارشی بسیار پایین ، صدها چیز تو نرم افزار هست که اضافه است مثلا ییک شرکت سفارش داده و اونها به کل برنامه اضافه کردند! صدها چیز هست که ستاره داره اما لازم نیست پر کنید! چون اگه پر کنید برنامه هنگ میکنه!!! و تازه باید به هر کاربر بگید کدوم یکی واقعا ضروریه و کدوم یکی به هیچ وجه نباید پر شه!! کلا وحشتناک. فقط کافیه سرور بدون دلیل خاموش بشه دیگه بالا اومدن weblogic اوراکلش با خداست. برای همین دلیل هم باید پشتیبانی سالیانه اون رو داشته باشید که تقریبا یک پنجم قیمت نرم افزاره!!! واقعا استخون لای زخمه مثل برنامه حسابداری هلو اینقدر باگ داره که مجبور باشید همیشه پشتیبانی داشته باشید.

  183. h.a گفت:

    متناسب نیازتون میتونید از محصولات مایکروسافت استفاده کنید مثل
    share point – Dynamic crm – dynamic AX
    شرکت هایی هستند که اینها رو پیاده و پشتیبانی میکنند.
    من دایمامیک crm رو امتحان کردم واقعا منعطفه.
    ضمنا خودمون چند ساله به همکاران سیستم مبتلا هستیم.

  184. مسعود گفت:

    با سلام
    من به خاطر استفاده همزمان از تمامی ماژول های مورد نیاز اقدام به تهیه توتال سیستم همکاران نمودم که اتوماسیون هم جزئی از آن به حساب می آید . هم اکنون و بعد از 2 سال به عنوان مدیر فناوری اطلاعات سازمان به انتخاب اشتباه در استفاده از اتوماسیون اداری همکاران سیستم اذعان دارم . شرح برخی از مشکلات عدیده این سیستم از دید اینجانب و سازمان مرتبط
    1- محیط کار با کمترین ارگونومی کاربند پسند طراحی شده و خسته کننده است
    2-پیچیدگی غیرضروری در روال یک نامه نگاری ساده
    3-محدودیت کامل و کاستوم نبودن محیط برنامه
    4-امنیت بسیار ضعیف و پایین ( نفوذ به تعداد بسیاری از سرور ها در سال جاری با رخنه در سرویس وب لاجیک)
    5-پیچیدگی بانک اطلاعاتی به علت استفاده از اوراکل
    6-در کمال تعجب عدم انطباق با مایکروسافت ورد ( به صورت پیش فرض html )

  185. امین گفت:

    پشتیبانی ضعیف
    سیستم مزخرف و افتضاخ از نظر سرعت، طراحی ، راحتی کار و …
    فرم ساز رسما بدرد سطح آشغال میخوره افتضاحه
    یسری باگ های مسخره داره که هر دفعه درست میکنن بازم میاد !
    یسری مشکلات مزخرف دیگه مثل خراب کردن بعضی فایل های و …

  186. شرکت دارویی گفت:

    خدا لعنت کنند بعضی مسئولین رانت خار این کشور را. من به سفارش سازمان غذا و دارو نرم افزار مکاتبات چارگون رو خریداری کردم اول که زنگ زدم شرکتش گفت اول پول واریز کن و بخر بعد توضیحات میدیم. پول رو واریز کردم بعد از 1 هفته یوزر پس و توضیحات رو دادن در پیاده سازی تنظیمات به مشکل بر خوردم و جالب اینجاست حتی برای پیاده سازی تنظیمات اولیه و راه اندازی به شما راهنمایی تلفنی نمیدن و میگن بورو تیکت بزارو آیا دزدی روشن تر از این دزدی مشترک یک ارگان دولتی و یک شرکت خصوصی. ای کاش پولی رو که صرف خرید این نرم افزار کرده بودم رو جاش اسکلت مرغ میخریدم میدادم سگ های کنار جاده هراز بخورن. به همه شرکت های دارویی هم توصیه میکنم سمت این دزد ها نرن که با استفاده از نرم افزار پر از اشکالشون اعصاب و روانشون و اذیت نکنند.

  187. فرزاد گفت:

    نرم افزار اتوماسیون همکاران، یکی از ضعیف ترین طراحی های چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ دیتابیس و ساختار برنامه نویسی رو داره، استفاده از فایل های کرک شده زیاد، عدم تسلط واحد پیاده سازی و پشتیبانی نرم افزار از دیگر مشکلات این اتوماسیون هست. به هیچ عنوان خرید این اتوماسیون پیشنهاد نمیشه.

  188. ویدا گفت:

    با سلام
    ضمن احترام به کلیه نظرات
    نرم افزار با توجه به سنگینی و کندی اجرا و نیز مقدمات دست و پاگیر اصلا در خور چنین برنامه ای با تبلیغات گسترده اش نیست. به نظر می رسد برای کاربر اصلی یا دبیر خانه اصلا سهولت کارکردی در نظر گرفته نشده و بیشتر بدنبال منویات یک مدیر سخت گیر با سطح امنیت بسیار بالا که اصلا هم نیاز نیست، بوده و باعث کندی کار و زحمت بی دلیل کاربر شده است.اگر بنا باد نمهرای از 0 تا 10 در نظر بگیریم بیشتر از نمره 3 نخواهد بود.ضمنا حدود 8 سال سابقه کار با نرم را دارم.

  189. كاربر گفت:

    هزینه بالای پشتیبانی سالانه و عدم کارایی سیتم متاسفانه

  190. كاربر گفت:

    دقیقا

  191. شایان گفت:

    طراحی قدیمی رابط کاربری و معماری نرم افزار، یوزر فرندلی نبودن، کند بودن و تاثیر روی پرفورمنس سیستم کاربر از جمله معایب همکاران هست

  192. فرشته گفت:

    سلام. در اتوماسیون فرزین چطور کاری کنیم که در امضای معاونت، کلمه «از طرف» نوشته شود؟؟
    ممنون میشم پاسح بفرمایید

شما هم نظرتان را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی با * نشانگذاری شده اند.

*

*