۱۶ دی ۱۳۹۲  ·   زمان مطالعه 6 دقیقه

بیمه ایران، مرکز رسانه‌های دیجیتال و امنیت سیستم‌ها با آنتی ویروس قلابی


مطالعه موردی: بیمه ایران، مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد و امنیت سیستم‌ها با آنتی ویروس قلابی

در تعریف صداقت همین کافی است که کلمه صدیق از آن مشتق است و خداوند در مقام مدح، پیامبران خود را با آن توصیف فرموده است.

اخیرا در کشورمان، کسب و کارهای نوپایی شکل یافته اند بر این پایه که تهدید یا چالشی را تبدیل به فرصت کنند. برای مثال، در حوزه فناوری اطلاعات، به دلیل عدم وجود تبادلات مالی میان بانک های داخل کشور با بانک‌های خارجی و در نتیجه عدم امکان پرداخت هزینه ها به شرکت های خارجی، بسیاری از محصولات ضروری قابل خرید نیستند و نسخه های قفل شده آن ها استفاده می شود. حال اگر این محصول مورد نیاز بسیار ضروری باشد یا تقاضای زیادی برای آن در بازار وجود داشته باشد، مانند آنتی ویروس‌ها، برای یک کارآفرین راستین، می تواند تبدیل شود به جرقه ایی برای راه اندازی کسب و کاری که به دور از سرقت دارایی های معنوی شرکت های تولید کننده آنتی ویروس، این پل شکسته را بازسازی کند تا آن محصول در بازار به شکل درست و اخلاقی آن فروخته شود و خریدار آن در ازای پولی که می پردازد محصول اصلی (اورجینال) در اختیار بگیرد.

اما متاسفانه تعدادی کسب و کار نوپا شکل گرفته اند که در مسیر نادرست در حال درآمدزایی کلان و گاها رشد هستند. مانند سایت هایی که نرم افزارهای قفل شکسته برای دانلود قرار می دهند و حتی آن ها را می فروشند، یعنی برای محصولی که نه مال آن هاست و صرفا آن را از سایت های به اشتراک گذاری غیر قانونی فایل ها در هند و روسیه و چین، گرفته اند و مجددا به نام خود منتشر می کنند پول هم دریافت می کنند. درحالی که تولید کننده آن، که صدها هزار دلار یا تومان هزینه متحمل شده است، هیچ سهمی نخواهد داشت. متاسفانه عدم اجرای درست قانون حفظ حق نشر آثار در فضای دیجیتال، و برخی کاستی های فرهنگی، موجب شده است تا این سایت ها نه تنها برای اصلاح خود از جانب اذهان عمومی و نهادهای مسوول تحت فشار قرار گیرند بلکه با بنیانگذارانشان به عنوان کارآفرینان موفق قلمداد می شوند و با آنها مصاحبه می شود. برخی شاید بگویند: «روش کار مهم نیست و تنها مهم این است که پول دربیاید.» یک کارآفرین راستین، اما، این را رد می کند، چرا که معتقد است هدف، وسیله را توجیه نمی کند.

جالب است بدانید برای اینکه ایران به صورت کامل به عضویت سازمان تجارت جهانی WTO دربیاید باید قانون حفظ و حمایت از حقوق معنوی و Copyright را به طور کامل بپذیرد. به محض ورود ایران به این سازمان، بسیاری از همین شرکت های نرم افزاری خارجی از ایران شکایت خواهند کرد چرا که محصولاتشان در داخل به صورت غیرقانونی فروخته و استفاده می شود.

متاسفانه، موارد از این قبیل بسیارند و عدم چاره اندیشی در این زمینه نه تنها مانع رشد صنعت نرم افزار در داخل کشور و ایجاد زیان های بین المللی می شود، بلکه همانطور که در ادامه می خوانید، تا جایی پیش می رود که بزرگترین شرکت ها و مهمترین نهادها را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.

مطالعه موردی: دزدی امنیت، با نام و لوگوی بیمه ایران

توجه: نوشته ایی که در ادامه می خوانید، مشاهدات عینی نگارنده است و برای اثبات تمامی گفته ها، دلیل و مدرک وجود دارد.

مدتی است آنتی ویروس نود ۳۲ معروف (ESET NOD32) به صورت بسته بندی شده با عنوان اوریجینال با قیمت فروش ۱۶.۵۰۰ تومان یعنی خیلی کمتر از نصف قیمت نسخه های اوریجینال قبلی به بازار ارائه شده است.

 

آنتی ویروس قلابی نود 32

اولین چیزی که توجه بیننده را به خود جلب می کند قرار داشتن لوگوی تجاری بیمه ایران بر روی این بسته بندی است. و این سوال پیش می آید که شرکت بیمه ایران چه چیزی را بیمه کرده است؟ اطلاعات موجود بر سیستم پس از آنکه که آنتی ویروس روی آن نصب می شود؟ خود آنتی ویروس؟!

نکته دوم قابل توجه، هولوگرام مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این بسته بندی که در مقایسه با بسته بندی های قبلی از نظر کیفیت چاپ در حد خیلی پائین تری است.

تا اینجای کار ایراد چندانی به نظر نمی آید و حتی این تصور به وجود می آید که این محصول مورد تایید مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد هم هست. این آنتی ویروس همانطور که ادعا کرده است به روش اینترنتی از طریق وب سایتی که بر روی بسته بندی نوشته شده است فعال هم می شود و قابل به روز آوری است. این دو نشانه های معمول اورجینال بودن یک آنتی ویروس هستند، نه؟

اما صبر کنید!

اگر بر روی سیستم دیگری که آنتی ویروس اوریجینال نود۳۲ از قبل نصب شده باشد به محض اینکه بخواهید برای فعال کردن آنتی ویروس به وب سایتی  www.esetassistant.com که بر روی بسته بندی نوشته شده است بروید، آنتی ویروس آن را بلوکه می کند!

آنتی ویروس آن را بلوکه می کند

با یک بررسی ساده بر روی این سایت که از نظر ظاهر بسیار شبیه به سایت eset ساخته شده است مشخص می شود که دامنه آن در یک شرکت هاستینگ فارسی زبان ثبت شده که هیچ ربطی به شرکت eset ندارد.

 

وقتی نام یک شرکت بزرگ برای کمی سود بیشتر، درگیر اشتباهات افراد ناشی می‌شود:

از شرکت سهامی بیمه ایران که نزدیک به ۸۰ سال قدمت دارد بعید به نظر می رسد که  با قرار دادن لوگوی خود بر روی یک محصول تقلبی، برند خود را اینگونه خدشه دار کند. این شرکت بیمه که اخیرا پا را از حوزه کاری خود فراتر گذاشته، طعم ورود به بازار فناوری اطلاعات را با ارائه تبلت های مختلف با گارانتی مستقیم خود چشیده است. آن طور که در بسته بندی این محصولات مشاهده شد، فقط بر روی تعدادی از آن ها برچسب های لوگوی بیمه ایران وجود دارد که ظن ما را به اینکه بیمه ایران خود نیز قربانی سوء استفاده افرادی سودجو شده باشد بیشتر کرد. پیش بینی می شود در صورتیکه این شرکت در اسرع وقت عکس العمل مناسبی از خود نشان ندهد، این موضوع با اطلاع رسانی هایی بیشتر دیر یا زود در موجی به راه خواهد انداخت و فرصت خوبی به دست رقیبان و منتقدان بیمه ایران خواهد داد. در نتیجه نام بیمه ایران در میان مردم با دروغ و تقلب عجین شود، و این امر بر روی اعتبار و قیمت سهام آن شرکت تاثیر منفی خواهد داشت.

مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

طنز (irony) قضیه در این است که لوگوی و هولوگرام مرکز رسانه های دیجیتال که زیرمجموعه‌ی وزارتخانه ایی است که رسالتش هدایت به سمت خصایص فرهنگی و رشد فضائل اخلاقی است، بر روی محصولی که زیربنایش دورغ  و تقلب است، می درخشد. امیدواریم این کار صرفا یک سوء استفاده از هولوگرام این نهاد مرجع باشد. حال که دولت جدید با رویکردهای نوین در توسعه اقتصادی و فرهنگی منتخب مردم شده است از مسوولین مرکز رسانه های دیجیتال انتظار می رود تا سیاست های خود را بر محور توسعه و رشد اقتصادی و فرهنگی همگرا نماید و در این راستا با همفکری متخصصین هر حوزه راه کارهای مناسبی جهت پیشگیری از هرگونه سوء استفاده ارائه نماید.

و در آخر اینکه:

در اعتقادات نیاکان ما ایرانی‌ها در عهد میترائیسم (مهر پرستی)،  خیر و شر هر دو مولود زمان می‌باشند و در گذر زمان نمایان می‌شوند. یعنی با گذر زمان ماهیت خیر یا شر، خوب یا بد،  پدیدار می گردد و در نهایت این دو از هم قابل تمیزدادن خواهند بود.

نوبت شماست:

نظر شما چیست؟ به نظر شما آیا افراد متقلب در کسب و کارشان موفق خواهد شد؟ و به چه قیمتی؟

 

5 پاسخ به “بیمه ایران، مرکز رسانه‌های دیجیتال و امنیت سیستم‌ها با آنتی ویروس قلابی”

  1. Arvant گفت:

    آقا تقصیر از مردم هم هست که الکی به این NOD32 بال و پر دادن این انتی ویروس چندساله که توی تست سایت های معروف هیچ جایگاهی نداره.فکر کنم بیشترین استفاده کننده هاشم تو ایران هستن:).
    به نظر من برای مصارف خانگی و خیلی از شرکت ها نسخه های رایگان Avira ، Avast و AVG میتونه کاملاَ کارساز باشه :)
    البته مدیران ایتی در سازمان ها نقش خیلی مهمی در در این زمینه دارن .مدیرانی هستند که سالیانه میلیون ها تومان از هزینه یک شرکت را صرف خرید لایسنس های می کنند که اصلاَ وجود خارجی ندارد و مثل همین موردی که اعلام شده یک کلاه برداری بیشتر نیست.

  2. انصاری گفت:

    ممنونم .
    مطلب خوبی بود شاید تصور بیمه ایران و رسانه های دیجیتال این باشد که چون ما در کشوری بسته و خود سر زندگی میکنیم که قانون کپی رایت را هم نداریم پس هر کاری که بکنیم درسته یعنی میتونیم گران قیمت ترین نرم افزارها و فیلم ها را کپی کنیم . این طرز فکر فقط ربطی به بیمه ایران و دولت نداره بلکه مردم هم آلوده ی نرم افزارهای قفل شکسته شدند و تا قانون سفت وسختی پیاده سازی نشه و دولت هم عضویت در تجارت جهانی رو به عنوان نیاز اصلی تشخیص نده قضیه همچنان ادامه داره…….شرکتهای وطنی بزرگ مثل بیمه ایران و ایران خودرو و….. که دارن از آب گل آلود ماهی میگیرند شرکتهای معتبری هستند البته در داخل ایران و ما به عنوان مصرف کننده به آنها اعتبار دادیم و براشوندرآمد زا هستیم وگرنه اعتبار و آبرویی در خارج از ایران ندارند که از آن بترسند…..در واقع تولید کننده و مصرف کننده در یک سطح از فرهنگ و سواد هستند…..موفق باشید

  3. دکتر مهران رضایی گفت:

    خود نود ۳۲ اصولاً یکی از بدترین و بیخود ترین آنتی ویروس هاست که افراد غیر متخصص از آن استفاده می کنند. از طرفی الزاما اینکه نرم افزار ارائه شده با وب سایت اصلی نود ۳۲ به روز نمی شود دلیل دزدی و کلاه برداری و … نیست زیرا ممکن است به جهت تحریم باشد. در صورتی این کلاه برداری است که بر روی بسته بندی نرم افزار آن را نسخه اورجینال ارائه شده توسط سازنده اصلی معرفی نموده باشند.

  4. damoon223 گفت:

    سلام
    ایست خیلی سایتها را بلوکه میکنه که هیچ آنتی ویروس دیگه مثل کسپر کاری بهش نداره
    مثل softgozar و p30day و …… خیلی های دیگه که دانلود میزارن
    خوبه دیگه نود هم جمعیت فیلتر کنندگان اضافه شد
    ما هم نود را برای رفتن به این سایتها غیر فعال میکنیم و دوباره بعدش فعال میکنیم
    حالا بر چه اساسی این ها رو میبنده؟

  5. آراد گفت:

    درسته موافقم ولی هنوز هم خیلی از ادارات و سازمان ها از این برند به همین صورت استفاده میکنند.راهکار ی جهت آشنایی مدیران درنظر دارید؟
    سازمان ما از آنتی ویروس کوییک هیل استفاده میکنه وخیلی راضی هستیم.

شما هم نظرتان را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی با * نشانگذاری شده اند.

*

*