۱۲ بهمن ۱۳۹۲  ·   زمان مطالعه 5 دقیقه

شش خوبی مهم شروع کسب و کار با سرمایه کم به روش Bootstrapping


6 خوبی مهم شروع کسب و کار با سرمایه کم به روش Bootstrapping

[jwplayer config=”audio” mediaid=”4521″]

دریافت فایل اجرای صوتی: ۸.۵ دقیقه – ۶ مگابایت

روزی نیست که در اخبار استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا، مثلا در techcrunch.com و mashable.com خبری در بوق و کرنا نشود که فلان استارتاپ، بهمان میلیون دلار سرمایه جذب کرد. اگر چه همانطور که پیشتر بارها گفته ایم، برای موفقیت یک کسب و کار نوپا، جذب سرمایه اهمیت زیادی دارد اما برای شروع به کار، داشتن سرمایه ی آن چنانی، پیشنیاز نیست.

تعداد زیادی از دوستان و مراجعه کنندگان به ما، که اغلب دانشجو یا شاغل هستند، ایده های بسیار خوبی هم دارند اما خیلی ناامیدند. متاسفانه این طرز فکر که برای شروع یک کار به سرمایه زیادی نیاز است یا اینکه وقت کافی را برای انجام آن ندارند، آنان و بسیاری دیگر را دلسرد کرده است. در نتیجه، ایده هایشان در ذهن آن ها باقی می ماند، و هیچ چیز بدتر از این نیست که فکری به سر انسان بزند اما نتواند درموردش کاری کند.

اما، واقعیت این است که شما برای شروع، به سرمایه زیاد یا همه ساعات روز نیاز نخواهید داشت. به قول Seth Godin: « سخت ترین بخش شروع  کردن، شروع کردن است ». شما می توانید بدون اینکه شغل روزمره خود را از دست بدهید یا سرمایه ی زیادی بدست آورید، دست به کار شوید و حتی بتوانید اولین نمونه ی قابل ارائه از محصول یا سرویس مورد نظرتان (MVP) را هم بسازید. به این روش، Bootstrapping می گویند. شروع به کار بر روی یک ایده تجاری به روش Bootstrapping نکات و مزایای مهم زیادی دارد که در این نوشته، تعدادی از مهمترین آن ها را می خوانید.

بیشتر بخوانید: چگونه به روش Bootstrap Financing با کمترین سرمایه ممکن کسب‌وکار جدیدی را شروع کنید؟

۱. کنترل کسب و کارتان در دست شما باقی خواهد ماند:

یکی از مهمترین مزایای Bootstrapping این است که مجبور نیستید در ازای دریافت سرمایه، اختیارات خود را به دیگران واگذار کنید. این یک حقیقت است که شما به محض اینکه از کسی در ازای سهام، سرمایه دریافت کنید نسبت به آن فرد تعهد خواهید داشت و به نسبت شراکت او، باید اختیارات و کنترل ایده و کسب و کارتان را با او سهیم شوید. اما  با این روش می توانید کنترل خود را بر کل ایده و کسب و کار حفظ کنید و همچنین با هزینه ایی کم، امکان موفقیت و درآمدزایی ایده خود را بررسی کنید و ببینید آیا ایده شما راه حلی است برای مشکلی که مردم حاضرند برای حل آن پول پرداخت کنند یا نه؟

۲. شما مسوول همه موفقیت ها و شکست ها خواهید بود:

Bootstrapping به شما اجازه می دهد تا مسوول کامل موفقیت ها یا شکست هایتان باشید. در این حالت، سرمایه گذاری وجود ندارد تا مسیری که شما می خواهید بروید را برایتان تغییر دهد. بنابراین اگر موفق شوید، تمام موفقیت مال شماست و اگر هم شکست بخورید، کسی نیست که مسوولیت را به گردن او بیاندازید!

البته بعضی وقت ها، سرمایه گذاران با تجربه که خود کارآفرینان موفق باشند می توانند راهنمایی های با ارزشی برای شما داشته باشند و با استفاده از شبکه ی دوستان و همکارانشان، کمک های مفیدی به شما بکنند. اما با این حال، تعداد زیادی از کارآفرینان با تجربه و افراد متخصص هم هستند که دوست دارند بدون چشم داشت به شما کمک کنند.

۳. امکان واکنش سریع به نیازهای مشتریان و چرخش در ایده:

یکی از دیگر مزایای راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم، امکان چرخش Pivot سریع و بدون دردسر است. تصور کنید که ایده ایی که در سر دارید را بررسی کرده اید و با مقایسه آن با نیازهای بازار، به این نتیجه رسیده اید که این ایده ممکن است خیلی مناسبِ نیاز متقاضیان نباشد و باید تغییراتی اساسی در آن بدهید، یا به کلی بازار هدفتان را عوض کنید و از نو شروع کنید. این کار، که خیلی هم رایج و معمول است، قطعا هزینه بر خواهد بود. چه از نظر زمان و چه از نظر مالی. بنابراین سبک بال بودن و هزینه های کمتر، از داشتن کوله بار سنگینی از سرمایه و تعهدات مالی بسیار بهتر است و پیوت کردن را برای شما آسان‌تر می کند.

البته این معاوضه ایی است که در برابر رشد سریع انجام می دهید. بعضی وقت ها باید به بازار خود به سرعت و شدت بالا حمله کنید تا بتوانید جایی برای خود بدست آورید که در این حالت، قطعا به سرمایه زیاد نیاز خواهید داشت.

۴. همه سود مال شماست:

یکی دیگر از مزایای  Bootstrapping که تا حدودی واضح به نظر می رسد این است که همه سود حاصل از درآمد مال خودتان خواهد بود.  معمولا شرکت های سرمایه گذاری خطر پذیر (VC) دوست ندارند سود سهام (Dividends) برداشت کنند در عوض آن ها از شما خواهند خواست که تمام سود را هم به درون کسب و کار برگردانید حتی اگر جایی برای خرج کردن درست آن نباشد.

۵. ارتقای کیفیت محصولات و خدمات، و مشتری مداری واقعی:

اشکالی ندارد اگر سرمایه گذار نداشته باشید، مشتریانتان شما سرمایه گذاران اصلی شما خواهند بود. با این طرز فکر، به جای تلاش برای راضی نگه داشتن سرمایه گذاران، باید تمامی توجه خود را به جلب رضایت مشتریان معطوف کنید چرا که اگر پول آنان نباشد، چرخ کسب و کار شما از حرکت باز می ایستد.  فایده ی این کار، تولید و ارائه محصولات و خدمات بهتر به مشتریان و تبدیل آن ها به مشتریان وفادار خواهد بود.

البته جلوبردن کسب و کار صرفا برپایه جریان نقدینگی از مشتریان، بدون داشتن سرمایه ایی به عنوان  حاشیه امن، کار دشواری هم می تواند باشد.

۶. می توانید کار روزمره خود را حفظ کنید:

خیلی از ما کسب وکار نوپایمان را در کنار کار روزانه مان به پیش می بریم. این مدل زندگی نیاز به تلاش زیاد، گذشتن از تفریحات و اوقات فراغت، و اختصاص دادن این زمان ها به کسب و کار است. داشتن کار روزانه کمک می کند که مخارج زندگی تان تامین شود در نتیجه می توانید از درآمد کسب  و کار جدید صرف نظر کنید و آن را خرج توسعه و پیشرفت کار نمایید. همچنین، کار روزانه شما،  روابط و کانال های ارتباطی ایی ممکن است برایتان بوجود بیاورد که به درد کسب وکار جدیدتان هم بخورد. حتی گاهی می توانید مقداری از پس اندازهای حقوقتان را به ایده تان تزریق کنید.

شاید یک نقطه ضعف این کار، این باشد که زمان بیشتری طول خواهد کشید که به آنجایی برسید که در حالتی که تنها بر روی ایده تان وقت بگذارید، خواهید رسید.

نوبت شماست:

دوستان نظر شما چیست؟ لطفا دیدگاه هایتان را با من و دیگر خوانندگان خوشفکری در میان بگذارید و به بحث ادامه دهید.

 

3 پاسخ به “شش خوبی مهم شروع کسب و کار با سرمایه کم به روش Bootstrapping”

  1. رضا گفت:

    البته توجه به نا امیدی در مسیر راه نیز نباید فراموش شود. عدم کسب در آمد روزانه میتواند فرد صاحب ایده را از مسیر راه خارج کند و به روز مرگی هدایت کند.

  2. Atefe گفت:

    سلام آقای عباسی خیلی سپاسگزار مطالب خوب وکاربردی بود فقط خواهشا روی موسیقی که گذاشتید تجدید نظر کنید فکر میکنم خیلی مناسب نیست وگاهی صدای موسیقی بلندتر از متن باعث اختلال در تمرکز می شود. با عذرخواهی وسپاس فراوان از توجهات شما

شما هم نظرتان را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی با * نشانگذاری شده اند.

*

*