۱۷ اسفند ۱۳۹۲  ·   زمان مطالعه 4 دقیقه

رابط کاربردی برنامه نویسی (API) چیست و چگونه می‌توانید از مزایای آن در استارتاپ‌ خود بهره‌مند شوید؟


با توجه به اینکه نرم افزارها در همه روندهای کسب و کار دنیای امروز، حضور مهم و تاثیر گذار دارند، روش هایی که سازمانها، شرکت ها، و مشتریان با این نرم افزارها با هم ارتباط برقرار می کنند جزو مزیت های رقابتی مهم آن سازمان یا شرکت به نسبت رقبایش در بازار به حساب می آید.

رابط کاربردی برنامه نویسی یا همان API، که این ارتباطات را برقرار می کند، ابزار مهمی است برای رشد نوآوری درون سازمانی، دسترسی به مشتریان بیشتر، توسعه محصولات و ایجاد اکوسیستم های همکاری چالاک و پویا.

دز نتیجه‌ی وجود چنین اکوسیستم هایی، فرصت های تجاری پرسود برای سازمان ها و شرکت ها، و همچنین در حوزه های تجاری آن ها سربرآورده اند. و این، پدیده ای جدید و مهم به نام اقتصاد API را بوجود آورده است.

در کمتر از ۱۰ سال، API ها از یک موضوع خیلی تخصصی و پیچیده تبدیل شدند به چسب الکترونیکی کسب و کارها، که توسعه دهندگان نرم افزارها را قادر ساخته اند برنامه ها و نرم افزارهای جدید تولید کنند و اغلب کسب و کارهای جدیدی بر اساس آن ها ایجاد کنند. بازار کسب و کار به توسعه دهنده (Business to Developers – B2D) به سرعت به یکی از پرشتاب ترین فرصت های در حال رشد در پردازش ابری تبدیل شده است.

این اقتصاد، در کشورهای پیشرفته خیلی وقت است که شکل گرفته است اما در ایران، هنوز یک نوزاد است.

 

یک تعریف ساده برای API:

API را می توان به قراردادی تشبیه کرد که دو نرم افزار را قادر می سازد بر اساس آن با هم ارتباط برقرار کرده و اطلاعات رد و بدل کنند.

در طی چند سال اخیر، این رابط های کاربردی، به کانال های حیاتی برای راه اندازی کسب وکارهای جدید تبدیل شده اند. کارآفرینانی که روش های توسعه محصولات موجود، برقراری ارتباط بهتر میان آن ها و ایجاد ارزش های جدید از آن طریق را یاد گرفته اند، توانسته اند در رشدِ این اکوسیستم  نقش به سزایی را ایفا کنند.

در دنیای امروز، داشتن و ارائه یک API قوی چیزی بیشتر از یک ژست تخصصی است. یک API قوی و موثر، یک مزیت مهم رقابتی برای شما به حساب می آید.

چند مثال مشهور:

Amazon Web Services

آمازون، به کمک عناصر API های قوی مانند EC2 در «خدمات وب» (AWS)، درآمد چند میلیارد دلاری کسب کرده است.

 

Twitter

اگر API  توییتر دچار مشکل شود، صدها هزار سایت، اپ موبایل، سرویس و کسب کار، تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. بنابراین، پایدار نگه داشتن یک  API با تعداد مشتریانش رابطه مستقیم دارد.

Google Maps

این سرویسِ اطلاعات مکانی و نقشه، اگر تنها از طریق وب سایتش قابل دسترس بود قطعا این اندازه کاربر نمی داشت. در حال حاضر شما می توانید به داده ها و اطلاعات گوگل مپس از روش های متنوع و با سخت های مختلف دسترسی پیدا کنید.

فیسبوک و Salesforce.com از دیگر شرکت هایی هستند که دسترسی به اطلاعات و امکاناتشان را از طریق API های اختصاصی خود، مهیا کرده اند.

 

Twilio

یکی از دیگر کسب و کارهای مشهور که API قدرتمندی را ارائه کرده است، Twilio می باشد. بر روی API این شرکت، که کارش ارائه خدمات ارتباطی است، بیش از ۲۰۰.۰۰۰ توسعه  دهنده نرم افزار، برنامه های کاربردی خود را ساخته اند.

این شرکت با ارائه API برای خدمات ارتباطی خود، توانست مدل کسب و کار سنتی شرکت های مخابراتی را به کلی تغییر دهد. Twilio امکان استفاده از تمامی خدمات ارتباطی ارائه شده مانند SMS، Voice، MMS، و … را در ازای مبلغی به صورت ماهیانه، مهیا می کند.

 

مزایای داشتن API برای کسب و کار شما:

تشویق توسعه دهندگان نرم افزار به نوشتن برنامه های نرم افزاری بر اساس پلتفرم های شما، موجب نفوذ بیشتر شما، و وابسته شدن روز افزون سرویس های جدید به شما خواهد شد. که این امر با خود، بالارفتن ارزش پلتفرم، توسعه اکوسیستم و بالارفتن پایداری سیستم را به همراه می آورد.

از طرف دیگر، مشتریان شما که محصولات یا خدماتی استفاده می کنند که بر اساس API شما ساخته شده است، از اینکه همه چیز با هم مرتبط است و بدون دردسر و به راحتی کار می کند، خوشنود خواهند بود.

دشواری کار در این است که شمایی که سرویس را راه اندازی کرده اید، باید بتوانید لایه ایی بر روی آن درست کنید که توسعه دهندگان نرم افزار بتوانند از داده ها و امکانات شما، در ازای پرداخت مبلغی منطقی، استفاده نمایند. چیزی شبیه آنچه که شرکت های SaaS = Software as a Service  (نرم افزار به عنوان سرویس) برای مدل B2B انجام می دهند.

در ایران چه خبر است؟

در ایران، مشهورترین و بیشترین نوع API ها، مربوط به سامانه های ارسال پیامک است. این رابط های کاربردی، به برنامه نویسان اجازه می دهند تا بدون داشتن دغدغه و دردسر راه اندازی سرورهای ارسال پیامک، تمرکز خود را بر هدف اصلی نرم افزارشان جلب کنند.

 

مزایای استفاده از API ها برای استارتاپ‌ها:

برای استارتاپ ها، زمان و هزینه های مالی مهمترین عوامل تاثیر گذار در موفقیت هستند. بنابراین، یک استارتاپ باید تلاش کند هرچه سریع تر و ارزان تر، یک نمونه قابل ارائه از محصول یا خدمت (MVP) مورد نظرش را بسازد.

همچنین، روز به روز تعداد گوشی های همراه مدرن در میان مردم بیشتر و بیشتر می شود که این خود، فرصت تجاری خوبی برای شرکت هایی است که در کنار خدمات خود API ارائه می کنند. همچنین، یک فرصت بی نظیر برای راه اندازی کسب وکارهای نو با کمترین هزینه و با بیشترین سرعت، می باشد.  چرا که شما دیگر لازم نیست اصطلاحا چرخ را از ابتدا اختراع کنید. تنها کافیست، امکانات و خدمات ارائه شده از طریق API های مختلف را مانند قطعات خانه سازی روی هم، لایه لایه بچینید و از جادویی که از ارتباط آن ها بوجود می آید، برای رشد و توسعه کسب و کارتان استفاده کنید.

 

 نوبت شماست:

شما چه فکر می کنید؟ از کدام API ها استفاده می کنید؟

3 پاسخ به “رابط کاربردی برنامه نویسی (API) چیست و چگونه می‌توانید از مزایای آن در استارتاپ‌ خود بهره‌مند شوید؟”

  1. Arvant گفت:

    ای پی ای که هیچ خیلی از سایتا زحمت به خودشون نمیدن یه rss برا سایت کسب و کارشون دست و پا کنن

  2. طراحی سایت گفت:

    خیلی خوب بود

    ممنون : )

  3. محسن گفت:

    سلام چطوری میتونم از توییتر توییتهای مختلفو جمع کنم؟مثلا توییتهایی در مورد یک موضوع خاص.

شما هم نظرتان را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی با * نشانگذاری شده اند.

*

*