۲۷ آذر ۱۳۹۱  ·   زمان مطالعه 4 دقیقه

۱۰ درس از درون اپل: شگفت‌انگیزترین و مخفی‌کارترین شرکت آمریکا – بخش دوم + اجرای صوتی


 

این نوشته بخش دوم و پایانی از مطلب با عنوان «۱۰ درس از درون اپل: شگفت‌انگیزترین و مخفی‌کارترین شرکت آمریکا» است. بخش اول این نوشته را می توانید اینجا بخوانید. این مطلب خلاصه ای است از کتاب بسیار جالب و مفیدی  با عنوان «درون اپل: چگونه شگفت‌انگیزترین و مخفی‌کارترین شرکت آمریکا واقعا کار می‌کند» نوشته Adam Lashinsky (ادم لاشینسکی). این کتاب موارد جالب و مهمی را درباره شرکت اپل، این غول فناوری اطلاعات و کامپیوتر، آشکار کرده است.

 مشخصات کتاب:

کتاب درون اپل

عنوان اصلی:

Inside Apple: How America’s Most Admired–And Secretive–Company Really Works

سال انتشار: ۲۰۱۲    ناشر: Grand Central Publishing

۲۲۳ صفحه     ISBN (شابک): ۱۴۵۵۵۱۲۱۵X

لینک کتاب در Amazon

آقای Adam Lashinsky  جزو ویراستاران و مولفان اصلی مجله معتبر Fortune است که برای سال‌های متمادی شرکت اپل را زیر نظر داشته است و برای نوشتن این کتاب، تحقیقات فراوانی را انجام داده و با تعداد زیادی از کارکنان سال های دور و نزدیک اپل و حتی دوستان خانوادگی مدیران آن، مصاحبه کرده است.

تصمیم گرفتم در اینجا ۵ نکته یا بهتر بگویم ۵ درس مفید دیگر را که از این کتاب آموختم با شما خوانندگان عزیز «خوشفکری» در میان بگذارم.

خواندن این کتاب را به همه دوست‌داران اپل، و همه مدیران و کارآفرینان کسب و کارهای کوچک و بزرگ توصیه می‌نمایم.

۱. هنر نه گفتم را یاد بگیریم:

بارها و بارها اپل به انتخاب خود از توسعه دادن و ارائه ی محصولات و خدمات جدید پرهیز کرده است. مساله مهم تمرکز کردن بر انجام کارهای و ارائه محصولات موفق فعلی است. ممکن است دلیل ساده ای به نظر برسد اما در مقایسه با شرکت های بزرگ دیگر مانند سونی و سامسونگ و … که موفق هستند و شرکت هایی که به دلیل وسوسه درآمد بیشتر با ارائه محصولات بیشتر اکنون دیگر نامی از آن ها نیست، این نکته، درس مهمی است بخصوص برای کسب و کارهای کوچک.

نه گفتن خیلی دشوارتر از بله گفتن است به ویژه هنگامی که پای وسوسه درآمد بیشتر در میان باشد. اپل نه تنها به تولید محصولات جدید نه می گوید بلکه به ایجاد ویژگی ها و امکانات جدید در محصولات فعلی اش هم نه می گوید. برای مثال می توان به نبودن پورت usb در Ipad اشاره کرد.

البته این عدم توجه اپل به نیازهای مشتریان برخی از آنان را رنجانده است اما این نوع انتخاب هوشمندانه، در راستای رسیدن به مزیت و برتری محصولاتش نسبت به رقبا بوده است.

 

۲. به تخصص (تخصص مداری) ارزش دهیم:

در اپل، مفهوم مدیریت کلی، مفهومی خنده آور است! چه لزومی دارد یک شرکت مدیرانش را درگیر چیزهای جدید یا مناطق متفاوت جهان کند در حالیکه در همین سطح مدیریتی که هستند دارد ارزش و سود سرشاری را نصیب شرکت و سهامدارن می کند؟

البته به این دیدگاه می توان ایراداتی گرفت اما اپل همواره سعی کرده است بهترین ها و متخصص ترین ها را در هر زمینه ای استخدام کند و بعد آنان را مانند لیزر بر روی وظایف محوله شان متمرکز می کند.

۳. پیام اختصاصی برای خود داشته باشیم:

وقتی اپل برای بار اول iPod را معرفی کرد، در تبلیغاتش از جمله «۱۰۰۰ ترانه در جیب شما» استفاده کرد. همه ی مدیران، کارکنان اپل که اجازه داشتند با رسانه ها درباره آن محصول تازه حرف بزنند، در حرف هایشان بارها و بارها از آن جمله استفاده می کردند.

در اپل اینگونه است: پیام را بسازید، نحوه گسترش آن را کنترل کنید و مدام تکرارش کنید.

 

۴. هر آنچه که برای موفقیت لازم است هزینه کنیم:

تیم های کاری اپل دارای محدودیت هایی در مصرف منابع مورد نیازشان هستند. اما هنگامی که قرار باشد بر روی تولید یا بازارسازی برای محصول جدیدی کار کنند، تمامی موانع برداشته می شود.

چنین کاری برای شرکتی که ۱۰۰ میلیارد دلار پول نقد در حساب بانکی اش دارد کار سختی نیست هرچند البته این رویه از زمانی که اپل شرکت کوچکی بود هم وجود داشته است.

برای تحت تاثر قراردادن مشتریان از هیچ هزینه ای دریغ نمی شود، نتیجه این کار هم روشن است.

۵. به معنای واقعی عالی باشیم:

به طور حتم، گفتنش از انجام دادنش آسانتر است! اما این را بدانید که مباهات و بالیدن استیوجابز به «آرمان گرایی» اپل بود. شرکتی که باور دارد محصولاتش به معنای واقعی کلمه عالی خواهند شد، شانس بیشتری برای ساختن محصولات بسیار عالی دارد.

باز هم خواندن این کتاب را به شما پیشنهاد می کنم. در این کتاب نکات ریز، جالب و آموزنده ی بسیاری وجود دارد که به راستی می تواند برای شما به عنوان یک کسب و کار کوچک، متوسط یا بزرگ، مفید باشد.

13 پاسخ به “۱۰ درس از درون اپل: شگفت‌انگیزترین و مخفی‌کارترین شرکت آمریکا – بخش دوم + اجرای صوتی”

  1. فرهاد گفت:

    خیلی خوب بود.
    فقط یک اشتباهی رخ داده بود تو متن. اپل 100 میلیون دلار پول نقد نداره ، بلکه 100 میلیارد دلار پول نقد داره

  2. هادی گفت:

    با تشکر لطفا روی فایل صوتی اکو نزارید .. حیفه نمیشه گوش داد خب :)

  3. فواد گفت:

    عالی بود ممنون

  4. فیروز گفت:

    ممنون خیلی خوب بود.

  5. mohsen گفت:

    عالى بود
    با تشکر از همکى بخصوص دوست عزیزم کاترین خانوم

  6. لوک گفت:

    سلام

    1- تبریک و خسته نباشید

    2- خانم کاترین صدای بسیار دلنشین و جذابی دارند و فن بیان فارسی را مسلط هستند ولی تلفظ بعضی از عبارات این متن نیاز به تصحیح داره. بهتره نویسنده متن یکبار اجرای صوتی را گوش بده و لغزشهای کلامی را گوشزد کنه

    3- آرزوی موفقیت روزافزون

  7. simin گفت:

    I really like Katrin’s voice

  8. حسین گفت:

    عالی بود و ممنون.من یه شغل آزاد دارم (سالن پیرایش مردانه)و با توجه به اینکه در محدوده تقریبا فقیر نشین کاسبی میکنم برای تبلیغات و جذب مشتری یک سری جوایز به مشتریام از جمله خودروی پراید اهدا میکنم که تقریبا موفقم. در این سایت دنبال راهکارهایی برای بهتر استفاده کردن از روشهای نوین برای کسب و کار خودم هستم اگه کمکی میتونید بکنید ممنون میشم

  9. saeedrahbar گفت:

    عالی بود

شما هم نظرتان را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی با * نشانگذاری شده اند.

*

*