سمینار و هم‌اندیشی بررسی دره سیلیکان (Silicon Valley) و ایجاد اکوسیستم کارآفرینی کردستان

در دره سیلیکان (Silicon Valley)، فرهنگ علم و نوآوری حکمرانی می کند و هر کسی می تواند هر ایده‌ای را که دلش خواست مطالعه، تجربه و اجرا کند، حتی اگر آن ایده به نتیجه نرسد یا زمان زیادی نیاز باشد تا به نتیجه برسد.
هم اندیشی امکان ایجاد دره سیلیکان (Silicon Valley)  رشد اقتصادی، اشتعالزایی و توسعه پایدار با ایجاد اکوسیستم کارآفرینی کردستان
چیزی که سیلیکان ولی را از هر نمونه مشابه آن در زمان های گذشته مجزا و بیشتر مورد توجه قرار داده است، اثر عمیق ابداعات و فناوری‌های آن بر روی روش زندگی، کار، آموزش، و سلامتی مردم جهان است. این فناوری‌ها و نوآوری‌ها، به هر کسی در هر نطقه از جهان با هر سن، جنسیت و نژادی این امکان را داده است که به یک کارآفرین تبدیل شود، برند خود را بسازد و محصولاتی را که قبلا بسیار پر هزینه بودند، با کمترین هزینه تولید کند.

سیلیکان ولی، محل تبدیل ایده ها به بسیاری از محصولات و فناوری هایی است که ما امروزه شاید نتوانیم بدون آن ها به زندگی ادامه دهیم. سیلیکان ولی، قطب فناوری های نوآورانه و دگرگون کننده است که بخش عظیمی از رشد اقتصادی آمریکا بر دوشش قرار دارد.
در سال های اخیر با توجه به رسیدن قله جمعیتی «دهه شصتی ها» به سن تشکیل زندگی و نیاز آنان به اشتغال، یکی از دغدغه های جامعه ما، بیشتر از هر زمانی، ایجاد شغل برای این نیروی جوان و تحصیل کرده است. از طرفی برنامه های دولت برای اشتغالزایی و ارائه وام به مشاغل کوچک و کسب و کارهای خانگی، و از طرف دیگر حرکت هایی در بخش خصوصی برای جذب و پرورش ایده های جدید و تبدیل آن به کسب و کار جدید، انجام شده است.

وقتی کشوری مانند ایران کارآفرینان جوان و تشنه موفقیت زیادی داشته باشد، موجی از نوآوری های متنوع چه در بازار و چه در فناوری به راه خواهد افتاد. این موج با خود بالا رفتن کارایی، دستمزدها، و سودهی شرکت ها را می آورد. نوآوری های بازار و فناوری، ایده ها را با سرمایه در هم می آمیزند و از آن کسب و کارهایی با ریسک بالا و البته فرصت های بزرگ خلق می کنند.

آینده‌ی جهان از آنِ کارآفرینی و ارزش آفرینی است:

آنچه که امروزه در جهان اتفاق می افتد آغاز یک انقلاب استارتاپی بر اساس پرورش استعدادها و ایده پردازی است. جنبشی آنچنان گسترده که می تواند پایه ای ترین مفاهیم کار و تجارت را دچار تغییر و تحول اساسی کند.

با بررسی موفقیت نجومی سیلیکان ولی، پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که با داشتن ۳ عنصر، می توان احتمال تجاری سازی فوری هر ایده ای را بالا برد:

  1. دسترسی مردم به فناوری روز به روز سریعتر، آسانتر و ارزانتر شده است.
  2. برونسپاری، جمع سپاری و همکاری های نفر به نفر، کارایی انسان ها را بسیار زیاد کرده است.
  3. شبکه های اجتماعی روش ارتباط انسان ها را با هم به طور کلی دگرگون کرده است و کار کردن با هم ورای مرزها، بازارها و ایده ها را ممکن ساخته است.

این ها، عناصر اولیه یک اکوسیستم کارآفرینی را تشکیل می دهند که می تواند در تولید فناوری موفق باشد.

هدف اصلی این سمینار و جلسه هم اندیشی، بررسی و بحث در این باره است که:

رشد پایدار در کشورهای در حال توسعه، بوسیله کارآفرینان و از طریق نوآوری در بازار و فناوری بوجود خواهد آمد. توسعه نوآوری در درون با مساله «عدم اعتماد دو جانبه میان کارآفرین نوآور، و سرمایه گذار» مواجه است. یکی دیگر از جوانب این هم اندیشی، همفکری و مباحثه در راستای برجسته کردن ابزارها و راه حل های موجود در کشور برای رفع این عدم اعتماد، و جلب توجه ، قانونگذاران، مدیران دولتی، و خصوصی، رسانه ها و مردم به نیاز به تبیین چارچوب های قانونی و حقوقی، تسهیلات و امکانات، برای حل این مساله است.

یک اقتصاد از طریق راه اندازی و توسعه کسب و کارها رشد خواهد کرد. فقری که در ملت های توسعه نیافته یا در حال توسعه به چشم می خورد نظریه کارآفرینی شومپیتر را تایید می کند که رشد اقتصادی، در دستان افراد، کارآفرینان ریسک پذیر، و آسیب ندیده توسط حکومت ها، بوجود خواهد آمد.

برای داشتن اقتصادی بر پایه فناوری و نوآوری، به ترکیبی از انسان ها کارآفرین، ریسک پذیر و پر جنب و جوش، نیاز است. همچنین، به فرهنگ تعامل و همکاری بر اساس اعتماد و البته چارچوب های قانونی نیاز است تا افراد بتوانند با هم بر روی ایده ها کار کنند و سهم کسی ضایع نشود. اضافه بر آن، ایده پردازان باید به سرمایه لازم برای پرورش و رشد ایده و تبدیل آن به یک کسب و کار موفق وجود داشته باشد.

در مرکز موفقیت سیلیکان ولی این طرز فکر قرار دارد که مردم آن جا به جای اینکه از هم بپرسند: «برای چه شرکتی کار می کنی؟» می پرسند: « اشتیاق و انگیزه‌ات چیست؟»

برخی از شرکت های مستقر در دره سیلیکان

پرسش هایی که در پنل های گفتگوی این سمینار مورد بحث قرار داده خواهد شد:

  1. چگونه می توان در جای دیگر، مثلا کردستان، این عناصر این ترکیب را دور هم گرد آورد؟
  2. چگونه می توان، اکوسیستم کارآفرینی کردستان را ساخت، که در نتیجه آن، شکوفایی اقتصادی، دستمزهای بالاتر، رفاه بیشتر و ثبات و توسعه پایدار نصیب مردم شود؟
  3. چه درس هایی را از موفقیت سیلیکان ولی می توان آموخت؟
  4. وظیفه مسوولین برای کمک به شکل گرفتن اکوسیستم کارآفرینی چیست؟
  5. چه سیاست ها، برنامه ها، ظرفیت ها و قوانینی برای بهبود فضای کسب و کار و رشد و توسعه اقتصادی بر پایه نوآوری وجود دارد؟

 

زمان اولین برگزاری: از طریق ایمیل به ثبت نام کنندگان اعلام خواهد شد.

با همکاری انجمن دانش آموختگان مراکز استعدادهای درخشان سنندج (سینودال) و دفتر آموزش و پژوهش استانداری کردستان. برای شرکت در این سمینار لطفا فرم پایین صفحه را تکمیل فرمایید.

تنظیم کننده موضوعات و پنل های گفتگو:

سهیل

سهیل عباسی : سردبیر و مدیر خوشفکری
مهندس و مدیر توسعه نرم افزار، ایده پرداز و تحلیلگر کسب و کار، محقق تبلیغات و بازارسازی شبکه ای، مربی استارتآپ ها و مشاور کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط، مربی برنامه جهانی استارتاپ ویکند
توییتر فیسبوک لینکدین

 

شرکت کنندکان در پنل های گفتگو:

مدیران و مسوولین دولتی، مدیران بخش خصوصی، دانشگاه ها، مراکز رشد و انکیوباتورها، سازمان های نظام صنفی، مراکز نخبگی، کارآفرینان برتر، مدیران بانک ها و موسسات سرمایه گذاری

طول سمینار:

۱ روز به مدت ۳ ساعت ( شامل ارائه، دو پنل گفتگوی کارشناسی، و پرسش و پاسخ)

مخاطبین:

دانشجویان، فارغ التحصیلان، افراد خوشفکر، استارتاپی ها و همه کسانی که ایده ای در سر دارند اما نمی دانند از کجا شروع کنند یا در ابتدای راه اندازی کسب و کارشان می باشند و به فکر رونق و رشد سریع هستند. مدیران سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی حوزه های کارآفرینی، اشتغالزایی، تولید علم، مراکز کارآفرینی، مراکز رشد، خودفرمایان، صاحبان کسب و کارهای خانگی، خانم های کارآفرین و …

اسپانسر شوید:

مدیران دلسوز، متخصص و کارآفرین سازمان ها، شرکت ها و موسسات استانی و کشوری که دغدغه رشد اقصادی، اجتماعی و اشتغال زایی دارند و نسبت به جامعه، شهر و کشور خود احساس مسوولیت اجتماعی می کنند می توانند از طریق بسته های حمایتی تبلیغاتی طلایی، نقره ای  و برنزی، حامی این رویداد و سایر فعالیت های انجمن دانش آموختگان مراکز استعدادهای درخشان سنندج در طول برگزاری آکادمی تابستانی این انجمن شوند. حمایت از این رویداد برای شما فوایدی دیگری هم مانند برندسازی، دسترسی به مشتریان جدید، معرفی کالای جدید، جذب نیرو و حمایت از کارآفرینی خواهد داشت. برای دریافت بسته های اسپانسری و یا همچنین برای برگزاری این سمینار در شهر خود، با ایمیل info@khoshfekri.com تماس بگیرید.

هزینه ثبت نام در سمینار و کارگاه آموزشی:

ثبت نام در این سمینار رایگان است.

برای شرکت در این سمینار و دریافت کارت، تکمیل فرم زیر الزامی است:

برای ثبت نام در این سمینار، لطفا فرم زیر را تکمیل و تایید نمایید. پس از تکمیل فرم ایمیلی برای شما ارسال خواهد شد که درآن جزئیات شرکت در سمینار توضیح داد خواهد شد.

[contact-form-7 id=”3778″ title=”فرم ثبت نام در سمینار Silicon Valley”]

توجه: پس از تکمیل و تایید این فرم، و پس از بررسی اطلاعات شما، به زودی یک ایمیل به آدرس ایمیلتان ارسال خواهد شد که در آن مراحل بعدی کار توضیح داده خواهد شد. یادتان نرود که فولدرهای SPAM یا Bulk برنامه ایمیلتان را هم بررسی کنید چون ممکن است ایمیل آنجا گیر کرده باشد!