۱۹ دی ۱۳۹۰  ·   زمان مطالعه 6 دقیقه

آلبوم جدید استاد ایرج، سبک نو در موسیقی و بازاریابی


هفته گذشته برای اولین بار خبر انتشار آلبوم جدید استاد حسین خواجه امیری (ایرج) منتشر شد تا واکنش‌های جالب توجهی از سوی مخاطبان موسیقی نسبت به این اتفاق رخ دهد. استقبال به حدی بود که می‌شد به وضوح ولع مخاطبان موسیقی را برای شنیدن این ‌آلبوم حس کرد. با گذشت یک هفته از این خبر واکنش‌ها به آن همچنان ادامه دارد و همین باعث شد که جزئیات بیشتری از این آلبوم را منتشر شود.

جالب است که آلبوم ایرج به هیچ وجه شباهتی به کارهای قبلی این خواننده ندارد و در فضایی کاملا پاپ تولید و ارائه شده است. آلبومی با تمام مولفه‌های آلبوم‌های پاپ و موسیقی و تنظیمی به روز. از همه سبک‌ها می‌شود در این آلبوم دید، ولی نقطه اوجش را بدون شک باید در قطعات تند و ریتمیکی شاهد بود که ایرج برای اولین بار سمت آنها رفته و به خوبی هم از پس آنها بر آمده است.

  در حین همین پیگیری‌ها بود که استاد پیشنهاد جالب توجهی را ارائه کرد و گفت دوست دارد اسم آلبومش را مخاطبان قدیمی خودش و دوستداران موسیقی انتخاب کنند!

این آلبوم ۸ قطعه دارد که که ۵ قطعه از آن در فضایی کاملا پاپ ساخته شده است. سه قطعه دیگر این آلبوم را هم ایرج در‌‌ همان فضاهای کوچه‌بازاری قدیمی خوانده که پیش‌بینی می‌شود مخاطبان نسل‌های قدیمی موسیقی ایرانی ارتباط خوبی بتوانند با آن برقرار کنند. همه قطعات این آلبوم بر خلاف صحبت‌هایی درباره بازخوانی قطعات قدیمی در این آلبوم شده بود، آثار جدیدی هستند که برای اولین بار است که آنها را با صدای ایرج می‌شنویم. آهنگساز و تنظیم کننده همه قطعات این آلبوم «بهنام خدارحمی» است. تهیه‌کننده آلبوم اعتقاد دارد تلاش‌هایی که این موزیسین برای آلبوم انجام داده واقعا ستودنی است و سهم بزرگی از این آلبوم را باید به حساب او گذاشت. ترانه‌سرای این آلبوم هم «نسرین سیفی» است.

سبک نو در بازاریابی ، مکمل سبک نو در موسیقی

اسم آلبوم را شما انتخاب کنید! این تصمیم و برنامه جدید برای بازارسازی آلبوم جدید استاد ایرج (حسین خواجه امیری) بر پایه اصل مهم “مشارکت” بنا شده است.

سهیم سازی مردم و مخاطبین در تصمیم سازی و اجرای برنامه های تجاری، فرهنگی، هنری و وظایف شرکت یا سازمان و اعمال سلایق راهبردی مشتری در طراحی و ساخت محصولات یکی از روش های مهم برای ، کامیابی یک شرکت یا سازمان به ویژه در جلب رضایت مشتریان بالقوه است.

سازماندهی روابط عمومی توانمند با مشتریان و مردم یک ضرورت است تا بتوان از این طریق سایر اهداف خود را از قبیل ایجاد زمینه بین شرکت و گروههای متفاوت مؤثر بر موفقیت یا عدم موفقیت محصول و یا خدمات شرکت دنبال کرد.

بی تردید “مشارکت” را باید به معنی سهیم کردن افراد در روند “تصمیم گیری” دانست؛ به عبارت دیگر می توان “مشارکت” را نوعی توزیع قدرت و یا “توزیع تصمیم گیری” نام نهاد. در فرآیند مشارکت، مشارکت دهنده ممکن است در پی جلب “مشارکت نظری” و یا در نهایت “مشارکت عملی” افراد باشد؛ به هر حال برای رسیدن به مشارکت عملی ؛ ابتدا باید مشارکت نظری افراد را مدنظر قرارداد. مشارکت نظری افراد در گرو بهره مندی از نظرات آنان در روند تصمیم گیری است، در حالی که مشارکت عملی منوط به آن است که افراد به طور عملی در تصمیم گیری ها شرکت داده شوند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که عنصر اساسی در مشارکت، “سهیم کردن افراد در روند تصمیم گیری” است. آمار ها و بررسی ها نشان داده اند که مخاطب از داشتن این امکان و “احترام” که برایش فراهم شده است بسیار خوشش خواهد آمد و در ذهنش ماندگار خواهد شد.

از نتایج توجه به ایجاد این فضای ارتباطی مشارکتی میان مخاطب و ارائه کننده محصول یا خدمات:

    • کاهش هزینه های تبلیغات در کنار افزایش مخاطبان آن
    • کاهش هزینه های قدرت فروش
    • افزایش توانایی روابط عمومی در رفع مشکلات بازار و کسب نتایج دلخواه
    • توانایی در تحلیل منطقی بازار
    • تاثیر گذاری در آفرینش وجهه مناسب برای محصول
    • کسب هویت صنفی برای محصول و تولید کننده و یا ارائه کننده آن
    • امکان تجزیه و تحلیل گروههای اجتماعی مخاطب و هدایت سلایق بازاری آنان

برای مشارکت آفرینی، ابتدا باید ارتباط با مخاطبان از نوع “اطلاع رسانی – اطلاع یابی” و “تاثیر گذاری – تاثیر پذیری” باشد و در مرحله بعد با استفاده از “نظر یه مخاطب پژوهی”، که تقسیم بندی گروههای مخاطب به گروههای اصلی و فرعی و تولید و عرضه پیام های متنوع برای آنها بخشی از آن است، امکان انتخاب پیام مورد نظررا برای هر یک از گروههای مخاطب میسر می سازد.

خوشفکری تیم تجاری آلبوم جدید استاد ایرج:

ایشان برای اینکه بتوانند در فضای پر سر و صدا یتبلیغاتی امروزه، توجه مخاطبان و هوادارن قدیم و جدید خود را جلب نمایند، ایده ی بسیار هوشمندانه و خوشفکرانه ای بکار برده اند. به این ترتیب که مخطبانشان را در انتخاب نام برای آلبوم جدیدشان شریک کرده اند. فراخوانی برای این امر منتشر شد.

یک ابزار موثر برای جلب و توسعه مشارکت در بین مخاطبان، بازاریابی ویروسی است:

بازاریابی ویروسی یک استراتژی بازاریابی است که مردم را به بازگو کردن پیام بازاریابی شما به دیگران، بر می انگیزد. این امر می تواند باعث جلب توجه بسیار زیادی به خدماتی که ارائه می کنید و یا محصولاتی که تولید می کنید باشد. جلب توجهی تصاعدی! یک نفر به دونفر می گوید ، آندو به چهار نفر می گویند، آن چهار نفر به هشت نفر می گویند و … .

بازاریابی ویروسی به نرخ بالای تبادل بین اشخاص بستگی دارد. اگر درصد زیادی از دریافت کنندگان پیامی ، آنرا به تعداد زیادی از دوستان خود ارسال کنند ، رشد ارسال آن پیام بسیار قابل توجه خواهد بودو به طبع اگر تعداد تبادل کم شود ، رشد با شکست روبرو خواهد شد.

اگر شما به ۱۰۰ نفر email یا sms بفرستید و فقط ۲۵% از آن افراد صرفا” به یک نفر از دوستان خود پیام شما را منتقل کنند ، شما براحتی پیام خود را به ۲۵ نفر دیگر رسانده اید. ۲۵ نفری که ممکن بود هیچ وقت پیام شما را دریافت نکنند. شما با استفاده از بازاریابی ویروسی مشتریان بیشتری جلب خواهید کرد.

مسابقات ، رای گیری و نظر سنجی ، بازی و حتی لطیفه از فرم های دیگر بازاریابی ویروسی هستند. روشی که در مورد آلبوم جدید استاد ایرج انتخاب شده است، با توجه به ضریب نفوذ کم اینترنت در مردم ایران (بر اساس آمار مرکز آمار ایران ۷/۱۴ درصد) و ضریب نفوذ بالای تلفن همراه، استفاده از پیامک sms است.

فراخوان استاد حسین خواجه‌امیری (ایرج) برای مخاطبان موسیقی:

برای حضور در این فراخوان شماره آهنگی که بیشتر نامش را دوست دارید، به ۳۰۰۰۴۵۰۸۰۱ بفرستید. این شماره پیامک، از سوی موسسه صاحب امتیاز آلبوم به صورت کاملا اختصاصی به هواداران «ایرج» اختصاص داده شده است و علاوه بر حضور در این فراخوان مخاطبان وی می‌توانند هر انتقاد یا پیشنهادی را هم که دارند، به این شماره ارسال کنند. سامانه طوری تعریف شده که قابلیت تفکیک نتایج نظرسنجی را از انتقاد‌ها و پیشنهادها دارد. کسانی که در این نظرسنجی شرکت می‌کنند به صورت هفتگی از نتایج این فراخوان مطلع خواهند شد.

با اینکار پس از مدت کوتاهی، تیم بازاریابی شرکت تهیه کننده آلبوم، به گنجینه ای اطلاعاتی تجاری شامل موارد زیر خواهند رسید:

    • لیستی طلایی از شماره همراه دوستداران و هواداران استاد ایرج
    • نظرسنجیِ آهنگ برتر و مورد علاقه و همچنین آهنگ هایی که کمتر مورد علاقه مردم قرار گرفته است
    • پراکندگی جغرافیایی هواداران و علاقه مندان استاد با تحلیل شماره موبایل
    • با اتصال به پایگاه داده اپراتورهای موبایل همراه اول و ایرانسل؛ مشخصات فرستندگان پیامک مانند سن، جنسیت، محل سکونت، آدرس پستی و …

حال با در اختیار داشتن این گنجینه نفیس، این شرکت در صورتیکه هوشیارانه عمل کند، می تواند بینهایت راه و فرصت برای بازاریابی محصولات جدیدش در آینده، برآورد مخاطبان و تلاش برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل استفاده های گوناگونی در اختیار داشته باشد.

3 پاسخ به “آلبوم جدید استاد ایرج، سبک نو در موسیقی و بازاریابی”

  1. بابک عباسی گفت:

    آفرین بر استاد

  2. سعید گفت:

    سلام و خسته نباشید
    بررسی جالبی بود از نطر برند و بازاریابی… ممنون

  3. مجتبی گفت:

    واقعا برایم به عنوان یک هوادار و بازاریاب خیلی جالب بود.
    ممنون

شما هم نظرتان را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی با * نشانگذاری شده اند.

*

*