۲۶ دی ۱۳۹۰  ·   زمان مطالعه 6 دقیقه

هفت نشانه که شما در حال از دست دادن مشتریانتان هستید!


داشتن مشتریان دائمی و وفادار، آرزوی هر صاحب کسب و کار و تجارتی است. به خصوص این امر برای کسب وکارهای کوچک مایه دلگرمی و آرامش خاطر است. تعجبی نیست که از دست دادن مشتریان دائمی برای هر ارزش آفرینی، بسیار ناراحت کننده و برای کسب و کارش بسیار ضرر آفرین باشد.

در این نوشته، قصد دارم، به تجربه و بر اساس مطالعات و بررسی ها، تعدادی از دلایلی که باعث می شود کارآفرینان و ارزش آفرینان تجارت ها و کسب و کارهای کوچک، مشتریان دائمی شان را از دست بدهند، طرح نمایم.

آگاهی از این موارد، می تواند به شما این هشدار را بدهد که آیا در حال از دست دادن مشتریان دائمی تان هستید یا نه؟ و در صورتیکه جواب مثبت باشد، به شما به کمک کند تا جلویش را بگیرید.

ضمنا، از شما خواننده گرامی دعوت می شود تا نظرات و دیدگاه های خود را به دیگر خوانندگان و مخاطبان خوشفکری، به اشتراک بگذارید.

دلایل از دست دادن مشتریان:

همیشه نمی توان تشخیص داد که قطع ارتباط کاری یک مشتری با ما چه هنگام خواهد بود. متاسفانه بیشتر مشتریان نظرشان را درباره کسب و کار ما به صورت مستقیم بیان نمی کنند درنتیجه تشخیص اینکه چرا و در چه زمانی، مشتری دائمی مان از خدمات ما ناراضی شده است دشوار خواهد بود. در نتیجه روزی فرا می رسد که کاسه صبرشان لبریز می شود و می روند و تجربه نشان داده است که جلب دوباره اعتمادشان و برگرداندن آنان، خیلی سخت خواهد بود.

 

۱. تعداد تماس ها کاهش چشمگیری یافته است:

عدم وجود تماس و ارتباط کافی

بعضی وقت ها عدم وجود تماس و ارتباط زیاد می تواند به دلایل شخصی و یا نحوه کاری مشتریان باشد، اما اگر این امر ادامه یابد و بیشتر شود، می تواند علامت خطر باشد. ممکن است دلیلش این باشد که مشتری شما، علاقه اش را به پروژه، خدمات و یا محصول شما از دست داده باشد یا از رویارویی و برقراری تماس با شما خیلی احساس راحتی نداشته باشند و از نحوه برخورد شما خوششان نیاید.

 

۲. پرداخت ها و دستمزدها عقب می افتند:

به عقب افتادن دستمزدها

همه ما از پرداخت های به تقویق افتاده بدمان می آید. ما روی دریافت به موقع این دستمزدها برای پرداخت هزینه ها و وام هایمان حساب می کنیم. البته، پرداخت با تاخیر دستمزدها، می تواند بیش از اینکه آزار دهنده باشد، حاوی پیامی باشد مبنی بر اینکه مشتری ما از خدمات ما رضایت کامل را ندارند. و یا اینکه ما تنها کسی نیستیم که در پرداخت هزینه هایمان مشکل داریم و مشتری مان دچار فشار و رکود اقتصادی شده است.

 

۳. مشتریان بیش از اندازه انتقاد می کنند:

انتقاد بیش از اندازه مشتری

نارضایتی مشتریان می تواند رابطه مشتری و پیمانکار را به هم بریزد. هرگاه احساس کردید که مشتریتان بیش از حد معمول به جزئیات کار شما اصطلاحا گیر می دهد و انتقاداتش بیشتر، مثل بهانه گیری به نظر می آید، آنگاه بهتر است به فکر چاره باشید و به دنبال دلایل پشت پرده انتقادات و نارضایتی مشتریتان بگردید. مهمتر از همه اینکه، به این انتقادات، با خشم و عصبانیت برخورد نکنید.

 

۴. مشتریان بیش از اندازه تعارفی هستند:

گاهی وقتها یک مشتری بیش از اندازه لازم تعارف و تشکر می کند. آنهم برای انجام کارهایی که شما می دانید که کار خیلی مهمی نبوده و یا آنقدرها هم شایسته آنهمه تمجید و تعارف نیست. در این صورت، هشیار باشید که این حالت می تواند علت دیگری داشته باشد.

 

۵. مشتریانتان برای جذب ایده ها و پیمانکارانی برای اجرای پروژه ای به طور عجیبی شبیه کار شماست، تبلیغات می کنند:

یکی از مهمترین علائمی که به شما می گوید که ممکن است به زودی کار و پروژه خود را از دست بدهید این است که به طور مثال در زمانی که به دنبال پروژه ها و کارهای جدید می گردید ناگهان با تبلیغات و درخواست های کار مواجه شوید که توسط مشتری شما اعلام شده است برای انجام کاری که بسیار به پروژه ای که در حال انجامش هستید شباهت دارد. در این حالت برای اینکه تکلیف کار روشن شود بهتر است به طور مستقیم این مساله را با مشتری در میان بگذارید که آیا او به فکر جایگزین کردن شماست یا نه.

 

۶. سوتی بدی داده باشید:

سوتی بدی داده باشید

اشتباه در هنگام اجرای کارها برای هر کارآفرینی ممکن است پیش بیاید. که در نتیجه آن، مشتری حق دارد به طور طبیعی، ناراحت و نگران شود. در این صورت اگر برای حل مشکل و جبران اشتباه، تلاش بیشتری نکنید، آنگاه ممکن است مشتریتان تصمیم به جایگزینی شما به فردی با دقت و احتیاط بیشتر بگیرد تا خیالش راحت باشد که آن اشتباه دوباره پیش نخواهد آمد.

 

۷. حس خوبی ندارید:

حس خوبی ندارید

اغلب همه چیز بر وفق مراد پیش می رود اما یک احساس عجیبی که ترکیبی است از نگرانی، عدم اعتماد و خستگی فکر آدم را به خود درگیر می کند. گاهی وقت ها، چیزهایی که فکرمان نمی تواند درک و توجه کند، ناخودآگاهمان به خود جذب می کند. نباید بیش از اندازه به این حس ها اهمیت داد اما به آن ها توجه کنید و به دنبال پیدا کردن راهی برای بازگرداندن آرامش باشید چرا که به مرور، این گونه احساسات بر روی کار و برخورد شما به مشتری اثر منفی خواهد گذاشت.

 

راه حل های پیشنهادی من:

اگر مشتری ارتباط خود را با شما کم کرد اطمینان حاصل کنید که شما به تلاش های اضافی برای رفع مشکل و برقراری ارتباط کافی با آنها به طور منظم را انجام دهید.

اگر آنان نسبت به کارهای شما خیلی انتقاد می کنند، سعی کنید به انتقاداتشان رسیدگی کنید و با آرامش و مهربانی پاسخ مناسب بدهید.

اگر اشتباهی مرتکب شده اید، مهم است که از خود شجاعت نشان دهید و مسوولیتش را به عهده بگیرید. و تلاش تان را برای رفع مشکل و جبران اشتباه بکنید، حتی اگر در این راه متحمل ضرر شوید.

و هر چه سریعتر این کارها را انجام دهید، اعتماد و رضایت مشتریان زودتر و بیشتر جلب خواهد شد.

بهترین کار در زمانی که احساس کردید در حال از دست دادن یک مشتری هستید آن است که کیفیت کار و سطح خدمات خود را به به حدی ارتقا دهید که همتایی نداشته باشد و مشتری به راحتی نتواند از شما صرف نظر کند.

البته اگر خدایی ناکرده، پیش آمد که مشتری از دست دادید، می توانید به دلایل از دست دادن آن مشتری بیشتر فکر کنید تا در آینده چنین چیزی تکرار نشود. و با داشتن تجربه بیشتر به سراغ جذب مشتریان جدید بروید.

 

نوبت شما:

اگر به نظر شما موردی از قلم افتاده است لطفا در بخش نظرات حتما با نام خود مطرح فرمایید.

آیا برای شما پیش آمده است که مشتری از دست بدهید؟ چه راه حلی برای این کار انجام داده اید؟ تجربه تان را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

2 پاسخ به “هفت نشانه که شما در حال از دست دادن مشتریانتان هستید!”

  1. حسینی گفت:

    با سلام و احترام:
    نشانه های فوق لزوما به معنای کاهش مشتری نیست.
    بهتره اینطوری بیان کنم که:
    سیستم های مختلف با خدمات یا کالاهای مختلف، نشانه های متفاوتی در کاهش مشتری خواهند داشت.
    حتی موارد دیگری نیز وجود دارد که می تواند کاهش مشتری یا از دست دادن مشتری را در آینده ای نزدیک به شما خبر دهد. (بویژه در مجموعه هایی برمبنای فروش کالا)
    به عنوان مثال:
    – تاخیر در انجام تسویه حساب توسط مشتری و کاهش موفقیت تحصیلدار در جمع آوری حساب ها.
    – افزایش حجم فاکتورهای برگشتی (برگشت از فروش)
    – کاهش تدریجی تنوع کالاهای درخواستی توسط مشتری.
    و . . . .
    بیان قواعد کلی در زمینه مشتری مداری و بازاریابی و اصول آن،
    بسیار مناسب و به جاست.
    اما زمانی قابل اجرا و موثر خواهد بود که براساس هر سیستم شغلی و کاری، تخصصی شده و براساس مشخصات، توانایی ها، ظرفیت ها و نقاط مثبت و منفی موجود در آن مجموعه، خط مشی کاری و اهداف طراحی و تعیین شوند.
    اگرچه در سالهای اخیر در زمینه بهره مندی از تاکتیک های نوین فروش و بازاریابی ، فعالیت هاهی خوبی صورت گرفته اما متاسفانه همچنان، علیرغم تلاش فراوان، عدم انتقال مناسب آموزش های علمی به دایره عمل و صحنه واقعی تجارت، تاثیر این آموزه ها را کم و صاحبان صنایع و سیستم های توزیع را دچار یاس و نا امیدی می کند.

    با تشکر و آرزوی موفقیت برای شما

  2. ثبت شرکت در کرج گفت:

    جالب بود .

شما هم نظرتان را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی با * نشانگذاری شده اند.

*

*