۲۸ اسفند ۱۳۹۱  ·   زمان مطالعه 4 دقیقه

یک راهنمای گام به گام برای ایجاد کسب و کار. بخش اول: کارآفرین درون خود را فعال کنید


اندازه بگیرید:

آیا ایده شما به اندازه کافی میتواند تراکنش پولساز ایجاد کند. یعنی در چه مقیاسی می توانید خدمات یا محصول ارائه دهید. مثلا شما اگر خدمات مشاوره ارائه می دهید پس در طول روز ۲۴ ساعت بیشتر در اختیار ندارید که بخشی از آن برای استراحت و تغذیه صرف می شود. در این صورت موجود انبار شما زمان است که آن هم محدود است! پس باید در بازاریابی آن دقت کافی نمایید و ارزش آنرا بدانید.

به این دو موضوع توجه داشته باشید:

۱. موجودی محصول: اگر شما محصول پیچیده یا بزرگی را می فروشید آنگاه در طول سال چقدر می توانید تولید داشته باشید؟

۲. نیاز: بازار چه میزان کشش دارد که بتواند برای شما نیاز ایجاد کند تا شما بتوانید آنرا برآورد کنید؟ (این اولین سوال بازاریابی است)

کنترل کنید:

از همان ابتدا سعی کنید موارد حیاتی را تشخیص داده و برای کنترل و مدیریت آنها چاره اندیشی کنید. اینها شامل: مسائل سیاسی و قانونی و تجاری است. همچنین مسائل مربوط به مجوز ها، ریسک وابستگی به تولید کننده سوم و خرید تکنولوژی و… می باشد.

یک بلیط برای بازی:

گاهی فکر می کنیم که صرفا با راه اندازی یک فروشگاه یا ساخت یک وب سایت قسمت مهمی از بیزنس را انجام داده ایم و به آینده آن خوشبین می شویم. اما باید دانست که قسمت مهم کار ارتباط بامشتری و القا ارزش خود و متقاعد کردن مشتریان به پرداخت می باشد. برای آن باید فوق العاده باشید. و همینطور ناب باشید. باید محصول شما واقعا ارزشش را داشته باشد. کسب و کار، فرآیند برقراری ارتباط بین ایده شما با مشتری می باشد.

کسی به شما توجه نمی کند:

با مطالعه ده ها کتاب درمورد بیزنس می توان به جمله ساده زیر رسید : «کسی به شما توجه نمی کند». در واقع شما تازه کار هستید و علی رغم اینکه به خود و کارتان ایمان دارید ممکن است این انتظار را داشته باشید که دیگران هم به شما توجه کنند و مانند خودتان برای کار شما اهمیت قائل شوند. اما واقعیت این است که کسی به کسب و کار شما توجه نمی کند. مردم مشغولیات زیادی دارند. مردم نمی دانند شما کیستید و چه می کنید.

نکته مهم : ممکن است شروع کار شما منجر به ایجاد شور و هیجان در حلقه نزدیکان و آشنایان و دوستان شما شود. این ممکن است شما را به اشتباه بیاندازد و فکر کنید که سایر مردم هم توجه می کنند. اما در واقع مشتریان اصلی شما که از میان مردم می باشند هنوز توجهی به کسب و کار شما نمی کنند. باید گفت که تمام هنر یک کارآفرین این است که جمله فوق را از حالت صحیح به حالت غلط درآورد! شما اگر بهترین محصول دنیا را داشته باشید اما نتوانید آنرا با زندگی مردم پیوند داده و مردم را از این پیوند آگاه سازید آنگاه هیچ درآمدی نخواهید داشت.

استراتژی راه اندازی کسب و کار خود را مشخص کنید:

سه روش وجود دارد:

۱. نرم: در تاسیس نرم شما ایده دارید اما پول ندارید. در کنار وضع موجود خود به آرامی کار جدید را شروع می کنید منتها به تدریج و در ابعاد کوچک تر. خود و خانواده خود را در شرایط اقتصادی پر ریسک قرار نمی دهید. مثلا ابتدا از یک وب سایت شروع می کنید. به تدریج رفتار بازار و مشتریان را می شناسید. به مرور کار خود را وسعت می دهید.

۲. پرش: در پرش بلند از همان ابتدا به همه یا هیچ فکر می کنید. تمام آنچه در چنته دارید را روی میز می ریزید و بر روی آن ریسک بزرگی انجام می دهید. این حالت ریسک بالایی دارد. ممکن است سقوط کنید. برای کسانی که پشتیبان مالی مناسبی دارند توصیه می شود.

۳. شراکت: در تاسیس شراکتی شما به جای شروع از خود به گروه دیگری ملحق می شوید. در کسب و کار آنها شریک می شوید.

 

ایده ۱۰ هزار ساعتی:

نویسنده ای به نام مالکوم گلادول (Malcolm Gladwell) در کتاب هایش قانونی با عنوان ایده ۱۰.۰۰۰ ساعتی را مطرح کرده است. به عقیده او، افرادی که به بالاترین سطح در یک حرفه می رسند – حال ورزش و موسیقی یا هر حرفه ای باشد – حداقل ۱۰ هزار ساعت زمان برای تمرکز و کار بر روی آن می گذرانند. به عبارتی حدود ۱۰ سال تمرکز مستقیم بر روی یک موضوع.

موفقیت، یک شبه اتفاق نمی افتد و کار روی هر ایده ای برای رساندن آن به واقعیت، نیاز به تلاش فراوان دارد. به مانند ساختن کوهی از ذره های شن است.

کتاب خوشفکری:

خوشفکری در نظر دارد مجموعه ای روش ها و نکات مهم در راه اندازی استارتاپ ها را به صورت یک کتاب الکترونیکی منتشر نماید. برای آن از توصیه بزرگان و چندین کتاب شاخته شده در این زمینه استفاده شده است. سعی بر این است بر روی نیازهای بومی تمرکز شود. مطلب بالا خلاصه یکی از بخش های این کتاب است که شامل تجربه های تیم خوشفکری به همراه مجموعه ای از یافته های مهم و حیاتی می باشد. بازخورد شما دوستان اندیشمند به غنای مطالب خواهد افزود.

8 پاسخ به “یک راهنمای گام به گام برای ایجاد کسب و کار. بخش اول: کارآفرین درون خود را فعال کنید”

  1. سعید گفت:

    با سلام و تشکر به خاطر مطلب مفیدتان

    در روش نرم به نظرتان جلوی پیشرفت اصلی و دستیابی سریع به هدف گرفته نمی شود ؟

    • چیا چاره خواه گفت:

      با سلام و تشکر
      روش نرم همان روشی است که کارآفرینان خرد در سراسر جهان به کار می برند. ممکن است به وسعت شرکت های بزرگ نرسد اما بهترین کارکرد آن همانا کارآفرینی برای مشاغل کوچک در قالب شبکه ای از کسب و کارها است. ریسک آن کمتر است و به محض موفقیت می تواند سرمایه بیشتری را گردآوری نماید.

  2. مرضیه زرگری گفت:

    سلام.ممنون.خیلی پربار بود.کی این کتاب رو منتشر میکنین؟
    میشه یکم درباره ی روش سوم یعنی شراکت تویح بدین؟
    میشه بعد از اینکه کارت گرفت از شراکت بیرون بیای و کار خودتو شروع کنی با همون ایده؟

  3. وحید گفت:

    سلام من میخواهم در بازار عطر وادکلن سرمایه گذاری کنم اطلاعاتی در ین زمینه ودر امد ان میخواهم

  4. بیتا گفت:

    سلام و تشکر از شما
    چگونه باید نیاز بومی منطقه ای که میخوایم درش کار راه بندازیم رو در زمینه مورد نظرمون بطور صحیح تشخیص بدیم؟!

  5. قاسم گفت:

    سلام.برای تولید یک محصول یا فعالیت در فروش کالایی باید نیاز بازار را تشخیص دهیم و اینکه جگونه تشخیص دهیم دانشگاه ها درست آموزش ندادن یک روش تحقیق و بازاریابی رو درس دادن انا در حد نمره دادن و چیزی که در کتاب نوشته شده اما روش موجود در واقعیت بازار را ارایه ندادن شما که بخواهید در زمینه ای فعالیت کنید باید به وضعیت درامد مردم ان منطقه و سلیقه ی آنها و ذائقه توجه کنید و مهمترین چیز قدرت خرید مردم.

  6. saeed گفت:

    سلام من بچه روستا هستم همه نرم افزار هایی که من یاد گرفتم بدرد انیمیشن سازی و معماری و عمران میخوره تا 10 سال دیگه هم فک نکنم اینجا کسی بخواد انیمیشن بسازه یا خونه براش طراحی کنم خیلی کارا بلدم نقاشی جوشکاری ساختمان افتر افکت سینما 4دی 3دی مکس ایتبس سیف زی براش فتوشاپ الانم بیکار تو خونه نشستم دارم مایا یاد میگیرم ولی هر جا تو شهر میرم میگن برو سابقه کار بیار انم 4 5 سال من لیسانس عمرانم هر از گاهی پروژه دانشجویی انجام میدم میتونید کمک بگید از کجا شروع کنیم پول نداریما!!
    انقد تو یادگیری نرم افزارا قوی شدم هر 3-4 هفته ای یه نم افزار شروع میکنم به یادگیری بعد میرم دنبال کار میگن قدیمی شده یه نرم افزار جدید معرفی میکنن جان خودم خسته شدم کم کم دارم به حرف بابا م میرسم که برم کشاورزی ادامه بدم

  7. هاتف گفت:

    سلام من تشکر میکنم از شما بابت ایجاد چنین فضایی
    من بچه روستا هستم کار دامداری و کشاورزی راخوب میدونم دامداری را آشنایی کامل دارم فضا وجا هم دارم اما پول ندارم میخواستم کمکم کنید بتونم یه کار وکسب با درآمد خوب داشته باشم

شما هم نظرتان را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی با * نشانگذاری شده اند.

*

*