۲۸ مرداد ۱۳۹۷  ·   زمان مطالعه 4 دقیقه

چرا کارآفرینان باید اندازه بازار را محاسبه کنند؟


حباب خیالات و آرزو های شیرین ایده پردازان در اولین برخورد با واقعیات بازار می ترکد و علت آن هم چیزی نیست جز عدم محاسبه اندازه بازار.

تصور نادرست رایجی در بین خیلی از کارآفرینان تازه کار هست که تصور می کنند اگر آن محصولی که در ذهنشان هست را بسازند همه آن را می خرند. این ذهنیت غیرواقعی و احساسی، ادامه پیدا می کند و در نتیجه هزینه و زمان زیادی برای ساختن محصول مدنظر صرف می شود تا اینکه در اولین ارائه آن به بازار با عدم استقبال مردم مواجه می شود. اضافه بر آن، بسیاری از محصولات و خدمات موجود که حتی ممکن است توسط شرکت های بزرگ ارائه شده باشند هم با این مشکل کشنده مواجه اند: مشکل نداشتن بازار به اندازه کافی بزرگ

برآورد میزان بالقوه بازار یک ایده، یک گام کلیدی برای موفقیت آن ایده در بازار است. همینطور هنگامی که به دنبال سرمایه گذار می گردید، اولین چیزی که آن ها در نظر می گیرند و به آن فکر می کنند اندازه بازار است تا بدانند میزان درآمد کسب و کار شما چقدر خواهد بود.

به طور کلی، ایده ای که بازار محدودی دارد نسبت به آن هایی که بازارهای بزرگتری دارند دارای ریسک بیشتری هستند. اندازه بازار البته فقط تعداد مشتریان نیست بلکه ارزش مادی آن هم هست. برای نمونه یک کسب و کار موفق ممکن است تعداد مشتریانش زیاد نباشد اما هر کدام از مشتریان به صورت مکرر محصولات و خدمات آن را به قیمت های زیاد خریداری کنند.

چگونه اندازه پتانسیل بازار طرح یا ایده تجاری خود را محاسبه کنید؟

مطمئنا یکی از راه ها این است که یک فرد یا شرکت متخصص را برای انجام یک تحلیل بازار استخدام کنید. با این حال، من به شدت بر این باور هستم که شمایی که بیشتر از هرکسی درگیر کسب و کار و اجرای ایده هایتان هستید، اطلاعات بیشتری به نسبت دیگران می توانید بدست بیاورید و در دراز مدت تحلیل های بهتری به شرکت های مشاوره خواهید داشت.

امروز با وجود دسترسی به داده های مختلف و آمارهای دولتی، صنفی و تجاری و همینطور گزارشات بازارها، به شرطی که روش های اندازه گیری بازار را بلد باشید خود شما هم می توانید شروع کنید به انجام بررسی های اولیه و کلی بازار و سنجش پناسیل ایده خود، بدون آنکه نیاز باشد هزینه های گزاف به شرکت های مشاوره بدهید.

در نتیجه انجام تحقیقات بازار و بدست آوردن اندازه آن، می توانید به پرسش های مهم زیر درباره ایده و کسب و کار و استارتاپ خود پاسخ بدهید:

آیا اندازه بازار بالقوه به اندازه کافی بزرگ است؟

اگر شما خیلی زود کشف کنید که اندازه بازار هدفتان آنقدر کوچک است که حتی ارزش دنبال کردن ندارد، قبل از اینکه هر گونه پول و زمان و انرژی تان هدر رود، می توانید ایده تان را تغییر دهید و سراغ کار دیگری بروید. در طرف مقابل، ممکن است متوجه شوید که بازار بالقوه بیشتری نسبت به آنچه که پیش بینی شده است وجود دارد. با در نظر گرفتن این اطلاعات، با وجود منابع قابل اطمینان، می توانید با خیال راحت تر به سرمایه گذاران و شرکای جدید مراجعه کنید.

آیا ترجیحات بازار هدف خود را درک می کنید؟

در حالی که برای درک اندازه بازار بالقوه تحقیق می کنید، شما احتمالا درس های ارزشمندی در مورد ویژگی های جمعیتی بازار را یاد خواهید گرفت. حتی داده های ظاهرا جزئی مانند عادت های پول خرج کردن، سلایق، حساسیت به قیمت و … می تواند مسیر توسعه، ارائه و بازاریابی کسب و کارتان را تغییر دهد. درک جوانب مختلف بازار بالقوه محصول شما کلید موفقیت شما و کسب وکارتان است.

آیا می توانید سرمایه جذب کنید؟

سرمایه گذران و شرکای تجاری، کارآفرینانی را که به خوبی از کسب و کار خود و بازار و آمار و اطلاعات آن آگاهی دارد و وقت خود را برای انجام تحقیقات و درک محصولات و بازار هدف خود صرف کرده اند، بسیار مورد توجه قرار می دهند. بر خلاف آن، کسانی که ادعاهای غیرقابل اثبات و بی پایه و صرفا بر اساس تعصب و خوشبینی بیش از اندازه درباره ایده یا کسب و کارشان طرح می کنند، از دید سرمایه گذاران افرادی حرفه ای و مناسب همکاری و حمایت نیستند.

بنابراین، قبل از اینکه برای اجرایی کردن ایده هایتان از شغل فعلی تان استعفاء دهید یا پس اندازهای شخصی تان را خرج کنید، مطمئن شوید بازار هدفتان را مشخص کرده اید و آن را بر اساس آمار و ارقام قابل استناد می شناسید. در این صورت در آینده هم خود شما، هم تیمی هایتان و هم سرمایه گذاران قدردان این زمانی که برای شناخت بازار هدف گذاشتید خواهید بود.

محاسبه اندازه بازار را چگونه یاد بگیرید؟

با توجه به وجود نیاز بسیاز زیاد در بین استارتاپ ها و عدم آگاهی بسیاری از آنان از اهمیت درک بازار هدف و محاسبه اندازه آن، و ضررهایی که این عدم آگاهی بوجود می آورد، تصمیم گرفتیم در خوشفکری دوره فشرده ویدیویی محاسبه اندازه بازار را تهیه و منتشر نماییم.

شما هم مانند سایر مخاطبان و شرکت کنندگان در دوره با دیدن این ویدیوهای آموزشی در کمتر از یک ساعت با مفاهیم اولیه، تعاریف، روش ها و تکنیک های محاسبه اندازه بازار ایده یا استارتاپ خودتان آشنا خواهید شد.

این دوره آموزشی با تخفیف ویژه به مدت محدود ارائه شده و هم اکنون قابل خریداری و دانلود مستقیم است.

 

نوبت شماست:

نظر شما درباره تحقیقات بازار چیست؟ به نظر شما چه روش هایی برای محاسبه اندازه بازار وجود دارد؟

 

شما هم نظرتان را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی با * نشانگذاری شده اند.

*

*