۲ مهر ۱۳۹۱  ·   زمان مطالعه 6 دقیقه

‌آیا سایز مهم است؟.. یا .. چرا کوچک از بزرگ بهتر است؟ + English Abstract


مردم می پرسند، «شرکت شما چند نفر پرسنل داره؟» سوال کوتاهی است. برای پاسخ دادن به این سوال، به سوال کننده نگاه می کنم و سعی می کنم به سرعت درباره شخصیت و نوع نگاه او قضاوت کنم. چراکه پاسخ این سوال، برمی گردد به من. به من و همه توانایی ها و تلاش ها و سختی هایی که کشیده ام. دلم نمی خواهد همه این دردسرهایی که در راه اندازی کسب و کارم داشته ام و همه بی خوابی ها و استرس ها، کنار آمدن با درآمد کم و … را با یک پاسخ معمولی و سربالا، زیر سوال ببرم. باید پاسخی بدهم که او در کمترین تعداد کلمات بتواند ارزش درست کسب و کارم و تلاش هایم را درک کند. نفسی تازه می کنم، به چشمانش خیره می شوم و می گویم: «تعداد پرسنل‌مان زیاد است. ۳۰ نفری می شویم البته خیلی هایشان اینجا نیستند و دورکاری می‌کنند.» می دانم هر چه تعداد را بیشتر بگویم، اثر گذارتر خواهد بود ، جدی‌تر و کاردرست‌تر به نظر خواهم آمد. مثلا اگر بیشتر از ۵۰-۶۰ نفر بگویم، با شگفتی خواهند گفت: «واقعا؟! … چه عالی! آفرین.» اما اگر بگویم ما «کوچک» هستیم، می دانم که عکس العملشان اینگونه است: « اِه… خوبه پس. موفق باشی.» عکس العمل اولی، تعریف کردن است و دومی، تعارف کردن و مودب بودن. به راستی چرا اینگونه است؟ چه چیزی در رشد کسب و کارهای پنهان است؟ چرا در فرهنگ ما، توسعه و بزرگ شدن، همواره هدف اصلی است؟ به راستی جذابیت بزرگ شدن، به غیر از ایجاد اعتماد به نفس، چه چیز دیگری است؟ ماندن در اندازه ی درست و مناسب چه اشکالی دارد؟ چرا نمی گوییم مثلا اگر دانشگاه صنعتی شریف یا پلی تکنیک، رشد می کردند و در هر شهری یک شعبه می زدند و هزاران استاد استخدام می کردند و در کشورهای دیگر دنیا نمایندگی می زدند آن وقت، دانشگاه های خوبی می شدند؟! البته که این حرف را نمی زنیم.چرا که می دانیم معیار درست سنجیدن ارزش موسسات آموزشی، اندازه آن نیست.

پس چرا کسب و کارها را اینطوری می سنجیم؟

ممکن است اندازه درست کسب و کار شما ۵ نفر باشد. شاید هم ۵۰ باشد. یا ۲۰۰ نفر. و یا شاید تنها خودتان باشید و لپ تاپ تان. هیچگاه از قبل به این فکر نکنید که چه اندازه ممکن است کسب و کارتان بزرگ شود. آرام آرام رشد کنید و حواستان باشد که در آن هنگام، چه اندازه ای مناسب کسب و کارتان است. به یاد داشته باشید، دردسرهای استخدام پرسنل، پیش از اینکه به آن ها نیاز واقعی داشته باشید، ممکن است موجب رکود و در نهایت از بین رفتن کسب و کارتان شود. همانطور که برای خیلی از شرکت ها اتفاق افتاده است. همینطور، از جهش های بلند بپرهیزید. این گونه حرکت ها باعث می شوند تا شما نتوانید اندازه مناسب کسب و کارتان را به درستی تشخیص دهید. کوچک، به خودی خود، مقصد عاقلانه و هنگفتی است.   به کوچک بودنتان افتخار کنید حتما توجه کرده اید که درحالیکه شرکت های کوچک همیشه در رویای این هستند که ای کاش بزرگتر بودند، شرکت های بزرگ با مشکلات ناشی از بزرگ شدن خارج از کنترل، دست و پنجه نرم می کنند. کیفیت محصولاتشان به تدریج افت می کند و تعداد مشتریان ناراضی شان روز به روز بیشتر می شود.

امان از  این غول های چاق و تنبل

شرکت های بزرگ را به غول هایی تنبل تشبیه می کنم. درست است که قوی، پولدار، بزرگ و «غول» هستند اما از بس که سنگین هستند و اینرسی زیادی دارند، از جا بلند شدنشان خیلی سخت و زمانبر است و اگر هم در مسیری به راه بیافتند، تغییر مسیر یا متوقف کردنشان کار حضرت فیل است! اینگونه است که شرکت های بزرگ، در برابر تغییرات ناگهانی، سریع و پیش بینی نشده بازار و نیازهای مشتریانشان نمی توانند به موقع عکس العمل نشان دهند. متاسفانه عدم درک این واقعیت موجب می شود تا ضعف ها را بر گردن عدم وجود پرسنل توانمند و کافی بیاندازند و باز به این غول تنبل، غذای بیشتری بدهند. نقد و بررسی یکی از محصولات نمونه ای از اینگونه شرکت های بزرگ را اینجا بخوانید.

حقیقتا، لزومی ندارد که هدف شما، بزرگ شدن باشد.

واضح است که بزرگ شدن تنها به معنای افزایش تعداد پرسنل نیست. بزرگ شدن همزمان در هزینه ها، اجاره بهای مکان، هزینه نگه داری زیرساخت ها، مبلمان و … هم رخ می دهد. این دردسرها ناخواسته اتفاق نمی افتند. شمایید که به عنوان صاحب یک استارت آپ یا کسب و کار تازه و کوچک، در این باره تصمیم می گیرید. اگر تصمیم به بزرگ شدن گرفتید بدانید که درب را به روی سر درد های جدید باز کرده اید. وقتی در باتلاق هزینه های جورواجور گرفتار شدید، برای جبران هزینه ها، مجبور خواهید شد تا روش های دیگر درآمدزایی ایجاد کنید و این عملا یعنی پیچیده کردن مدل کسب و کارتان که اداره اش بسیار دشوارتر خواهد بود. کوچک بودن یعنی ساده کردن همه چیز یعنی اینکه نیازی به طرح تجاری نخواهید داشت. تنها مدل کسب و کارتان را می سازید و به مرور برای سوددهی بیشتر آن را پالایش می کنید. از اینکه کسب و کارتان «کوچک» است احساس بد نداشته باشید. هر کسی که کسب و کاری دارد که پایدار و سود‌ده است، چه بزرگ و چه کوچک، باید به خودش افتخار کند. فلفل باشید، ریز و تیز!

English Abstract: Does Size Matters in Business? Why small is better than big?

People ask: “how many staff do you have in your company?”

It’s a short question. The answer obviously is about me, my hard work and all the headaches and challenges that I had and still have to make this company survive. I know that if I say we are small with less than 10 staff they would say: “Oh, that’s nice, good luck.” But if I say a number more than 50 or 60, they would react with awe and say:”WOW! Really? That is really great!” The former reaction is being polite and the latter is compliment.

Why we measure business by these numbers? What is wrong about being small and remaining small?

Maybe the perfect size for your company is 5 or perhaps 50 or 200 people. Or maybe only you and a laptop! You should not think about how big you might get in the future in advance. Grow will come and you will grow gradually, do not rush it.

While many startups and SMEs are dreaming about getting big, many big companies are complaining about losing their startup spirit when everything is less complicated and everyone is motivated and work hard, and their relationship with customers were strong and products had better quality.

I always compare these big companies with lazy overweight giants. Yes they are big, wealthy and powerful, however they are too lazy that they cannot move properly and change their path fast enough in market turbulences and when a big problem comes up. So their products will not change in long term and their customers will lose interest in buying them. The number of angry customers will grow day by day. And instead of seeking a proper solution, usually their management blames HR for not recruiting real professionals and again they feed this giant and make it more overweight and obese.

Your goal does not need to be getting bigger. Sudden growth does not only mean having more people aboard but also it equals increase in costs, rent, infrastructure maintenance, furniture, etc.

It is up to you as a startup owner to not let such headaches happen to you and your business.

Being small equals being simple. And simple is smart. It means you do not need a 200 pages business plan and you only create your business model is try to improve it latter.

Do not feel bad about being small. Everyone who has a successful and profitable business whether small or big should be proud.

5 پاسخ به “‌آیا سایز مهم است؟.. یا .. چرا کوچک از بزرگ بهتر است؟ + English Abstract”

  1. کودک سیتی گفت:

    سلام
    مطلب بسیار ارزشمند و در خور توجه ای بود
    البته به نظر من این نظرعوام است که هر چه بزرگتر ، بهتر
    اگر نه هر کس که قدری تجربه مدیریتی داشته باشد می داند که راندمان و داشتن سیستم از تعداد نفرات خیلی خیلی مهمتر است
    از مطالب عالی و خوبتان متشکرم

  2. amethst گفت:

    سلام مطالب بسیار جالبی بود . من دانشجوی بیزینس هستم و این منطقی به نظر میرسد که کوچک بودن مهم نیست و یا در بعضی موارد بهتر است اما در واقعیت موسسه ویا فروشگاه بزرگ در از نقطه نظر عوام مطلوب تر است و خرید از این فروشگاهها را ترجیح میدهند حتی در صورت پرداخت هزینه بیشتر. با تشکر از شما

  3. محمد تقی گفت:

    با سلام و احترام
    به خاط زحمات زیادی که می کشید ممنونم
    لطفا فایل های صوتی تونو بیشتر کنید.
    من امروز با سایتتون آشنا شدم خیلی باحاله
    مرسی از ای که هستید

  4. پی سی سازان گفت:

    به سختی استخدام کنیم به اسانی اخراج

شما هم نظرتان را بیان کنید:

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد الزامی با * نشانگذاری شده اند.

*

*